غذاهای دریایی از دست می‌روند
غذاهای دریایی از دست می‌روند
اقتصادسبز آنلاین: گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که تقریباً ۱۵ درصد از ماهی‌ها، غذاهای دریایی و سایر آبزیان به هدر می‌روند.

اقتصادسبز آنلاین: گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که تقریباً ۱۵ درصد از ماهی‌ها، غذاهای دریایی و سایر آبزیان به هدر می‌روند.

به نقل از ویفروم، در دنیایی که مردم گرسنه ماندند، گزارش جدیدی از مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که ۱۵ درصد ماهی و غذاهای دریایی در زنجیره غذایی ما به هدر می‌روند.
غذاهای آبزی برای تغذیه جهانی و امنیت غذایی حیاتی هستند و مصرف آنها هر سال در حال افزایش است، اما، مقدار فزاینده‌ای از آن نیز خورده نمی‌شود.
بزرگترین منابع تلفات و ضایعات غذا (FLW) از فرآوری در خشکی و صید کنترل نشده ماهی حاصل می‌شود که هر یک بیش از یک سوم از کل رقم را تشکیل می‌دهند.
اطمینان از اینکه غذای آبی به جای رفتن به سطل زباله، مصرف شود در کاهش ضایعات و افزایش امنیت غذایی طولانی‌مدت بسیار مهم است.
این گزارش اعلام کرد: اگرچه این مشکل قابل توجه است، اما فناوری، نوآوری و همکاری راهبردهای جدیدی را در اختیار ما قرار می‌دهند تا اتلاف کمتری داشته باشیم.
در سراسر جهان، بیش از سه میلیارد نفر برای تامین یک پنجم یا بیشتر از پروتئین حیوانی به آنها متکی هستند.
غذاهای آبزی همچنین حاوی ویتامین‌ها و سایر موادمغذی هستند که به راحتی از منابع غذایی مختلف در دسترس قرار نمی‌گیرند. این غذاها همچنین به ویژه در کشورهای با درآمد پایین تا متوسط مهم هستند، جایی که می‌توانند منبع اصلی و گاهی اوقات تنها پروتئین باشند.
غذاهای آبزی با توجه به این مزایا، به یکی از با ارزش‌ترین و پرمعامله‌ترین کالاهای غذایی در سطح جهان تبدیل شده‌اند و رشد مصرف از رشد جمعیت پیشی گرفته است.
این گزارش انتظار دارد که مصرف جهانی پنج برابر بیشتر از ۶ دهه قبل شود و تا سال ۲۰۳۰، جهان سالانه ۱۸۱ میلیون تن غذای آبزی مصرف کند.
مقدار قابل‌توجهی از غذا در طول ماهیگیری دریایی از بین می‌رود که صیدهایی که به اندازه کافی ارزشمند تلقی نمی‌شوند به دریا پرتاب می‌شوند. بسیاری از ماهی‌ها مرده به دریا بازگردانده می‌شوند یا مدت کوتاهی پس از ضربه و یا افزایش حساسیت به شکار می‌میرند.
ضرر و زیان زمانی رخ می‌دهد که موادغذایی آلوده، فاسد یا از تاریخ گذشته وارد بازار می‌شوند. غذای خریداری شده توسط هتل‌ها و رستوران‌ها ممکن است به دلیل نگهداری و مراقبت نامناسب و خطای انسانی هنگام تهیه و پخت از بین برود. همچنین موادغذایی از طریق چرخش ضعیف انبار و مازاد از بین می‌رود.
بهبود در پردازش و ذخیره‌سازی، همراه با فناوری‌های جدید، به کاهش مقدار موادغذایی از دست رفته و هدر رفته کمک می‌کند. / ایسنا

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا