ترویج و فرهنگ‌سازی حلقه گمشده صنعت کشاورزی
ترویج و فرهنگ‌سازی حلقه گمشده صنعت کشاورزی
اقتصادسبز آنلاین: استفاده از انواع کودها امری ضروری در صنعت کشاورزی است. درصورت ایجاد بستر و حمایت‌های لازم از طرف دولت و ایجاد توازن ما بین فعالان این بخش و مهمتر از همه ترویج مصرف کود در کشور می‌توانیم به آینده این صنعت امیدوار باشیم.
اقتصادسبز آنلاین: استفاده از انواع کودها امری ضروری در صنعت کشاورزی است. درصورت ایجاد بستر و حمایت‌های لازم از طرف دولت و ایجاد توازن ما بین فعالان این بخش و مهمتر از همه ترویج مصرف کود در کشور می‌توانیم به آینده این صنعت امیدوار باشیم. کورسوی امید خروج از بحران حاکم بر کشور اعتماد دولت به بخش خصوصی و حذف شرکت‌های زیرمجموعه دولت از تجارت در این صنعت است. در همین رابطه بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های دکتر محمد حاجی مولانا مدیرعامل شرکت «سحاب غنچه» بنشنیم که با هم ماحصل آن را می‌خوانیم:
در تهیه مواد اولیه و تولید محصولات خود با چه مشکلاتی مواجه هستید؟ 
بخشی از مواد اولیه موردنیاز در داخل کشور تولید می‌شود و بخش‌ دیگری از آن نیز از خارج کشور تأمین می‌شود که تهیه آن به‌صورت خرید با ارز دولتی و یا ارز آزاد است. درست است که خرید با ارز دولتی مقرون به صرفه است ولی مشکلات پیرو دریافت این ارز تولیدکننده را ملزم به خرید مواد اولیه از دلالان کرده است و به نوعی قید دریافت حمایت مالی دولت را زده‌اند. در این شرایط قیمت کود تولیدی افزایش می‌یابد ولی در بلندمدت می‌تواند تبعات مثبتی در سهولت تهیه آن در پی داشته باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند عدم برقراری توازن بین تولیدکنندگان و واردکنندگان است، به‌طوری که دولت برای واردات کود شرکت‌های فعال در این زمینه را معاف از پرداخت ارزش افزوده می‌داند در حالی‌که تولیدکننده از این حمایت مالی بهره نمی‌برد و اگر هم مشمول این معافیت قرار گیرد برای تهیه سایر ملزومات مثل بسته‌بندی، لیبل، قوطی و… در تولید مجبور است تا با ارز آزاد خرید خود را انجام دهد، در حالی‌که شرکت‌های واردکننده به علت واردات محصول نهایی درگیر خرید سایر موارد جهت تولید نیستند. به نظر بنده دولت با این‌کار به نوعی به شرکت‌های خارجی و کشور مبدأ یارانه و سوبسید پرداخت می‌کند در حالی‌که اگر همین حمایت‌ها از تولید داخل صورت گیرد قطعاً سبب رونق تولید و گردش چرخ اقتصادی کشور خواهد شد.
در حال حاضر فاصله بین تولیدکنندگان و واردکنندگان هر روز در حال افزایش است و از دولت درخواست داریم اگر قرار است حمایتی صورت گیرد از هر دو قشر حمایت شود تا تمام فعالان این صنعت بتوانند در این بخش فعالیت و رقابت سالم داشته باشند.
 در سال رونق تولید، حمایت‌های دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قطعاً حمایت‌های لازم در سالیان گذشته از این بخش صورت گرفته است و ارتقای صنعت کشاورزی بر این ادعا صحه می‌گذارد. در حال حاضر کشور در شرایط خاصی قرار دارد که ناشی از تحریم‌ها و جبر زمانه است.
اما نکته‌ای که در رابطه با حمایت‌های دولت باید عنوان کنم این است که متأسفانه دولت با حمایت ریالی و ارزی از شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهادکشاورزی است سبب ایجاد تنش در این صنعت شده است و شرکت‌های فعال در این بخش را با چالش مواجه کرده است.
شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با حمایت ارزی و ریالی و شبکه توزیع دولتی تبدیل به بزرگترین واردکننده کود در کشور شده است که هیچ شرکتی توان رقابت با این مجموعه را ندارد و به نوعی سبب رقابت ناسالم در این صنعت شده است.
حمایت اینگونه از این شرکت باعث ضعیف‌تر شدن تولیدکنندگان و شرکت‌های خصوصی خواهد شد.
اعتقاد بنده این است که دولت خیلی زود باید این شرکت را از واردات منع کند و تنها وظیفه نظارت را برعهده آنها بگذارد. حذف شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از واردات قطعاً سبب رونق بخش تولید خواهد شد. دولت در حال حاضر با حمایت از این شرکت قصد دارد تا تعادل را در تهیه کود و سایر اقلام کشاورزی ایجاد کند ولی باید به بخش خصوصی نیز اعتماد کند و بداند که تولیدکنندگان داخلی قدرت تولید و ثبات در تهیه کود کشور را دارند.
یکی دیگر از کاستی‌های دولت در این بخش بحث ترویج و فرهنگ‌سازی است به‌طوری‌که در حال حاضر بسیاری از کشاورزان و مصرف‌کنندگان استفاده از محصولات خارجی را نسبت به نمونه داخلی آن ارجحیت می‌دهند که نشان از ضعف ترویج در این بخش است.
 آیا از لحاظ کیفیت و قیمت کود تولیدی در کشور قابل رقابت با نمونه وارداتی آن است؟ 
در سالیان اخیر بخش کشاورزی با تکیه بر دانش داخلی با پیشرفت‌های قابل توجهی مواجه شده است.
در تولید کود چندین عامل مورد توجه است: صنعت و تکنولوژی، مواد اولیه و فرآیند تولید. در مبحث صنعت و تکنولوژی تقریباً هم سطح با نمونه‌های خارجی هستیم و تفاوت چندانی با آنها نداریم. در مبحث مواد اولیه درصورت تهیه آنها از کشور مبدأ می‌توانیم تکنیکال اولیه را جهت تولید داشته باشیم. و در بخش فرآیند نیز با داشتن متخصصان و دانش به‌روز جهانی هم رده با نمونه‌های خارجی هستیم.
در نهایت کود تولید داخل از لحاظ کیفی تقریباً هم سطح نمونه خارجی آن است ولی از لحاظ قیمتی بسیار ارزانتر و مقرون به‌صرفه‌تر است. و امید است با ترویج و فرهنگ‌سازی لازم زمینه فروش محصولات تولید داخل در تمام کشور ایجاد شود.
 لطفاً در رابطه با فعالیت شرکت توضیحاتی ارایه دهید. 
شرکت سحاب غنچه در سال ۱۳۷۵ به همت مهندس حاجی مولانا پدر بنده پا به عرصه تولید نهاد و سرآغاز کار خود را با تولید انواع کودهای مایع شروع کرد.
در حال حاضر با تولید انواع کودهای مایع، کودهای مخلوط در آب، کودهای گرانوله و کود کلات در حال خدمت‌رسانی به کشاورزان هستیم و هم‌اکنون مهمترین و عمده‌ترین تولیدات شرکت کودهای مایع کشاورزی است.
ظرفیت تولید شرکت ۱۰۰۰ تن در سال است که در حال حاضر به علت شرایط حاکم بر بازار با ظرفیت کمتری در حال  تولید هستیم که امیدواریم با بهبود شرایط کشور بتوانیم با بالاترین ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهیم.