مزیت‌های رقابتی بی‌شمار گوشت گیاهی نسبت به پروتئین حیوانی
مزیت‌های رقابتی بی‌شمار گوشت گیاهی نسبت به پروتئین حیوانی
اقتصادسبز آنلاین: گوشت گیاهی یک محصول دانش‌بنیان است که با تکیه بر دانش مهندسان ایرانی در داخل کشور تولید می‌شود از نظر خواص تغذیه‌ای و بافت شبیه گوشت قرمز است...

پروتئین گوشت گیاهی 5 درصد بیشتر از گوشت قرمز است

اقتصادسبز آنلاین: گوشت گیاهی یک محصول دانش‌بنیان است که با تکیه بر دانش مهندسان ایرانی در داخل کشور تولید می‌شود از نظر خواص تغذیه‌ای و بافت شبیه گوشت قرمز است و از نظر قیمتی یک سوم پروتئین حیوانی محسوب می‌شود. با توجه به ظهور این پدیده جدید در صنعت غذای ایران بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های مهندس مجتبی عشقی، نایب رئیس هیأت مدیره شرکت صنایع غذایی قوت‌آوران با برند تریشه بنشینیم که ماحصل آن را با هم می‌خوانیم.
گوشت گیاهی یا پروتئین گیاهی جایگزین مناسبی برای گوشت حیوانی است. این محصول مزیت‌های رقابتی بی‌شماری چه از نظر بُعد ظاهری و چه از نظر خواص تغذیه‌ای دارد و می‌توان گفت حتی از گوشت حیوانی خواص بیشتری دارد. حاوی املاح معدنی و ویتامین‌ها است و از نظر اقتصادی نیز هزینه یک سوم گوشت قرمز را دارد از دیگر مزایای استفاده از این محصول می‌توان به دو برابر شدن حجم آن در پروسه پخت اشاره کرد و جالب این‌که معایب گوشت قرمز را هم ندارد.

عمده ماده اولیه تولید گوشت‌های گیاهی همان سویا است؟

بله پایه تولید گوشت‌های گیاهی سویا است البته خود دانه سویا و یا تفاله که به آن سویا انسانی گفته می‌شود نیست و متفاوت است چون ما از ایزوله یا پروتئین خالص سویا در پروسه تولید استفاده می‌کنیم و بخشی دیگر آن پودر پوست سویا است با توجه به این‌که این محصول کاملاً دانش‌بنیان بوده و توسط بنده و همکارانم تکنولوژی آن پایه‌ریزی شده توانستیم بافت آن را شبیه به بافت گوشت قرمز حیوانی در بیاوریم که در خورشت‌ها تفاوتی از نظر ظاهری و طعم ایجاد نمی‌کند.

پس بیشتر بازار مصرف این محصول برای وِگَن‌ها و وِجِتِریَن است؟

این محصول 2 مخاطب هدف‌ دارد نخست گیاهخواران هستند که جایگزین مناسبی برای تأمین پروتئین آن‌ها است.
بخش دیگر مردم عامه و عادی هستند که از نظر اقتصادی بسیار برایشان مقرون به صرفه است. گوشت گیاهی تمامی خواص گوشت قرمز حیوانی را دارد ولی با یک سوم قیمت و این امر با توجه به گرانی سرسام‌آور گوشت قرمز و کاهش قدرت خرید مردم جایگزین بسیار مناسبی برای سفره خانوار است البته برای بیماران خاص که از مصرف گوشت قرمز منع شده‌اند نیز بسیار مفید است. لازم به ذکر است که این محصول مواد نگهدارنده و گلوتن نیز ندارد.

در این رابطه با تأمین مواد اولیه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

اکثر مواد اولیه تولیدات ما وارداتی است، و با توجه به این‌که مجموعه ظرفیت تولید 7 هزار تن گوشت گیاهی را در سال دارد و متأسفانه مواد اولیه تولید داخل جوابگوی نیاز ما نیست از همین‌رو اقدام به واردات می‌کنیم اما در بیشتر مواقع ماده اولیه که مرغوب با کیفیت به دستمان نمی‌رسد و این یکی از عمده‌ترین مشکلات مجموعه ما است.

تأمین مواد اولیه وارداتی با توجه به افزایش نرخ ارز در قیمت تمام شده محصول نهایی اثر مستقیم دارد؟

تمام سعی ما بر این است که قیمت را با توجه به این‌که هدفمان از تولید این محصول کمک به خانوارهای کم‌درآمد بوده پایین نگه‌ داریم و در یک‌سال و نیم گذشته فقط 10 درصد افزایش قیمت داشتیم.

آیا صادرات هم دارید؟

به تازگی مجوزهای لازم را در این زمینه اخذ کرده‌ایم پیشنهاداتی برای کشورهای همسایه داشته‌ایم. با توجه به این‌که محصول در حال رسیدن به تکامل نهایی و بلوغ است سعی کرده‌ایم این محصول بیشتر به بافت گوشت و طعم آن نزدیک شود اصلاحات انجام شود قطعاً اقدام به صادرات خواهیم کرد.

معمولاً بازاریابی و بازارسازی برای یک محصول جدید با مشکلات بسیاری همراه است در این رابطه توضیح دهید؟

عمده‌ترین مشکل ما این است مصرف‌کنندگان این محصول را با گوشت قرمز مقایسه می‌کنند یعنی هزینه گوشت را نمی‌پردازند ولی انتظار دارند کلیه خواص گوشت و یا بهتر از آن را داشته باشد.
باید بپذیرند که یک محصول متفاوت است گوشت نیست ولی می‌تواند کارایی گوشت را داشته باشد.

لطفاً کمی در رابطه با ارزش غذایی این محصول توضیح دهید؟

آنچه که مهم است این است که این محصول 5 درصد از گوشت قرمز پروتئین بیشتری دارد فاقد چربی و استخوان است یعنی دوریز ندارد. کلسترول آن صفر است حاوی پتاسیم و فیبر است و برای هضم غذا آهن بسیار بالایی دارد.

آیا گوشت گیاهی یک محصول ارگانیک است؟

بله می‌توان آن را یک محصول ارگانیک تلقی کرد اما بخشی از پروسه تولید به‌دلیل وارداتی بودن مواد اولیه که درصدی از این مواد تراریخته هستند سبب شده تا انجمن ارگانیک در ارایه نشان ارگانیک و گواهی تعامل لازم را با مجموعه تریشه نداشته باشد.

عکس: اقتصاد سبز- فاطمه حق بیان

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا