رونمایی از برند «مولتی کوکو» در آینده‌ای نزدیک
رونمایی از برند «مولتی کوکو» در آینده‌ای نزدیک
اقتصادسبز آنلاین: ورود محصولات قهوه با برندهای خارجی به‌صورت غیرقانونی به کشور با تاریخ‌های ماندگاری کمتر و بعضاً در حال انقضا و همچنین کیفیت نامناسب با قیمت‌های مختلف سبب آشفتگی و سردرگمی مصرف کننده داخلی و بهم ریختگی بازارهای مختلف فروش و مصرف می‌شود...

اقتصادسبز آنلاین: ورود محصولات قهوه با برندهای خارجی به‌صورت غیرقانونی به کشور با تاریخ‌های ماندگاری کمتر و بعضاً در حال انقضا و همچنین کیفیت نامناسب با قیمت‌های مختلف سبب آشفتگی و سردرگمی مصرف کننده داخلی و بهم ریختگی بازارهای مختلف فروش و مصرف می‌شود… آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های مهندس سید رضا حسینی، مدیرعامل شرکت قهوه پارت‌سازان و خالق برند مولتی‌کافه است که با کوله‌باری از تجربه پاسخگوی سؤالات خبرنگار ما بود با هم ماحصل آن را می‌خوانیم.

خوشبختانه چندین سال است که اقبال عمومی نسبت به مصرف نوشیدنی‌های بر پایه قهوه زیاد شده است در این باره چه نظری دارید ؟
نوشیدنی قهوه در سالیان گذشته جزو اولین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها از زمان دوره حکومت صفویان در میان مردم ایران بوده است. وجود‌ قهوه‌خانه‌ها در گذشته مبین این صحبت می‌باشد ولی با گذشت زمان نوشیدنی چای جای خودش را در میان مردم باز کرده و تبدیل به نوشیدنی اصلی مردم شده است ولی خوشبختانه با گذشت زمان و تغییر در فرهنگ مردم و آداب پذیرایی به ویژه در میان نسل جدید نوشیدنی قهوه توانسته است جایگاه مناسب تر و بیشتری نسبت به قبل در میان مردم پیدا کند و جزو نوشیدنی‌های اصلی مردم شود که به‌صورت روزانه توسط همگان استفاده می‌گردد.

با توجه به این‌که ایران در تولید دانه قهوه آنگونه که باید نتوانسته ورود پیدا کند در رابطه با تأمین مواد اولیه و واردات آن با توجه به تحریم‌ها با چه مشکلاتی مواجه هستید ؟
متاسفانه به دلیل نیازهای خاص گیاه قهوه به آب و هوای استوایی و پرباران جهت رشد ونمو و عدم وجود چنین اقلیمی در ایران امکان کاشت، داشت و برداشت این محصول در کشورمان میسر نمی باشد و با توجه به این‌که این شرکت اولین تولیدکننده پودر قهوه فوری با ظرفیت بالا و همچنین سایر محصولات بر پایه قهوه در ایران است و با توجه به این‌که مواد اولیه تولید این محصولات که دانه سبز قهوه است به‌صورت 100 درصد از خارج از کشور وارد می‌شود، متاسفانه تحریم‌های ظالمانه کشور عزیزمان در زمینه‌های مختلف مانند سیستم‌های بانکی، سیستم حمل و نقل باعث ایجاد مشکلاتی در تولید این محصول پرطرفدار شده است. مشکلاتی از قبیل تامین ارز، انتقال ارز به حساب‌های تامین کنندگان خارجی، تاخیر در حمل و نقل مواد اولیه که به تبع آن باعث ایجاد ناهماهنگی‌هایی در برنامه ریزی تولید، تامین به موقع سفارشات فروشگاه‌های زنجیره ای،‌هایپر مارکت‌ها و سایر مشتریان و در راستای آن اجرای به موقع تعهدات مالی این شرکت به بانک‌ها و سایر نهادهای مربوطه می‌گردد که خود باعث از دست دادن بازارهای هدف داخلی و بین‌المللی می‌شود.

‌قاچاق از جمله بزرگترین مشکلات تولید کنندگان قهوه و سایر مشتقات آن است در این رابطه توضیح دهید.
یکی از بزرگترین مشکلات در زمینه تولید هرگونه محصول داخلی، قاچاق و ایجاد چرخه غیر قانونی فرآهم شدن آن محصول با کیفیتی به مراتب متفاوت توسط سودجویان می‌باشد که خود بی نظمی‌هایی در بازارهای هدف را به دنبال خواهد داشت. محصولات قهوه هم از این قاعده مستثنی نیست.
ورود محصولات قهوه با برندهای خارجی به صورت غیرقانونی به کشور با تاریخ‌های ماندگاری کمتر و بعضا در حال انقضا و همچنین کیفیت نامناسب با قیمت‌های مختلف سبب آشفتگی و سردرگمی مصرف کننده داخلی و بهم ریختگی بازارهای مختلف فروش و مصرف می‌شود.

در زمینه میزان تولید، صادرات و سهم بازار،انواع محصولات شرکت کمی توضیح دهید و بفرمایید در آینده نزدیک چه محصولاتی رابه بازار عرضه خواهید کرد ؟
تولید قهوه و محصولات مربوط به آن به صورت کامل در ایران بومی سازی شده است ولی همچنان حجم زیادی از محصولات مصرفی به صورت قاچاق به کشور وارد می‌گردد که با توجه به تولید سالیانه محصولات مختلف بر پایه قهوه توسط این شرکت، توانسته است حجم عمده‌ای از سهم بازار را در اختیار خود قرار دهد که این مقدار با توجه به رشد این صنعت و افزایش روزشمار طرفداران نوشیدنی‌های قهوه، می‌بایست سال به سال با حمایت سازمان‌های مربوطه بیشتر گردد و ما شاهد رشد روزافزون تولید داخلی جهت بازارهای داخلی و به تبع آن حضور در صحنه‌های بین المللی در عرصه صادرات هستیم که این امر افزایش رشد تولید ناخالص داخلی، اشتغالزایی و ارزآوری را به همراه خواهد داشت. ذکر این نکته ضروری می‌باشداین شرکت علاوه بر توجه به بازار داخل بر صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه، اتحادیه اروپا، کشورهای حوزه آفریقا و همچنین کشورهای حوزه CIS مانند قزاقستان، ترکمنستان و روسیه نیز متمرکز می‌باشد و امید است با افزایش بازارهای موردنظر در خارج از مرزها دامنه صادرات محصولات تولیدی توسط این شرکت گسترش یابد تا صادرات غیرنفتی، به عنوان رکن مهم اقتصاد، نقش قابل توجهی در رشد پایدار اقتصادی و توسعه همه جانبه کشور اجرا کند. در خصوص محصولات جدید، این شرکت توانسته است محصولات جدید خود به نام آیس کافی و پودر کاکائو را طی یکسال اخیر روانه بازارها نماید و همچنین امید است در آینده نزدیک ازمحصولات خط شکلات و دراژه این شرکت تحت برند مولتی کوکو رونمایی شود.

مولتی کافه از جمله برندهای قدیمی این صنعت که در بازار جایگاه مطلوبی را نزد مصرف کنندگان پیدا کرده است در این رابطه چه نظری دارید و چه خط مشی را در رابطه با رسیدن به این جایگاه دنبال می‌کنید ؟
شرکت صنایع قهوه پارت سازان تحت برند مولتی کافه از ابتدا در راستای فرهنگ سازمانی خود که مشتری‌مداری، احترام و رضایت مشتریان را با صداقت در امر کیفی تولید محصول سرلوحه کار خود قرار داده است با بهره گیری از متخصصین قهوه، استفاده از ماشین آلات روز صنعت قهوه در دنیا و همچنین تامین مواد اولیه مرغوب و با کیفیت درصدد تولید بهترین محصولات ایرانی جهت ارائه به هموطنان عزیز کشورمان گام نهاده که این مهم با تلاش متعهدانه و دلسوزانه کارکنان این شرکت بسیار جدی تر و مصمم تر از گذشته در جهت رضایتمندی کلیه مشتریان عزیز داخلی و صادراتی ادامه خواهد داشت که دریافت لوح‌های واحد نمونه از سازمان‌های مختلف سندی بر این تعهد می‌باشد.

لطفا کمی در رابطه با فواید مصرف قهوه توضیح دهید و بفرمایید میزان استاندارد مصرف قهوه در روز چقدر است ؟
همانطور که مستحضر هستید روزانه فواید بی‌شماری از مصرف نوشیدنی قهوه و مشتقات آن در رسانه‌های اجتماعی عنوان می‌شود که در این راستا جا دارد به محصولات سلامت محور(تندرستی) این شرکت همانند پودر قهوه سبز فوری اشاره کرد که دارای فواید آنتی‌اکسیدانی بی‌شماری است. در مجموع کافئین و اسید کلروژنیک موجود در قهوه می‌تواند با افزایش متابولیسم بدن، در چربی سوزی نقش موثری داشته باشد. ولی میزان مصرف آن در اشخاص مختلف با توجه به فرم‌های بدنی متفاوت می‌باشد که هرکس با توجه به شرایط سلامت خود می‌تواند از فواید آن بهره مند شود.

عمده‌ترین واردات دانه قهوه از چه کشورهایی است و در رابطه با واردات،نوسان قیمت ارز و بروکراسی‌های گمرکی با چه مشکلاتی مواجه هستید ؟
واردات دانه سبز قهوه با توجه به نوع آن که از دو نوع عربیکا یا روبوستا می‌باشد از کشورهای متفاوتی مانند برزیل، اتیوپی، کلمبیا، ویتنام، اندونزی، هندوستان و…. انجام می‌گردد و یکی از بزرگترین مشکلات برای تولیدکنندگان این نوع محصولات که مواد اولیه آن از خارج از کشور تهیه می‌شود نوسان قیمت ارز بوده که موجب مشکلاتی در قیمت تمام شده محصول در طول یک دوره تولید می‌باشد که موجب می‌گردد تولید کننده به علت عدم تغییر در قیمت تولیدکننده و مصرف کننده با ضررو و زیان ناشی از این نوسان مواجه گردد.
کاهش بروکراسی‌های گمرک می‌تواند در کاهش هزینه‌های نگهداری و همچنین کاهش مدت زمان نگهداری مواد اولیه در کمرگات به ویژه محصولات خوراکی که امکان فساد در آن‌ها به دلیل نگهداری در شرایط نامناسب بیشتر میگردد، کمک شایانی در ترخیص این گونه مواد اولیه باشد.
همچنین تسریع و تسهیل در اعطا گواهی‌هایی مانند گواهی فعالان اقتصادی از سوی سازمان ذیربط که می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های ضمانت نامه‌های گمرکی، که تأثیر ویژه‌ای در کاهش قیمت تمام شده محصول دارد از نکات قابل توجه جهت مسئولان محترم در راستای رفع موانع تولید برای تولید کنندگان در سالی که مزین به سال «مهار تورم و رشد تولید» است اشاره کرد.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا