فال نیک تشکیل کمیسیون مستقل صنایع غذایی در اتاق ایران
فال نیک تشکیل کمیسیون مستقل صنایع غذایی در اتاق ایران

مهندس محمدرضا جمشیدی سرانجام و پس از سال‌ها تلاش و پیگیری‌های همدلانه فعالان صنایع غذایی که همواره نقش پررنگی در اتاق‌های بازرگانی ایفا کرده‌اند با رأی هیأت نمایندگان اتاق، کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران به‌طور مستقل از کشاورزی تشکیل شد. تا پیش از این کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق منشأ دستاوردهای بسیاری بود، اما […]

مهندس محمدرضا جمشیدی

سرانجام و پس از سال‌ها تلاش و پیگیری‌های همدلانه فعالان صنایع غذایی که همواره نقش پررنگی در اتاق‌های بازرگانی ایفا کرده‌اند با رأی هیأت نمایندگان اتاق، کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران به‌طور مستقل از کشاورزی تشکیل شد.
تا پیش از این کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق منشأ دستاوردهای بسیاری بود، اما همیشه گستردگی این دو بخش مهم در اقتصاد و به‌دنبال آن مشکلات بسیاری که به کمیسیون‌ها ارجاع داده می‌شد، عملاً مانع به سرانجام رسیدن بسیاری از معضلات شده است و از این‌رو به‌نظر می‌رسد با استقلال هرکدام از این بخش‌های کلیدی شاهد به سرانجام رسیدن بیشتر مباحث مطروحه در کمیسیون‌های تخصصی اتاق باشیم.
با توجه به نقش و اهمیت صنعت غذا در تأمین امنیت و ایمنی غذایی کشور و ضرورت بررسی موضوعات مرتبط با صنعت غذا با توجه به ویژگی‌های خاص این بخش که با وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقتصاد، سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست در ارتباط است باید این استقلال را به فال نیک گرفت.
نکته مهم و کلیدی در این رخداد مهم، همدلی و جایگاه بالای فعالان صنایع غذایی در اتاق‌های بازرگانی است که منجر به تصویب این اتفاق مهم شده است.
از دیرباز مرحوم شاهرخ ظهیری و در سال‌های اخیر یونس ژائله (اتاق تبریز)، جمال رازقی جهرمی (اتاق شیراز)، محسن احتشام (اتاق بیرجند)، امیر یوسفی (اتاق گرگان)، ابوالحسن خلیلی (اتاق کرمانشاه) از فعالان و چهره‌های مؤثری بودند که تا ریاست اتاق‌ها پیش رفتند و برخی‌ها کماکان سکاندار هستند.
صنایع ‌غذایی در اقتصاد کشور نیز از جایگاه بی‌بدیلی برخوردار است، به‌طوری که با افزایش ضریب امنیت غذایی، کاهش ضایعات بخش کشاورزی، افزایش درآمد کشاورز، اشتغالزایی ارزان، ارزآوری و توسعه صادرات غیرنفتی، ممانعت از خروج ارز برای واردات موادغذایی، جلوگیری از صدور محصولات خام کشاورزی، افزایش مدت نگهداری مواد‌غذایی و… نقش‌آفرینی کرده و از این‌رو رفع موانع و مشکلات آنها از طریق کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی می‌تواند منشأ دستاوردهای بسیار باشد.
طبق برآوردها، گردش مالی مواد غذایی در ایران حدود 100 میلیارد دلار است و بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع غذایی بالاترین سهم را در ایجاد اشتغال در کشور داشته است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد کشور را بیشتر از سایر بخش‌های صنعتی دارد.
صنایع غذایی با بیش از 2500 کارگاه تولیدی در میان 13 هزار کارگاه صنعتی با ده نفر کارگر و بیشتر، بزرگترین صنعت کشور از نظر تعداد، ارزش افزوده و میزان اشتغالزایی محسوب می‌شود.
صنایع غذایی به تنهایی 8.16 درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را به‌خود اختصاص داده که درصورت حمایت امکان توسعه بیشتر نیز وجود دارد.
امید است کمیسیون مستقل صنایع غذایی پس از تشکیل به عنوان مرکز ثقل فعالان صنعت غذا دستاوردهای بسیاری نیز به‌همراه داشته باشد.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

  • نویسنده : محمدرضا جمشیدی