حرکت با ساعت‌ MINI FOCUS فراتر از زمان
حرکت با ساعت‌ MINI FOCUS فراتر از زمان
اقتصادسبز آنلاین: ساعت مینی‌فوکوس MINI FOCUS از برندهای موفق، معروف و مقرون به صرفه و مناسب ساخت کشور هنگ‌کنگ است که در کشور چین مونتاژ می‌شود و نمایندگی انحصاری آن در ایران توسط احمد شهسواری اخذ شده است.

اقتصادسبز آنلاین: ساعت مینی‌فوکوس MINI FOCUS از برندهای موفق، معروف و مقرون به صرفه و مناسب ساخت کشور هنگ‌کنگ است که در کشور چین مونتاژ می‌شود و نمایندگی انحصاری آن در ایران توسط احمد شهسواری اخذ شده است. این برند جزو معدود برندهایی است که در ایران به ثبت رسیده است. در این رابطه بی‌مناسبت ندیدیم تا با احمد شهسواری، مدیر نمایندگی برند MINI FOCUS گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

عکس: اقتصادسبز / شکوفه خوش‌نثار

لطفاً بفرمایید چه ارزیابی از برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی ساعت و اکسسوری دارید؟
بنده احمد شهسواری هستم و نزدیک به 25 سال است که در صنف ساعت فعالیت دارم. قبل از ورود به بحث نمایشگاه در واقع باید اشاره کنم که هم‌اکنون ساعت با شرایط موجود در دنیا و همچنین کشور ایران دیگر به عنوان کالایی که فقط زمان را نشان می‎دهد، نیست و از این مبحث فراتر رفته و به صنعت مد ورود کرده است؛ به طوری که معمولاً افراد خاص، ساعت را با لباس و حتی کفش و کمربند یا نگین انگشتر خود ست می‌کنند؛ اما مسائل اقتصادی، معضل بزرگی در این صنعت ایجاد کرده است و مصرف آن بستگی به این دارد که یک ثبات و آرامش در بازار به وجود آید تا مصرف‌کننده بتواند بر مبنای پس‌انداز خود، مبلغی را همانگونه که برای پوشاک و خوراک هزینه می‌کند، برای این کالا هزینه کند تا ساعت بتواند به تناسب جایی را در سبد مصرفی جامعه بیابد. هم‌اکنون صنف ساعت تا حدودی با این قبیل مسائل دست‌ و پنجه نرم می‌کند، اما از طرفی این محصول باعث روحیه بخشیدن به انسان شده و یک صنف شیک و لوکس محسوب می‌شود. تنوع رنگ ساعت، آن را موازی با صنعت پوشاک پیش برده و این امر نشان می‌دهد که یک صنعت محدود نیست و می‌تواند رو به پیشرفت باشد. برای مثال از نظر قدرت موتور و یا تنوع طرح‌ها، روز به روز مدل‌های جدید ساعت به بازار ورود می‌کند. همچنین برخی از طراحی‌های منحصر به فرد و خاص که از قدیم بوده است، مجدداً به بازار می‌آید. در نهایت این که مهمترین دغدغه این صنف، مسائل اقتصادی است. اما در رابطه با برگزاری نمایشگاه باید اشاره کنم که ضمن همکاری‌های بجا و ماندگار اتحایه ساعت تهران به ریاست حاج عبدالرحیم احمدی این مهم توسط زحمات شبانه‌روزی پرسنل محترم شرکت زمان نما با مدیرت جناب اقای احسان امامی فرد ترتیب داده شده که بدون اغراق باید اعتراف کرد که حضور ایشون کمک بزرگی به این صنف محترم به جهت دیده شدن در سطح جامعه کرده و همچنین همکاری‌های لازم در خصوص اجرا، مسائل مالی و جمع‌آوری و درکل هر آنچه که از بدو عقد قرارداد تا خاتمه نمایشگاه نمایندگی‌ها درگیرند وی تمام و کمال انجام و همچنین حضور دارند.

با توجه به سبک زندگی مردم در سال‌های اخیر، صنعت مد نیز جایگاه ویژه‌ای یافته است؛ به نظر شما اگر بخواهیم ترنور یا نقطه عطف بازار اقتصادی ساعت را در دهه گذشته با امروز مقایسه کنیم، چه تفاوتی با هم دارد؟
چنانچه موضوع رو به دو قسمت کمی و کیفی تقسیم کنیم قطعا بحث فروش تعدادی در مقایسه با دهه گذشته بسیار پایین تره اما اگر صرفا به موضوع ریالی توجه کنیم به مراتب امروز از سال‌های قبل خیلی بالاتره که این نشان از روند صعودی نیست چراکه حال و دهه گذشته به لحاظ قیمت ارز اصلا قابل مقایسه نیست، توجه داشته باشید که امروز قیمت خرید در مبدا به مراتب بالاتر از قیمت فروش مصرف کننده داخل در دهه گذشته است. البته باید اشاره کنم که پیش از همه‌گیری کرونا، خرید اینترنتی این محصول جایگاهی نداشته، اما طی 3-2 سال اخیر، کرونا با وجود تمام معضلاتی که برای جامعه داشته، باعث شده است عمده خریدهای جامعه به صورت اینترنتی انجام شود و ساعت هم از این امر مستثنی نبوده. در حال حاضر بسیاری از فروشندگان، این محصول را به صورت اینترنتی به عرضه می‌رسانند و باید گفت که برخی از مغازه‌داران کهنه‌کار و قدیمی نیز اینچنین فروش دارند. کرونا صرف‌نظر از عواقب ناگوار و رکود اقتصادی، می‌توان ادعا کرد که یک دستاورد برای صنعت ساعت داشته حتی برخی از سفارشات به‌صورت ارسال فایل یا عکس از طرف عمده فروشان به مغازه داران بسته میشه و جز در موارد خاص نیاز به حضور فیزکی ساعت نیست. یک امتیاز مثبت در ساعت که در دهه‌های گذشته هم بوده و امروزه هم بدون تغییر بوده، بحث کادو دادن آن است؛ به طوری که می‌توان با توجه به شیوه و نوع پوشش و یا شغل افراد تشخیص داد که بیشتر چه سبکی را می‌پسندند و در واقع، هدیه دادن ساعت نیازی به دانستن سایز و اندازه فرد ندارد. شرکت‌ها نیز می‌توانند از این امر استقبال کنند.

در رابطه با مشکلات این صنعت و مسائلی همچون قاچاق، واردات، نرخ ارز و همچنین ثبت سفارش آن توضیحاتی را ارائه دهید؟
البته این داستان‌ها زمانی‌که بحران‌های ارزی رخ می‌دهد، ایجاد می‌شود، اما از آنجا که ساعت تولید داخلی ندارد و یک صنعت خارجی به حساب می‌آید عمدتاً گمرکات این موضوع را باز می‌گذارند؛ یعنی ممکن است که در یک بازه کوتاهی ثبت سفارش، بسته باشد اما با توجه به عدم تولید داخل تقریبا تماما از گمرکات وارد میشه و با درنظر گرفتن هزینه‌های ترخیص اصلا منطقی نیست که راهی به جز گمرکات انتخاب بشه و همچنین در مورد ثبت سفارش هم باید گفت که به دلیل اعتبار زمانی ثبت سفارش فرصت واردات این کالا مناسب و می‌شود در چندین نوبت تا پر شدن سقف آن ثبت سفارش خاص وارد کرد. یک مقدار هم گمرکات باید از آن قوانین ملایم تر و بوروکراسی کمتری استفاده کنند که می‌تواند کمک بزرگی به این صنف داشته باشه البته لازم است اشاره کنم که در زمان برگزاری نمایشگاه یا سمینار چنانچه کالای مجموعه‌ای به گمرک رسیده باشد خارج از تشریفات اداری، تعدادی از اجناس به‌عنوان نمونه جهت عرضه ترخیص می‌شود و بعد از اتمام مراسم کالا ترخیض نهایی صورت می‌گیرد که این همکاری گمرک قابل ستایش است.

در جابه‌جایی و نقل و انتقال وجه مشکلی ندارید؟
جابه‌جایی وجه، بسیار سخت شده، و در نوع ارزی تغییری در قیمت خرید نیست، اما به لحاظ ریالی با توجه به رشد قیمت دلار مبالغ بسیار بزرگ شده که برای انتقال پول با توجه به سقف‌های تعیین شده بانکی کار سخت شده است.

از آنجا که قانون کپی‌رایت در ایران رعایت نمی‌شود، آیا در رابطه با ساعت‌های وارداتی با مشابه داخلی آن مشکل خاصی به وجود نمی‌آید؟
البته این امر تا حدودی مشکل‌ساز است. زمانی کلاً 4 تا 5 برند سوئیسی و تعدادی هم ژاپنی در کشور موجود بود و بازار رقابتی نیز در این زمینه وجود نداشت. اما هم‌اکنون تنوع مارک و برند در کشور دردسرساز شده است ولی با این وجود، مشکل به اندازه‌ای نیست که به خاطر یک یا دو مدل، کل برندها زیر سؤال بروند.

منظور من از سؤال قبل، بدل مدل‌های معروف است؟
نه این طور نیست؛ در کل ساعت‌های معروف گران قیمت کپی دارند و چنانچه شرکت‌های اصلی اراده کنند می‌توانند از این روند جلوگیری کنند. اما محصول ما و نوع مشابه چون کالای به صرفه است و قیمت متعادلی حدود یک تا سه میلیون دارد، ارزش کپی کردن ندارند؛ از این رو نه تنها مارک MINI FOCUS بلکه مارک‌های با این رِنج قیمت به هیچ عنوان کپی ندارند.

درباره قابلیت ضد آب بودن ساعت‌ها توضیح دهید.

تمامی ساعت‌ها معمولاً تا 3 اتمسفر در زیر آب جواب می‌دهند و این برای مثال در حد شست‌وشوی دست‌ها و یا تعریق و همچنین تحمل آب باران است، اما این قابلیت در برند ما کمی فراتر از این‌ها است. در حقیقت آب داخل ساعت‌ نمی‌شود، بلکه اختلاف دما (بیشتر روی قاب فلزی آن‌ ) ایجاد بخار می‌کند.
برای مثال اگر در دمای 40 تا 45 درجه، ساعت را در خانه زیر باد کولر قرار دهید، شیشه آن عرق می‌کند. برند MINI FOCUS از نوع پشت‌پیچ یا پشت‌پرس جذبی است که به لحاظ کیفیت بسیار بالاست و آنچنان که در فیلم‌های تبلیغاتی نشان داده‌ایم با فشار آبی که ساعت زیر آن قرار گرفته است، هیچ آبی به داخلش نفوذ نمی‌کند.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا