دکتر مهدی کریمی تفرشی * ما در یک دهکده جهانی زندگی میکنیم و دیگر دوران قیمتگذاری دستوری در اقتصاد جهانی به پایان رسیده است. تجربه نشان داده که قیمتگذاری دستوری نه تها باعث کاهش قیمتها نمیشود بلکه باعث ضرر و زیان بیشتر مصرفکننده شده و از طرف دیگر بدلیل عدم امنیت و عدم امکان برنامهریزی، […]
دکتر مهدی کریمی تفرشی *
ما در یک دهکده جهانی زندگی میکنیم و دیگر دوران قیمتگذاری دستوری در اقتصاد جهانی به پایان رسیده است. تجربه نشان داده که قیمتگذاری دستوری نه تها باعث کاهش قیمتها نمیشود بلکه باعث ضرر و زیان بیشتر مصرفکننده شده و از طرف دیگر بدلیل عدم امنیت و عدم امکان برنامهریزی، سرمایهگذار نمیتواند سرمایه خود را به عرصه تولید وارد کند. همین موضوع باعث کاهش تولید و از طرفی کاهش عرضه در مقابل تقاضا میشود و منجر به بالا رفتن تورم و ضربه به تولید و اقتصاد کشور میگردد.
اما برای کشف قیمتهای واقعی کالاها نمیتوان بازارها را رها کرد و بهدست دلالان سپرد و نیاز به نظارت، شفافیت و وجود قوانین و مقررات از نیازهای اساسی کنترل بازارهاست. مکانیسم عرضه و تقاضا بهترین سیستم برای کشف قیمتهای واقعی و متعادل است. در این میزان عرضه کالاها در بورس برای کشف قیمتهای تعادلی، در عین شفافیت و نظارت دولت و تحت مقررات و قوانین، یک روش بسیار مطمئنتر برای تعیین قیمت کالاهاست و این روش به ایجاد بازار رقابتی کمک شایان توجهی میکند.
از طرفی وقتی بازار رقابتی باشد تولیدکنندگان انگیزه بیشتری برای ارتقاء کیفیت محصولات خود دارند و این خود به بالارفتن سطح کیفی کالاها و جلب رضایت مصرف کننده کمک میکند. وقتی کشف قیمتهای واقعی بر اساس رقابت بین حجم بالایی از عرضهکنندگان کالا و خریداران انجام میشود عوامل جانبی مؤثر در قیمت کالاها بهطور شفاف خود را نشان میدهند. معاملات شفاف و امن خواهند بود و معاملات صوری در بازارهای کالا به حداقل میرسند. همین امر میتواند منجر به کاهش تورم شود.
به شرط اینکه شرایطی فراهم شود تا تولیدکنندگان بیشتری بتوانند کالاهای خود را در بورس عرضه کنند و این عرضه، منظم و مستمر باشد. از طرفی خریداران بیشتری از کالاهای بورسی استقبال کنند که این مستلزم ایجاد اطمینان و امنیت برای مصرف کننده است. بورس کالا کمک میکند تا شرایط عادلانه ای هم برای خریدار و هم برای فروشنده فراهم شود و قیمتها با شفافیت تعیین شوند. از طرفی نوعی اطمینان بین طرفین معامله وجود دارد. خریدار از اصالت کالا مطمئن است و فروشنده نیز با اصالت کالای خود معرفی میشود. بنابراین نوعی فضای وسیع تبلیغاتی برای تولیدکننده و عرضه کننده کالا در بورس برای معرفی هرچه بیشتر به تعداد زیادی خریدار فراهم میشود. امکانی که در بازارهای غیررسمی وجود ندارد. مهمترین مزیت این فرایند کوتاه کردن دست دلالان و سودجویان در جابهجایی قیمتهاست. امکان رصد معاملات از سوی دولت از دیگر مزیتهای این بازار است که در بازارهای غیررسمی وجود ندارد.
*رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو، ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیأت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران، رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و گروه صنعتی آل ام کا تی (MKT GROUP)، نایب رئیس هیأت مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، عضو هیأت مدیره کانون انجمنهای صنایع غذایی کشور، کارآفرین برتر جهان اسلام
اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا
- نویسنده : مهدی کریمی تفرشی