«موج آبی» در اقتصاد جهان با انتخاب «بایدن»
«موج آبی» در اقتصاد جهان با انتخاب «بایدن»
اقتصادسبز آنلاین: از حدود یک ماه پیش که موضوعات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا به اوج خود رسید، بازارهای مالی جهان با نوسانات متعددی مواجه شدند و همگی منتظر ماندند تا ببینند چه کسی رییس جمهور این کشور می‌شود.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- شیما نصیری:

اقتصادسبز آنلاین: از حدود یک ماه پیش که موضوعات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا به اوج خود رسید، بازارهای مالی جهان با نوسانات متعددی مواجه شدند و همگی منتظر ماندند تا ببینند چه کسی رییس جمهور این کشور می‌شود. تمام تحلیلگران معتقد بودند که محرک اصلی بازارهای مالی درست هنگامی نمایان می‌شود که نام رییس جمهورر جدید ایالات متحده امریکا اعلام شود. در واقع آن‌ها می‌دانستند که اندازه بسته مالی بازارهای جهان بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان مشخص می‌شود. تا پیش از برنده شدن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، معاملات مختلفی در بازارهای مالی جهان به ویژه اروپا انجام شد که در این میان بسیاری از اقتصاددانان و تحلیلگران در صورت انتخاب مجدد ترامپ، از آغاز جنگ تجاری با اروپا نگران بودند. در طول یک ماه گذشته، میزان معاملات در بازارهای مالی جهان با نوسانات متعددی روبه‌رو شد و اکثر معامله‌گران و سرمایه‌داران از روند معاملات خود اطمینان نداشتند. با تمام این اوصاف، اقتصاددانان بزرگ دنیا معتقدند هر فردی در کاخ سفید امریکا باشد، به طور قطع تا چندین ماه بازارهای مالی جهان تحت تأثیر قرار خواهند داشت و چشم‌انداز اقتصاد دنیا در گرو تصمیماتی خواهد بود که رییس جمهور جدید ایالات متحده امریکا اتخاذ می‌کند. همچنین برخی از تحلیلگران بر این باورند که به زودی اعتراضات جدیدی از طرفداران ترامپ و اطرافیان وی آغاز می‌شود که همین مسائل دست به‌دست هم می‌دهد تا همچنان بازارهای مالی جهان تحت تأثیر قرار گیرند و تا ماه‌های ابتدایی سال 2021 میلادی نیز اتفاقات چشمگیری برای ترسیم آینده این بازارها رخ ندهد. این در حالی است که بیشترین خسارت را در این میان، بازارهای نوظهور مالی در سراسر جهان به ویژه کشور امریکا و سایر کشورهای اروپایی متحمل می‌شوند که سرمایه‌گذاران قطعا از این بازارها فاصله گرفته و عقب‌نشینی خواهند کرد.

نگرانی از جنگ تجاری ادامه دارد؟

پیش از انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهور ایالات متحده امریکا، اکثر اقتصاددانان اروپایی نگران بودند که در‌صورت انتخاب ترامپ، جنگ تجاری جدی تری میان اروپا و امریکا رخ می‌دهد. بحث تجارت میان اروپا و امریکا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند اقتصاد جهان را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع اروپا نگرانی بیشتری نسبت به آغاز و شدت پیدا کردن این جنگ تجاری داشت. چرا که در بخش صادرات متحمل خسارت هنگفتی می‌شد که جبران آن بسیار سخت و حتی غیرممکن بود. اما هم اکنون با انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهور امریکا بسیاری از این نگرانی‌ها کاهش یافته است. البته برخی از کارشناسان معتقدند که هنوز آینده تجارت دنیا به‌طور کامل مشخص نیست و تا اینکه تصمیمات جو بایدن به ثمر نشسته و تاثیر خود را بگذارد، زمان خواهد برد. طبق اطلاعات یوروستات، اتحادیه اروپا در سال 2019 میلادی، 153 میلیارد یورو (180.3 میلیارد دلار) مازاد تجاری با ایالات متحده امریکا داشته است؛ به این معنی که بیش از واردات به آمریکا صادر می‌کند. صادرات اتحادیه اروپا به ایالات متحده امریکا در سال 2019 میلادی حدود 384 میلیارد یورو بود، در حالی‌که واردات ایالات متحده امریکا به اتحادیه اروپا حدود 232 میلیارد یورو بوده است. علاوه بر تجارت کالاها و خدمات، برخی از غول‌های فناوری ایالات متحده امریکا سهم قابل توجهی از سود جهانی خود را در بازار اتحادیه اروپا کسب می‌کنند که این امر در توسعه تجارت در سطح جهان اثرگذار خواهد بود. از این‌رو می‌توان گفت، روابط ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا برای هر دوطرف و حتی کل اقتصاد دنیا نیز بسیار مهم است.

احتمال افزایش مالیات با انتخاب جو بایدن

برخی از کارشناسان و اقتصاددانان جهان بر این باورند که پیروزی جو بایدن در انتخابات امریکا می‌تواند چالش جدیدی را برای اقتصاد جهان به ویژه اتحادیه اروپا به دنبال داشته باشد. این چالش هم چیزی نیست، جز افزایش مالیات‌ها در تجارت جهانی با ایالات متحده امریکا. در واقع کارشناسان معتقدند حضور دموکرات‌ها در امریکا موج جدیدی به نام «موج آبی» را در امریکا به‌وجود می‌آورد که این موج آبی منجر به افزایش مالیات‌ها و شدت مقررات بیش از حد در بازار کار و تجارت‌های بین‌الملل خواهد شد. اتحادیه اروپا نیز که بیشترین میزان صادرات را به ایالات متحده امریکا دارد، از این موج آبی ابراز نگرانی کرده است.در واقع جریان «موج آبی» می‌تواند قوانین موجود در معاملات تجاری امریکا در سطح بین‌الملل را نیز تحت تأثیر قرار دهد و رفتار جدیدی از دموکرات‌ها که مستقیماً در اقتصاد جهان نیز تأثیرگذار خواهند بود را نمایان سازد. اقتصاددانان اروپایی معتقدند که جو بایدن به عنوان رییس جمهور جدید ایالات متحده امریکا ممکن است کاهش مالیات ترامپ را لغو کند، افزایش مالیات بیشتری را لحاظ نماید و سیاست‌های انبساطی و هزینه‌های اجتماعی را دنبال کند. در واقع بسیاری از ناظران، این موضوع را برای بازارها و رشد روند ایالات متحده امریکا منفی می‌دانند. با توجه به اهمیت ایالات متحده امریکا برای اقتصاد جهانی و اروپا و بازارهای آن این امر می‌تواند پیامدهای منفی فراتر از امریکا داشته باشد. با این‌حال، همه اقتصاددانان و تحلیلگران با این تحلیل موافق نیستند. تیم تخصصی دارایی استراتژیک UBS Asset Management اعلام کرده که افزایش مالیات و هزینه‌های عمومی به رهبری جو بایدن می‌تواند بازارهای خارج از ایالات متحده امریکا را تقویت کند. در یادداشت هفته گذشته این تیم تخصصی، پیش بینی شده که محتمل ترین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا یک جارو تمیز دموکرات‌ها خواهد بود و احتمال «موج آبی» را 55 درصد اعلام کرد. آنها تأکید کردند که هزینه‌های مالی ایالات متحده امریکا برای اقتصاد کلان و چشم‌انداز بازار جهانی مهمتر از تغییرات سیاست‌های مالیاتی است. آن‌ها خاطر نشان کردند که پیروزی بایدن برای بازارهای سهام خارج از ایالات متحده امریکا مثبت است و احتمالا با دلار ضعیف تر و عملکرد نسبی بهتر برای سهام خارج از ایالات متحده همراه خواهد بود.در حال حاضر مسأله‌ای که بسیار مهم است ایجاد فضایی برای انجام معاملات معنادار در بازارهای مالی جهان است که طبق نظر برخی از کارشناسان، این رویه مثبت در ماه‌های ابتدایی سال 2021 میلادی رخ خواهد داد که البته میزان آن تا 45 درصد خواهد بود. چرا که سیاست‌های مالی دموکرات‌هاست که می‌تواند یک نظریه پول مدرن را در این کشور به وجود آورد و استقلال مالی را در امریکا و به تبع آن در سایر کشورهای جهان و در نتیجه اقتصاد دنیا ایجاد نماید.