تمام آنچه درباره چای باید بدانید
تمام آنچه درباره چای باید بدانید
اقتصادسبز آنلاین: چای از گذشته در سبد غذای مصرف کننده ایرانی نقش مهمی داشته و کمتر کسی می‌تواند قید مصرف آن را بزند. عده‌ای طرفدار چای ایرانی هستند و عده‌ای دیگر چای خارجی را بیشتر می‌پسندند و معمولاً اولین پرسشی که در انتخاب چای مطرح می‌شود ...

سرویس گزارش اقتصادسبزآنلاین – اعظم صفایی:
اقتصادسبز آنلاین: چای از گذشته در سبد غذای مصرف کننده ایرانی نقش مهمی داشته و کمتر کسی می‌تواند قید مصرف آن را بزند. عده‌ای طرفدار چای ایرانی هستند و عده‌ای دیگر چای خارجی را بیشتر می‌پسندند و معمولاً اولین پرسشی که در انتخاب چای مطرح می‌شود این است «ایرانی یا خارجی»؟ این‌که کدام یک کیفیت بهتری دارد؟ پرسشی است که معمولا در ذهن اغلب مصرف کننده‌ها وجود دارد‌؛ اما به نظر می‌رسد در انتخاب چای مصرف کننده ایرانی بیشتر به طعم ،عطر و رنگ آن توجه دارد تا ملاک‌های دیگر، موضوعی که سید محمد مهدی شانه‌ساز (مدیر فروش کالای چای شرکت طبیعت سبز میهن) هم در گفت‌وگوی مفصلی که با «اقتصاد سبز» داشت به آن اشاره کرد: «در خرید چای معمولاً ذائقه حرف اول را می‌زند مصرف کننده به‌دنبال چایی است که طعم‌، رنگ و عطر دلچسبی داشته و به مذاقش خوش بیاید» و انتخاب چای معمولا بر اساس ذائقه صورت می‌گیرد و چایی که در کشورهای اروپایی بعنوان درجه ۱ شناخته می‌شود شاید در ایران مشتری خاصی نداشته باشد. اصولاً در دنیا چای با کیفیت چای کمرنگ است چایی که عطر و طعم زیاد و رنگ کمی دارد؛ ولی ذائقه مردم ایران این چای را نمی‌پسندد و معمولاً چای پررنگ و پرطعم در ایران طرفدار بیشتری دارد.
این کارشناس چای در پاسخ به این پرسش که چای ایرانی بهتر است یا خارجی ؟ هم اینگونه پاسخ داد‌: « اگر مزرعه‌ای که چای در آن کشت می‌شود در منطقه سردسیر باشد و از سموم برای دفع آفات استفاده نشده باشد قطعاً چای ارزش بهتری دارد حال این چای ایرانی یا خارجی باشد اما از نظر خواص چای می‌توان گفت این بوته‌ای که در ایران است همان بوته‌ای است که در هند وجود دارد و فرقی از نظر خواص ندارد از نظر عطر و طعم به این دلیل که انتخاب چای در کشور ما کاملاً ذائقه‌ای است معمولاً اینطور است که برخی اصلا نمی‌توانند چای ایرانی بخورند و برعکس برخی دیگر چای خارجی را نمی‌پسندند».

چای بخورید تا لاغر شوید
اما علم تغذیه چه رویکردی به مصرف چای دارد؟ در باور عموم برخی چای را معجزه‌ای برای سلامتی می‌دانند و برخی دیگر معتقد هستند چای نه تنها خواصی ندارد بلکه مصرف آن برای سلامتی مضر و در دراز مدت عوارضی به‌همراه دارد؛ از آنجا که بحث تغذیه در خرید محصولات غذایی اهمیت زیادی دارد در این رابطه با دکتر کوروش جعفریان فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت‌وگو کردیم و نظر ایشان را جویا شدیم‌؛ دکتر جعفریان می‌گوید: چای از میان سایر نوشیدنی‌ها، بیشترین میزان مصرف را در دنیا دارد و همیشه این پرسش در ذهن مصرف کننده‌ها وجود دارد که چای منافعی دارد و یا مضر است؟ پاسخ این است که چای هم همانند هر ماده دیگری اگر به شکل معقول مصرف شود، مفید و اگر بیش از اندازه استفاده شود،مضر است.
این متخصص تغذیه می‌افزاید: چای انواع مختلفی دارد؛ «چای سفید»، «چای سبز»، «چای سیاه» و «چای قرمز» که ریشه تمامی آنها یکی است و فرآیند تخمیر و اکسیداسیونی که روی چای صورت می‌گیرد، رنگ چای را عوض می‌کند.بیشترین خواص چای در درجه اول به ترکیبات فلوری داخل آن مثل «کاتچین‌ها» و «اپیگالوکاتچین‌ها» که ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌های خیلی قوی هستند و نقش ضدرادیکال‌های آزاد را دارند که می‌تواند ضد استرس، ضد التهاب و بیماری‌های مزمنی مثل سرطان باشد. علاوه بر این نقش خنثی کننده بر روی مواد مضری دارد که در طی روز مصرف می‌کنیم. از طرفی چای حاوی کافئین است که منافعی برای بدن دارد و همچنین فلوئور موجود در آن مزایای زیادی برای سلامتی به‌همراه دارد.
دکتر جعفریان در ادامه توضیح می‌دهد: چای مقداری خاصیت ضد باکتریایی دارد یعنی ترکیبات آن به‌گونه‌ای است که می‌تواند باکتری‌ها را از حفره دهانی کم کند و بر اساس تمامی این ویژگی‌ها می‌توان چای را نوشیدنی پرفایده‌ای به حساب آورد. برای مثال در سال ۲۰۱۵ ما مطالعه مروری در رابطه با تأثیر چای بر بیماری‌های قلبی عروقی انجام دادیم، در این مطالعه نشان دادیم چای می‌تواند نقش کاهنده در ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشد. با توجه به ترکیبات مفیدی که در چای وجود دارد، می‌توان گفت: چای تا حدودی می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن مفید باشد. از طرفی ریسک ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشارخون و دیابت با مصرف چای کاهش می‌یابد و به‌نظر می‌رسد در کاهش ابتلا به سرطان مؤثر باشد؛ برخی تحقیقات نشان داده به‌دلیل وجود کافئین در ترکیبات چای می‌تواند تأثیر خوبی در کاهش وزن داشته باشد. البته در کنار این منافع مضراتی هم دارد خصوصاً اگر به میزان زیاد مصرف شود در افرادی‌که کم خونی فقر آهن دارند، جذب آهن را کاهش می‌دهد و به‌دلیل وجود کافئین در افرادی‌که ناراحتی‌های گوارشی دارند، معمولاً مصرف چای باعث تحریک زخم‌های معده و عود بیماری می‌شود. اما در پاسخ به این پرسش که چای ایرانی در نگاه علم تغذیه بهتر است یا چای خارجی؟ این متخصص تغذیه می‌گوید: توصیه بر این است که ترجیحا چای مصرفی از نوع ایرانی باشد، چون چای ایرانی از مرغوب‌ترین و از ارگانیک‌ترین چای‌ها در دنیا است؛ فرآیندی که در طی سال‌های اخیر در تولید چای ایرانی اتفاق افتاده به اصلاح طعم چای ایرانی کمک کرده قدیم شاید مصرف چای ایرانی سخت بود اما الان طعم این چای با ذائقه مصرف کننده ایرانی مطابقت دارد‌. چای ایرانی با کمترین طعم و کمترین رنگ تهیه می‌شود و اصلا رنگی به آن افزوده نمی‌شود برخلاف چای خارجی که بعد از دو دقیقه به سرعت رنگ می‌دهند و عمدتا رنگ‌های مصنوعی هستند که بسیاری از رنگ‌های مصنوعی حتی اگر مجاز باشند، برای سلامت مضر هستند.

برندهای مطرح چای در کشور کدامند؟
در انتخاب چای همانند اغلب محصولات غذایی توجه به سلیقه و شناخت ذائقه مصرف کننده ایرانی می‌تواند رمز موفقیت و فروش بهتر شرکت‌هایی باشد که در این زمینه فعالیت دارند، برندهای متعددی که با شناخت عرضه محصولات متنوع موجب جوابگویی بهتر به نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی به این کالای پرطرفدار هستند.

چای گلستان قدیمی با کیفیت
آنچه که امروز با نام مجموعه گلستان می‌شناسیم در سال‌های آغازین ۱۳۳۰ بنیان نهاده شد زمانی که «سید محمد گرامی» تجارت‌خانه چای را با هدف تولید،‌ واردات، بسته‌بندی و توزیع چای بنیان نهاد. بعد از گذشت چند سال و در اول آذرماه ۱۳۴۰ شمسی، این مجموعه با نام شرکت گلستان به‌صورت سهامی خاص به ثبت رسید. با گذر زمان به موازات رشد اقتصادی ایران، گلستان نیز به‌طور مستمر فعالیت‌های خود را در جهت رشد و اعتلای صنعت و با هدف تهیه، تولید و بسته‌بندی بهترین محصولات غذایی در کشور گسترش داد. با چنین رویکردی در دهه ۷۰ شمسی، شرکت گلستان، سبد محصولات خود را به بیش از ۲۰ گروه اصلی غذایی توسعه داد و شبکه فروش و توزیع گسترده‌ و مدرنی را با بهره‌گیری از تکنولوژی روز ایجاد نمود. در دهه ۸۰ شمسی شرکت گلستان با هدف توسعه بیشتر و مدرن‌سازی سبد محصولات و گسترش ارتباطات تجاری، همکاری خود را با شرکت‌های بزرگ، پرسابقه و معتبر بین‌المللی همچون توینینگز انگلستان آغاز کرد.

دبش دستچینی از طبیعت
چای دبش با هدف تأمین محصولات متفاوت و با کیفیت در دهه ۴۰ شمسی پا به عرصه صنعت چای کشور گذاشته و در قالب یک گروه تجاری در زمینه واردات چای از کشورهای تولید کننده مانند هندوستان، سریلانکا و کنیا شروع به فعالیت نمود، توانایی انتخاب و تهیه مرغوب‌ترین انواع چای از بهترین باغات و اقلیم مناسب به‌صورت مستقیم، باعث تمایز این شرکت در تأمین این محصول به‌صورت انتخابی، دستچین شده در طی سال‌ها فعالیت آن گردیده است.

لحظه‌های ناب با چای شهرزاد
شرکت سهامی خاص چای شهرزاد، فعالیت رسمی خود را در اوایل دهه چهل هجری خورشیدی، با هدف ایجاد اطمینان از کیفیت ثابت محصول و ترویج فرهنگ مصرف چای با بسته‌بندی محصول آغاز کرده است. بیشترین تمرکز شهرزاد از ابتدای راه تا به امروز، استمرار در حفظ کیفیت چای انتخاب شده و مراقبت جدی برای نگهداری از این دستاورد است. شهرزاد بیش از نیم قرن است که با همکاری کارشناسان بین‌المللی محصول مزارع ممتاز چای در دنیا را تهیه و در بسته‌بندی‌هایی متنوع وارد بازار می‌کند. این شرکت جزو پیشگامان صنعت چای در ایران بوده و می‌توان گفت اولین چای بسته‌بندی شده را در سال ۱۳۴۴وارد بازار کرده است.

لذت نوشیدن چای با دوغزال
این شرکت در سال ۱۳۸۷ کار خود را آغاز کرد. پس از مدت کوتاهی به‌عنوان نماینده انحصاری چای دوغزال انتخاب و با هدف واردات چای صد در‌صد خالص سیلان در فرصتی کوتاه توانست انواع محصولات متنوع چای دوغزال را مستقیماً و تحت لیسانس شرکت اکبر برادرز بسته‌بندی و در اختیار مصرف‌کنندگان محترم کشور ایران قرار دهد. کیفیت منحصر به‌فرد محصولات چای دوغزال، بسته‌بندی‌های زیبا و جذاب باعث شده تا چای این شرکت منطبق با اکثریت سلیقه‌ها و ذائقه‌های ایرانی قرار گرفته و با اقبال عمومی روبه‌رو گردد. کارخانه شرکت بهشت قندیل در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر تهران واقع گردیده و مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع شامل سالن‌های تولید مجهز به پیشرفته‌‌ترین دستگاه‌های بسته‌بندی اتوماتیک و کاملاً بهداشتی، آزمایشگاه، فضاهای اداری، رستوران، تأسیسات مدرن روز، فضای سبز و درختکاری می باشد. اکنون بیش از ۱۵۰ نفر پرسنل تمام وقت و صدها نفر دیگر با هدف اشتغالزایی در سراسر ایران به اشکال مختلف با شرکت بهشت قندیل همکاری می‌نمایند. هدف این شرکت، احترام به خواسته مشتریان، جلب رضایت آنان، صداقت، رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای، همگام بودن تکنولوژی روز و برآورده کردن نیازهای بازار بوده و عمل به موارد فوق در طی سال‌های گذشته ضامن بقاء و پیشرفت این مجموعه بوده است.چای محمود تنوعی از طعم و عطر
گروه صنعتی آلتونکایا در سال ۱۹۸۰ میلادی توسط خانواده آلتونکایا در ترکیه تأسیس گردید. مؤسسین این گروه با هدف اصلی «جلب رضایت مشتری» اقدام به تولید وعرضه انواع چای با برند «محمود» نموده و توانستند در عرض مدت کوتاهی این برند را به یک نام تجاری قدرتمند جهانی مبدل سازند. ویژگی متمایز کننده چای محمود که موجب محبوبیت آن در بین مصرف کنندگان گشته‌، طعم و کیفیت منحصربه فرد آن می‌باشد. چای محمود با استفاده از مرغوب‌ترین محصولات چای مزارع سریلانکا و بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی فراوری و بسته‌بندی صنعت چای دنیا تولید و عرضه می‌گردد. تلاش و عزم راسخ کارکنان و کارشناسان خبره این گروه در زمینه تولید، بازاریابی و فروش ، موجب شده است تا «چای محمود» سهم بازارقابل توجهی در بازارهای اروپا و آسیا به‌دست آورد و در زمره نام‌های آشنا و محبوب نزد مصرف‌کنندگان چای در جهان قرار گیرد. استقبال کم‌نظیر مصرف کنندگان «چای محمود»‌، مؤسسین این شرکت را بر آن داشت تا در راستای تأمین کالای مرغوب و معتبر توسط مصرف‌کنندگان‌، در سال ۱۳۸۶ ضمن اخذ مجوزهای لازم اقدام به تولید و بسته‌بندی محصولات خود در ایران نمایند. با توجه به تقاضای روزافزون بازار، یکی از بزرگترین کارخانجات تولید و بسته‌بندی چای در خاورمیانه در سال ۱۳۸۷ توسط شرکت چای محمود در فضایی بالغ بر ۲۳ هزار متر‌مربع و با به‌کارگیری مجهزترین ماشین‌آلات روز اروپایی احداث گردید. محصولات این شرکت در انواع طعم‌ها و بسته‌بندی‌های متنوع در کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نیز سوپر‌مارکت‌های معتبر سطح کشور حضور داشته و با قیمت مناسب در اختیار مشتریان محترم قرار دارد.

چای طبیعت، ارمغانی از دل طبیعت
شرکت طبیعت سبز پارس کهن با هدف تأمین و توزیع کالاهای اساسی مصرفی خانوار در سراسر کشور از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را به پشتوانه چندین دهه حضور موفق مجموعه‌ بستنی و لبنیات میهن، آغاز کرده است.
مجموعه طبیعت توانسته است به‌واسطه کیفیت خوب محصولات، خدمات مناسب، صداقت و پشتوانه قوی مجموعه و از طرف دیگر لطف و اعتماد مشتریان گرانقدر و الطاف خداوند منان، رشد سریع و پیوسته‌ای را تجربه نماید، به نحوی که در مدتی کوتاه تبدیل به یکی از بازیگران اصلی بازار برنج و روغن گشته و توانسته است محصولاتی متنوع و با کیفیت دیگری نظیر چای، رب گوجه فرنگی و تن‌ماهی را به بازار عرضه نماید.
این رشد سریع و پیوسته در کنار واحدهای تولیدی تازه احداث شده مجموعه و با بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، نویدبخش آن است که در آینده‌ای نزدیک، جایگاه نخست تأمین و توزیع کالاهای اساسی خانوار در کشور را از آن خود نماید.

چای زوبین، چای ارگانیک

چای زوبین به‌عنوان یک تجارت خانوادگی از سال ۱۲۷۷ شمسی تا کنون تداوم داشته است. امروز نسل پنجم چای زوبین، پیشرو و اولین تولید کننده چای ارگانیک در ایران می‌باشد. در سال ۱۲۷۷ شمسی حاج محمد‌تقی چایچی با واردات چای از هندوستان پای به عرصه صنعت چای نهاد و دیری نپایید این مجموعه به کشت و تولید چای همت گمارد.
البته نسل‌های بعد در به کمال رساندن ارایه سالم‌ترین و بهترین چای ایران در کنار سواحل دریای خزر و رشته کوه‌‌های البرز اقدام به تولید چای با عطر و طعمی بی‌نظیر با نسیمی مرطوب نشأَت گرفته از منطقه‌ای که تاریخ هزاران ساله در زمینه کشاورزی دارد، نموده است.چای زوبین یکی از طبیعی‌ترین و سالم‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان برگرفته از باغ‌های ارگانیک در بهترین نقاط، عالی‌ترین چای را تولید نموده است. چای زوبین در زمینه کشت، فرآوری، بسته‌بندی، توزیع و صادرات محصولاتش به سراسر جهان فعالیت دارد.
مجموعه محصولات ارایه شده توسط زوبین: چای سیاه صد در صد سالم و ارگانیک، ترکیب دمنوش‌های گیاهی منحصر به فرد، پسته وحشی، گردو، پرتغال، نارنج و تمشک وحشی است.

انتخاب مصرف کننده کدام است؟
در انتخاب چای طعم، رنگ و عطر حرف اول را می‌زند اما کدام برند از بین برندهای موجود در بازار طرفدار بیشتری دارد؟ به سراغ چند نفر از مصرف کنندگان رفته‌ایم و از آنها پرسیدیم «برند چای» مورد علاقه شما کدام است؟

دوغزال بهترین انتخاب
تارا ۳۴ ساله و خانه‌دار در این رابطه می‌گوید: از طرفداران شدید چای هستم و به جرأت می‌توانم بگویم تمامی برندهای چای را امتحان کرده‌ام؛ به نظر من چای «دوغزال» بهترین است البته «چای مشکی و قرمز گلستان» هم کیفیت خوبی دارد؛ متأسفانه چای دوغزال کمتر از قبل پیدا می‌شود.

چای فقط اصل لاهیجان
مهرناز ۵۷ ساله‌، معلم بازنشسته از طرفداران چای لاهیجان است و به‌نظرش چای اصل لاهیجان کیفیت بهتری دارد اما درصورتی‌که به این چای دسترسی نداشته باشد، چای «دوغزال» را انتخاب می‌کند.

چای صبحانه دو غزال، دبش و گلستان
فرشته ۴۶ ساله معلم آشپزی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: چای لاهیجان برای عصرانه بهتر است چون چای دیردمی است اما برای صبحانه گلستان قرمز و مشکی و چای دبش و دوغزال مناسب‌تر هستند علاوه بر این طعم‌شان بیشتر از عطرشان است.

در هلند هم چای دوغزال مصرف می‌کنم
راحله ۴۰ ساله که ساکن کشور هلند است و برای مسافرت به ایران سفر کرده از طرفداران چای دوغزال است و می‌گوید: من فقط به چای دوغزال عادت دارم هروقت به ایران سفر می‌کنم چای دوغزال می‌خرم البته در هلند برخی از فروشگاه‌های ترک که اجناس ایرانی می‌فروشند چای دوغزال هم دارند من عطر و طعم این چای را خیلی دوست دارم.

جهان طعم واقعی چای را می‌دهد
مهناز کارمند یک کتاب‌فروشی است و علاقه زیادی به مصرف چای دارد اد در پاسخ به پرسش ما می‌گوید: چای فقط چای جهان به این دلیل که طعم واقعی چای را دارد و رنگ قاطی آن نشده، البته کمرنگه و شاید طعم گس تلخی داشته باشد اما با اضافه کردن دارچین و یا هل طعم بسیار خوبی پیدا می‌کند.

همه برندها باکیفیت هستند
علی یکی از فروشنده‌های محصولات غذایی در پاسخ به این‌که مشتریانش بیشتر به دنبال کدام برند چای هستند می‌گوید: هر چایی مشتری خودش را دارد اما معمولاً دوغزال و دبش مشتری بیشتری دارند، من به‌شخصه تمامی چای‌ها را امتحان کرده‌ام و به‌نظرم همه خوب هستند شاید برندهای قدیمی‌تر بهتر باشند.