حرکت «گلها» به سمت تولید محصولات سلامت محور
حرکت «گلها» به سمت تولید محصولات سلامت محور
اقتصادسبز آنلاین: «گروه صنعتی «آل ام کاتی» دارای زیرمجموعه‌های متعددی است که در حوزه‌های محختلف فعالیت می‌کنند و باعث اشتغالزایی و کمک به توسعه اقتصادی و صنعتی کشور هستند.

اقتصادسبز آنلاین: «گروه صنعتی «آل ام کاتی» دارای زیرمجموعه‌های متعددی است که در حوزه‌های محختلف فعالیت می‌کنند و باعث اشتغالزایی و کمک به توسعه اقتصادی و صنعتی کشور هستند. از جمله این شرکت‌ها، شرکت ستاره غرب آسیا در حوزه صنعت حمل و نقل، شرکت تیستی، هوفر و خوشنام ماکارون در حوزه تولید صنعت غذا، نماینده انحصاری سکندکاپ، مرکز فرهنگی منتظران المهدی، موسسه خیریه حامیان طاهره رضا که با هدف کمک به زنان سرپرست خانوار و کودکان نیازمند و مستعد تاسیس شده، و پایگاه خبری ایونا نیوز می‌باشد که حرکت بسیار خوبی در حوزه رسانه و خبر انجام داده و به سرعت در حال گسترش است. و نیز مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها که اولین دارنده گواهی قدمت یکصد ساله از یونسکو در ایران می‌باشد.»
در نخستین شماره سال جدید بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو، ریاست هیأت مدیره تعاونی تولید‌کنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیات مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران، رئیس هیأت مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و گروه صنعتی آل ام کا تی (MKT GROUP)، نایب رئیس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، نایب رئیس هیات مدیره انجمن افزودنی‌های صنایع غذایی ایران، کارآفرین برتر جهان اسلام بنشینیم که ماحصل آن را می‌خوانید.

مهمترین اولویت امروز اقتصاد ایران چیست و تولید در سال 1402 با چه موانع و مشکلاتی روبه‌رو بوده است؟
حمایت از تولید داخلی و توجه به صنعتگران ایرانی از مهم‌ترین عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره‌وری داخلی است. در کشور ما با توجه به فرازونشیب‌هایی که در تصمیم‌گیری‌ها در موضوع سیاست‌ها وجود داشته، تامین نقدینگی موردنیازِ اقتصادِ کشور به‌طور مشخص بیشتر از منشأ نفت بوده که به عنوان محرک در اقتصاد ما خودش را نشان داده است. عمده رشد اقتصادی در دو سال گذشته به واسه رشد بخش نفت و صنایع بزرگ بوده است.
با توجه به شرایطِ تحریم، تورم همزمان و رکودی که وجود دارد این سه عامل بسیار بزرگ موثر بر اقتصادمان نوعی بازدارندگی ایجاد می‌کنند. قاعدتا باید نگاه کنیم که آیا سال آینده چشم‌اندازی هست که این شرایط بهبود پیدا کند یا در بر همین منوال و بر همین پاشنه خواهد چرخید؟ به نظر می‌رسد فعلا تغییر چندانی متصور نیستیم.
در مورد مسأله رکود که سال‌هاست گریبان اقتصاد کشور را گرفته است تا زمانی که مردم قدرت خرید نداشته باشند رکود همچنان پابرجاست. تا زمانی که بازارهای جدید برای حجم کالای تولیدی فعلی کشور ایجاد نکنیم و بازارهای جدید به ظرفیت تقاضایی که برای بخش تولید مورد انتظار هست، اضافه نشوند همچنان رکود خواهیم داشت. شاید دولت محترم نیاز به یک خانه تکانی در سیستم مدیریتی در سال آینده داشته باشد، چرا که همانگونه که شاهد بوده ایم بسیاری از مشکلات و خلل‌هایی که در تصمیم گیری‌ها و عملکردها وجود دارد به ضعف سیستم مدیریتی برمیگردد و نه فقط تحریم‌ها و این تنها با حذف یک سازمان یا وزارتخانه و یا اضافه شدن یک سازمان یا وزارتخانه جدید میسر نمی‌شود.
«گلها» روزگاری به نمک و ادویه‌اش نزد مصرف‌کنندگان ایرانی شهره بود، اما در طول سال‌های اخیر به‌قدری تنوع محصول داشته که محصولات مرغوبی از قبیل آرد و… نیز به سبد تولیداتش افزوده است در این رابطه توضیح می‌دهید.
بسیاری محصولات جدید، بر اساس نیازهای بازار و مشتریان به سبد کالایی گلها افزوده شده یا در حال اضافه شدن است.
خبر خوب اینکه حرکت به سمت تولید محصولات سلامت محور مانند انواع دمنوش‌های گیاهی و نیز محصولات ارگانیک در دستور کار این واحد قرار گرفته و به زودی این محصولات وارد سبد غذایی محصولات گلها و به بازار عرضه می‌شوند.
در این راستا توت خشک ارگانیک گلها با کیفیت بینظیر در دسترس مصرف کنندگان عزیز قرار گرفته است. و به زودی محصولات ارگانیک دیگری به سبد ارگانیک گلها افزوده می‌شود.
جوی دو سر پرک از جمله محصولات سلامت محور رژیمی و بسیار محبوب است که صنایع غذایی گلها در راستای کمک به حفظ سلامت مصرف کننده و ایده یک تغذیه سالم و رژیمی به بازار عرضه کرده است. شکر قهوه ای، سبوس برنج و پودر جوانه گندم از دیگر محصولات سلامت محور و رژیمی است که به سبد غذایی محصولات سلامت محور گلها اضافه شده است.
نمک دریا از دیرباز مورد تقاضای مصرف کنندگان گلها بوده و چون گلها اولین دارنده نشان استاندارد نمک طعام در ایران و لیدر بازار در نمک از دیرباز در ایران بوده است جای خالی این محصول در سبد غذایی گلها احساس می‌شده که این محصول در آینده ای نزدیک به بازار عرضه می‌شود.
همچنین با توجه به تقاضای بالای مصرف کنندگان بویژه ورزشکاران عزیز و با رویکرد حرکت به سمت تولید محصولات رژیمی و کم کالری صنایع غذایی گلها تولید پودر ژله بدون قند را در دستور تولید دارد و به‌زودی عرضه می‌کند.
پودر قهوه فوری با برند «گلها کافه» نیز محصول منحصربفردی است که با توجه به تقاضای بالای بازار و محبوبیت این محصول به سبد کالایی گلها اضافه می‌شود.
کینوا از جمله محصولاتی است که به دلیل خواص بینظیر تغذیه ای در سالهای اخیرا طرفداران بسیاری پیدا کرده و در برنامه‌های آنی تولیدی گلهاست. صنایع غذایی گلها اخیرا وارد حوزه تولید عرقیجات شده و عرق نعناع و گلاب از جمله محصولات جدید گلهاست. محصول پانکو که نوعی پرک سوخاری محبوب محسوب می‌شود به بازار عرضه شده است. تخمه آفتابگردان گلها با کیفیت بینظیر محصول جدیدی است که به سبد غذایی گلها اضافه شده است.

جهت کاهش قیمت تمام شده محصولات صنایع غذایی چه پیشنهاداتی دارید؟
اکنون دلار به سمت مرزهای جدیدی می‌رود و اگر افزایش نرخ دلار به کانال ۶۰ هزار تومان ماندگار شود، همه وضعیت اقتصادی کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
بزرگترین آفتی که اقتصاد ایران گرفتار آن است تورم افسار گسیخته در اقتصاد کشور است.آنچه مسلم است بانک مرکزی باید بر سیاست کنترل تورم متمرکز شود. در غیر اینصورت سال آینده این کاهش ارزش ریال، در کنار تورم مشکل بسیار بزرگ «سرمایه در گردش» را برای بنگاه‌ها ایجاد خواهد کرد.
سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی است که سبب شده تا بخش‌های تولیدی در بحث سرمایه در گردش و یا سرمایه ثابت دچار مشکل شوند، بانک مرکزی باید در کنار تلاش برای کاهش نقدینگی، جهت کنترل تورم سیاست‌هایی اعمال کند تا واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و همچنین واحدهای نیمه تمام آسیب کمتری را متحمل شوند و اینگونه در شرایط حساس اقتصادی به رونق تولید کمک کند.

چه دورنمایی برای اقتصاد در سال 1403 متصور هستید و چه پیشنهادی به دولتمردان برای رونق تولید، اشتغالزایی و صادرات دارید؟
بودجه سال ۱۴۰۳ بر اساس درآمدهای مالیاتی بسته شده که به طور کلی رویکرد مثبتی است البته در صورتی‌که بتواند به نحو درستی، با دقت و شفافیت انجام شود تا بخشی از گره‌های اقتصادی را باز کند و این‌که دولت محترم در این بخش بتواند توجه ویژه ای به بخش تولید داشته باشد و معافیت‌های مالیاتی درست برای این بخش در نظر گرفته شود تا کمترین آسیب به بخش تولید وارد شود. وقتی مالیات بر ارزش افزوده به بودجه اضافه شد باید در کنار آن مالیات بر سود شرکت‌های تولیدی کاهش یابد، یعنی به گونه ای باشد، که یک توازن در درآمدهای مالیاتی برقرار باشد تا بخش تولید رونق بگیرد. چرا که تولید در مقطع کنونی موتور محرکه اصلی اقتصاد کشور است که همچنان به حمایت نیاز دارد.
تنوع تولیدات از جمله برنامه‌های «گلها» در ادوار مختلف بوده است، هم‌اکنون چند نوع محصول تولید می‌کنید، در چه گروه‌های کالایی و چه محصولات جدیدی به سبد تولیدات مجموعه افزوده خواهد شد؟
مجتمع صنایع غذایی گلها روزگاری نه چندان دور تنها 30 قلم کالا به بازار عرضه می‌کرده، اما امروز با بیش از 500 SKU کالای تولید دارای پر‌تنوع ترین سبد غذایی در کشور است. این مجصولات از انواع ادویه جات و چاشنی‌های متعدد گرفته تا آردها، غلات، حبوبات، پودرهای کیک و ژله، سبزیجات خشک و مخبوط، عرقیجات گیاهی، پودر و آرد سوخاری، کنسروها و غذاهای نیمه آماده و فوری، انواع پودرقهوه کاکائو و کافی میکس و اخیراً توسعه محصولات سلامت محور و رژیمی و ارگانیک در سبد غذایی گلهاست.

مهم‌ترین موانع توسعه صادرات صنایع غذایی را تشریح کنید.
متأسفانه با وجود تمامی تلاش‌ها به دلیل وجود مشکلات ساختاری، توسعه این بخش با تنگناهایی مواجه است. صادرات بخش کشاورزی با چالش‌های بسیاری مواجه بوده است. یکی از بزرگترین این چالش‌ها در سازمان تجارت جهانی (WTO) بحث یارانه‌هایی است که به بخش کشاورزی در اروپا و آمریکا پرداخته می‌شود و این کشورها با این یارانه‌ها عملاً بازارهای جهانی را تحت سلطه خود در آورده‌اند.
از دیگر چالش‌های موجود عدم قدرت رقابت پذیری بسیاری از محصولات ما از لحاظ کیفیت و تکنولوژی بسته بندی، ماشین آلات پیشرفته مورد استفاده و دانش به کار رفته در تولید در مقایسه با برندهای قدرتمند بازارهای جهانی است.
خشکسالی‌ها و عدم توجه کافی دولت به بخش کشاورزی باعث شد که برخی برنامه‌های مورد انتظار در زمینه افزایش تولید محصولات استراتژیک محقق نشود. مسائلی چون بهره‌وری کم و زیاد بودن هزینه‌های مالی تولید و چالش‌های رقابتی و الزامات قانونی در روند صادرات تأثیر منفی برجا می‌گذارد. مشوق‌های صادراتی و ارائه تسهیلات مناسب، کم‌بهره و بلندمدت، کاهش تعرفه‌های گمرکی، تسهیل الزامات فنی و تکنولوژیکی و قوانین دست و پاگیر و موانع موجود بر سر راه صادرکنندگان و توجه به مزیت‌های بالقوه و بالفعل در صادرات کشور، فراهم کردن بسترهای مناسب برای تجارت بیشتر واحدها با خارج از کشور، ایجاد واحدهای بازاریابی در بخش‌های دولتی و سفارتخانه‌ها و واگذاری اعتبارات ارزی می‌تواند به توسعه صادرات در این بخش و خروج از رکود کمک شایان توجهی بنماید. همچنین برای تسخیر بازارهای منطقه‌ای و جهانی وجود مراکز بازاریابی و فروش نقش اساسی دارند.
علیرغم تمام چالش‌ها و مشکلات موجود افق رروشنی پیش روی صادرات و حضور موفق کشورمان در بازارهای جهانی قرار دارد و تحقق هدف مهم توسعه پایدار صادرات نیازمند یک عزم ملی و مدیریت درست و کارشناسانه در تمامی عرصه‌هاست.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا