در سیال 2022 چه گذشت؟
در سیال 2022 چه گذشت؟
اقتصادسبز آنلاین: بازار جهانی فرآوری غذا (به فرانسوی Salon International de l’alimentation یا SIAL ) یک نمایشگاه تجاری است که هر دو سال یک بار در پاریس برگزار می‌شود که در صنعت فرآوری مواد‌غذایی تخصص دارد.

سرویس بین‌الملل / زهرا مازندرانی

اقتصادسبز آنلاین: بازار جهانی فرآوری غذا (به فرانسوی Salon International de l’alimentation یا SIAL ) یک نمایشگاه تجاری است که هر دو سال یک بار در پاریس برگزار می‌شود که در صنعت فرآوری مواد‌غذایی تخصص دارد.
سیال در سال 1964 توسط چندین گروه از جمله کنفراسیون عمومی تجارت خرده فروشی موادغذایی و به تحریک مقامات دولتی وزارت کشاورزی فرانسه تأسیس شد. بیست و شش کشور در اولین نمایشگاهی که در مرکز صنایع و فناوری‌های جدید لادفانس (حومه شهر پاریس)، به عنوان بخشی از هفته بین‌المللی غذا برگزار شد، شرکت کردند. سیال پاریس شش نمایشگاه تجاری دیگر را که همگی اعضای شبکه گروه سیال هستند در چین، امارات متحده عربی، کانادا و برزیل ایجاد کرده است. در سال 2014، گروه سیال یک نمایشگاه تجاری جدید در فیلیپین به نام سیال آسیا راه اندازی کرد. بازدیدکنندگان این نمایشگاه از بخش‌های مختلف صنعت فرآوری مواد غذایی مانند توزیع، تجارت، خدمات غذایی، کشت و غیره می‌باشند. تقریباً دلیل بازدید70 درصد از بازدیدکنندگان جستجوی محصولات و تأمین‌کنندگان جدید از نمایشگاه می‌باشد.

بازدیدکنندگان نمایشگاه

با توجه به آمار منتشر شده توسط سیال کشورهای فرانسه، ایتالیا، بلژیک، هلند، انگلستان، اسپانیا، آلمان، ایالت متحده، کانادا، روسیه‌، برزیل‌، چین‌، ترکیه، لهستان و یونان جزو برترین بازدید‌کنندگان از این نمایشگاه هستند.

توزیع بازدیدکنندگان بر اساس 3 بخش غرفه داران

اکثر شرکت‌کنندگان تأمین‌کنندگان محصولات غذایی هستند. آنها به‌صورت انفرادی (غرفه‌گذار مستقیم) یا جمعی (مثلاً در یک غرفه ملی) محصولات خود را به نمایش می گذارند.

نمایشگاه

79 درصد از غرفه داران از شرکت‌های ملی (با کمتر از 250 کارمند)
و بین‌المللی و 21 درصد از گروه‌های بزرگ‌تر هستند. تعداد غرفه داران بین‌المللی از 2 هزار و 260 غرفه‌دار در سال 1992 به 4هزار و 746 غرفه دار در سال 2010 افزایش یافته است.

توزیع غرفه داران در بخش‌های مختلف درنمایشگاه سیال فرانسه 2010


بخش‌های نمایشگاهی

نمایشگاه سیال هر‌ساله شامل نمایشگاه‌های مختلف همچون: نوشیدنی‌ها گوشت‌های پخته شده، محصولات کنسرو شده‌، محصولات خواربار فروشی میوه و سبزیجات، محصولات ارگانیک، غذای دریایی، محصولات بهداشتی و مکمل‌های غذایی، غذاهای لذیذ، غذای یخ زده، نانوایی قنادی و قنادی محصولات لبنی، طیور و شکار، غرفه‌های ملی و مناطق مختلف جهان، غذاهای نیمه فرآوری شده، مواد تشکیل دهنده و تجهیزات و فناوری‌ها می‌باشد.

توسعه پایدار و همبستگی

هر بار که نمایشگاه برگزار می‌شود، تقریباً 50 تن محصول جمع‌آوری و به مراکز صلیب سرخ فرانسه در سن-سن-دنی توزیع می شود. همچنین این نمایشگاه، زباله‌های آلی را پردازش می‌کند.

نسخه‌های سیال در خارج از کشور

اولین نسخه سیال برزیل در 25 تا 28 ژوئن 2012 در سائوپائولو برگزار شد.
سیال خاورمیانه یک نمایشگاه سالانه است که در سال 2010 تأسیس شده است و در ابوظبی برگزار می‌شود. نمایشگاه سیال کانادا که در سال 2001 تأسیس شد، یک نمایشگاه سالانه است که در مونترال در سال‌های زوج در تورنتو در سال‌های فرد برگزار می‌شود. نمایشگاه سالانه سیال چین که در سال 1999 در سنگاپور تأسیس شد، از سال 2000 در شانگهای برگزار می‌شود.
اولین نسخه سیال آسیا در تاریخ 11 تا 13 ژوئن 2014 در فیلیپین برگزار شد. سیال بعدی نیز در تاریخ 19 تا 23 اکتبر سال 2024 برگزار خواهد شد.

ترکیب اعضای برگزار کننده سیال

سیال علاوه بر مدیر‌عامل خود دارای یک هیأت نظارت و یک هیأت مدیره است.

آینده روشن صنعت غذا برای افراد آگاه

در ادامه این گزارش مشروح گفت و گوی خبرنگاران با مدیر بازاریابی نمایشگاه سیال پاریس 2022 ژان گابریل مولارد را باهم می خوانیم. وی در این گفت و گو سعی کرده تا اهداف برگزاری این نمایشگاه را تشریح و به موفقیت های اجرایی سیال 2022 اشاره کند:

سیال چیست و هدف اصلی آن در چه راستایی است؟

سیال پاریس یکی از بزرگترین رویدادهای صنعت غذا و نوشیدنی در جهان است. هدف اصلی سیال پاریس، گردهم آوردن صنایع برتر غذایی جهان در یک مکان است. در نمایشگاه سال 2022، بیش از 7هزار غرفه دار و 300 هزار بازدیدکننده از سراسر جهان شرکت کردند. در سیال 2022، تمامی بخش‌های صنعت غذا از جمله محصولات گوشتی، مواد خواربار، محصولات لبنی، مواد منجمد، محصولات ارگانیک و سلامت، نوشیدنی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات، تهیه غذا و میان وعده، محصولات دریایی و فرآورده‌های غذایی حضور داشتند.

موضوع اصلی سیال2022 چه بود؟

موضوع اصلی سیال 2022 «صاحب تغییر باش» بود. سیال پاریس در واقع نمایی از بازار و نقطه تحولات بازار است که در طول دوره‌های مختلف با سرعت بیشتری گسترش پیدا کرده است. با حمل و نقل موضوع «صاحب تغییر باش» که در سال ۲۰۲۰ آغاز شده است، این نمایشگاه همچنان به برجسته‌سازی این تحولات، تبدیلات و تغییرات ادامه می‌دهد.
در ادامه می‌خواهم توجه شما را به نکات مهمی از این نمایشگاه جلب کنم.
در بخش نوآوری نمایشگاه ما به بهترین نوآوری‌های غذایی جهان اشاره کردیم که توسط هیأت داوران از بهترین محصولات در هر دسته‌بندی انتخاب می‌شود.
همچنین نمایشگاه شامل تحلیل و شیوه های جدید نیز می‌باشد که در مورد مطالعات انحصاری درباره انتظارات مصرف‌کنندگان، نوآوری‌های محصول و شیوه رستوران‌ها است. همچنین سیال پاریس2022 دارای بخشی به‌نام «آزمایشگاه آینده» بود که این بخش باعث می‌شد بازدیدکنندگان به سفری به آینده صنعت غذا تا سال 2030 دعوت شوند و با روندهای اصلی از کشاورزی تا خرده‌فروشی و تهیه غذا آشنا شوند.
«سیال استارت آپ» هم کمک می‌کند تا شرکت‌های نوپا با ایده‌های نوین از فرانسه و سراسر جهان در نمایشگاه در کنار هم باشند تا راهکارهای نوآورانه و سازگار با محیط‌زیست در پاسخ به دغدغه‌های مربوط به محصولات جدید، سالم و محیط‌زیستی را به نمایش بگذارند.

انتظار شما از سیال 2022 چه بود؟

شخصاً، واقعاً هیجان زده بودم که جامعه جهانی از صنایع مختلف غذایی را به مدت پنج روز در پاریس جمع کرده‌ایم. در واقع چهار سال از آخرین نسخه فیزیکی سیال پاریس می‌گذشت. چرا که سیال2020 به‌دلیل بحران کووید-19 به تعویق افتاد. ما از این تعویق به عنوان فرصتی برای نوآوری و پیشبرد نمایشگاه تجاری استفاده کردیم، و من هیجان زده بودم که می توانم از کل صنعت غذا در پاریس استقبال کنم.

آیا می‌توانید اطلاعاتی را درمورد جدیدترین شیوه های صنعت غذا و نوشیدنی با ما در میان بگذارید؟

در سال 2022 چندین روند در حال گسترش بود. مثل نوآوری‌های زیادی در زمینه پایداری، محصولات غذایی جایگزین (گوشت، ماهی و محصولات لبنی) و همچنین فرآیندها یا خدمات با استفاده از فناوری بلاک چین.
چالش‌های پیش روی صنعت غذا به طور مستقیم در نشریه سیال مورد توجه قرار گرفته است.
در گزارش سال 2022 انتظارات مصرف کننده، چشم انداز نوآوری جهانی و آخرین روال در آشپزی خارج از خانه آمده است. مطالعات نشان می‌دهد که چگونه روند غذا خوردن به یک مسأله تبدیل شده است و 73 درصد از مصرف کنندگان عادات غذایی خود را طی دو سال گذشته تغییر داده‌اند.
این گزارش چهار گرایش کلیدی را شناسایی کرده است: سلامت، لذت، محیط‌زیست و قیمت. طبق این گزارش، «غذا خوردن چیزی است که مردم از آن لذت می‌برند و آن‌ها می‌خواهند تجربه‌شان هم سالم و هم اخلاقی باشد، هم در زمان حال و هم برای آینده. قربانی کردن یکی از این عوامل در ازای قدرت خرید بیشتر، با توجه به بحران‌های جاری غیرقابل قبول است.

نکته قابل توجه دیگری مد نظرتان هست؟

در سیال پاریس، ما برنامه و اهداف خود را با موضوعاتی مانند تورم، چالش‌های ژئوپلیتیکی (جغرافیای سیاسی) و امنیت غذایی تطبیق می‌دهیم. ما معتقدیم که آینده صنعت برای افرادی که می توانند انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند‌، ‌روشن است.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا