عادت جدید صنعت غذا، سنسور های هوشمند در مدیریت سردخانه
عادت جدید صنعت غذا، سنسور های هوشمند در مدیریت سردخانه
اقتصادسبز آنلاین: بنگت بیش از 16 سال تجربه عملیات بین‌المللی در صنعت مخابرات دارد. او موقعیت های جهانی متعددی را داشته است و قبل از پیوستن به شرکت فعلی، معاون اجرایی عملیات جهانی در Eltek شرکت فناوری خدمات الکتریکی بود.

کاهش ضایعات غذایی و ارتقای پایداری در صنعت غذا هدف ماست

سرویس بین‌الملل: بنگت بیش از 16 سال تجربه عملیات بین‌المللی در صنعت مخابرات دارد. او موقعیت های جهانی متعددی را داشته است و قبل از پیوستن به شرکت فعلی، معاون اجرایی عملیات جهانی در Eltek شرکت فناوری خدمات الکتریکی بود. Disruptive Technologies یک شرکت فناوری نروژی و برنده جایزه توسعه دهنده کوچکترین حسگرهای بی‌سیم و زیرساخت اینترنت اشیا در جهان است. این حسگرهای کوچک، مستحکم، مقرون به صرفه و قابل انطباق برای رسیدن به تعداد بیشتری از اجزای عملیاتی طراحی شده‌اند و ساختمان‌ها را در عرض چند دقیقه هوشمند و پایدار می‌سازند.
سنسورهای هوشمند به سرعت به عنوان عادتی در صنعت غذا شناخته می‌شوند و امکان کنترل بهتر را برای کاهش ضایعات، مدیریت محیطی، پایداری و کارآمدی فراهم می‌کنند. این سنسورهای هوشمند زمان‌بر، به صرفه برای نیروی کار و کمک به کاهش هزینه‌ها هستند و به کاهش خطر هزینه‌های غیر بودجه‌ای از طریق جلوگیری از خرابی تجهیزات کمک می‌کنند، فراتر از آن که به کاهش ضایعات غذایی نیز می پردازند. راه‌های دیگری نیز وجود دارد که سنسورهای هوشمند می‌توانند برای درک بهتر و ارائه خدمات بهتر در صنعت غذا مورد استفاده قرار گیرند.در ادامه توضیحات بنگت لوندبرگ مدیر عامل شرکت Disruptive Technologies را با هم می‌خوانیم:

استفاده از سنسورهای هوشمند در مانیتورینگ سردخانه

مانیتورینگ سردخانه یکی از راهکارهای مهمی است که سنسورهای هوشمند بر صنعت غذا تأثیر گذاشته‌. با فراهم کردن فناوری برای مانیتورینگ ساده و موثر دمای انبارهای غذا در هر ساعت از شبانه‌روز سنسورهای بی‌سیم نیاز به بازرسی‌های دستی زمان‌بر را از بین می‌برند. این سنسورها قابل استفاده در یخچال‌ها، فریزرها و سردخانه ها هستند و در فواصل زمانی منظم و پیش‌تعیین‌شده داده‌ها را ارائه می‌دهند که به کسب‌وکارها امکان می‌دهد نه‌تنها محیط ذخیره‌سازی غذا را بهینه‌سازی کنند، بلکه دمای غذاها را نیز پیگیری کنند. این سنسورها به رویکرد پیشگیرانه در قبال نگهداری و نگهداشت تجهیزات کمک می‌کنند و از خرابی غیرمنتظره تجهیزات جلوگیری می‌کنند.با نصب سنسورها، این فناوری پیوسته کار می‌کند و دما را ردیابی کرده و نتایج را به سیستم ذخیره‌سازی مبتنی بر ابر ارسال می‌کنند، که مدیران را قادر می‌سازد این سنسورها را در هر زمان و در هر مکانی که نیاز دارند تحلیل کنند. این علاوه بر اینکه در صورت شناسایی مشکلات یا نیاز به تغییرات، درب کوتاهی برای اقدام سریع باز می‌کند، نوعی بینش قابل عمل را فراهم می‌کند که قبلاً در صنعت غذا موجود نبوده است و در بهره‌برداری از ایمنی غذا و کاهش ضایعات غذایی مفید است. همچنین، این سنسورها خطر خطاهای انسانی را کاهش می‌دهد که می‌تواند یک مشکل قابل توجه در مواردی باشد که کسب‌وکارها به بازرسی دستی وابسته هستند. آنها می‌توانند به یک سیستم «همیشه روشن» که اغلب در کسب‌وکارهایی که در سراسر شبانه‌روز فعالیت نمی‌کنند وصل شوند. در ادامه به برخی از مزیت های این سنسورهای هوشمند در صنایع غذایی اشاره می‌کنیم.
تخصیص منابع: روش سنتی و دستی بررسی واحدهای سردسازی کارآیی پایینی دارد و دقت آن نیز به اندازه کافی بالا نیست. همچنین با در نظر گرفتن کمبود نیروی کار، این روش همچنین به طور مداوم غیرقابل پایداری می‌شود. بنابراین، یکی از مزایای واضح استفاده از سنسورهای هوشمند این است که وقتی دیگر نیازی به ارسال کارکنان برای انجام بررسی‌های دستی نباشد، آنها می‌توانند وظایف دیگری را نیز انجام دهند.
نگهداری پیش‌بینانه: نگهداری پیش‌بینانه می‌تواند در صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش ضایعات مؤثر باشد. داده‌های سنسورهای هوشمند به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا نشانه‌های خرابی تجهیزات را شناسایی کنند. هنگام شناسایی ناهنجاری‌های عملکردی مانند نوسانات منظم دما، مدیران دارای اطلاعات لازم برای اتخاذ اقدامات احتیاطی در سیستم گزارش‌دهی مبتنی بر ابر خواهند بود.
پایداری: با مانیتورینگ و مدیریت مؤثر سیستم‌های ذخیره‌سازی غذا، کسب‌وکارها می‌توانند به هدف‌های پایداری خود دست یابند. با توجه به اینکه ضایعات غذایی سالانه حدود 36 میلیون تن گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کند، مقابله با این مشکل نه تنها رویکرد منطقی‌ای در جهت پایداری است، بلکه به طور قابل توجهی صرفه‌جویی در هزینه برای صنعت غذا است.
شبکه‌ی گسترده سنسورهای هوشمند: بدون شک، سنسورهای هوشمند می‌توانند برای اهدافی خارج از ذخیره‌سازی سرد استفاده شوند. کسب‌وکارها با استفاده از سنسورهای حرکت و حرارت، امنیت خود را ارتقاء دهند. سنسورهای آب و CO2 می‌توانند زیرساخت‌های ساختمانی را نظارت کنند و با پیاده‌سازی مانیتورینگ محیطی، راحتی و بهره‌وری کارکنان را افزایش دهند. با کنترل رطوبت، نزدیکی و تجمع فضا، می‌توانید به طور موثری محیط کاری خود را مدیریت کنید و شرایط بهتری برای تیم‌های خود فراهم کنید.

کاهش ضایعات غذایی و ارتقاء پایداری در صنعت غذا

پایداری و رعایت مقررات قانونی مسئله‌های مهمی در صنعت غذا هستند. سازمان استانداردهای غذایی (FSA) تخمین می‌زند که هر ساله حدود 2.4 میلیون بیماری ناشی از مصرف غذا در انگلستان رخ می‌دهد و برخی از آنها ناشی از نگهداری نامناسب غذا است.
با استفاده از سنسورهای هوشمند، رعایت مقررات قانونی ساده‌تر می‌شود.با استفاده از سنسورهای اینترنت اشیا (IoT)، استانداردهایی مانند مقررات تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی (HACCP) را می‌توان رعایت کرد؛ زیرا کسب‌وکارها می‌توانند یک ردیابی حسابرسی قابل انکار با ثبت مداوم تمامی نگهداری تجهیزات، خرابی‌های سیستم و داده‌های دما داشته باشند.
با قابلیت ذخیره تا 100 هزار رکورد دما در حالت آفلاین و توانایی ایجاد و توزیع خودکار گزارش‌ها صرفه‌جویی زمانی نشان از تعهد ما برای پیشرفت در این حوزه است. فراهم کردن گزارش‌دهی دقیق
و نگهداری سوابق، سنسورهای هوشمند نه تنها نیاز به بررسی دستی را از بین می‌برند، بلکه به کسب‌وکارها در کنترل ضایعات و حمایت از پایداری کمک می‌کنند.به خصوص برای کسب‌وکارها، فناوری به مرحله ای رسیده است که ادغام سنسور دیگر فرآیندی فنی ، پیچیده مزاحم و هزینه‌بر نیست .در صنعت غذا، این سنسورها بهره‌وری‌های اضافی از نظر کاهش ضایعات، تقویت پایداری و رعایت مقررات را دارند، به این معنی که اگر استفاده از سنسورهای هوشمند هنوز رایج نیست به‌زودی رایج خواهد شد.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا