غذا؛ متهم به تولید یک سوم گازهای گلخانه‌ای جهان
غذا؛ متهم به تولید یک سوم گازهای گلخانه‌ای جهان
اقتصادسبز آنلاین: دلایل تغییرات آب و هوایی را تصور کنید. ممکن است به اتومبیل‌ها، جت‌های شخصی و استخراج نفت فکر کرده باشید. چیزی که ممکن است به آن فکر نکنید، غذای موجود در بشقاب شماست.

زهرا مازندرانی

اقتصادسبز آنلاین: دلایل تغییرات آب و هوایی را تصور کنید. ممکن است به اتومبیل‌ها، جت‌های شخصی و استخراج نفت فکر کرده باشید. چیزی که ممکن است به آن فکر نکنید، غذای موجود در بشقاب شماست. به تخمین سازمان ملل، یک سوم از کل گازهای گلخانه‌ای انسانی در جهان به‌دلیل سامانه جهانی غذا به‌وجود می‌آید.

تولید غذا نیز 70 درصد از منابع آب شیرین جهان را مصرف می‌کند، اما برآورد برنامه جهانی غذا نشان می‌دهد که تقریباً یک سوم غذایی که پرورش می‌دهیم از بین میرود و یا هدر می‌شود.
غذا یک سوم از گازهای گلخانه‌ای انسانی تولید شده را تشکیل می‌دهد. در ادامه توضیح داده می‌شود که چگونه می‌توانیم زمینه‌ی سبزتری را برای آینده ایجاد کنیم.
1. کشاورزی پایدار: حمایت و ترویج روش‌های کشاورزی پایدار مانند کشاورزی ارگانیک و غیره می‌تواند موجب کاهش استفاده از مواردی همچون مواد شیمیایی و همچنین باعث حفظ سلامت خاک و حفظ منابع آب شود.
2. کاهش هدررفت و ضایعات غذا: با کاهش هدررفت و ضایعات غذا، می‌توان مصرف منابع آبی و انرژی را کاهش داد. اقداماتی مانند آموزش مدیریت صحیح غذا، بهبود سیستم‌های ذخیره‌سازی و توزیع غذا، و ترویج رفتارهای مصرف پایدار می‌توانند مؤثر باشند.
3. حرکت به سمت رژیم غذایی پایدار: انتخاب رژیم غذایی بر پایه گیاهان و کاهش مصرف محصولات دامی می‌تواند به کاهش اثرات زیست‌محیطی مرتبط با تولید غذا کمک کند. افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات و منابع گیاهی می‌تواند مفید باشد.
4. استفاده از فناوری‌های نوین: بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در تولید و فرآوری غذا می‌تواند به اثرات زیست‌محیطی کمک کند. به‌عنوان مثال، استفاده از فناوری اینترنت اشیاء می‌تواند در بهبود مدیریت آبیاری، کاهش هدر رفت غذا و بهبود کارایی انرژی مورد استفاده قرار گیرد.
5. آگاهی‌سازی و آموزش: آگاهی و آموزش جامعه درباره اهمیت مصرف غذای پایدار و روش‌های کاهش اثرات محیطی مرتبط با غذا می‌تواند تغییرات مثبتی در الگوهای مصرف و تولید غذا ایجاد کند.
با اتخاذ این تدابیر، می‌توانیم به سوی آینده‌ای سبزتر و پایدارتر حرکت کنیم.

گرمای بیش از حد، چرا تابستان امسال بسیار گرم بوده است؟

هوا بسیار گرم است و به نظر نمی‌رسد کاهشی در دمای هوا داشته باشیم.
به گزارش سازمان هواشناسی ملی آمریکا، تقریباً یک سوم از آمریکایی‌ها – بیش از ۱۱۳ میلیون نفر – تحت یک نوع هشدار گرما قرار دارند.
در سراسر آمریکا، دمای هوا رکوردهای چند دهه را شکسته‌اند. در ال پاسو، تگزاس، دما برای 27 روز متوالی به بیش از ۳۷ درجه سانتیگراد – سه رقمی فارنهایت – افزایش یافته است و رکوردی که در سال ۱۹۹۴ ثبت شده بود را پشت سر گذاشته است.
در انگلیس، گرمای ژوئن فقط رکوردها را شکست نداد، بلکه آنها را خرد کرد. دمای آنجا 0.9 درجه سانتیگراد گرم‌تر از رکورد قبلی در سال ۱۹۴۰ بود. این یک رقم بزرگ است.
در شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا، داستانی مشابه از هوای گرم و بی‌سابقه وجود دارد.
از این‌رو، مرکز پیش‌بینی هواشناسی اروپا اعلام کرده است که به طور جهانی، ژوئن گرم‌ترین ماه است.
گرم ترین سه روز تاکنون در دومین هفته تیرماه سال جاری به ثبت رسیده است. (‌بنا برگزارش سرویس اقلیم و هواشناسی اتحادیه اروپا، کوپرنیکوس).
میانگین دمای جهانی در تاریخ ۳ جولای به ۱۶٫۸۹ درجه سانتیگراد رسید و در تاریخ ۴ جولای برای اولین بار به ۱۷ درجه سانتیگراد رسید، و همچنین در تاریخ ۵ جولای، دما به 17.05 درجه سانتیگراد ثبت شد.

رکورد میانگین دمای جهان

پروفسور ریچارد بتس، دانشمند اقلیم شناس در دفتر هواشناسی و دانشگاه اکستر می‌گوید: این درجات حرارت بر اساس آنچه که مدل‌های اقلیمی پیش‌بینی کرده بودند همخوانی دارد.
او می‌گوید: «ما نباید به هیچ وجه از دمای بالای جهان متعجب شویم. تمامی این اطلاعات یک یادآوری قاطع از آنچه ما مدت‌هاست می‌دانیم است و تا زمانی که جلوی افزایش گازهای گلخانه‌ای در جو را نگیریم، شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود.»
اما باید بدانیم که بیشتر گرمای ذخیره شده در نزدیکی سطح زمین فقط در جو نیست، بلکه در اقیانوس‌ها نیزاست. و ما در بهار و تابستان امسال شاهد دمای بی‌سابقه در اقیانوس‌ها هم بودیم.
به‌‌عنوان مثال، شمال آتلانتیک در حال حاضر با بالاترین دمای آب سطحی ثبت شده، روبه‌رو است.
این موج گرمای دریایی به ویژه در سواحل انگلیس بسیار شدید بوده است و دمای برخی مناطق تا ۵ درجه سانتیگراد بیشتر از آنچه که انتظار میرفت در این زمان از سال باشد، بوده است.

رکورد گرما در سراسر اقیانوس اطلس شمالی

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) این اتفاق را به 4 موج گرمایی دسته‌بندی کرده است. این دسته‌بندی که بیشتر در مناطق استوائی استفاده می‌شود، به گرمای «بیش از حد» اشاره دارد.
دانیلا شمیدت، استاد علوم زمین در دانشگاه بریستول، می‌گوید: «چنین دمای غیرمعمولی در این قسمت از شمال آتلانتیک بی‌سابقه بوده است.»
در همان زمان، یک النینیو در اقیانوس آرام استوایی در حال تشکیل است. ال‌نینیو به‌طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد. نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.
با توجه به وجود موج گرمایی در آتلانتیک و آرام، انتظار می‌رود که دمای سطح دریا جهانی برای آوریل و می نیز بالاترین رکورد تاریخی را که بر اساس داده‌های دفتر هواشناسی از سال ۱۸۵۰ برمی‌گردد، ثبت کنند.
تیم لنتون، استاد تغییرات اقلیمی در دانشگاه اکسترمیگوید:اگر دریاها گرم‌تر از حد معمول باشند، می‌توانید انتظار دمای هوای بالاتری نیز داشته باشید.
او توضیح می‌دهد که بیشتر گرمای اضافی که به دلیل افزایش گازهای گلخانه‌ای ذخیره شده است، باعث گرم شدن سطح اقیانوس میشود. این گرمای اضافی تمایل دارد به سمت اقیانوس عمیقی که در آن مخلوط می‌شود، به پایین حرکت کند، اما جریانات اقیانوسی مانند النینیو می‌توانند آن را به سطح بازگردانند.
لنتون می‌گوید: «وقتی این اتفاق می‌افتد، بسیاری از این گرما در جو آزاد می‌شود و دمای هوا را افزایش می‌دهد.»
انتشار گازهای گلخانه‌ای هر ساله به طور مداوم افزایش می‌یابد. نرخ رشد آن کمی کاهش یافته است، اما طبق گزارش سازمان انرژی بین‌المللی، یک سازمان بین‌المللی نظارت بر انرژی، انتشارات CO2 مرتبط با انرژی در سال گذشته تقریباً 1% افزایش یافته است.
فریدریکه اوتو، اقلیم‌شناس در موسسه گرانتام تغییرات آب و هوا در دانشگاه امپریال لندن می‌گوید: هر‌چه دمای جهانی بالاتر باشد، خطر موج‌های گرما نیز بیشتر است.
او می‌گوید: «این موج‌های گرما نه تنها بیشتر تکرار می‌شوند، بلکه داغ‌تر و طولانی‌تر از آنچه بودند، می‌شوند».
متخصصان در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنند که النینیو در حال تشکیل، احتمالاً سال ۲۰۲۳ را داغ‌ترین سال جهان خواهد کرد و این فقط شروع است. مگر اینکه ما بتوانیم کاهش چشم‌گیری در انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشیم، در غیراینصورت دما به افزایش خود ادامه می‌دهد.
واضح است که ما به سمت یک آینده آب و هوایی گرمتر و آشفته تر حرکت می‌کنیم، اما ما فناوری‌ها و ابزارهایی برای کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای داریم.
اکنون سؤال این است که آیا ما می‌توانیم به اندازه کافی سریع اقدام کنیم تا سرعت گرمای جهانی را کاهش داده و تأثیرات گرمای جهانی را قابل مدیریت نگه داریم؟


 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا