با سبزیجات ریشه‌دار و عدسی و بلغور زمستان را سرکنید
با سبزیجات ریشه‌دار و عدسی و بلغور زمستان را سرکنید
اقتصادسبز آنلاین: رسم و رسوم غذا خوردن و سفره‌داری نزد ایرانیان پیشینه و رسوم علمی و به‌جایی دارد. ایرانیان به‌طور سنتی یاد گرفته‌اند با گلچین کردن مواد غذایی و میوه‌ها در هر فصل بدنشان را برای مقابله با بیماری‌های همان فصل آماده کنند.

اقتصادسبز آنلاین: رسم و رسوم غذا خوردن و سفره‌داری نزد ایرانیان پیشینه و رسوم علمی و به‌جایی دارد. ایرانیان به‌طور سنتی یاد گرفته‌اند با گلچین کردن مواد غذایی و میوه‌ها در هر فصل بدنشان را برای مقابله با بیماری‌های همان فصل آماده کنند.

نوشین جمشیدی
رژیم درمانگر و کارشناس تغذیه

این روزها این سلیقه و عادت دیرینه، علمی‌تر بیان می‌شود و به تقویت سیستم ایمنی بدن تغییر یافته است.
یکی از فصول سال که بیش‌تر از همه، بدن گرفتار سرماخوردگی و ویروس‌هاست، زمستان می‌باشد.
در این گزارش به اهمیت مصرف بعضی از موادغذایی و تأثیر آن‌ها در سیستم ایمنی بدن پرداخته شده است.

علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین‌ها مواد غذایی مناسب برای فصل زمستان
در اینجا به برخی از مواد غذایی مناسب برای فصل زمستان پرداخته‌ایم که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بهتر است مصرف آن‌ها را در این فصل افزایش دهید. این دسته از مواد غذایی عبارتند از:

سبزیجات ریشه‌دار
سبزیجات ریشه‌دار مانند تربچه، سیب‌زمینی شیرین، شلغم و … جزو آن دسته از مواد غذایی هستند که فرآیند هضم طولانی‌تری داشته و با تولید گرما در بدن، به افزایش دمای بدن کمک می‌کنند. به‌همین دلیل بهتر است از این گونه سبزیجات ریشه دار در وعده‌‌های غذایی خود و انواع سوپ‌ها استفاده کنید تا متابولیسم بدن خود را افزایش داده و سریع‌تر گرم شوید.

کربوهیدرات‌های پیچیده
در فصل‌‌های سرد و فصل زمستان، بهتر است به‌جای استفاده از کربوهیدرات‌های ساده مانند موادغذایی نظیر نان (آرد سفید)، ماکارونی با آرد سفید، بستنی، بیسکویت و …، کربوهیدرات‌های پیچیده شامل غلات سبوس دار، سیب زمینی، عدس، بلغور، جو دوسر و … را جایگزین کنید؛ و در واقع برای رفع احساس گرسنگی خود به جای بیشتر غذا خوردن، هوشمندانه‌تر عمل کنید، چرا که کربوهیدرات‌های ساده، سرعت هضم بالایی داشته و پس از مصرف آن‌ها در زمان کوتاه‌تری مجددا احساس گرسنگی خواهید کرد، اما با مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده، به بدن خود این امکان را خواهید داد تا برای مدت زمان بیشتری سیر و همچنین، گرم بماند.

میوه‌هایی نظیر موز
موز یکی از میوه‌هایی است که مصرف آن در فصل زمستان به گرم شدن بدن کمک کرده و با تنظیم دمای بدن، لرز کردن بدن هنگام سرد شدن هوا را کاهش می‌دهد. این میوه که حاوی ویتامین B و منیزیم است ، افزون بر گرم کردن بدن، به عملکرد بهتر تیروئید و غده فوق کلیه نیز کمک می‌کند. علاوه بر این پتاسیم موجود در موز در تنظیم اعصاب، ضربان قلب و به‌ویژه فشار خون بسیار مؤثر است. با این‌حال توجه داشته باشید که با وجود زیاد بودن خواص موز، این میوه حاوی کربوهیدرات‌ هم هست، بنابراین افراد دیابتی و افراد دارای رژیم کاهش وزن باید تحت نظر رژیم درمان خود مقادیر مناسبی از آن را مصرف کنند.

تخم مرغ
تخم‌مرغ یک منبع غذایی غنی از پروتئین و ویتامین بوده و می‌توان آن را به عنوان یک منبع انرژی و یک وعده غذایی گرم و مناسب در فصل زمستان در نظر گرفت. مصرف تخم مرغ نه تنها بدن شما را در فصل زمستان گرم نگه داشته، بلکه قوا و انرژی بدن در مبارزه با عفونت‎ها و بیماری‌های مختلف در این فصل را نیز، افزایش می‌دهد. این ماده غذایی که به‌‌صورت گسترده در اکثر منوهای غذایی ما چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم به‌کار می‌رود منبع قابل توجهی از ویتامین D ، آهن و ویتامین B1 است.

غذاهای سرشار از آهن
آهن که در انواع مواد غذایی مفید و مغذی مانند گوشت قرمز، اسفناج، لوبیای سیاه، مرغ، عدس، غلات غنی شده با آهن و … وجود دارد، نقش مهم و اساسی در انتقال اکسیژن به نقاط مختلف بدن را دارد. شما با مصرف غذاهای غنی از این ماده معدنی، انتقال اکسیژن به تمامی قسمت‌های بدن خود را بهبود بخشیده و می‌توانید از این طریق، از سرد شدن دست و پای خود در فصل زمستان، به خوبی محافظت کنید. در نظر داشته باشید که کمبود دریافت منابع آهن زمینه‌ساز کم خوبی فقر آهن می‌شود همچنین ورزشکاران نسبت به کمبود آهن بسیار آسیب‌پذیر هستند.
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا