مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌ها گره‌گشای مشکلات اقتصادی است
مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌ها گره‌گشای مشکلات اقتصادی است
اقتصادسبز آنلاین: «شرکت مزید با هدف ارتقا صنعت ادویه و چاشنی با شیوه‌ای دانش محور و با تمرکز بر تولید چاشنی‌های تخصصی رستورانی در سال 1393 شروع به کار کرد.

اقتصادسبز آنلاین: «شرکت مزید با هدف ارتقا صنعت ادویه و چاشنی با شیوه‌ای دانش محور و با تمرکز بر تولید چاشنی‌های تخصصی رستورانی در سال 1393 شروع به کار کرد.
علاوه بر پیشرو بودن در تولید ادویه و چاشنی‌های رستورانی، مزید بخش عمده‌ای از نیاز ادویه کارخانه‌های بزرگ صنایع غذایی همچون کاله سحر مهرام نامی نو 202 و… را مرتفع نموده است.
مزید با پشتوانه سال‌ها طعم‌سازی حرفه ای محصولات خانگی نیز تولید می‌کند.
در طی سال‌های فعالیت نگاه ویژه‌ای ‌به صادرات داشتیم و به لطف خدا موفق شدیم محصولات مزید را به کشورهایی از جمله انگلیس، سوئیس، پرتغال و عراق صادر کنیم.»
آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های سید مهدی سید ابریشمی، رئیس هیأت‌ مدیره شرکت «مزید یکتا کویر» است که مشروح آن را می‌خوانید.

در رابطه با تأمین مواد اولیه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

در حال حاضر به عنوان تولید کننده هر روز با یک قیمت جدید در خرید مواد اولیه مواجه هستیم و این نوسانات باعث شده خرید ما نقدی و یا بعضا پیش پرداختی شده باشند که این امر مشکلات زیادی در تأمین سرمایه در گردش به‌وجود آورده است.
از طرفی بانک‌ها سیاست انقباضی پیش گرفته‌اند و حمایتی در تأمین سرمایه در گردش با توجه به افزایش مداوم قیمت‌ها نداشته‌اند که این مهم بعضا به کاهش تیراژ تولید منجر شده است.
در شرایط فعلی کشور تولید کننده‌ها باید درگیر افزایش تولید و گسترش صادرات باشند نه این‌که تأمین مواد اولیه دغدغه اصلی آنها باشد.

نوسان نرخ ارز قدرت هرگونه برنامه‌ریزی را از صاحبان صنایع غذایی گرفته است در این رابطه چه نظری دارید ؟

قیمت تمام شده شالوده تصمیم‌گیری و سیاستگذاری هر واحد تولیدی است وقتی ما به‌عنوان تولید کننده نمی‌توانیم قیمت تمام شده درستی برای کالای خود داشته باشیم چگونه می‌توانیم سیاستگذاری درست بازاریابی، فروش، صادرات و یا حتی برنامه بهبود و افزایش تولید داشته باشیم؟
نوسان نرخ ارز باعث شده تا هر روز با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه باشیم و از طرفی ما به عنوان تولید کننده صنایع غذایی نمی توانیم هر روز قیمت محصولات خود را افزایش دهیم.
در سال 1401 با وجود تورم بالایی که داشتیم تنها یک دفعه در مزید افزایش قیمت داشتیم که این باعث کاهش شدید سرمایه در گردش ما شد.
به‌نظر من ثبات نرخ ارز از کاهش آن برای اقتصاد مهمتر است.متاسفانه نوسان نرخ ارز باعث شده نگاه به خیلی از مواد اولیه صنعت ما، نگاه سرمایه گذاری باشد و دلالی و واسطه گری در بازار را نیز بیشتر کرده است.

به‌نظر جنابعالی مهمترین اقداماتی که دولت در مهار تورم و رشد تولید می‌تواند داشته باشد چیست ؟

مهمترین عامل تصمیم‌گیری درست درک کامل از شرایط است که متأسفانه افراد تصمیم گیرنده درک کاملی از شرایط و مشکلات تولید ندارند.
به نظر من اگر بخشی از تصمیم سازی به افراد شاغل در هر صنعت واگذار شود هم از تصمیمات مقطعی و شتاب زده جلوگیری می شود و هم درک بهتری از مشکلات تولید می‌شود.
تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی می بایست نقش پر رنگ تری در بدنه تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند.

در رابطه با واردات مواد اولیه با توجه به تحریم‌های بین‌المللی با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

به نظر من تحریم‌های به اصطلاح داخلی که ناشی از سیاستگذاری‌های شتاب زده و مقطعی است بسیار مخرب‌تر از تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی است.
تحریم‌های بین‌المللی را می توان با تمام سختی و هزینه خنثی کرد اما سیاست‌های ارزی نادرست داخلی دست و پای خیلی از تولید کننده‌ها را بسته است.
دولت اگر همدلی بیشتری با تولید کننده‌ها داشته باشد و به جای وضع قوانین دست و پاگیر همراه تولید کننده باشد بسیاری از مشکلات ناشی از تحریم‌ها به دست تولید کننده‌ها رفع خواهد شد.
مطمئنا کسی که در شرایط فعلی کشور تولید می کند انگیزه ای بسیار فراتر از مالی داشته و می‌توانیم معنی والای وطن پرستی را در تولید کننده‌هایمان ببینیم.