حمایت‌های شرکت تعاونی تهران از نانوایان در روزهای کرونایی به دور از چشم مسؤولین!
حمایت‌های شرکت تعاونی تهران از نانوایان در روزهای کرونایی به دور از چشم مسؤولین!
اقتصادسبز آنلاین: به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی نانوایان تهران توزیع اقلام بهداشتی میان نانوایان از روزهای آغازین شیوع کرونا در کشور کماکان بدون حمایت دولت ادامه دارد.

اقتصادسبز آنلاین: به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی نانوایان تهران توزیع اقلام بهداشتی میان نانوایان از روزهای آغازین شیوع کرونا در کشور کماکان بدون حمایت دولت ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ما، قاسم زراعتکار، مدیرعامل شرکت تعاونی نانوایان تهران، تصریح کرد: متأسفانه علی‌رغم نامه‌نگاری‌های متعدد و حتی مراجعه حضوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا تا کنون نسبت به تأمین اقلام بهداشتی برای نانوایان سنتی هیچ‌‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.
زراعتکار با اشاره به اینکه نانوایان در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، ادامه داد: تأمین اصلی‌ترین وعده غذایی جامعه بر عهده نانوایان است لذا در این شرایط بحرانی حفظ سلامتی‌شان ضروری است و انتظار داریم در حالی که با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و تأمین اقلام بهداشتی در این شرایط هزینه‌ای سربار برایشان محسوب می‌شود دولت در این مسیر به کمک نانوایان بیاید.
وی با اشاره به چالش‌ها و دغدغه‌های پیش روی نانوایان سنتی کشور اظهار کرد: اغلب کارگران نانوایی‌های تهران بومی هستند و غالباً در فواصلی از سال که همزمان با برداشت محصولات کشاورزی و زراعی است و کارگران ما به شهرها و روستاهایشان مهاجرت می‌کنند، با معضل کمبود کارگر مواجه خواهیم شد.
زراعتکار نقش نیروی انسانی را در کیفیت نان بسیار پررنگ عنوان کرد و افزود: در کنار همه مؤلفه‌های تولید از جمله کیفیت مواد اولیه و تجهیزات پخت، مسلماً نانوای ماهر نقش بسیار زیادی در کیفیت نان دارد. منتها در شرایطی که کارفرمایان در تأمین هزینه‌های نانوایی در تنگنا هستند پرداخت بهای واقعی کارگران از عهده بسیاری‌شان برنمی‌آید و این مسأله دلیل کمبود کارگران فنی در صنف نانوایان سنتی است چرا که به دلیل پایین بودن دستمزدها کارگران ترجیح می‌دهند به مشاغل دیگر مهاجرت کنند.
مدیرعامل شرکت تعاونی نانوایان تهران در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اهمیت جایگاه و سهم 93 درصدی نان‌های سنتی در سبد غذایی جامعه تصریح کرد: ذائقه جامعه به سمت نان‌های سنتی گرایش بیشتری دارد و نانوایان ما نیز در شرایطی هم که حتی مورد بی‌مهری مسئولین ذی ربط واقع شده‌اند تلاش کرده‌اند تا نانی باکیفیت به جامعه عرضه کنند و خللی در تأمین نان مردم پیش نیاید. حرفه نانوایی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است اما دریغ از توجه مسئولین به این امر و حمایت از این صنف. قطعاً اگر نانوایان ما مورد توجه و حمایت مسئولین قرار گیرند شاهد رشد قابل توجه و چشمگیری در نان سنتی کشورمان خواهیم بود.
زراعتکار تصریح کرد: نانوایان در این روزهای کرونایی نیاز به حمایت های مالی از جمله تخصیص وام‌های بلاعوض از سوی دولت دارند و امیدواریم دولت در این راستا به فکر نانوایان باشد.
مدیرعامل شرکت تعاونی نانوایان تهران با انتقاد از عملکرد متولیان امر نسبت به اعلام به موقع نرخ نان گفت: باتوجه به تورم سالانه و به تبع آن افزایش کلیه هزینه های جانبی تولید پیشنهاد ما این است که هرسال مطابق با تورم نرخ عادلانه و کارشناسی شده نان اعلام گردد. / غلات نیوز