عابدین حسینی * باتوجه به اهمیت بخش کشاورزی در تولیدو ایجاد امنیت غذایی، کشورهای مختلف جهان، اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه به روشهای گوناگون این بخش را مورد حمایت قرار میدهند. نه تنها در کشور ما بلکه در اکثر کشورهای توسعه یافته نیز هر کجا صحبت از امنیت ملی شده در کنار […]
عابدین حسینی *
باتوجه به اهمیت بخش کشاورزی در تولیدو ایجاد امنیت غذایی، کشورهای مختلف جهان، اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه به روشهای گوناگون این بخش را مورد حمایت قرار میدهند.
نه تنها در کشور ما بلکه در اکثر کشورهای توسعه یافته نیز هر کجا صحبت از امنیت ملی شده در کنار آن از امنیت غذایی یاد شده است و هیچ کشور توسعه یافتهای را نمییابید مگر آنکه کشاورزی آن هم توسعه یافته باشد.
کشورهای توسعه یافته سنگینترین یارانهها را به بخش کشاورزی اختصاص میدهند و حمایتهای ویژهای از این بخش انجام میشود.
در کشور ماهم دراین راستا وبا توجه به اصل ۳ و ۴۳ قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام و فرمایشات مقام معظم رهبری، که دستیابی به امنیت غذایی با اتکا به تولید داخل یک الزام است برای حمایت از بخش کشاورزی از سال ۱۳۶۸ قانون خرید تضمینی محصولات اساسی مصوب و اجرا شده است.
پس ازپیگیریهای مکرر مدیران عامل وهیات مدیره شرکتها واتحادیههای تعاونی روستایی ومسئولین سازمان مرکزی تعاون روستایی بالاخره در ماههای پایانی صدارت وزیر سابق جهاد کشاورزی سید جواد ساداتی نژاد در مصوبه شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی دراسفند ماه ۱۴۰۱ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمینی خرید محصولات اساسی کشاورزی نسبت به تعیین مجری و سازوکارهای اجرایی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۲ اقدام نمود وطبق این مصوبه دستگاههای مجری خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی تعیین شدند.
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در۶استان شامل استانهای اردبیل، آذربایجانغربی، آذربایجانشرقی، کردستان، گلستان و همدان با استفاده از ظرفیت تشکلها و بخش خصوصی ذیربط مجری خرید تضمینی گندم انتخاب شده است و درسایر استانها مجری شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران وبا استفاده ازظرفیت اتحادیه مرکزی تعاونیهای روستایی و کشاورزی طی سالهای گذشته در این استانها بیش از ۵۰ درصد خرید تضمینی توسط تعاون روستایی انجام شده است و این استانها تولیدکننده حدود ۳۰ درصد گندم کشور هستند.
این اقدام دولت با توجه به اینکه این سازمان با قدمت نیم قرن مدیریت 8 هزار تشکل را در اختیار دارد، اقدام بسیار خوبی درجهت واگذاری امور به مردم وتشکلها و توسعه پایدار در روستاها خواهد شد که افزایش تولیدات کشاورزی و توجه به بازار محصولات کشاورزی را بدنبال خواهد داشت.
دولت با چنین مقرراتی باید حمایتهای خود رااز تشکلهای تعاونی بیشتر کند وبه آنها اعتماد کند و وظایفی را که طی سالهای گذشته از این سازمان گرفته اند که اتفاقا عامل ارتباط دوسویه آنها با کشاورزان بود برگردانده شود.
واگذاری صفر تا 100 خرید تضمینی گندم 6 استان به سازمان تعاون روستایی میتواند کمک بزرگی به فرایند خرید از کشاورزان باشد.
اما واگذاری خرید به سازمان تعاون روستایی چه مزایایی دارد ؟چرا باید گندم را شبکه تعاونیها خریداری کند؟
دراجرای این طرح در۶ استان یاد شده سازمان مرکزی از ظرفیت مراکز خرید ،انبارهای مکانیزه وسیلوهای متعلق به بخش تعاونی تحت پوشش ودرصورت ضرورت از بخش خصوصی استفاده خواهد نمود که درنهایت حق الزحمه وسود این مباشرت به جیب مردم عضو تعاونی خواهد رفت. اما چطور ؟وچگونه ؟
شرکتها واتحادیههای تعاونی برای ارایه خدمات ورفع نیازهای اعضای خود نیازمند نقدینگی هستند که با اجرای موفق طرح خرید گندم قطعا وضعیت بهتری خواهند داشت، چرا که با کارمزد مباشرت میتوانند سایر محصولات کشاورزی دیگر رابه صورت توافقی خریداری کنند، مکانیزاسیون خود را ارتقا بدهند، نهادههای کشاورزان را تامین کنند ،تسهیلات به اعضا بدهند،کشت قراردادی راتوسعه بدهند و در واقع بازوی اجرایی سازمان ووزارت جهاد کشاورزی و دولت هستند.
سازمان مرکزی وشبکه تحت پوشش در چند ماه گذشته ثابت کردند که می توانند به شعار مامی توانیم جامه عمل بپوشانند.
از اجرای موفق طرح تنظیم بازارمیوه عید نوروز که برخلاف سالهای گذشته نه تنها به دولت متوجه زیان نشد، بلکه اجرای موفق این طرح سود هم داشته است.
همچنین توزیع خرما درماه مبارک رمضان وتوزیع کالای اساسی ایام نوروز و
خریدهای موفق توافقی زعفران، پنبه، وزیتون و…. بهشمار میرود.
سازمان تعاون روستایی به عنوان یکی از بازوان پرتوان وزارت جهاد کشاورزی بر اساس اساسنامه مصوب؛ وظیفه تأمین موجبات پیشرفت، گسترش و تقویت تعاون و توسعه عملیات اقتصادی، بازاریابی و بازرگانی و خدمات تعاونی می باشد همچنین بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی.در واقع متولی دولتی تعاونی روستایی در ایران سازمان تعاون روستایی میباشد که رسالت اصلی آن، حلقه اتصال و ایجاد تعامل تعاونیهای روستایی و کشاورزی با مسئولین دولتی را بر عهده دارد که به همین دلایل بهترین متولی ومجری جهت خریدهای تضمینی محصولاتی همچون محصول استراتژیک و راهبردی گندم این شبکه مردمی میباشد.
البته از اوایل دهه ۵۰ تا اواخر دهه ۷۰ مجری گری و مسئولیت خرید گندم بر عهده سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بوده و این شبکه تمام تلاش خود را در شهرها و استانهای مختلف کشور جهت اجرای ضوابط و شرایط ابلاغی خرید تضمینی گندم با ایجاد مراکز خرید متعدد و گسترده برای کمک به کشاورزان در دور افتادهترین مناطق کشور بکار بسته بود وبعد از آن به عنوان مباشر شرکت غله حضور فعال شبکه تعاونیهای روستایی درامر خرید گندم داشته است.
این تشکلها و تعاونیها، زنجیره تولید را دراختیار دارند و می توانند خریدی مطمئن برای دولت داشته باشند.
خرید گندم توسط تعاون روستایی به عنوان مجری خرید طی چند روز گذشته دراولین استان یعنی استان گلستان آغاز وبزودی در ۵ استان دیگر نیز خرید شروع خواهد شد.
امیدواریم وزیر محترم باور داشته باشند که شبکه عظیم و گسترده تعاونیهای روستایی با داشتن امکانات و زیرساختهای لازم ونیروی انسانی متعهد و با تجربه از عهده این مهم برخواهند آمد چراکه بیش از ۱۵ سال است که به صورت مباشر توان خود را در خرید این محصول راهبردی اثبات کردهاند.
* فعال حوزه تعاونیها
- نویسنده : عابدین حسینی