تولید با کیفیت در گروی استفاده از کود و سم با کیفیت
تولید با کیفیت در گروی استفاده از کود و سم با کیفیت
اقتصادسبز آنلاین: بخش کشاورزی همواره به‌عنوان سررشته صنایع تبدیلی و تولید محصول نهایی اهمیت ویژه‌ای داشته است و برخلاف نقش پررنگ آن در تولید نهایی در سوی مقابل آن‌چنان که شایسته این بخش است با آن برخورد نشده است...

امیرحسین ابره‌دری

اقتصادسبز آنلاین: بخش کشاورزی همواره به‌عنوان سررشته صنایع تبدیلی و تولید محصول نهایی اهمیت ویژه‌ای داشته است و برخلاف نقش پررنگ آن در تولید نهایی در سوی مقابل آن‌چنان که شایسته این بخش است با آن برخورد نشده است و در سالیان اخیر مشکلات بسیاری گریبانگیر بخش کشاورزی بوده است.
همواره برای تولید محصولات کشاورزی تولیدکنندگان نیازمند پارامترهایی از جمله کود، سم، نهاده، بذر و … هستند که هرکدام از این موارد جهت تولید یا واردات مشکلات فراوانی را بر سر راه خود دارند.
در همین رابطه بی‌نصیب ندیدیم تا پای صحبت‌های سعید شریفی، مدیرعامل شرکت آرمان سبز آدینه بنشینیم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانیم:

در طول ماه‌های گذشته عدم تخصیص ارز جهت واردات انواع نهاده‌های کشاورزی مشکلات بسیاری ایجاد کرده است، با توجه به وقفه چند ماهه واردات وضعیت تأمین نهاده‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید.
موضوع تخصیص به‌موقع نهاده‌ها، یک موضوع جدی در بخش کشاورزی است که ما فکر می‌کنیم آنقدر که مسئولین به فکر تأمین محصولات نهایی و آماده هستند، به فکر تامین مواد اولیه که منجر به تولید داخلی می‌شود و می‌تواند در کشور مزیت‌های فراوان اقتصادی، اجتماعی و اشتغالی ایجاد کند نیستند. تخصیص ارز در بخش کشاورزی به نظر من متولی، دلسوز و حامی ندارد. در بخش خصوصی هم انجمن‌هایی که باید این‌کار را دنبال کنند بیشتر مشغول به موضوعات شخصی خود هستند و مسئولان دولتی هم خیلی این کار را با اهمیت نمی‌دانند. به محض این‌که یک محصول غذایی یا مواد غذایی کم شود، برای تأمین آن همه انرژی صرف می‌کنند و همه فریاد می‌کشند و با هزار روش و هواپیما و سرعت و… پول تهیه می‌کنند و نیاز کشور را تامین می‌کنند ولی در این مورد به هیچ وجه کسی این کار را نمی‌کند و این کار اتفاق نمی‌افتد.
من فکر می‌کنم که در ادامه فعالیت ما دچار یک مشکل جدی میشویم و شرایطی که وجود دارد موجب می‌شود که کمبود نهاده‌های کشاورزی موجب کاهش عملکرد و کاهش محصول شود و این حتما وضعیت اسفباری است که در آینده اتفاق خواهد افتاد و ما شاهد آن خواهیم بود.
در همین راستا مهمترین موارد کمبود نهاده‌ها، کمبود نقدینگی و کاهش توان کشاورزها برای خرید مایحتاج خودشان است که این هم از نظر مسئولین مغفول مانده است. عدم پرداخت به‌موقع مطالبه گندمکاران و عدم اصلاح قوانین مربوط به صادرات محصولات کشاورزی سبب شده تا در این بخش دچار کمبود نقدینگی شدیدی شویم. کاهش نقدینگی کشاورزان باعث از بین رفتن بازار فروش خواهد شد و در ادامه اثرات منفی بر تولید و معیشت جامعه خواهد داشت.

نقش سازمان حفظ نباتات در تسهیل تأمین واردات سموم و صدور مجوزهای مربوطه را تشریح بفرمایید.
سازمان حفظ نباتات عمدتاً مشغول به وظایف سازمانی و قانونی خودش در رعایت استانداردها و تطبیق و قوانین و… است. در تامین و تدارک مایحتاج می‌توان گفت که نقش قابل توجهی ندارد و این کار را سازمانی دنبال نمی‌کند. دوره‌های گذشته این‌طور بود و مسئولین سازمان حفظ نباتات این کار را با جدیت دنبال می‌کردند و مسیر را اصلاح می‌کردند تدارک خوبی بر ای تامین سموم و… صورت گیرد اما در حال حاضر این‌کار مورد غفلت قرار گرفته و کسی به این کار توجه نمی‌کند. هرچند توجه آنها هم کارساز نیست و اساساً توجه در بخش بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و بعد از آن در بانک مرکزی باید صورت گیرد که در این دو بخش ما توجه لازم را مشاهده نمی‌کنیم.

مهمترین چالش تأمین انواع سموم دفع آفات نباتی را تشریح کنید.
مهمترین چالش تأمین انواع سموم دفع آفات نباتی تأمین ارز است. تخخصیص ارز و تامین به‌موقع ارز مهمترین پارامتر است و سپس کوچک شدن بازار و نداشتن نقدینگی و توان کشاورزها برای خرید دومین چالش است و قاعدتاً بازاری که صرفه اقتصادی و رونق نداشته باشد حرف شنیدنی از محصول جدید، پیشرفت به روز و دانش نوین که با دانش روز دنیا منطبق باشد نخواهد داشت. این بخش به جهت اقتصادی و توانمندی اقتصادی آنقدر ضعیف است که همین سموم بی کیفیت و کم کیفیت هم قابلیت فروش و جذب توسط کشاورزان را ندارد. قاعدتا سموم باکیفیت‌تر و با شرایط بهتر امکانات و شرایط و بازار بهتری می‌خواهد که متاسفانه شرایطش در کشور فراهم نیست.

انجمن واردکنندگان سم و کود ایران تا چه میزان توانسته مشکلات اعضا را پیگیری و مرتفع کند؟
انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان کود و سم ایران متأسفانه در راستای پیگیری رفع مشکلات اعضای خود خیلی فعالیت نداشته و آثار و نتایج قابل ملاحظه‌ای از اقدامات آنها در مسیر بهبود شرایط مشاهده نمی‌شود. و امیدواریم تا انجمن واردکنندگان کود و سم و انجمن تولیدکنندگان کود و سم با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند و بتوانند برخی از مشکلات موجود بر سر راه تولید را رفع نمایند.

چه صحبتی با کشاورزان در راستای استفاده از نهاده‌های کشاورزی با کیفیت دارید؟
این‌که کشاورزان بتوانند از نهاده‌های کشاورزی با کیفیت استفاده کنند، نمی‌تواند صرفا یک شعار باشد و برای آنکه تحقق پیدا کند، این تحقق صرفا میتواند در یک شرایط اقتصادی مناسب صورت بگیرد. شرایط اقتصادی مناسب، شرایطی است که در آن رونق وجود داشته باشد و کشاورز بتواند محصول با کیفیتی را بخرد و محصول با کیفیتی را تولید کند و آن را بفروشد و پولش را به دست بیاورد.
وقتی که ما بزرگترین محصول کشاورزی‌مان، گندم، و بزرگترین خریدارش که دولت است اینگونه رفتار میکنند و بعد از چندین ماه هنوز پول کشاورزان را نمی‌دهند یا وقتی بخش عمد‌ه‌ای از محصولات ما که باید صادر شود توسط دولت مورد ظلم قرار می‌گیرد و به‌جای این‌که کمک کنند و یارانه بدهند از صادرات یارانه می‌گیرند و مجبورشان می‌کنند که ارز صادراتی را با نرخ کمتری بفروشند ما شاهد رونق نخواهیم بود.
اگر تولید یا هر بخشی رونق نداشته باشد، تصور این‌که کشاورزان بخواهند از نهاده‌های کشاورزی با کیفیت استفاده کنند و به آن دسترسی داشته باشند تصور خامی و دور از ذهن است.
در مجموع من فکر می‌کنم مهمترین موضوعی که ما باید برای کشور به آن فکر کنیم این است که اقتصاد کشاورزی را نه تنها موضوع اقتصادی، بلکه موضوع امنیتی و حیاتی تلقی کنیم، مشابه تمام کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا و برای این‌کار اهمیت قائل شویم و با تخصیص بودجه و اعتبار به پویایی این بخش بپردازیم. تا زمانی‌که بخش کشاورزی مانند سایر صنایع مورد حمایت قرار نگیرد این شریاط بهبود پیدا نمی‌کند و کشاورزی مورد رونق قرار نخواهد گرفت.
فکر می‌کنم که اساسی‌ترین کار در موضوع کشاورزی، حمایت از این بخش با ارائه شرایط منطقی و اجرای متدهای روز دنیا امکان‌پذیر است و به شیوه منطقی است که در دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد و اگر این اتفاق نیفتد، در راستای توسعه کشاورزی و با توجه به شرایط اقلیمی، کاهش آب، از بین رفتن زمین‌ها و افزایش مشکلات کشاورزی شرایط بدتری را تجربه خواهیم کرد. امید است که این موضوع هم حل شود.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا