اولویت فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی با محوریت توسعه صادرات در صنایع‌غذایی
اولویت فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی با محوریت توسعه صادرات در صنایع‌غذایی
اقتصادسبز آنلاین: اولویت فعال سازی ظرفیت‌های تولیدی با محوریت توسعه صادرات در صنایع غدایی خواهد بود.

اقتصادسبز آنلاین: اولویت فعال سازی ظرفیت های تولیدی با محوریت توسعه صادرات در صنایع غدایی خواهد بود.

دکتر نازنین داراب‌زاده‌، مدیر کل دفتر صنایع غذا و دارو در گفت‌و‌گو با«اقتصاد سبز» اعلام کرد: در حال حاضر ظرفیت خالی قابل توجهی در صنایع غذایی وجود دارد که به دلیل ارزش افزوده چند برابری تبدیل محصولات خام کشاورزی به محصولات صنعتی غذایی، وجود دانش فنی و تکنولوژی مناسب در این واحدها؛ ایجاد زنجیره محصولات غذایی از تولید تا صادرات سبب افزایش بهره‌وری و فعال سازی ظرفیت های خالی تولیدی در این صنعت خواهد شد.
داراب زاده با اشاره به مزیت های موجود در این صنعت از جمله تنوع تولیدات، پایداری زنجیره تامین و ارزش، وجود برندهای معتبر در سطح ملی و بین المللی، تولید انواع محصولات غذایی با رعایت الزامات و استانداردهای بهداشتی و وجود بازارهای هدف بویژه در کشورهای همجوار را از امتیازات ویژه این صنعت جهت ارتقای جایگاه خود در اقتصاد ملی و صادرات عنوان کرد.
وی همچنین با اشاره به صادرات بالغ بر 2.5 میلیارد دلاری انواع مواد غذایی در صنعت غذا، اشاره کرد که آمار و ارقام نشان می دهد که از کلیه ظرفیت های این بخش جهت رشد تولید و صادرات بهره برداری نشده است که همین امر سبب کاهش بهره وری و در نتیجه کاهش رقابت پذیری بنگاه های تولیدی در بازارهای صادراتی می گردد. داراب زاده اولویت های سال 1403 دفتر صنایع غذا و دارو را گسترش صادرات، ارزآوری و ایجاد اشتغال در صنعت غذا اعلام کرد و در این راستا تسهیل امور سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های دستورالعمل تولید بدون کارخانه را راهگشا اعلام نمود.
وی در پایان صحبت های خود با اشاره به نام گذاری سال جاری به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم از سوی مقام معظم رهبری، عنوان کرد که سعی خواهد شد که با برنامه ریزی مناسب و همفکری کلیه صاحب نظران، صنوف و انجمن های تخصصی ذیربط و فعالان اقتصادی بخش صنعت غذا بتوانیم به بهترین وجه ممکن از ظرفیت های این بخش استفاده کرده و موانع موجود را برطرف کنیم که در این راستا از دیدگاه ها،نقطه نظرات، ایده ها و راهکارهای صاحب نظران و دست اندرکاران این بخش استقبال می نمائیم.
گفتنی است دکتر نازنین داراب زاده اولین بانوی نخبه جذب شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با روحیه تعاملی، اشراف علمی مناسب برحوزه تخصصی، سوابق ارزنده مدیریت اجرایی و علمی – پژوهشی چشم انداز مناسب صادراتی برای حوزه غذایی کشور ترسیم نموده است . امید است اینگونه انتصاب ها از میان جوانان کارآمد و نخبه در سایر وزارتخانه های کشور صورت گیرد تا معضلات و چالش های حاضر، با انرژی مضاعف، قدرت ریسک پذیری و تخصص علمی- مدیریتی این افراد برطرف شود.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا