مقابله با کرونا با مصرف ۳۰۰ میلی‌لیتر شیر در روز
مقابله با کرونا با مصرف ۳۰۰ میلی‌لیتر شیر در روز
اقتصادسبز آنلاین: مصرف لبنیات در درمان بسیاری از بیماری‌ها در دنیا اثر گذار است ولی‌ تا‌کنون اطلاعات دقیقی در مورد تأثیر این محصول غذایی در مقابله با بیماری کرونا منتشر نشده است.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین: مصرف لبنیات در درمان بسیاری از بیماریها در دنیا اثر گذار است ولی‌ تا‌کنون اطلاعات دقیقی در مورد تأثیر این محصول غذایی در مقابله با بیماری کرونا منتشر نشده است.
اخیراً وب سایت foodnavigator گزارشی را منتشر کرده است که در این گزارش از دستورالعمل مصرف لبنیات در ارتقای سیستم ایمنی و مواجهه با بیماری کرونا خبر داده است.
طبق این گزارش که در نتیجه مطالعات انجام شده توسط اتحادیه‌های تولید‌کنندگان فرآورده‌های لبنی در کشور چین تهیه شده است و به تایید مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های کشور چین هم رسیده است، شیر و فرآورده‌های لبنی دارای منبع ارزشمندی از پروتئین با کیفیت هستند و دارای مواد مغذی مهمی از قبیل ویتامین‌های B2، ویتامین A، کلسیم، روی و دیگر مواد مغذی برای سلامت انسان است. ویتامین آ به تقویت بافت دستگاه تنفسی و گوارشی کمک می‌کند و بهبود عملکرد آنها را به همراه دارد. ویتامین دی نقش مهمی در مقابله با عفونت‌های ریوی دارد و به ریه کمک می‌کند تا در برابر حمله‌های ویروسی مقاوم شود و از خود به بهترین شکل دفاع کند.روی به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و بافت پوست را حفظ می‌کند. پروتئین سرعت بازسازی و احیای بافت‌های آسیب‌دیده در جریان آسیب‌های مختلف را افزایش می‌دهد و همه آنها می‌توانند بدن را در برابر حملات ویروسی تقویت کنند.
بنابراین افزایش مصرف این فرآورده‌های غذایی ارزشمند برای افرادی که مصرف پروتئین پایینی دارند و به‌خصوص در زمانی که تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس کوید-۱۹ یک امر ضروری است، می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد.از طرف دیگر مصرف فرآورده‌های لبنی باعث می‌شود تا سیستم گوارش هم تقویت شود و در صورت ورود احتمالی ویروس کرونا به سیستم گوارش، به سرعت از بدن دفع شود.استفاده از محصولات لبنی در کنترل بیماری‌های مختلفی مانند فشار خود بالا، دیابت نوع دوم، مشکلات قلبی و مدیریت بهتر وزن تاثیر دارد و در کودکان و سالمندان استفاده از این محصولات می‌تواند باعث تقویت بینایی شود.

چه میزان لبنیات باید مصرف شود

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های کشور چین اعلام کرده است مصرف روزانه ۳۰۰ گرم شیر مایع معادل 37.5 گرم شیر خشک یا ۳۰ گرم پنیر در روز می‌تواند پروتیین مورد نیاز بدن را تامین کند. افزایش مصرف فرآورده‌های لبنی غنی شده با ویتامین دی و پروبیوتیک‌ها اهمیت بیشتری دارد.مصرف لبنیات برای زنان باردار و مادران شیرده در این روزهای بحرانی اهمیت بیشتری دارد و توصیه شده است که این دو گروه مصرف شیر مایع را به ۵۰۰ میلی لیتر در روز برسانند یا معادل این میزان از فرآورده‌های لبنی دیگر استفاده کنند. کودکان در فاصله سنی ۲ تا ۷ سال هم توصیه می‌شود بین ۳۵۰ میلی لیتر تا ۵۰۰ میلی لیتر شیر در هر روز مصرف کنند تا بتوانند سیستم ایمنی قدرتمندی برای مقابله با ویروس داشته باشند.کودکان زیر دو سال باید از شیر‌های خشک مخصوص نوزاد استفاده کنند و استفاده از فرآورده‌های لبنی دیگر برای این گروه ضرورتی ندارد ولی بزرگسالانی که با آنها در ارتباط هستند باید مصرف لبنیات را افزایش دهند تا احتمال ابتلا به بیماری در آنها کمتر شود. اهمیت مصرف این فرآورده‌های ارزشمند غذایی در روزهای کنونی به اندازه‌ای است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین از افرادی که تحمل مصرف لاکتوز را ندارند، خواسته است از مصرف شیر و لبنیات اجتناب نکنند و مصرف محصولات دارای لاکتوز کم یا بدون لاکتوز را در برنامه غذایی خود قرار دهند. از طرف دیگر مصرف فرآورده‌های لبنی برای این گروه قبل از غذا و با شکم خالی توصیه نمی‌شود و بهتر است بعد از غذا استفاده شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین به افرادی که تحمل مصرف لاکتوز را ندارند توصیه کرد که از مصرف حجم کم لبنیات در روز شروع کنند تا به تدریج بدنشان به این محصولات ارزشمند غذایی عادت کند زیرا حذف آنها تاثیر بسیار مخربی روی سلامتشان دارد.

تاثیر لبنیات در درمان فشار خون

وب سایت کانادایی Dairy nutrition در گزارش اخیر خود اقدام به ارایه یک رژیم غذایی مملو از لبنیات برای درمان بیماری فشار خون کرده است و دلیل مفید بودن این فرآورده‌های غذایی را برای درمان بیماری فشار خون برشمرد.البته این رژیم غذایی هم برای بیمارانی که به بیماری فشارخون بالا مبتلا هستند مفید است و هم می‌تواند مانع از ابتلای افراد به فشار خون بالا شود. به‌همین دلیل است که این وب سایت به نقل از دانشمندان کانادایی این رژیم را برای همه توصیه کرده است.
طبق این گزارش مصرف انواع میوه‌ها و سبزی‌ها و لبنیات به خصوص شیر و ماست می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند. طبق این مطالعه فردی که قصد استفاده از این رژیم غذایی را دارد باید روزانه یک لیوان شیر کم چرب معادل ۲۵۰ میلی لیتر شیر، سه چهارم لیوان ماست معادل ۱۷۵ میلی‌گرم ماست و ۵۰ گرم پنیر استفاده کند و به همراه آن در هر روز ۶۰ گرم میوه خشک، یک سیب متوسط، یک لیوان سبزیجات برگ‌دار و نصف لیوان سبزیجاتی مانند بروکلی و هویج را استفاده کند.
این رژیم غذایی ‌به‌دلیل دارا بودن سطح بالایی از لبنیات دارای کلسیم بسیار زیاد زیاد، منیزیم و پتاسیم است که همه آنها زمینه را برای درمان بیماری فشار خون فراهم می‌کند. به علاوه تحقیقات دانشگاه تورنتوی کانادا نشان داده است شیر حاوی پپتیدهای فعال زیستی، نوع خاصی از پروتئین است که مزایای زیادی در کنترل فشار خون دارد. این پروتئین‌ها شباهت زیادی به اجزای فعال موجود در دوزهای قوی داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری فشار خون بالا دارد و به همین دلیل است که می‌تواند بخش زیادی از مشکل بیماران مبتلا به فشار خون را برطرف کند.
دانشگاه تورنتو در گزارش خود نوشت برای این‌که نتیجه این رژیم غذایی را در سلامت خود مشاهده کنید باید حداقل برای 2 ماه از این رژیم غذایی استفاده کنید. باید در نظر داشت که برای کسب بهترین نتیجه می‌توان پنیر را با شیر یا ماست جایگزین کرد زیرا شیر و ماست قدرت بیشتری برای تاثیر‌گذاری سریع روی بدن در کنترل بیماری فشار خون دارند.