صبحانه و جلوگیری از لختگی خون
صبحانه و جلوگیری از لختگی خون
اقتصادسبز آنلاین: توصیه به مصرف به موقع و صحیح موادغذایی در طول روز اعم از صبحانه و نهار و شام شاید بدیهی‌ترین تجویز سلامتی از سوی پزشکان و متخصصان تغذیه باشد ...

نوشین جمشیدی – کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

اقتصادسبز آنلاین: توصیه به مصرف به موقع و صحیح موادغذایی در طول روز اعم از صبحانه و نهار و شام شاید بدیهی‌ترین تجویز سلامتی از سوی پزشکان و متخصصان تغذیه باشد اما سال‌هاست که با پیشرفت علوم نوین تغذیه‌ای و ارتباط ژنتیک با نوع و انتخاب مواد غذایی، «غذا» به عنوان درمان بسیاری از بیماری‌ها شناخته می‌شود. در این بین صبحانه به‌عنوان اولین غذای شروع روز بسیار مورد اهمیت و قابل بحث است تا جایی‌که حتی نقش آن در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی کاملاً به اثبات رسیده است.

مخاطرات حذف صبحانه
کاهش چسبندگی پلاکت‌های خون در طول خواب شبانه و افزایش سریع میزان چسبندگی آنها بعد از بیدار شدن احتمال حمله‌های قلبی و مغزی به علت لخته شدن خون را تا چند ساعت بعد از بیداری تا 3 برابر افزایش می‌دهد، همچنین به علت عدم صرف صبحانه چه در بانوان و چه در آقایان، میزان «بتاترومبوگلوبولین» بدن دو و نیم (2.5) برابر بیشتر از زمانی می‌شود که صبحانه صرف می‌کنند. میزان بتاترومبوگلوبولین (Beta thrombo Globolin ) نشان دهنده پلاکت‌ها برای ایجاد لخته می‌باشد، بنابراین در افرادی که غلظت خون بالاتری دارند برای جلوگیری از لخته‌شدن خونشان بر مصرف صبحانه تاکید بسیار می‌شود و حذف صبحانه می‌تواند مخاطرات زیادی برایشان ایجاد کند. بنابراین با توجه به آمار بالای سکته‌های قلبی و مغزی با یک توصیه ساده تغذیه‌ای مبنی بر مصرف صبحانه می‌توان به سادگی از درصد این آمار کاست.

«چاقی» نتیجه صبحانه نخوردن کودکان
علاوه بر این با حذف این وعده غذایی و با بی‌اهمیت جلوه دادن آن به‌ویژه در نزد کودکان به راحتی می‌توان زمینه‌ساز افزایش وزن و چاقی در کودکان و بزرگسالان شد. همچنین در کودکان، عدم تمرکز، افزایش بی‌قراری و کاهش سرعت رشد قدی از دیگر عوارض حذف صبحانه است.
در نزد دانش‌آموزان هم تحقیقات نشان داده است که افت توان جسمی و قدرت یادگیری و یادآوری از دیگر مضرات حذف صبحانه است. همچنین نخوردن صبحانه بر روی ریسک فاکتورهای سندرم متابولیک اثر منفی دارد.

دریافت بالاتر کلسیم، آهن و منیزیم در کودکان
کودکانی که مرتب صبحانه می‌خورند دریافت روزانه کلسیم، منیزیم، آهن، سدیم و پتاسیم بالاتری دارند.
اقلام غذایی صبحانه باید شامل میزان معینی غلات شامل نان و یا انواع پرک‌ها مانند گندم و جو به همراه میزان معینی پروتئین نظیر پنیر، تخم‌مرغ با گوشت‌های سبک فرآوری شده مثل گوشت بوقلمون، میزان معینی حبوبات مانند عدسی یا لوبیا و اندکی سبزیجات بنابر دلخواه و ذائقه افراد باشد.
البته این پیشنهادات در قالب کلی ارایه شد که شرح مفصل آن نوشتاری افزون را طلب می‌کند.

پنیر در کنار مکمل‌ها
در مورد مصرف پنیر که رایج‌ترین ماده غذایی مصرفی صبحانه در بین ما ایرانیان است ذکر این نکته ضروری است که بدانید مصرف پنیر به تنهایی مضر می‌باشد، چرا که غده پاراتیروئید وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آنها را برعهده دارد، بنابراین زمانی‌که ماده غذایی کلسیم‌دار مانند پنیر مصرف می‌شود باید در کنار آن ماده غذایی حاوی فسفر مثل گردو نیز مصرف شود، در غیر این‌صورت ممکن است در درازمدت ایجاد کندذهنی نماید. نباید از نظر دور داشت که بهترین مکمل‌ها در کنار پنیر، گردو، زیره، سیاه‌دانه و آویشن است و حتی توصیه می‌شود پنیر را در وعده‌های غیر از صبحانه نیز مصرف کنید.