رشد 8 درصدی بازار جهانی خاویار
رشد 8 درصدی بازار جهانی خاویار
اقتصادسبز آنلاین: در این شماره از اقتصادسبز سعی کردیم بازار خاویار را بررسی کنیم چرا که بازار خاویار به چند بخش تقسیم شده است.

زهرا مازندرانی

سرویس بین‌الملل: در این شماره از اقتصادسبز سعی کردیم بازار خاویار را بررسی کنیم چرا که بازار خاویار به چند بخش تقسیم شده است. فرم (تازه، خشک و منجمد)؛ کانال فروش (در تجارت و خارج از تجارت)، جغرافیا (آمریکای شمالی، اروپا، آسیا-اقیانوسیه، آمریکای جنوبی، و خاورمیانه و آفریقا). برای هر بخش، اندازه بازار و پیش‌بینی‌ها بر اساس ارزش (به میلیون دلار) انجام شده است.

تحلیل بازار خاویار
بازار خاویار در سال 2024 میلادی به 372.99 میلیون دلار خواهد رسید و انتظار می‌رود تا سال 2029 به 547.03 میلیون دلار برسد که طی دوره پیش‌بینی شاهد رشد سالانه 7.96 درصدی باشیم. بحران کووید به‌طور قابل توجهی بر بازار خاویار تأثیر گذاشته است. مصرف‌کنندگان به‌دنبال غذای سالم و رژیم غذایی سالم به‌جای غذاهای شیمیایی هستند، چراکه معتقد بودند استفاده از غذای سالم، به کاهش تأثیر ویروس کمک می‌کند. در همین حال، سازمان United Nations firm Sterling، یکی از بازیگران اصلی این صنعت، اعلام کرد که افزایش فروش 10 درصدی را در سال 2021 میلادی داشته است. در بریتانیا نیز شرکت Exmoor Caviar ، به عنوان یکی از دو تولیدکننده اصلی خاویار از فروش تمام موجودی خود در پایان سال 2022 خبر داد. علاقه روزافزون مصرف کنندگان به غذاهای سالم و مغذی باعث افزایش تقاضا برای خاویار شده است. این به این دلیل است که مصرف خاویار فواید متعددی برای سلامتی دارد که بازار را نیز تقویت می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که ابتکارات دولت برای افزایش تولید خاویار نیز یکی از عوامل اصلی محرک بازار است.

روند بازار خاویار
در این بخش به روندهای اصلی بازار خاویار می‌پردازیم افزایش تقاضا به دلیل تغذیه بدن و سلامت پوست با توجه به افزایش آگاهی در مورد فواید سلامتی خاویار مانند منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله امگا 3، کمک به تقویت سیستم عصبی، گردش خون و ایمنی استفاده از خاویار در بین جوامع افزایش داشته است. علاوه بر این، تقاضای مصرف کننده برای غذاهای لوکس و طعم بهتر به شدت باعث رشد بازار شده است. اکثر مصرف کنندگان خاویار را به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد مصرف می‌کنند، مانند دارا بودن مواد مغذی مانند پروتئین، چربی، ویتامین B12، آهن و غیره. برخی دیگر از فواید آن کمک به تقویت ذهنی مصرف کنندگان است. خاویار سرشار از آدیپونکتین است که به بهبود زخم‌های مصرف‌کنندگان کمک می‌کند، در حالی که وجود امگا 3 می‌تواند سلامت پوست را افزایش دهد. بنابراین، با توجه به مزایای متعدد مصرف خاویار، تقاضای این محصول افزایش یافته است و به بازار در طول سال‌ها رونق بخشیده است.

آسیا و اقیانوسیه بزرگترین بازار خاویار
بازار خاویار آسیا و اقیانوسیه بر بازار جهانی خاویار تسلط دارد، جایی که چین بیشترین سهم را به‌خود اختصاص داده است. تقاضا برای sevruga و osetra در سال‌های اخیر به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. سوروگا یا سوروگا خاویار (Sevruga Caviar) یکی از انواع خاویار معروف است. خاویار در واقع تخم ماهیان از خانواده ماهیان خاویاری است. سوروگا خاویار یکی از سه نوع خاویار معروف است که از ماهی سوروگا استخراج می‌شود. سوروگا خاویار معمولاً دانه‌های کوچکی دارد و رنگ آن معمولاً خاکستری تیره است. این نوع خاویار در ایران و روسیه به وفور یافت می‌شود و به عنوان یکی از انواع محبوب خاویار در بازار جهانی به فروش می‌رسد. خاویار آسترا (Osetra caviar) نوع دیگری از خاویار است. این خاویار از تخم ماهیان ماهی استورژ استخراج می‌شود. خاویار آسترا به علت رنگ طلایی یا قهوه‌ای خود و طعم غنی و بالغی که دارد، بسیار معروف است. دانه‌های خاویار آسترا ‌در اندازه متوسط تا بزرگ و دارای پوستی نرم و لطیف هستند. این نوع خاویار نیز در ایران و روسیه پرورش داده می‌شود و یکی از گزینه‌های محبوب خاویار در بازار جهانی است. قیمت خاویار آسترا به دلیل کیفیت و ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن معمولاً بالاتر از سایر انواع خاویار است. همچنین افزایش تعداد فروشگاه‌های تخصصی سازمان‌یافته و همچنین افزایش درآمد باعث جذب سرمایه‌گذاران خارجی به مناطق مختلف شده است که بخش تحقیق و توسعه این صنعت را ارتقاء داده است. علاوه بر این، آگاهی روزافزون مصرف‌کنندگان نسبت به اولویت‌های غذایی سالم‌، به‌طور عمده توجه به این محصولات را تغییر می‌دهد، زیرا خاویار حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری است که می‌تواند نقش فوق‌العاده‌ای در تثبیت ایمنی بدن داشته باشد که ممکن است به‌دلیل کمبود غذای نامناسب رخ دهد. بنابراین تقاضا در این منطقه نیز افزایش می‌گیرد و به‌طور همزمان باعث رشد بازار خاویار می‌شود.

بررسی اجمالی صنعت خاویار
بازار خاویار به دلیل حضور بازیگران داخلی و بین‌المللی در این بخش بسیار رقابتی است. بازیگران اصلی مسط بر بازار جهانی خاویار عبارتند از The Caviar Co.، Black River Caviar، JSC ‘Russian caviar House ‘، L’Osage Caviar Company., Inc.، و Sterling Caviar.
این بازیگران کلیدی بر توسعه محصول و نوآوری تمرکز دارند تا نیازهای مصرف کننده را با ارائه تنوع در طعم و کیفیت محصول برای حفـظ برتری برآورده کنند. برخی از بازیگران اصلی از ادغام و اکتساب به عنوان استراتژی کلیدی خود استفاده می‌کنند.

اخبار بازار خاویار
در سال 2021، خانه خاویار فرانسوی پتروسیان، شرکت خاویار خود را در بریتانیا گسترش داد و در حال حاضر در حال ساخت یک آزمایشگاه خاویار جدید در حومه لندن در چسینگتون است.
در سال 2020، خانه خاویار روسیه مجدداً شرکت خود را در هند راه‌اندازی کرد. با توجه به اخبار این شرکت، فعالیت‌های خرده فروشی فروش خاویار خود را از طریق برند خود، The Fine Food Cellar انجام می‌دهد که محصولات منحصر به فردی ارائه می‌دهد.
در سال 2019، شرکت فرآوری مواد غذایی‌هاینز کچاپ جدیدی را با نام کچاپ خاویار عرضه کرد. این شرکت ادعا می‌کند که این محصول حاوی مرواریدهای خاویاری است که در دهان مصرف‌کننده می‌ترکند، که به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا هر وعده غذایی را به یک تجربه غذاخوری خوشمزه تبدیل کند. خاویار غذایی متشکل از قلیه پخته شده با نمک از خانواده ماهیان خاویاری یا تاس‌ماهی‌ها یا استورژِن است که به ماهیان خانواده تاس‌ماهیان (Acipenseridae) داده می‌شود که در مجموع ۲۷ گونه دارد و دست کم چهار گونه نیز امروزه منقرض شده‌اند. فیل‌ماهی، اوزون برون، تاس‌ماهی ایرانی، تاس‌ماهی روسی و شیپ از مهمترین انواع ماهیان خاویاری هستند. ماهیان خاویاری که استورژن نیز نامیده می‌شوند و از راسته تاس‌ماهی‌سانان هستند در شمار گونه‌های آبزی هستند که از پیشینه‌ای چندصدمیلیون ساله که به عصر «کرتاسه» بازمی‌گردد برخوردارند. رقم گونه‌های خاویاری، به ۲۷ گونه و چندین زیرگونه در جهان تقسیم می‌شود که از این تعداد، ۵ گونه در دریای خزر زندگی می‌کنند.
ارزش اقتصادی ماهیان خاویاری، به دلیل تخم آن‌ها است یعنی خاویار از اشرافی‌ترین و گران‌ترین فرآورده‌های غذایی در جهان است. امروزه به دلیل صید بی‌رویه بسیاری از گونه‌ها، این ماهی در خطر انقراض بوده و صید آن‌ها در بسیاری از زیستگاه‌های آنان ممنوع شده‌است. ماهیان خاوریاری دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.
عموماً اندازه‌های بسیار بزرگی تا ۱۵۰۰ کیلوگرم و هفت متر دارند، بخش‌هایی از اسکلت آن‌ها غضروفی بوده و عموماً برای تخمگذاری به رودخانه‌ها مهاجرت می‌کنند. این ماهی‌ها پلی پلوئید بوده و دارای دو، چهار یا هشت ست یا مجموعه کروموزومی هستند. این ماهی‌ها معمولاً در عمق آب به سر می‌برند و گوشتخوار و شکارچی هستند. همچنین استورژن‌ها بیشترین طول عمر در میان تمامی ماهیان را داشته و برخی از گونه‌ها در بیست سالگی به بلوغ رسیده و تا ۱۰۰ سال عمر می‌کنند.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا