عضویت ایران در سازمان شانگهای فرصتی بی‌نظیر برای توسعه صادرات
عضویت ایران در سازمان شانگهای فرصتی بی‌نظیر برای توسعه صادرات
اقتصادسبز آنلاین: رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون با اشاره به اینکه ایران از امروز رسماً عضو پیوسته پیمان شانگهای شده است، گفت: این مهم فرصتی بی‌نظیر برای توسعه صادرات در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار می‌دهد.

اقتصادسبز آنلاین: رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون با اشاره به اینکه ایران از امروز رسماً عضو پیوسته پیمان شانگهای شده است، گفت: این مهم فرصتی بی‌نظیر برای توسعه صادرات در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار می‌دهد.

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون اظهار داشت: ایران از امروز رسما عضو پیوسته سازمان همکاری شانگهای شده است که کشورهای عضو این پیمان 20 درصد انرژی دنیا و 3.5 میلیارد نفر از جمعیت جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار دارند و چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم این پیمان از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند.
وی افزود: برخی می‌گویند پیمان شانگهای بیش از اینکه اقتصادی باشد، امنیتی و سیاسی است، اما در این پیمان بخش اقتصادی پررنگ هم وجود دارد و در شرایطی که کشورهای غربی ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحریم کرده‌اند، حضور قدرتمند بخش اقتصادی ایران به‌ویژه بخش تعاون در بستر پیمان شانگهای می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی و تامین کالاهای اساسی کمک کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون با بیان اینکه پیمان شانگهای و اتحادیه اوراسیا و همچنین بازار روسیه فرصت مغتنمی برای شرکت‌های ایرانی به‌شمار می‌رود، گفت: بازار جدید عربستان و مصر برای ایران فرصت مغتنمی است تا به توسعه صادرات و افزایش تجارت با این کشورها اقدام کند.
قاسمی اضافه کرد: ما با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم از فضای ایجادشده در پیمان‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و کشورهای همسایه استفاده کنیم.
به گفته وی؛ بازار روسیه، عربستان و مصر می‌تواند حجم تجارت غیرنفتی ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دو برابر کند، درحالی‌که حجم تجارت غیرنفتی ما در سال گذشته 103 میلیارد دلار بوده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون اظهار داشت: با استفاده از پیمان‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا می‌توانیم به توسعه صادرات به‌ویژه کشورهای پیرامونی ما نیاز به محصولات صادراتی ایران دارند و ما می‌توانیم محصولات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به این کشورها صادر کنیم.
قاسمی با اشاره به ماده 23 قانون احکام دائمی گفت: به دولت اجازه داده شده است، برای تنظیم بازار داخل با واردات اقدام کند و همچنین تأکید شده است که دولت نمی‌تواند به بهانه تنظیم بازار، جلوی صادرات محصولات ایرانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرد؛ وقتی ما با یک کشور قرارداد می‌بندیم باید صادرات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به موقع انجام دهیم، نه اینکه به بهانه تنظیم بازار داخل جلوی صادرات گرفته شود.
وی در مورد بازار مرغ گفت: ظرفیت نصب‌شده تولید مرغ در کشور 3.2 میلیون تن در سال است و ظرفیت واقعیت در حال حاضر 1.8 تا 2.1 میلیون تن است که می‌تواند نیاز کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشش دهد، اما به خاطر افزایش قیمت گوشت قرمز و جانشینی گوشت مرغ با گوشت قرمز، فشار تقاضا افزایش یافته و بازار با کمبود مواجه شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون اظهار داشت: سیاست غلط دولت، قیمت‌گذاری مرغ است و به نظر من نیازی نیست که مرغ یک کالای تعزیراتی باشد و نباید قیمت به صورت دستوری تعیین شود.
مسکنی افزود: بخش تعاون، یک بخش شفاف است و با وجود آنکه مسئولان می‌گویند ما از شفافیت حمایت می‌کنیم، اما از بخش تعاون حمایتی صورت نمی‌گیرد، درحالی‌که اغلب شرکت‌های تعاونی یک دفتر حسابداری و حسابرسی دارند.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

  • منبع خبر : فارس