بحران در صنعت کشاورزی فرانسه در اثر کرونا
بحران در صنعت کشاورزی فرانسه در اثر کرونا
اقتصادسبز آنلاین: بحران کرونا روی صنايع مختلفی اثر گذاشته است و کشاورزی هم يکی از اين صنايع است. تاثير اين بحران روی صنعت کشاورزی دنيا مساله‌ای بسيار جدی است زيرا روی امنيت غذايی دنيا اثر دارد.

اقتصادسبز آنلاین: بحران کرونا روی صنایع مختلفی اثر گذاشته است و کشاورزی هم یکی از این صنایع است. تاثیر این بحران روی صنعت کشاورزی دنیا مساله‌ای بسیار جدی است زیرا روی امنیت غذایی دنیا اثر دارد. سازمان‌های جهانی در مورد اثر این بحران روی تامین غذای دنیا هشدار داده‌اند و بارها اعلام کردند که اگر کنترل ویروس کرونا برای دوره طولانی تری به طول بیانجامد، دنیا با کمبود میزان مواد غذایی روبه‌رو خواهد شد و بر شمار گرسنگان در دنیا اضافه می شود. البته در شرایط فعلی هم شمار زیادی از مردم در کشورهای فقیر دنیا در وضعیت فقر مطلق زندگی می‌کنند. افرادی که با استفاده از سیاست‌های سازمان ملل متحد برای کاهش فقر توانسته بودند اندکی از بار مشکلاتشان بکاهند، در حال حاضر با چالش‌های بسیار جدی روبرو هستند و به گزارش سازمان ملل متحد تامین یک وعده غذای مناسب برای آنها بسیار دشوار است.

تعطیلی بازارهای فروش محصولات کشاورزی

بررسی‌ها نشان داده است یکی از مناطقی که در اثر این همه گیری بیشترین آسیب را در بخش کشاورزی متحمل شد، قاره اروپا است. این قاره همیشه سبز در تولید محصولات کشاورزی بسیار فعال است و محصولات کشاورزی توسط کشاورزان محلی در بازارها به فروش می رسد. این بازارهای عرضه محصولات کشاورزی اصلی‌ترین و مهمترین روش برای فروش محصولات کشاورزی به مردم هستند. اما با همه‌گیری ویروس کرونا این بازارها در کشورهای اروپایی تعطیل شد. تعطیلی این بازارها سبب شد تا عرضه محصولات کشاورزی از طرف تولید کنندگان خرد و محلی به بازار مصرف متوقف شود و این کشاورزان آسیب ببیند.
یورو نیوز در گزارش اخیر خود از وضعیت کشور فرانسه صحبت کرده است. کشوری که در جریان همه‌گیری کرونا قربانیان زیادی داد و تعطیلی بازارها را در دستور کار قرار داد. در نتیجه این مسأله کشاورزان زیادی امکان عرضه محصولاتشان به بازار مصرف را از دست دادند. یورو نیوز در مورد شماری از مزارع تولید کننده محصولات کشاورزی و دانه‌های خوراکی نوشت: برخی از مزارع اقدام به عرضه محصولاتشان به فروشگاه‌ها کردند. آنها مجبورند محصولاتشان را با قیمت پایین‌ترین بفروشند تا بتوانند مشتری داشته باشند. اما برخی تصمیم گرفتند تا ازدنیای تکنولوژی استفاده کنند و فروش تلفنی یا از طریق وب سایت‌های راه اندازی شده را در دستور کار قرار دادند. فرانسیس مارکوس یکی از کشاورزان فرانسوی به یورو نیوز گفت: ما در تلاش هستیم تا در بازار بمانیم. اگر از این راهکارها استفاده نکنیم ورشکسته می شویم. او از زمان تعطیلی بازارهای محلی از طریق تلفن سفارش را از مشتری‌ها می گیرد و آنها را درب منزل مشتری تحویل می‌دهد. این کشاورز فرانسوی حمل و ارسال سفارشات را به رایگان انجام می دهد. با وجود این فرانسیس به یورو نیوز اعلام کرده است که میزان فروشش نسبت به قبل 46 درصد کاهش یافته است و ادامه این وضعیت برای دوره‌ای طولانی می‌تواند باعث از پای درآمدن بیزینس او شود.

زنبورداران هم آسیب دیدند

تولید عسل در این کشور یکی از بخش‌هایی است که با بحران زیادی روبه‌رو شده است‌. یورو نیوز در این زمینه نوشت: تولید عسل در این کشور صنعتی بسیار آسیب‌پذیر است و بسیاری از زنبور‌داران نتوانستند در این روزهای کرونایی به تولید با حداکثر پتانسیل بپردازند. آمار نشان می‌دهد 75 هزار زنبور‌دار در کشور فرانسه فعالیت می‌کنند‌ که اغلب آنها زنبورداران کوچک و کسب و کارهای خانوادگی هستند. در واقع بخش اعظم عسل تولید شده در این کشور اروپایی را زنبور‌داران کوچک تشکیل می‌دهند و آسیب وارد شده به این گروه در نتیجه قرنطینه و همه گیری کرونا می‌تواند تامین عسل مورد‌نیاز مردم را در کشور با اختلال روبه‌رو کند. طبق این گزارش طی یک دهه اخیر 15هزار زنبور‌دار از فعالیت در این حوزه کناره گیری کردند واگر بحران کرونا در فرانسه و دنیا ادامه پیدا کند، شمار بیشتری از زنبورداران فعالیت در این بخش را متوقف خواهند کرد.
گروزل یکی از زنبوداران فرانسوی در مصاحبه ای با یورو نیوز گفت: همه‌گیری ویروس کوید-19و قرنطینه گسترده در فرانسه باعث شد تا زندگی هزاران زنبوردار آسیب ببیند. آنها قربانی شرایط موجود هستند و به‌دلیل افزایش میزان عسل‌های فروخته نشده در بازار و تعطیلی شمار زیادی از بازارهای فروش محصولات کشاورزی و غذایی در فرانسه آسیب اقتصادی زیادی متحمل شدند.
شرایط کنونی یک بحران جدی برای زنبورداران است زیرا اغلب این افراد دارای منابع مالی کمی هستند و ادامه کارشان کاملا وابسته به میزان محصولی است که می‌فروشند. بحران ناشی از همه‌گیری ویروس کوید -19 به معنای خط پایان برای زنبوردارانی است که در نتیجه نوسان زیاد هزینه‌های تولید و افزایش استفاده از انواع محصولات کشنده برای حشرات و زنبورها مشکلات مالی زیادی را پشت‌سر گذاشته‌اند و دیگر توان مقاومت در برابر یک شوک دیگر را ندارند. گروزل از 13 سالگی زنبورداری را آغاز کرده است و هم اکنون 725 کندو دارد و مزرعه بزرگی را اداره می‌کند.
وی بر این باور است برای حمایت از زنبورداران در کشور فرانسه باید دولت اقدام به کاهش مالیات بر ارزش افزوده کند و یارانه شکر به‌ زنبورداران بدهد. از طرف دیگر ساخت برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیونی و ایجاد کمپین‌هایی که مردم را تشویق به خرید عسل از زنبورداران محلی می‌کند هم سیاست دیگری است که می تواند در جهت حمایت از این صنعت مهم در فرانسه استفاده شود.