آنچه از قند و شکر بهتر است بدانید
آنچه از قند و شکر بهتر است بدانید
اقتصادسبز آنلاین: قند و شکر از جمله کالاهای غذایی اساسی محسوب می‌شوند که با وجود عوارض و خطراتی که برای سلامتی افراد دارند؛ تقاضا برای خرید آنها بالا بوده و چاشنی برخی از انواع غذا و دسرها به شمار می‌آیند ...

اقتصادسبز آنلاین: قند و شکر از جمله کالاهای غذایی اساسی محسوب می‌شوند که با وجود عوارض و خطراتی که برای سلامتی افراد دارند؛ تقاضا برای خرید آنها بالا بوده و چاشنی برخی از انواع غذا و دسرها به شمار می‌آیند؛ اما این محصولات غذایی اغلب به شکل فله‌ای و باز خریداری می‌شوند و شاید درصد کمی از مصرف‌کنندگان نسبت به خرید فله‌ای این محصولات حساسیت داشته باشند و نمونه‌های شرکتی را ترجیح بدهند؛ اغلب مصرف‌کنندگان بر این باور هستند که قند و شکرهای فله‌ای نه تنها مشکلی برای خرید ندارند بلکه شاید مقرون به صرفه ترهم باشند؛ برای آشنایی با معیارهای کیفیت در این محصول و تفاوت قند و شکرهای باز یا فله‌ای با نمونه کارخانه‌ای این محصولات گزارشی خواندنی ترتیب داده‌ایم.

اعظم صفایی

برندهای مطرح قند و شکر کدامند؟

گلستان نامی آشنا و قدیمی

آنچه که امروز با نام مجموعه گلستان می‌شناسیم در سال‌های آغازین 1330 بنیان نهاده شد زمانی که «سید محمد گرامی» تجارت‌خانه چای را با هدف تولید،‌ واردات، بسته‌بندی و توزیع چای بنیان نهاد. بعد از گذشت چند سال و در اول آذرماه 1340 شمسی، این مجموعه با نام شرکت گلستان به‌صورت سهامی خاص به ثبت رسید.
با گذر زمان به موازات رشد اقتصادی ایران، گلستان نیز به طور مستمر فعالیت‌های خود را در جهت رشد و اعتلای صنعت و با هدف تهیه، تولید و بسته‌بندی بهترین محصولات غذایی در کشور گسترش داد. با چنین رویکردی در دهه 70 شمسی، شرکت گلستان، سبد محصولات خود را به بیش از 20 گروه اصلی غذایی توسعه داد و شبکه فروش و توزیع گسترده‌ و مدرنی را با بهره‌گیری از تکنولوژی روز ایجاد نمود.
در دهه 80 شمسی شرکت گلستان با هدف توسعه بیشتر و مدرن سازی سبد محصولات و گسترش ارتباطات تجاری، همکاری خود را با شرکت‌های بزرگ، پرسابقه و معتبر بین‌المللی همچون توینینگز انگلستان آغاز کرد.
این تلاش و کوشش همچنان ادامه دارد و هم‌اکنون گلستان با بهره‌گیری از حدود بیش از دو هزار نیروی کارآزموده و بیش از 300 محصول با گستره فعالیت کشوری، منطقه‌ای و بین‌المللی در تلاش است تا همراه با تغییرات فناوری و تغییر سبک زندگی جامعه، محصولات مناسبی را به مصرف‌کنندگان ارایه کند.

 

گلها‌؛ تنوعی از بهترین‌ها

مجتمع صنایع غذایی گلها در سال 1318 به صورت سنتی فعالیت خود را از پله نوروزخان آغاز نمود‌. در زمانی که ادویه‌جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می‌رسید بنیانگذار گلها اولین کسی بود که از ملوان‌های روسی نایلون‌های یک طرف دوخت خریداری و مواد غذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی نمود. در آن دوره نسل اول گلها با توجه به مقتضای زمان و شرایط جامعه و نیاز آن دوره تصمیم مهمی گرفت، که آن مهم پایه‌گذار مجموعه‌ای عظیم و ماندگار امروزی گردیده است.
نسل دوم این مجموعه فعالیت خود را از سال 1345 آغاز نمود و هماهنگ با شرایط جامعه مسیر حرکت از تولید سنتی محصولات به سمت صنعتی شدن را طی کرد. تلاش‌های نسل دوم گلها به همت و تلاش مرحوم عبدالرضا کریمی تفرشی به ثمر نشست و این مجموعه شکلی صنعتی به خود گرفت. با حرکت به سمت جلو و گام نهادن در مسیر تکنولوژی نیاز به افکار و اندیشه‌های نو احساس شد و این درست زمانی بود که نسل سوم گلها در ابتدای دهه هشتاد با تفکری نوین از راه رسید تا چرخ صنعت را این بار به مدد دانش و فناوری روز و نیروی جوانی به حرکت در آورد.
صنایع غذایی گلها امروز با داشتن بیش از 300 نوع محصول دارای بالاترین تنوع محصول در سبد غذایی خانوار می‌باشد و بیشترین گواهینامه‌های ملی و بین المللی و جوایز و افتخارات را در کشور کسب کرده است. مجتمع صنایع غذایی گلها یک اشتغال آفرینی بزرگ چند هزار نفره در سطح کشور ایجاد کرده است. صنایع غذایی گلها در حوزه صادرات نیز موفقیت چشمگیری داشته و کشورهای استرالیا، کانادا، فرانسه، اتریش، بحرین، قطر، عمان، عراق، آلمان، انگلیس، گرجستان و … از جمله کشورهایی هستند که گلها به آنها صادرات داشته است.

قند و شکر تهران

کارخانجات تصفیه شکر تهران با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، یکی از مجموعه‌های برتر تصفیه شکر خام به شکر سفید و تولید قند حبه در ایران می‌باشد. قرار گرفتن این کارخانجات در موقعیت جغرافیایی مناسب به دلیل نزدیکی به بنادر جنوبی ایران و همچنین وجود امکانات ریلی از نظر لجستیکی، مزیت رقابتی قابل توجهی برای مشتریان داخلی و همچنین صادرات به سایر کشورها را فراهم نموده است. کارخانه تصفیه شکر تهران توانایی تولید شکرسفید برای مصارف مختلف را دارا می‌باشد.کارخانجات تصفیه شکر تهران دارای استانداردهای مورد نیاز بازار ایران از قبیل استاندارد ملی ایران، پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو برای محصولات شکر سفید تصفیه شده و قند حبه است.EEC2 کارخانجات تصفیه شکر تهران برای صادرات، شکر سفید را با استاندارد اروپا تولید می‌نماید و در اختیار مشتریان خود قرارمی دهد. قند حبه تولیدی این کارخانه با استفاده از مرغوب‌ترین شکر تولیدی به‌وسیله دستگاه‌های کاملاً اتوماتیک تهیه می‌شود.عملیات ساخت جعبه‌های قند با ورود رول مقوا، به‌صورت اتوماتیک انجام گرفته، قندهای تهیه شده در جعبه‌ها چیده می‌شوند و پس از بسته بندی، به انبار منتقل می‌گردند.

قند و شکر پردیس‌، متنوع با بسته‌بندی‌های منحصر به فرد

شرکت قند پردیس با تولید قند و شکر بهداشتی با کیفیت و بدون دخالت دست، از جمله شرکت‌های موفق کشورمان در تولید و توزیع قند و شکر در کشور محسوب می‌شود. اگر به فروشگاه‌های بزرگ کشور سری بزنید قطعاً از بسته‌بندی‌های شیک و زیبا این شرکت لذت خواهید برد. بسته‌بندی‌های متناسب با محصول این شرکت باعث گردیده است تا مشتری به سمت خرید محصولات این کارخانه جلب گردد. کارخانه تولید محصولات این شرکت در تهران، اتوبان آزادگان واقع گردیده است.

قند و شکر نقش جهان

شرکت قند نقش جهان به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده شکر در سطح کشور ضمن تعهد به تولید و عرضه محصول با شرایط ایمن و سالم و مطابق با استانداردهای ملی و رعایت مسائل زیست محیطی و ایمنی پرسنل، بهبود مستمر در کلیه فرآیندها و همچنین احترام به خواسته‌های مشتری وطرف‌های ذینفع را سرلوحه امور شرکت قرار داده است.

علم تغذیه چه دیدگاهی درخصوص مصرف قند و شکر دارد

اغلب ما شنیده‌ایم که مصرف قند و شکر برای سلامت ما مضر هستند اما بر اساس نوع تغذیه غلطی که از کودکی‌ در رژیم غذایی والدین‌مان بوده، ناخواسته معتاد به مصرف بیش از اندازه این مواد هستیم؛ در گذشته به‌دلیل عدم آگاهی به نسبت امروز توصیه‌های اکیدی نسبت به کاهش مصرف موادقندی نمی‌شد اما رفته‌رفته ‌با پیشرفت علم نسبت به عوارض خطرناک مصرف مواد قندی آگاهی‌های بیشتری به افراد داده شد، اما هنوز پرسش‌هایی در این رابطه مطرح است، پرسش‌هایی از این دست که آیا این مواد به‌طور کلی باید از رژیم غذایی حذف شوند و یا سهم اندکی از آنها در غذای روزانه مشکلی ایجاد نخواهد کرد؟ و این سهم چگونه تعریف می‌شود و سؤوالاتی از این دست.

بیشتر بخوانید: چای سرد «MIXEA» استرس را کم می‌کند

نمایشگاه BIOFACH Nuremberg

برای آشنایی بیشتر با پرسش‌های ذهنی خوانندگان در این خصوص با دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رزیم درمانی گفت‌وگویی داشته‌ایم:

آیا به‌طور کلی قند و شکر باید از رژیم غذایی افراد حذف شود؟

افراد ‌به دو شکل از مواد قندی استفاده می‌کند یا این محصول با مصرف قند و شکر ساده به بدن آنها می‌رسد و یا از طریق مصرف موادی که به‌طور طبیعی حاوی قند هستند نظیر خرما، کشمش و… در واقع این دو با هم متفاوتند و آنچه ما از آن صحبت می‌کنیم قند و شکری است که از نیشکر و چغندر به دست می‌آید و از ساکاروز است. طبیعتاً هر فرد در طول روز مجبور به استفاده از منابع قندی است اما استانداردها نشان می‌دهد که ما نباید در روز بیش از 10 درصد از انرژی را از راه قندهای ساده تأمین کنیم. بنابراین توصیه بر این است که تا جای ممکن قندهای ساده را از برنامه غذایی حذف کنیم.
بنابراین این‌که قند و شکر برای بدن مضر است یا خیر؟ باید گفت بدن ما به مقدار مشخصی از موادقندی نیازمند است که می‌تواند آن را از راه مصرف قند طبیعی موجود در میوه جات طبیعی و مقدار جزئی از راه مصرف قند و شکر ساده تآمین کند.اما متأسفانه سرانه مصرف ما از قند و شکرهای ساده زیاد است برای مثال مطالعات نشان داده ما در ایران بیش از 65 گرم در روز قند ساده بیشتر از برخی از کشورهای غربی مصرف می‌کنیم. بنابراین باید احتیاط‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد و آموزش‌های کافی به مردم داده شود.

آیا مصرف قند و شکر قهوه‌ای به لحاظ سلامتی نسبت به مصرف قند و شکر سفید ارجحیت دارد؟

در واقعیت تفاوت عمده‌ای مابین قند وشکر سفید با قند و شکر قهوه‌ای نیست؛ در واقع این تفاوت به دلیل فرآیند تصفیه است، وقتی قند و شکر کمتر تصفیه شوند؛ طبیعتاً به شکل قهوه‌ای در می‌آیند و اگر بیشتر تصفیه شوند سفید رنگ می‌شوند، بنابراین هیچکدام بهتر از دیگری نیست اما قند و شکر سفید به مراتب بدتر هستند. طبیعتاً شکر و قند قهوه‌ای خطر کمتری دارند و یک سری از شاخص‌ها نظیر شاخص گلایسمیک در شکر قهوه‌ای پایین تر است؛ درواقع شاخص گلایسمیک نشان می‌دهد که محصولات برای بدن مضر هستند یا خیر؟ هر اندازه شاخص گلایسمیک یک ماده غذایی بیشتر باشد، ضرر بیشتری دارد.

عوارض مصرف بیش از اندازه قند و شکر چیست؟

مطالعات نشان می‌دهد شکر و قندهای ساده می‌توانند التهاب را در بدن ما بالا ببرند و هر عاملی که التهاب را در بدن ما بالا ببرد ما را در ریسک ابتلا به بیماریهای مزمن قرار می‌دهد،از اضافه وزن گرفته تا پرفشاری خون، بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت. پس ما باید توجه کنیم که آیا موادی که مصرف می‌کنیم شاخص التهابی بدن را پایین می‌آورد و یا این شاخص را افزایش می‌دهند که ا گر افزایش بدهند، قطعاً ریسک ابتلا به بیماری‌های التهابی را بالا می‌برند.
از طرف دیگر شاخص گلایسمیک هم مضراتی دارد علاوه بر این‌که باعث می‌شود افراد خیلی زود گرسنه شوند و خیلی زود سیر شوند؛ عملاً بدن را تحت استرس قرار می‌دهد، زیرا بدن مجبور است با بالا رفتن قند خون به سمت ترشح انسولین برود و هر وقت قند خون پایین آمد بلافاصله «گلوکاگون» رو ترشح کند و بدن را تشویق به مصرف مواد غذایی بیشتر کند. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد افزایش وزن ایجاد می‌شود.
همچنین مطالعات اخیر نشان می‌دهد، قندهای ساده مانند مواد مخدر در بدن ما نقش دارند، یعنی همانطور که با مصرف مواد مخدر در بدنمان دوپامین ترشح می‌شود و دوپامین باعث احساس لذت در بدن فرد می‌شود، قندهای ساده هم باعث ترشح دوپامین در بدن می‌شوند و وقتی دوپامین ترشح شد بدن را مجبور می‌کند مجدد به سراغ مصرف قندهای ساده برود و در واقع اعتیادی به مصرف قندهای ساده پیدا می‌کنیم که این اعتیاد روز به روز شدید تر می‌شود. یعنی اگر فرد در روز اول با مصرف 20 گرم شکر راضی می‌شد، روز بعد این میزان به 25 درصد می‌رسد و روز بعد 30 گرم و… روز به روز باید مصرف قند را بالا ببرد تا سطح دوپامینی که باعث احساس لذت در او می‌شد بالا رفته تا فرد مجدد احساس لذت کند.
مطالعات نشان داده وقتی ما مصرف مواد غذایی از این دست را در برنامه غذایی زیاد می‌کنیم ریسک برخی از بیماری‌های روحی وروانی را در بدن بالا می‌بریم؛ بیماریهایی نظیر افسردگی،آلازایمر و کاهش سطح هوشیاری از این قبیل هستند. بنابراین مصرف بیش از حد مواد قندی نه تنها عوارض جسمی بلکه عوارض روحی و روانی را به همراه دارد.

هر فرد روزانه به چه میزان مواد قندی نیاز دارد؟

اعتدال در مصرف مواد قندی نباید فراموش شود ؛ معمولا روزانه مصرف سه حبه قند و یا سه قاشق چایخوری ضرری ایجاد نمی‌کند و می‌توان معادل این میزان مواد قندی طبیعی هم استفاده کرد.
خیلی از افراد قند و شکر را از برنامه غذایی حذف می‌کنند و به جای آن قندهای طبیعی مانند خرما،کشمش و توت می‌خورند، درسته که مصرف این مواد نسبت به قند و شکر ساده بهتر است و قند ساده به غیر از انرژی ارزش دیگری ندارد و قندهای طبیعی نظیر خرما،توت و کشمش علاوه بر انرژی، حاوی ویتامین، املاح و فیبر غذایی هستند، اما باید بر طبق جیره معین شده از این مواد استفاده کنیم یعنی اگر به جای قند از خرما استفاده می‌کنیم باید به همان میزان مجاز خرما مصرف کنیم و نه بیشتر. چرا که ریسک افزایش قند خون، بیماری‌های قلبی عروقی و غیره با مصرف بیش از اندازه این مواد هم ایجاد می‌شود. بنابراین با رعایت اعتدال جای هیچ گونه نگرانی نیست.
آیا مصرف قند و شکر بسته بندی و شرکتی در قیاس با نوع فله‌ای این محصولات بهتر است یا تفاوت چندانی وجود ندارد؟
اگر به لحاظ بهداشتی درنظر بگیریم طبیعتا مصرف شکرو قند بسته بندی خیلی بهتر است، اما اگر از نظر ترکیبات و کیفیت مواد بگوییم خیلی تفاوتی وجود ندارد؛ تنها مشکلی که وجود دارد این است که کماکان بعضی از کارخانجات قندها را به روشهای غیر معمول سفید می‌کنند و این یکی از ریسکهای جدی است که حتماً باید از طرف سیستم‌های نظارتی، مورد نظارت قرار بگیرد و حداقل باید کارخانجات را مجبور کنند که فرآیند سفید کردن قند و شکر را توضیح بدهند.

این باور که گفته می‌شود قند و شکر سرطان زا هستند صحت دارد؟

بله اگر قند و شکر بیش از اندازه مصرف شوند و اگر شاخص گلایسمیک را مدنظر قرار بدهید صد در صد مصرف قند و شکر ریسک سرطان‌ها را زیاد می‌کند. به‌طور طبیعی هم اگر به هر دلیلی وزن را بالا ببرید ریسک سرطان بالا خواهد رفت. پس به طور کلی مصرف زیاد قند و شکر خود به خود سرطان‌زا است. اما اگر برای سفید کردن قند و شکر از ترکیبات نامناسب و فرآیندهای نامناسب استفاده شده باشد این ریسک ابتلا به سرطان مضاعف خواهد شد.