سیر تکامل گلها از پله نوروزخان تا تولید 500 نوع محصول
سیر تکامل گلها از پله نوروزخان تا تولید 500 نوع محصول
اقتصادسبز آنلاین: دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو، ریاست هیأت مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیأت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران، رئیس هیأت مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و گروه صنعتی آل ام کا تی (MKT GROUP)، نائب رئیس هیأت مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور، کارآفرین برتر جهان اسلام از مدیران سرشناس و فعال صنعت غذا به‌شمار می‌رود.

اقتصادسبز آنلاین: دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو، ریاست هیأت مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیأت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران، رئیس هیأت مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و گروه صنعتی آل ام کا تی (MKT GROUP)، نائب رئیس هیأت مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور، کارآفرین برتر جهان اسلام از مدیران سرشناس و فعال صنعت غذا به‌شمار می‌رود. آنچه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی ما با اوست.

لطفاً مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی «گلها» را به‌طور کامل معرفی کنید.

مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها با نزدیک به یک قرن حضور پرافتخار در صنعت غذای ایران و کسب انواع افتخارات، جوایز و گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی و دارا بودن متنوع ترین سبد غذایی، از قدیمی ترین و نام آشناترین برندهایی است که از دیرباز بر سر سفره‌های مردم ایران جایگاه ویژه‌ای داشته و یک نوستالژی خاصی را با خود به همراه دارد.
صنایع غذایی گلها اولین کارخانه‌ای است که موفق به دریافت گواهی قدمت بیش از صد سال از یونسکو شده است و این افتخار بزرگی برای برند گلها و کشور ماست.
مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها در سال 1318 به صورت سنتی فعالیت خود را از پله نوروزخان آغاز نمود. در آن دوره زمانی که ادویه‌جات و سبزیجات خشک در کاغذهای قیفی شکل به فروش می‌رسید بنیانگذار «گلها» اولین کسی بود که از ملوان‌های روسی نایلون‌های یک طرف دوخت خریداری و موادغذایی را با کمک اتوهای ذغالی در آن بسته بندی نمود. در آن دوره نسل اول «گلها» با توجه به مقتضای زمان و شرایط جامعه و نیاز آن دوره تصمیم مهمی گرفت، که آن مهم پایه گذار مجموعه ای عظیم و ماندگار امروزی گردیده است.
در سال 1345 نسل دوم این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرد و هماهنگ با شرایط جامعه مسیر حرکت از تولید سنتی محصولات به سمت صنعتی شدن را طی کرد. تلاش‌های نسل دوم «گلها» به همت و تلاش مرحوم عبدالرضا کریمی تفرشی به ثمر نشست و این مجموعه شکلی صنعتی به خود گرفت.
با حرکت به سمت جلو و گام نهادن در مسیر تکنولوژی نیاز به افکار و اندیشه‌های نو احساس شد و این درست زمانی بود که نسل سوم گلها در ابتدای دهه هشتاد با تفکری نوین از راه رسید تا چرخ صنعت را این بار به مدد دانش و فناوری روز و نیروی جوانی به حرکت در آورد.
صنایع غذایی «گلها» امروز با داشتن بیش از 500 نوع محصول دارای بالاترین تنوع محصول در سبد غذایی خانوار است و بیشترین گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی و جوایز و افتخارات را در کشور کسب کرده است.
صنایع غذایی گلها در حوزه صادرات نیز موفقیت چشمگیری داشته و کشورهای استرالیا، کانادا، فرانسه، اتریش، بحرین، قطر، عمان، عراق، آلمان، انگلیس، گرجستان و….. از جمله کشورهایی هستند که «گلها» به آنها صادرات داشته است.
کیفیت و رضایت مصرف کننده، اصلی ترین خط مشی همیشگی «گلها» بوده و هست. خلوص بالای محصولات، عطر و طعم منحصر بفرد و کیفیت درجه یک مواد اولیه از ویژگیهای منحصر به‌فردی است که مصرف‌کنندگان گلها را به مشتریانی وفادار و دائمی تبدیل کرده است.
رصد مداوم نظرات، سلایق و خواسته‌های مصرف کنندگان و به روز کردن بسته بندی‌ها طبق آخرین استانداردها و فناوری‌های روز دنیا و با در نظرگرفتن نیاز مشتریان همواره در اولویت برنامه‌های گلها بوده است.
آنچه «گلها» را متمایز و منحصر بفرد کرده است محبوبیت آن با گذشت یک قرن و مصرف کنندگان حامی و وفادار آن است. این برند یکی از قدیمی ترین برندهای حال حاضر ایران است که موفق به دریافت گواهی قدمت صدساله از یونسکو شده است.

لطفاً درباره واحد تحقیق و توسعه مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها توضیح دهید.

واحد تحقیق و توسعه مجتمع صنایع غذایی «گلها» یکی از موفق ترین واحد‌های تحقیق و توسعه در ایران محسوب می‌شود که با بکارگیری نیروهای مجرب، متخصص و دارای تحصیلات عالی با تسلط و شناخت کامل به استانداردها و تکنولوژی‌های روز دنیا در مسیر گسترش و توسعه، به روز رسانی و بهبود محصولات، نوآوری و خلاقیت و بکارگیری آخرین پیشرفت‌ها و فناوری‌ها در تولید محصولات و بسته‌بندی و نیز تولید کالاهای جدید مطابق با نیاز و خواست مشتریان پر قدرت و آگاهانه حرکت می‌کند.
این واحد فعال و متخصص به کمک واحد CRM با ارتباط مستمر و رصد کردن دقیق و مداوم نظرات، پیشنهادات، انتقادات و خواسته‌های مشتریان و مردم عزیز تمرکز اصلی خود را بر ارتقاء کیفیت و رضایت مصرف کنندگان و تأمین نیازهای آنها گذاشته و با مطالعات و تحقیقات دقیق در جهت ارائه محصولاتی منطبق بر استاندارهای جهانی مجدانه تلاش می‌کند.
واحد تحقیق و توسعه گلها این افتخار را دارد که برای چندین سال متوالی به عنوان واحد نمونه R&D در کشور انتخاب شود.
از جمله فعالیت‌های اخیر واحد R&D به روز رسانی بسته بندی محصولات از لحاظ طراحی و نوع قالب و متریال بر اساس سلایق و خواست مشتریان و نیازهای بازار می‌باشد.
بر این اساس واحد تحقیقات بازار و واحد ارتباط با مشتری نیازهای بازار را رصد می‌کند و کارشناسان متخصص این واحد فناوری‌ها و بسته بندی‌های روز دنیا را بررسی و مطالعه می‌کنند و پس از ارزیابی‌هایی که در جلسات این واحد صورت می‌گیرد تصمیم به اعمال تغییرات یا بکارگیری بسته بندی‌های جدید در محصولات می‌شود.
صنایع غذایی «گلها» در راستای احترام به سلایق و نظرات مصرف کنندگان فهیم و خوش ذوق و نیز با تکیه بر دانش و آخرین تحولات روز دنیا در عرصه صنعت بسته بندی، بسیاری از طرح‌های لیبل‌ها و مواد اولیه و قالب بسته‌بندی‌های محصولات خود را طبق آخرین استانداردهای جهانی و در آتلیه صنعتی خود با عکاسی حرفه‌ای صنعتی و طراحی‌های متفاوت و جذاب به روز به روز کرده است.
همچنین برخی محصولات با توجه به نوع نیاز مصرف کننده و نظرات و پیشنهاداتی که واحد CRM دریافت می‌کند در بسته‌بندی‌های خانواده یا انواع دیگری که در راستای تامین نیازهای مصرف کنندگان باشد بسته‌بندی می‌شود.
از جمله برنامه‌های آتی مجتمع صنایع غذایی «گلها» در راستای کمک به حفظ محیط‌زیست و سلامت مصرف کننده همگام با فناوری‌های روز دنیا، حذف تدریجی سلفون از چرخه بسته‌بندی برخی محصولات و جایگزینی آن با دیگر اقلام بسته بندی مانند پت، شیشه، دوی پک و…. می‌باشد.
بسیاری محصولات جدید نیز بر اساس نیازهای بازار و مشتریان به سبد کالایی «گلها» افزوده یا در حال اضافه شدن است.
از جمله محصولاتی که به سبد محصولات غذایی «گلها» افزوده شده تی بگ چای سیاه و چای سبز است که بسیار مورد تقاضای مشتریان «گلها» بوده است و در کنار قند و شکر تک نفره و پودر کیک «گلها» یک ترکیب عصرانه دلچسب را برای مصرف کنندگان گلها فراهم کرده است.
تخمه آفتابگردان «گلها» با کیفیت بینظیر محصول جدیدی است که به سبد غذایی «گلها» اضافه شده است.
واحد تحقیق و توسعه «گلها» در حال بررسی و تحقیقات بازار است تا چاشنی‌های جدیدی مطابق با نیاز مصرف کنندگان و بر اساس دستاوردهای روز دنیا فرموله و به سبد غذایی «گلها» اضافه کند.
خبر خوب اینکه حرکت به سمت تولید محصولات سلامت محور مانند انواع دمنوش‌های گیاهی و نیز محصولات ارگانیک در دستور کار این واحد قرار گرفته و به زودی این محصولات وارد سبد غذایی محصولات «گلها» و به بازار عرضه می‌شوند.
در این راستا توت خشک ارگانیک «گلها» با کیفیت بی‌نظیر در دسترس مصرف کنندگان عزیز قرار گرفته است و به‌زودی محصولات ارگانیک دیگری به سبد ارگانیک «گلها» افزوده می‌شود.
جوی دو سر پرک از جمله محصولات سلامت محور رژیمی و بسیار محبوب است که صنایع غذایی «گلها» در راستای کمک به حفظ سلامت مصرف کننده و ایده یک تغذیه سالم و رژیمی به بازار عرضه کرده است.
شکر قهوه‌ای، سبوس برنج و پودر جوانه گندم از دیگر محصولات سلامت محور و رژیمی است که به سبد غذایی محصولات سلامت محور «گلها» اضافه شده است
نمک دریا از دیرباز مورد تقاضای مصرف‌کنندگان «گلها» بوده و چون «گلها» اولین دارنده نشان استاندارد نمک طعام در ایران و لیدر بازار در نمک از دیرباز در ایران بوده است جای خالی این محصول در سبد غذایی «گلها» احساس می‌شده که این محصول در آینده‌ای نزدیک به بازار عرضه می‌شود.
همچنین با توجه به تقاضای بالای مصرف‌کنندگان به‌ویژه ورزشکاران عزیز و با رویکرد حرکت به سمت تولید محصولات رژیمی و کم کالری صنایع غذایی «گلها» تولید پودر ژله بدون قند را در دستور تولید دارد و بزودی عرضه می‌کند.
پودر قهوه فوری با برند «گلها کافه» نیز محصول منحصربفردی است که با توجه به تقاضای بالای بازار و محبوبیت این محصول بخ زدی به سبد کالایی «گلها» اضافه می‌شود.
کینوا از جمله محصولاتی است که به‌دلیل خواص بی‌نظیر تغذیه‌ای در سال‌های اخیرا طرفداران بسیاری پیدا کرده و در برنامه‌های آنی تولیدی گلهاست.
صنایع غذایی «گلها» اخیرا وارد حوزه تولید عرقیجات شده و عرق نعناع و گلاب از جمله محصولات جدید گلهاست.
همچنین محصول پانکو که نوعی پرک سوخاری محبوب محسوب می‌شود را در آینده ای نزدیک به بازار عرضه خواهد کرد.
خبر خوب این‌که به زودی محصول عسل و روغن زیتون نیز به صورت ساشه یا تک نفره که بسیار مورد نیاز بازار و مصرف کنندگان است و بویژه برای افرادی که مدام در سفر هستند کاربرد بسیار مناسبی دارد وارد عرصه تولید گلها می‌شود.
و یک خبر عالی دیگر این‌که به زودی با چاشنی‌های جدید و متفاوت «گلها» سورپرایز خواهید شد.

واحد کنترل کیفی مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی «گلها» هم‌اکنون چه مأموریت‌هایی دارد؟

مجتمع صنایع غذایی «گلها» با هدف کمک به ارتقاء سطح سلامت جامعه، تامین نیازهای تغذیه‌ای و ترکیبات مغذی موردنیاز اقشار مختلف جامعه، کمک به بهبود و رفع مشکلات و کمبودهای تغذیه‌ای و فقر غذایی در طبقات مختلف جامعه از کودکان تا بزرگسالان و افراد مسن و افراد با بیماری‌ها و اختلالات خاص تغذیه‌ای و گوارشی تلاش برای تولید محصولات سلامت محور و غنی از لحاظ ترکیبات مغذی، محصولات کاملا خالص و بدون مواد افزودنی و محصولات تولید شده از مواد اولیه درجه یک و با کیفیت بالا منطبق بر استانداردهای جهانی و FDA را در اولویت برنامه‌ها و اهداف خود قرار داده و در جهت دستیابی به هدف حق سلامت عمومی جامعه مجدانه می‌کوشد.
ارتقای مداوم کیفیت محصولات غذایی مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی و توسعه و بروز کردن محصولات غذایی بر اساس آخرین فناوریها و دانش روز دنیا و احترام به نیازها، سلایق و خواست مشتریان در تولید، طراحی و ارائه محصولات موردنیاز جامعه باخط مشی اساسی تولید غذای سالم و تامین سبد غذایی سالم برای خانواده‌ها و در اولویت قرار دادن کیفیت بجای سوددهی یکی از اهداف مهم و اساسی این مجتمع می‌باشد.
مجتمع صنایع غذایی «گلها» با بهره‌مندی از دانش و توان فنی نیروهای تحصیلکرده و با تجربه و کارشناسان و متخصصان مجرب و با بهره‌مندی از دانش و تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا و نیز با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات به روز مطابق با استانداردهای جهانی محصولات با کیفیت بالا و منطبق بر استانداردهای روز دنیا و محصولاتی بر پایه دانش و تکنولوژی، سلامت محور و با در نظرگرفتن نیازهای تغذیه‌ای جامعه تولید و عرضه می‌نماید.
تیم کنترل کیفیت مجرب و تحصیلکرده «گلها» ضمن بهره‌مندی از دانش و فناوری‌های روز دنیا، با تامین مواد اولیه کاملا خالص و با کیفیت درجه یک و منطبق بر الزامات استاندارد پس از انجام تست‌ها و آزمایشات دقیق اولیه و تاییدات نهایی از لحاظ کیفیت و بارمیکروبی و ویژگی‌های ارگانولپتیک از ورور مواد اولیه بی‌کیفیت و ناخالص به چرخه تولید جلوگیری می‌نمایند.
مسئولین فنی، مدیر تولید و سرپرستان و کارشناسان تولید تمامی مراحل تولید را به دقت پایش و کنترل می‌نمایند تا محصولی کاملا سالم و با کیفیت تولید شود. بسته بندی محصولات از ترکیبات بسته بندی درجه یک و بر اساس اصول استاندارد و با بهره گیری از فناوریهای روز دنیا انجام می‌شود.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا