نقش سازمان تحقیقات کشاورزی در ارتقای خوداتکایی تولید خوراک دام
نقش سازمان تحقیقات کشاورزی در ارتقای خوداتکایی تولید خوراک دام
اقتصادسبز آنلاین: معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: نقش سازمان تحقیقات کشاورزی در ارتقای خوداتکایی تولید خوراک دام مورد توجه دولت است.

اقتصادسبز آنلاین: معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: نقش سازمان تحقیقات کشاورزی در ارتقای خوداتکایی تولید خوراک دام مورد توجه دولت است.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر کامبیز بازرگان، معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در نشست ستاد طرح کلان خوداتکایی در تولید خوراک دام، برگزاری جلسات ستاد طرح کلان خوداتکایی در تولید خوراک دام را در راستای هم اندیشی بخش اجرا و بخش تحقیقات در زمینه توسعه و رونق تولید داخلی علوفه مهم دانست.
وی بیان کرد: پیگیری جلسات هم اندیشی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و وزارت جهادکشاورزی در تحقق راهکارهای اجرایی و ارائه یک طرح واحد برای کاهش وابستگی به واردات علوفه امری ضروری است.
معاون وزیر در سازمان تحقیقات کشاورزی با اشاره به واردات نهاده های دامی و توجه به محدودیت های شدید در تامین ارز اظهار داشت: تمرکز بر روی رونق تولید داخلی علوفه از تاکیدات دولت است که در این بخش نقش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.
وی، جایگزین شدن بخشی از نیاز علوفه دام از طریق تولید داخل را هدفی جدی بیان کرد و افزود: لازم است تمام اجزای تحقیقات تولید علوفه در راستای گره گشایی از مشکلات تولید علوفه ساماندهی شود، تا مشکلات کشاورزان استخراج و از کاربردی بودن نتایج تحقیق در مشارکت با سازمان های جهاد کشاورزی و بخش اجرا اطمینان حاصل شود.
بازرگان با اشاره به توسعه کشت تریتیکاله به عنوان کشت دوم بعد از برنج، اثربخشی این طرح را در افزایش تولید علوفه مورد توجه قرار داد و بیان داشت: در این طرح تمرکز بر روی تولید تریتیکاله و استفاده از ظرفیت کشت دوم بعد از برنج در کشور است و به دلیل آن که استانداردهای تحقیقاتی در آن لحاظ می شود کاهش تولید برنج و فشار بر منابع را به دنبال نخواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع خرید تضمینی محصول، خواستار ورود بخش خصوصی در همکاری بخش اجرا و نقش آفرینی دیگر معاونت های وزارت جهاد کشاورزی و همچنین موسسه های تحقیقاتی مرتبط شد.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به جایگاه موسسه آموزش و ترویج در اجرای این طرح بیان داشت: معاونت تولیدات دامی و معاونت زراعت لازم است همصدا با ترویج برای تحقق اهداف این طرح برنامه‌ریزی کند.
مجری طرح کلان علوفه نیز در این نشست، در تشریح بسته عملیاتی بهبود تامین نهاده‌های خوراک دام و طیور با تاکید بر منابع و ظرفیت های داخلی اظهار داشت: در بخش غلات و کنجاله ها، معرفی اقلام پرمصرف و جایگزینی آنها در خوراک دام و طیور و در بخش علوفه ها، معرفی پتانسیل های تولید علوفه در کشور با تمرکز بر راهکارهای مدیریتی بهبود تولید علوم علوفه، جایگزین های غلات در جیره دام از جمله راهکاری پیشنهادی بررسی شده در این طرح است.
دکتر آقاشاهی با تاکید بر لزوم توجه به بهره وری در صنعت طیور، تصریح کرد: میانگین ضریب تبدیل غذایی در صنعت مرغ گوشتی حدود ۲ است و می توان ضریب تبدیل را با حفظ وزن کشتار با اصلاح الگوی تولید در مدت پنج سال کاهش داد.
وی ادامه داد: این کاهش معادل ۷۵۰ هزار تن صرفه جویی در خوراک، ۵۰۰ هزار تن ذرت و ۲۲۰ هزار تن کنجاله سویا است.
مجری طرح کلان علوفه با تاکید بر این که سیاستگذاری صحیح جهت استفاده از فضاهای خالی تولید علوفه در کشور، امری جدی است، افزود: حفظ یا افزایش پروتئین در علوفه مساوی است با نیاز به سویای کمتر و قابلیت هضم بالا تر ، تامین انرژی بیشتر و این امر نیاز به ذرت کمتر را در پی خواهد داشت.
این مسئول، اولویت بندی بسته عملیات اجرایی در زمینه استفاده از بقایای محصولات کشاورزی و وارد کردن آن در چرخه تولید علوفه را شامل سه دسته برشمرد و در توضیح آن بیان داشت: در این زمینه اولویت بندی برای مثال گروهی که نیاز به الگوهای توسعه ای ترویجی و تشویقی (با اصلاح ساختار مصرف) دارند و فعلا مصرف آنها باید ترویج و اصلاح گردد مانند پوسته سبز پسته سر شاخه خرما، نیشکر و اگروهی دیگر که دانش کاربرد آنها در تغذیه دام تقریباً کامل است ،اما در مورد برداشت و فرآوری و ذخیره مکانیزه مشکل داریم.
آقاشاهی افزود: در گروه آخر مانند بقایای هوایی سیب زمینی و ضایعات فرآوری ماهی که دانش مصرف در تغذیه دام و همینطور فراوری مکانیزه کامل نیست.
وی ابراز امیدواری کرد بتوان با فعال کردن کلیه پتانسیل های مطالعه شده در این طرح و با لحاظ کردن راهکارهای رفع مشکلات و چالش های تولید علوفه در همکاری با کلیه بخش های تحقیقاتی و اجرایی مرتبط گام موثری در تدوین بسته اجرایی تولید علوفه که قابلیت بهره برداری توسط بخش تولید را دارد برداشته شود.
معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات نیز در این نشست بر ضرورت پرداختن به راهکارهایی که قابلیت اجرایی دارد، تاکید و خاطرنشان کرد: ضروری است با دسته بندی این موضوع کلان به دو بخش خوراک دام و طیور به صورت مجزا به آن پرداخته شود.
دکتر جوادی ادامه داد: همچنین ارائه پاسخی واحد برای چالش های جاری در زمینه تولید گیاهان علوفه ای که کشت آن ها برای این دو حوزه بررسی های تحقیقاتی و اجرایی آن نهایی شده، معرفی و بسته اجرایی آن به منظور معرفی به وزیر جهادکشاورزی تدوین شود. / پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی