ملزومات حضور موفق در عرصه کارآفرینی
ملزومات حضور موفق در عرصه کارآفرینی

دکتر مهدی کریمی تفرشی* کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی‌های شخصیتی منحصربفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می‌طلبد. توانایی مقابله با مشکلات، محدودیت‌ها و شکست‌ها از ویژگی‌هایی است که یک کارآفرین باید آن را داشته باشند. […]

دکتر مهدی کریمی تفرشی*

کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی‌های شخصیتی منحصربفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می‌طلبد. توانایی مقابله با مشکلات، محدودیت‌ها و شکست‌ها از ویژگی‌هایی است که یک کارآفرین باید آن را داشته باشند.
وقتی تصمیم به ورود به فضای کسب و کار و کارآفرینی می گیرید باید در وهله اول به نوعی خودارزیابی از توانایی‌ها‌، مهارت‌ها و ویژگی‌های فردی و اجتماعی و روحیات خود داشته و توانمندی مدیریت بحران را در خود بررسی نمایید.
اگر‌چه ایران به لحاظ تولید ناخالص داخلی در رتبه 18 قرار دارد ولی بر اساس پتانسیل‌های بالقوه سرزمینی (وسعت سرزمین، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی، تعداد همسایگان، بازار منطقه کریدورهای حمل و نقل و ….) و نیروی انسانی (تعداد جمعیت در سن کار و میران تحصیلات) ایران می‌تواند در رتبه 12 در جهان قرار گیرد و جزو اقتصادهای پیشرو در جهان به شمار آید.
کشور ایران هنوز اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد. به عبارتی هنوز نیروی کار به شکل کاملاً تخصصی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
در گزارش سال 2017 موسسه جهانی «کارآفرینی و توسعه» شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه ایران در میان کشورهای جهان، ۸5 و در میان کشورهای منطقه در رتبه 16 قرار گرفته است‌. که این موضوع جای تأمل بسیار دارد.
حمایت از تولید داخلی و توجه به صنعتگران ایرانی از مهم ترین عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره‌وری داخلی است. نقش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در توسعه و ارتقاء کیفیت صنایع و تولیدات یک نقش کلیدی است و این در حالی است که از یک‌سو دست‌اندرکاران صنعت و از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان به اهمیت جایگاه خود پی نبرده‌اند و این موضوع توجه نهاد‌های علمی و اجرایی تصمیم گیر را در این زمینه طلب می‌کند.بنابراین داشتن یک پشتوانه خوب مالی و سرمایه بالا بهیچ عنوان تضمین کننده یک حضور موفق و پابرجا در عرصه تولید صنعت و کسب و کار نیست و داشتن هوش اقتصادی و یادگیری اصول و مبانی مدیریت بحران و مهارت‌های خاص کسب و کار و بویژه روحیه جهادی مبارزه با مشکلات و چالش‌ها و تبدیل آن به فرصت‌ها از ملزومات کلیدی حضور موفق در عرصه کسب و کار و کارآفرینی است.مرکز تجارت بین‌الملل سازمان همکاری‌های اسلامی که مقر آن در مالزی است، در راستای ترویج و توسعه تجارت بین کشورهای اسلامی، پس از ارزیابی نامزدهایی از 57 کشور اسلامی توسط شورای عالی داوران بین‌المللی، 38 نفر از مدیران برتر را از سراسر دنیا به عنوان برندگان جایزه توسعه ‏کارآفرینی جهان اسلام انتخاب و معرفی کرد.در این مراسم اینجانب این افتخار را داشتم که به‌عنوان نماینده ایران موفق به دریافت جایزه کارآفرین برتر جهان اسلام شوم تا افتخاری دیگر در اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی در سطح جهان رقم بخورد.

* رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران، ریاست هیأت مدیره تعاونی تولید‌کنندگان محصولات غذایی کشور، عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صنعت ایران، نایب رییس ‌هیأت مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، مشاور عالی در کمیته فناوری‌های نو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، کارآفرین برتر جهان اسلام

  • نویسنده : مهدی کریمی تفرشی