قیمت اصلی‌ترین محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۰
قیمت اصلی‌ترین محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۰
اقتصادسبز آنلاین: در سال‌جاری تحولات زیادی در بخش کشاورزی ایجاد می شود که یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین آنها را می‌توان افزایش دمای زمین و آتش سوزی‌های اخیر استرالیا دانست.
سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی: 
اقتصادسبز آنلاین: در سال‌جاری تحولات زیادی در بخش کشاورزی ایجاد می شود که یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین آنها را می‌توان افزایش دمای زمین و آتش سوزی‌های اخیر استرالیا دانست. استرالیا یکی از بزرگترین فعالان بخش کشاورزی در دنیا است و تغییرات جوی و آتش سوزی‌های مکرر در این کشور باعث شده است تا راندمان فعالیت کشاورزی در استرالیا کاهش یابد. اما به دلیل اهمیت این صنعت در بقای انسان‌ها و از طرف دیگر اهمیت اقتصادی این صنعت در دنیا، بر آن شدیم تا گزارش بانک جهانی مبنی بر قیمت محصولات مختلف کشاورزی را در سال ۲۰۲۰ ارایه دهیم. این گزارش می‌تواند تصویری از وضعیت بازار در سال جدید در اختیار ما قرار دهد.
گندم
طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در فصل اول سال ۲۰۲۰ میلادی متوسط قیمت هربوشل گندم در بازار جهانی برابر با ۵۶۶٫۸۹ دلار خواهد بود  که تا انتهای سال به مرز ۶۰۷٫۴۴ دلار می‌رسد. انتظار میرود در فصل دوم امسال قیمت هر بوشل گندم در بازار جهانی به مرز ۵۸۰٫۰۸ دلار برسد در فصل آخر با قیمت ۵۹۳٫۵۹ دلار مبادله شود.
اتحادیه ‌اروپا، چین و هند و امریکا  و روسیه بزرگترین تولید کنندگان گندم در دنیا هستند‌. امریکا بزرگترین نقش در بازار صادراتی را دارد و در سال گذشته ۲۷ درصد از صادرات گندم دنیا به این کشور اختصاص داشت در حالی‌که سهم اتحادیه اروپا در بازار صادراتی برابر با ۱۷ درصد، سهم استرالیا برابر با ۱۴ درصد و سهم کانادا معادل ۱۳ درصد بود. بازار کالای شیکاگو اصلی‌ترین و مهمترین بازار برای مبادله گندم در دنیا است. این بازار که از سال ۱۸۴۸ فعالیت می کند  با استفاده از قراردادهای مختلف به مبادله این محصول ارزشمند کشاورزی در دنیا مشغول است.
سویا
سویا هم یکی دیگر از محصولات ارزشمند کشاورزی است  که کشورهای امریکا و برزیل و آرژانتین و پاراگوئه بالاترین سهم را در تولید آن دارند. این کشورها در مجموع ۸۵ درصد از دانه سویا را در دنیا تولید می کنند و ۹۴ درصد از صادرات ان را نیز به خود اختصاص داده اند.در سال گذشته چین بزرگترین وارد کننده سویا در دنیا بود و ۶۰ درصد از کل واردات این محصول را به‌خود اختصاص داد. در جایگاه بعدی واردات کشورهای عضو اتحادیه اروپا و مکزیک و ژاپن قرار داشتند. در پیش‌بینی قیمت سویا در دنیا باز هم آمارها از افزایش قیمت تا انتهای سال حکایت دارد. در فصل اول سال جاری متوسط قیمت هر بوشل سویا در دنیا برابر با ۹۵۹٫۸۶ دلار خواهد بود که در فصل دوم به ۹۷۲٫۲۷ دلار و در فصل سوم به ۹۸۴٫۷۸ دلار می رسد. در آخرین فصل سال جاری میلادی هر بوشل سویا در دنیا با قیمت ۹۹۷٫۴۸ دلار مبادله خواهد شد.
  برنج 
 یکی دیگر از محصولات ارزشمند کشاورزی  برنج است که قیمت آن در ژانویه سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح طی ۷ سال اخیر رسید. در این زمان هر ۱۰۰ کیلوگرم برنج در بازار جهانی با قیمت ۲۷٫۰۵ دلار به فروش رسید. دلیل افزایش قیمت برنج انتشار گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی مبنی بر پیش‌بینی کاهش ۰٫۵ درصدی تولید در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل بود. در این سال تولید برنج  در کشورهای تایلند و ویتنام  به دلیل پدیده گرمایش زمین کاهش پیدا کرد. البته کمبود آب برای کشاورزی که آن هم به دلیل تغییرات جوی و کاهش بارندگی ایجاد شد در این  مساله تاثیر گذار بود. از طرف دیگر صادرات برنج از تایلند هم در نیمه دوم سال قبل کاهش چشمگیری پیدا کرد. تایلند بزرگترین صادر کننده برنج در جهان است ‌که در سال ۲۰۱۹ به‌دلیل گرمای بی سابقه و کاهش بارندگی کمترین میزان تولید و کمترین حجم صادرات برنج و غلات در هفت سال اخیر را داشت.
بررسی‌ها نشان داده است چین بزرگترین تولید کننده برنج در دنیا است. این کشور ۳۰ درصد از برنج دنیا را تولید می‌کند و سهم زیادی از این محصول در داخل کشور مصرف می‌شود. دومین کشور بزرگ تولید کننده برنج در دنیا کشور هند است  که ۲۱ درصد از مجموع برنج دنیا را تولید می‌کند ‌و اندونزی در رده تولید‌‌کنندگان برنج دنیا جایگاه سوم را دارد. در سال گذشته بنگلادش با تولید ۷ درصد از کل برنج دنیا چهارمین تولید کننده بزرگ برنج بود و ویتنام و تایلند در رده پنجم و ششم قرار داشتند. اما رتبه‌بندی کشورها در بازار صادراتی متفاوت بود. درسال ۲۰۱۹  تایلند بزرگترین صادرکننده برنج در دنیا بود و ۳۰ درصد از کل صادرات برنج جهان توسط این کشور انجام شد. کشور ویتنام در این رده‌بندی جایگاه دوم را داشت و ۲۰ درصد از برنج موجود در بازار صادراتی دنیا محصول کشور ویتنام بود. کشورهای هند و امریکا به ترتیب سومین و چهارمین صادر‌کننده بزرگ برنج در دنیا بودند ‌و هند ۱۱ درصد از بازار صادرات  و امریکا ۱۰ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده بودند.
در بخش مصرف وضعیت فرق داشت. بررسی‌ها نشان داد که چین بزرگترین مصرف کننده برنج در دنیا است و کشورهای هند‌، اندونزی، بنگلادش و ویتنام دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ برنج در دنیا بودند.
به گزارش بانک جهانی در فصل اول سال ۲۰۲۰ میلادی قیمت هر ۱۰۰ کیلوگرم برنج در بازار جهانی برابر با ۲۶٫۱۲ دلار امریکا خواهد بود  و در فصل دوم قیمت برنج به ۲۶٫۴۵ دلار می رسد و در نهایت در فصل پایانی سال هر ۱۰۰ کیلوگرم برنج با قیمت ۲۷٫۱۲ دلار مبادله می‌شود.
ذرت و جو
در فصل اول امسال قیمت هر بوشل ذرت در بازار جهانی برابر با ۳۹۷٫۰۱ دلار خواهد بود که تا انتهای سال به ۴۲۲٫۲۹ دلار می رسد. نرخ رشد قیمت این محصول کشاورزی پر مصرف در دنیا در سال‌جاری برابر با ۶ درصد خواهد بود. در فصول  دوم و سوم سال ۲۰۲۰ میلادی هر بوشل ذرت در بازار جهانی به ترتیب با قیمت ۴۰۵٫۲۵ دلار و ۴۱۳٫۶۹ دلار مبادله می‌شود.
قیمت جو هم در اولین‌ماه سال‌جاری رشد ۱۴٫۱۲ دلاری به ازای هر بوشل را تجربه کرد و انتظار می‌رود در فصل اول امسال هر بوشل جو در بازار جهانی با قیمت ۳۰۶٫۹۰ دلار به فروش می‌رسد و در فصل دوم به ۳۱۵٫۳۲ دلار خواهد رسید. در فصل سوم سال جاری هر بوشل جو در بازار با قیمت ۳۲۳٫۹۵ دلار مبادله می‌شود و در فصل آخر قیمت هر بوشل جو به مرز ۳۳۲٫۸۲ دلار خواهد رسید که معادل رشد حدود ۸ درصدی  قیمت تا انتهای سال است.
اتحادیه اروپا، روسیه، چین، استرالیا و امریکا بزرگترین تولید‌کنندگان جو دردنیا هستند و این محصول در بازار کالای شیکاگو و در قراردادهایی با حجم ۵۰۰۰ بوشل که تقریباً برابر با ۸۶ تن است مبادله می‌شود.
 لبنیات 
اولین و اصلی‌ترین فرآورده لبنی در دنیا شیر است که با استفاده از آن دیگر محصولات لبنی در دنیا تولید می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است قیمت شیر در بازار جهانی از ابتدای سال گذشته تا دسامبر همان سال روند افزایشی داشت و از ۲۷٫۶۶ دلار به ازای هر ۱۰۰ کیلو شیر در ابتدای سال ۲۰۱۹ به مرز ۴۰٫۸۲ دلار در ماه جولای رسید. از آن زمان تا کنون قیمت شیر در بازار جهانی دوباره سیر نزولی به خود گرفته است به‌گونه‌ای که متوسط قیمت آن در اولین‌ماه سال ۲۰۲۰ برابر با ۳۴ دلار بود و انتظار می‌رود تا انتهای سال جاری هم در همین سطح باقی بماند.
طبق پیش‌بینی بانک جهانی در فصل اول سال ۲۰۲۰ قیمت هر ۱۰۰ کیلوگرم شیر در بازار جهانی برابر با ۳۴٫۷۸ دلار خواهد بود  و در فصل دوم هم به ۳۵٫۲۶ دلار خواهد رسید. در انتهای این سال هر ۱۰۰ کیلوگرم شیر در بازار جهانی با قیمت ۳۶٫۲۶ دلار مبادله می‌شود.
پنیر هم که یکی از محصولات لبنی تولید شده با استفاده از شیر است، قیمتش متناسب باشیر تغییر کرد. بررسی‌ها نشان در اولین‌ماه سال جاری قیمت پنیر در بازار جهانی نسبت به ماه قبل از آن تغییری نداشت  و انتظار می‌رود در فصل اول سال جاری هر پوند پنیر در بازار جهانی با قیمت ۱٫۸۳ دلار مبادله شود. متوسط قیمت هر پوند پنیر در فصل دوم سال ۲۰۲۰ برابر با ۱٫۸۶ دلار‌، در فصل سوم برابر با ۱٫۸۹ دلار و در فصل آخر برابر با ۱٫۹۲ دلار خواهد بود.
شکر و کاکائو
شکر یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در دنیا است که در یک سال گذشته قیمت آن تقریباً ثابت بوده است. برزیل بزرگترین تولید کننده شکر در دنیا است و ۲۱ درصد از کل شکر تولید و ۴۵ درصد از کل صادرات شکر دنیا را به خود اختصاص داده است. بعد از برزیل کشورهای هند و اتحادیه اروپا  و چین و تایلند و امریکا در رده بزرگترین تولید‌کنندگان شکر قراردارند.
انتظار می‌رود در فصل اول سال جاری هر پوند شکر در بازار جهانی با قیمت ۱۳٫۶۰ سنت دلار مبادله شود و قیمت هر پوند در فصل دوم به ۱۳٫۸۷ و در فصل سوم به ۱۴٫۱۵ سنت برسد. در انتهای سال هر پوند شکر در بازار جهانی با قیمت ۱۴٫۴۴ دلار مبادله خواهد شد. بیشترین حجم از شکر دنیا در بورس کالای نیویورک عرضه می‌شود.
 در مقابل در اولین‌ماه سال جاری قیمت هر تن  کاکائو در دنیا به بالاترین سطح طی ۲۰ ماه اخیر رسید  و دلیل این مساله هم کاهش بارندگی در ساحل عاج(‌ بزرگترین تولید کننده کاکائو در دنیا) بود. کاهش بارندگی در این کشور باعث شد تا بازار جهانی در مورد عرضه کافی کاکائو نگران شود و به‌دنبال آن قیمت این محصول در بازار افزایش یابد. مطالعات نشان داده است در فاصله ماه اوت سال ۲۰۱۹ تا ژانویه سال جاری قیمت هر تن کاکائو در دنیا ۳۰ درصد رشد کرد.
ساحل عاج و غنا بزرگترین تولید‌کنندگان کاکائو در دنیا هستند و در مجموع ۶۵ درصد از کل کاکائوی دنیا را تولید می‌کنند. دیگر کشورهای بزرگ تولید کننده کاکائو دردنیا عبارتند از اندونزی، نیجریه، کامرون، اکوادور و برزیل.
انتظار می‌‌رود در فصل اول سال جاری قیمت هر تن کاکائو در دنیا به ۸۲/۲۶۱۶ دلار برسد و در فصل دوم از مرز ۲۶۷۰٫۶۶ دلار بگذرد. در فصل سوم سال جاری هر تن کاکائو با قیمت ۲۷۲۵٫۷۹ دلار مبادله می‌شود و در فصل آخر هر تن کاکائو در دنیا با قیمت ۲۷۸۱٫۹۴ دلار به فروش می‌رسد. رشد بالغ بر ۱۶۰ دلاری قیمت هر تن کاکائو در دنیا معادل افزایش حدود ۶٫۵ درصدی قیمت این محصول ارزشمند است.