تلاش برای معرفی واریته زرشک ایرانی به جهانیان
تلاش برای معرفی واریته زرشک ایرانی به جهانیان
اقتصادسبز آنلاین: شرکت کشت و صنعت خوشه سرخ شرق در سال 1385 با هدف تولیدو صادرات محصولات متنوع از زرشک تأسیس و در سال 1388 اقدام به ساخت کارخانه در شهرک صنعتی قائن کرد.

اقتصادسبز آنلاین: شرکت کشت و صنعت خوشه سرخ شرق در سال 1385 با هدف تولیدو صادرات محصولات متنوع از زرشک تأسیس و در سال 1388 اقدام به ساخت کارخانه در شهرک صنعتی قائن کرد.

این شرکت پس از نصب ماشین‌آلات در اسفندماه 1389 تولید آزمایشی خود را آغاز و در سال 1390 با شروع فصل برداشت میوه‌های آلبالو، زرشک و انار قدم در عرصه تولید نهاد این کارخانه در استان خراسان جنوبی، یعنی بزرگ‌ترین مکان تولید زرشک ایرانی واقع شده است و محوریت اصلی فعالیت مجموعه تولید کنسانتره از میوه زرشک است چرا که این منطقه 98 درصد زرشک ایران را تولید می‌کند به علاوه کیفیت بالای کنسانتره زرشک شرکت خوشه سرخ شرق بعنوان تنها تولید کننده این محصول در جهان و نیز تقاضای روزافزون مشتریان داخلی و همچنین اهداف صادراتی، شرکت را بر آن داشت تا سبد محصولات خویش را تنوع ببخشد و کالاهای دیگری را به تولیداتش اضافه نماید در همین رابطه بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های مهندس رقیه پیر بداقی مدیرعامل شرکت خوشه سرخ شرق بنشینیم که با هم ماحصل آن را می‌خوانیم:

لطفاً کمی در رابطه با شرکت و فعالیت‌های آن توضیح دهید.
شرکت خوشه سرخ شرق تولیدکننده کنسانتره انواع میوه جات مثل انار، زرشک، آلبالو،آلو، سیب، خرما، عناب، انگور سفید و انگور قرمز است و در حال حاضر این 9 نوع طعم را در منطقه خراسان جنوبی شهرستان قائنات تولید می‌کند. خوشه سرخ شرق یکی از شرکت‌های استراتژیک منطقه است که با به‌کارگیری نیروهای بومی و همچنین خرید محصولات کشاورزان این منطقه در جهت رونق اقتصادی و کشاورزی شهرستان قاینات قدم بزرگی برداشته است. با احداث مجموعه خوشه سرخ شرق زرشک تولید شده در این استان که همان زرشک بی دانه ای که خشک می‌کردند و فقط به عنوان زرشک پلویی استفاده می شد و دارای ارزش تغذیه ای بسیار زیادی می‌باشد به فراوری رسید. به دلیل این که واریته این نوع بی نظیر از زرشک بومی منطقه قاینات خراسان جنوبی است و فقط در این منطقه کشت می شود خوشه سرخ شرق به عنوان تنها تولیدکننده کنسانتره زرشک در کشور و در واقع در عرصه بین الملل شناخته شده است و در حال حاضر شرکت‌هایی مثل میهن، سن‌ایچ، کاله، عالیس و… از مشتریان این محصول هستند که کنسانتره زرشک را تبدیل به آبمیوه می‌کنند.و به عنوان محصول نهایی در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. خط تولید اروپایی متعلق به کشور سوئیس و در حد استانداردهای روز دنیا این شرکت را به یکی از موفق ترین شرکت های تولید کننده کنسانتره تبدیل کرده است و محصول تولید شده از نظر کیفیت بی‌رقیب است.
تا کنون صادرات این محصول به اروپا، ترکیه، ارمنستان، هندوستان، روسیه و چندین کشور دیگر انجام شده و در چشم‌انداز صادراتی در نظر داریم تا به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز محصولات را صادر کنیم. در حال حاضر با توجه به کیفیت مثال‌زدنی این محصول، درصدد افزایش ظرفیت و تجهیز خطوط تولیدی هستیم تا پاسخگوی قسمتی از سفارشات داخلی و خارجی باشیم همچنین با هدف معرفی زرشک منطقه قاینات به سراسر جهان در کنار بازار داخل، چشم‌انداز وسیعی در جهت صادرات محصول کنسانتره زرشک به اقصی نقاط دنیا داریم.

در رابطه با تأمین مواد اولیه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
همانطور که اشاره شد در کنار زرشک کنسانتره هشت میوه دیگر در شرکت خوشه سرخ شرق تولید می‌شود و با توجه به این‌که کارخانه در منطقه کویری واقع شده است برای حمل و نقل میوه خریداری شده از سایر استان ها مانند آذربایجان غربی، اصفهان، فارس و خراسان جنوبی مجبور به پرداخت هزینه‌های گزافی هستیم. این میوه ها توسط کانتینرهای یخچال‌دار منتقل می گردد و این سبب افزایش قیمت تمام شده محصول می شود.همچنین در رابطه با تهیه و خرید آنزیم ها و سایر مواد اولیه و ملزومات مصرفی در تولید کنسانتره نیز با توجه به این‌که اکثراً وارداتی هستند و ارتباط مستقیم با قیمت ارز دارد بطوریکه هر سال قیمت خرید این مواد نسبت به سال قبل تقریبا دوبرابر افزایش می یابد از همین‌رو با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

با توجه به این‌که اولین و تنها تولیدکننده کنسانتره زرشک هستید حمایت‌های دولتی از این واحد صنایع تبدیلی به چه شکل بوده است؟
تا کنون به هیچ عنوان هیچ حمایت دولتی از این واحد نشده است.همچنین علی رغم این‌که میوه زرشک یک محصول استراتژیک در منطقه تلقی می‌شود هیچ‌گونه حمایتی از جانب هیچ ارگانی در راستای حفظ این مجموعه در شرایط فعلی منطقه که یک مسئولیت ملی و منطقه ای در استان محسوب می شود صورت نگرفته است.حتی متاسفانه شاهد سنگ اندازی هایی نیز در زمینه تولید بوده ایم. قیمت زرشک این منطقه در زمان تاسیس این واحد زیر 600 تومان بود و در حال حاضر به بالای 25 هزار تومان رسیده است و این به لطف واحد صنایع تبدیلی خوشه سرخ است که اهمیت تولید این محصول را دوچندان کرده است و می‌توان گفت شرکت خوشه سرخ شرق زرشک را برای کشاورزان عزیز کرد چرا که تا قبل از این واحد تولیدی، کشاورزان یا از تولید زرشک پشیمان بودند یا سعی در تغییر کاربری و یا قطع درختان داشتند اما با توجه به ایجاد این واحد و خرید زرشک از کشاورزان اهمیت این محصول و تولید آن قوت گرفت. اما متأسفانه سال گذشته در جشنواره زرشک که در شهر قائنات برگزار شد از واحد خوشه سرخ به‌عنوان تنها واحد فراوری میوه زرشک به اینصورت دعوت به عمل نیامد.

میزان ارزآوری حاصل از صادرات زرشک به چه میزان است؟
با توجه به اینکه این محصول جدید بوده و در ابتدا توسط خوشه سرخ عرضه شد خودمان شروع به بازارسازی آن کردیم و با تک‌تک واحدهای تولید آبمیوه مذاکره کردیم تا این محصول را به همه معرفی کنیم.با توجه به اینکه 98 درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می شود و سهم ایران در تولید زرشک جهان 94 درصد هست برای رونق اقتصادی استان توجه به صنایع فراوری و حمایت از صادرکنندگان این حوزه که جز صنایع بی رقیب صادراتی هست باید در دستور کار مسئولین قرار بگیرد که متاسفانه با بی مهری و عدم حمایت دولت بسیاری از پتانسیل های بالقوه در این صنعت مهجور مانده. حمایت از شرکت خوشه سرخ شرق با توجه به رسالتی که دارد یک وظیفه ملی و منطقه ای است باید بپذیریم که در منطقه ای مثل قائنات اشتغال زایی و سرمایه گذاری کار سخت و پر چالشی است که شرکت خوشه سرخ شرق به نحو احسنت از انجام آن برامده است.صادرات کنسانتره علاوه بر اشتغالزایی درامد ارزی برای کشور خواهد داشت پس باید این تولید منحصر به فرد در عرصه بین الملل شناسانده شود.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا