هویت‌بخشی به اعضا و پیگیری مشکل بهره‌برداران دو مأموریت اصلی سازمان
هویت‌بخشی به اعضا و پیگیری مشکل بهره‌برداران دو مأموریت اصلی سازمان
اقتصادسبز آنلاین: هویت بخشی به اعضای سازمان نظام مهندسی به منظور نقش‌آفرینی در محیط‌های کشاورزی، توسعه مهارت‌آموزی و توان‌افزایی حرفه‌ای...

اقتصادسبز آنلاین: هویت بخشی به اعضای سازمان نظام مهندسی به منظور نقش‌آفرینی در محیط‌های کشاورزی، توسعه مهارت‌آموزی و توان‌افزایی حرفه‌ای، توسعه و گسترش اشتغال اعضا در فعالیت‌های خصوصی غیردولتی، مهندسی‌سازی کشاورزی، کمک به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و نفوذ دانش کشاورزی در بخش‌های مختلف تولید از مأموریت‌های اصلی دکتر یحیی‌زاده در سازمان نظام مهندسی است. از سال 1385 به‌عنوان عضو شورا وارد سازمان شد و در دوره‌های بعدی به عنوان دبیر شورا و نایب رئیس به فعالیت خود در سازمان ادامه داد و از بهمن ماه سال 1400 به عنوان ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران منشأ خدمت بوده است. چند ماه مانده به انتخابات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های دکتر هاله یحیی‌زاده، رئیس فعال این سازمان بنشینیم.مدیری که در طول حدود 6 ماه از ریاست خود، خون تازه‌ای در کلیه فعالیت‌های این سازمان دمیده است. از او درمورد انتخابات پرسیدیم.
وی معتقد است که در این 6 ماهی که به عنوان ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران به خدمت مشغول است با مشکلات تولید و بهره‌برداران و مشکلات اعضای سازمان بیشتر مواجه شده و سعی در کاهش این مشکلات و بهبود شرایط داشته‌است.
او معتقد است: «عنوان مسئولیت برای من فرقی نمی‌کند و بیشتر تمایل به انجام کارهای نیمه تمام و ارتقای جایگاه اعضای سازمان، کمک به کاهش مشکل تولیدکنندگان و بهره‌وران سازمان… دارم.»
آنچه در پی می‌آید مشروح این گفت‌وگوی جامع و خواندنی است.

طی مدتی که مسئولیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران را عهده‌دار شدید، چه اقداماتی انجام دادید و اولویت‌ها و محورهای اصلی شما چه بوده و چند درصد از اهداف مورد نظرتان تحقق یافته است؟

از زمان ورود من به سمت ریاست سازمان سعی کرده‌ام که به اشتغال اعضای سازمان کمک نمایم. لذا مسیر گسترش واحدهای توان‌افزا و مهارت‌آموزبه واحدهای تولیدی که استانداردهای لازم آموزش را داشتند و می‌توانستند آموزش مهارت به اعضا بدهند را هموار کردم. شخصا به بازدید این واحدها پرداختم و اعضا به طور رایگان ثبت‌نام شده و در گرایش‌های تخصصی مختلف به این واحدها معرفی شدند و بعد از گذراندن دوره مهارت‌آموزی هم گواهی آن را دریافت کردند،به طوری که امروز تعداد زیادی از اعضای مهارت‌آموز در واحدهای تولیدی مشغول به کار شدند.
جهت افزایش توان علمی اعضا، دوره‌های آموزشی مختلف که تعداد زیادی از آن‌ها به صورت رایگان بود برگزار گردید.
برای اولین‌بار دوره نفوذ دانش کشاورزی در سازمان نظام مهندسی استان تهران برگزار شد. با افزایش تعداد واحدهای توان‌افزا و مهارت آموز تعداد زیادی از اعضا مشغول به کار شدند و این روند همچنان ادامه دارد و نکته مورد توجه این‌که استان‌های دیگر هم برای این‌کار به سازمان استان تهران مراجعه کرده و جذب نیروهای موردنیاز خود می‌پردازند.
از اقدامات دیگر جهت اشتغال اعضا، الزام به‌کارگیری مسئولین فنی در واحدهای مختلف‌ تولیدی است که با میل و رضایت بهره‌بردار انجام می‌گیرد، چون با به‌کارگیری مسئول فنی در واحدهای تولیدی خود، تولید محصول باکیفیت آنها افزایش پیدا کرده است.
از دیگر اقدامات طی دوران مسئولیت، بازدید از واحدهای تولیدی عضو سازمان و کمک و حل مشکلات آنها با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سازمان است. همچنین سعی در مهندسی‌سازی تولید و کمک به افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی است. هم این‌که به‌دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص دانش‌بنیان نمودن واحدهای کشاورزی، کارهای ویژه‌ای انجام گرفت و کمیته تخصصی دانش‌بنیان تشکیل شد و واحدهایی که ظرفیت تبدیل به دانش‌بنیان‌ شدن را داشته به طور رایگان مشاوره گرفتند و این روند برای آنان تسهیل گشت.
از دیگر فعالیت‌ها، ایجاد مرکز مشاوره در سازمان نظام مهندسی است که به اعضا و بهره‌برداران، مشاوره‌های رایگان در زمینه های کشت‌های تخصصی – گلخانه، دام و طیور، قارچ و گیاهان دارویی، شیلات ارائه می دهد وهمین امرموجب سرمایه‌گذاری و کارآفرینی می شود.
تفاهم‌نامه‌های مختلفی با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی بسته شد و اعضا برای توانمند شدن به این مراکز مراجعه می کنند.
همچنین پروژه‌ها و تحقیقات مشترکی نیز با این مراکز در حال رایزنی و انجام است.
مجدداً اشاره می‌کنم مهندسی‌سازی تولید و استفاده از فناوری‌های نوین در تولید از اهداف من است و لذا کمیته تخصصی محصول سالم تشکیل شده و کارهای ارزنده‌ای در این زمینه انجام شده است.
در کل، توسعه برنامه‌های مهارت‌آموزی، توسعه مناسبت‌ جدید کشاورزی از قبیل سهم‌بری دانش از تولید، همین ظرفیت‌سازی و نهادسازی برای تسریع جریان ورود دانش به محیط‌های کشاورزی و توسعه مراکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی در شهرستان‌ها و دهستان‌های استان تهران… ترویج علوم و فناوری‌های جدید در واحدهای تولیدی، تشکیل کمیته‌های تخصصی، برگزاری همایش‌های علمی و یافتن فرصت‌های اشتغال برای اعضاء و… می‌باشد.

بیشتر بخوانید: توسعه تولید پروتئین گوشت ساخته ‌شده از عناصر هوا

یکی از اقدامات مهم شما در طول دوران مسئولیت، حضور گستره‌تان در مراکز تولیدی است؛ در باره تعداد واحدهایی که طی مدت این 6 ماه به آنها سرکشی کرده‌اید توضیح داده وبفرمایید این دیدارها به کجا انجامیده است؟

تاکنون به بیش از 120 واحد سرکشی کرده و طی این مدت تقریباً هفته‌ای دو تا سه روز از صبح تا شب را به این کار اختصاص داده‌ام. این کار تأثیر بسیار مثبتی داشته و معمولاً برای کمک به واحدها انجام می‌شود. در واقع در شورای ما دو معاونت تولیدات گیاهی و تولیدات دامی عضو هستند و من به عنوان نماینده آنها – از آنجا که اکثر آنان فرصت کافی برای بازدید را ندارند- از واحدهای گلخانه ( به عنوان تولیدات گیاهی) و واحدهای دامی بازدید به عمل آورده و چنانچه با مشکلاتی همچون تأمین سوخت و نهاده و یا مجوزها- که توسط خود ما صادر می‌شود- مواجه باشند آن را مرتفع ساخته و اگر لازم باشد با فرماندار و بخشدار و یا ستاد تسهیل در این رابطه جلسه برگزار کرده و مشکلات را منتقل کرده تا بدین وسیله نسبت به حل مشکلات تولید کمک شود. یکسری مشکلات هم در رابطه با مجوزها است؛ بدین صورت که برخی از افراد تقاضای مجوز کرده اما صادر نشده که ما با پیگیری آن -که به واسطه اصلاح ساختار و یا اصلاح بهبود تولید است- نسبت به رفع مشکل اقدام خواهیم کرد؛ یا برای مثال یکسری از شهرک‌های گلخانه‌ای در استان تهران با مشکلاتی مواجه‌اند که ما با مراجعه به بخشداری منطقه و معاونت تولیدات گیاهی تقریباً موفق شده‌ایم نیمی از مشکلات آنان را حل کنیم. در حقیقت از آنجا که این مسئولین معمولاً با مقامات بالاتر ارتباط دارند می‌توانند مشکلات را منتقل کرده و نسبت به حل آن کمک کنند. گاهی اوقات هم می‌بینیم که تولیدکننده راه را اشتباه می‌رود و تولیداتش به صورت سنتی است و یا تولیدات به روزی ندارد که ما با قرار دادن یک مشاور برای آنان نسبت به اصلاح تولید اقدام می‌کنیم. هم‌اکنون به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که خود تولیدکنندگان از ما می‌خواهند که با بازدید از واحدشان و به کمک مشاورانمان نسبت به رفع مشکلات آنان اقدام کنیم. در واقع ما در بازدیدهای خود از واحدهای گلخانه‌‌ای با همراهی مشاور گلخانه و در بازدید از دامداری‌ها با همراهی مشاور دامداری این کار را انجام می‌دهیم؛ حتی در مواقعی که تولیدکننده با مشکل بازار مواجه است با متخصص بازاریابی فروش و برندینگ در بازدیدها نسبت به رفع مشکلات این واحدها اقدام می‌کنیم.
در بحث دانش بنیان هم به شرکت‌هایی که متقاضی دانش بنیان شدن بودند مشاوره داده‌ایم؛ به طوری که اگر ویژگی دانش بنیان شدن را نداشته‌اند، کسانی که در بحث دانش بنیان با ما همکاری دارند به آنان کمک خواهند کرد تا به هدف خود دست یابند. در این رابطه بسیاری از پرونده‌ها در حال رسیدن به مرحله نهایی است و مدتی بعد، مجوز دانش بنیان شدن خود را دریافت خواهند کرد.
یکی دیگر از اقدامات سازمان، افتتاح مراکز غیر دولتی در روستاها و دهستان‌ها است که پیش از این سازمان مرکزی آن را انجام می‌داده است و ما آن را توسعه دادیم. نکته جالب این که تماس با بهره‌برداران به ّما برای تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایمان جهت می‌دهد.
یکی دیگر از کارهایی که در سازمان انجام دادیم، برگزاری دوره‌های ّآموزشی رایگان برای بهره‌برداران است و از آنجا که معمولاً بهره‌برداران برای آموزش مقاومت می‌کنند با آموزش آنلاین آنان از طریق تلفن‌های همراه نسبت به این کار اقدام می‌شود. معمولاً این آموزش‌ها از ساعت 4 یا 5 بعد از ظهر به بعد در اختیار بهره‌بردار یا مسئول فنی و حتی کارگران قرار گرفته و آنان از این آموزش‌ها استفاده می‌کنند .این آموز‌ش‌ها غیر از بهره‌برداران به جهت بازآموزی و توان‌افزایی برای اعضای فارغ‌التحصیل هم برگزار می‌شود، چون شرایط واقعی کار با دانشگاه بسیار متفاوت است و در دانشگاه فقط یک سری از رفرنس‌ها تدریس می‌شود؛ در صورتی که واقعیت با آموزش‌های تئوری متفاوت است. در این رابطه ما با بهره‌گیری از اساتید مجرب، کار را به صورت عملی آموزش می‌دهیم؛ برای مثال در زمینه آفات، اعضا را برای آشنایی به گلخانه‌ها برده و در آنجا با مسائلی همچون نحوه کاشت و… آشنا می‌شوند.

یکی از مباحثی که پیرامون سازمان نظام مهندسی کشاورزی مطرح است این‌که به مثابه سابق فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی رغبت کمتری به عضویت در سازمان دارند، در این خصوص چه آماری دارید؟

البته به‌دلیل کاهش تعداد دانش‌آموختگان بخش کشاورزی از دانشکده‌ها طبیعتاً استقبال مانند گذشته نیست، اما هم‌اکنون 5 هزار و 810 نفر دارای اعتبار عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران هستند که از یکم دی‌ماه سال 1400 تا اول مرداد‌ماه امسال شاهد رشد عضویت اعضای حقیقی و حقوقی و تمدید عضویت‌ها بوده‌ایم.
در زمینه آموزش چه عملکردی داشته‌اید؟
خوشبختانه در بازه زمانی یکم دی‌ماه 1400 تا یکم مردادماه 1401 به نسبت بازه زمانی مشابه سال قبل شاهد رشد 7 برابری تعداد مشارکت‌کنندگان و 1.5 برابری تعداد دوره‌های آموزشی برگزار شده هستیم.
همچنین پس از برگزاری جلساتی موفق به انعقاد تفاهمنامه‌های آموزشی با انجمن گلخانه‌سازان، انجمن کودهای بیولوژیک، دانشگاه تهران و دانشگاه شاهد شده‌ایم.
2 قرارداد آموزشی حقیقی را با مراکز خارج سازمان منعقد کردیم و تعداد مراکز توان‌افزایی و مهارت‌آموزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به 95 مرکز افزایش یافته است.

شنیده شده که سازمان در زمینه تولید سالم در بخش کشاورز نیز برنامه‌هایی اجرایی کرده، در این زمینه هم توضیح می‌دهید.

به‌دلیل آنکه متأسفانه برخی از بهره‌برداران بخش کشاورزی بدون بهره‌گیری از توان علمی کارشناسان کشاورزی مبادرت به تولید می‌کنند، طبیعی است که اطلاعات کافی نسبت به استفاده از نهاده‌های کشاورزی نداشته باشند و با استفاده گسترده از سموم آفت‌کش‌ در عمل دچار مشکلات بسیاری شده‌اند. از آنجایی‌که وزارت جهادکشاورزی برنامه‌ای را تدوین کرد تا تولیدکنندگان به سمت تولید غذای سالم حرکت کنند، ما در سازمان نیز برنامه‌هایی را برای نیل به آرمان تدارک دیده‌ایم.
ابتدا بهره‌برداران را توجیه کردیم که دریافت شناسه محصول سالم (کد QR) چقدر اهمیت دارد.
در این خصوص با برگزاری کلاس‌های آموزشی و مشاوره‌های متعدد به ایفای نقش پرداخته‌ایم.
هم‌اکنون چندین واحد تولیدی موفق به دریافت این شناسه شده‌اند.
در سازمان، کمیته «محصول سالم» را راه‌اندازی کرده‌ایم که اساتید در سازمان حضور می‌یابند و رهنمودهایی ارایه می‌دهند و ما آن‌ها را به واحدهای تولیدی ارسال می‌کنیم تا بتوانند با توسعه مبارزات بیولوژیک محصولات سالم‌تری تولید کنند.
در طول 6 ماه گذشته موفق شدیم در تولید محصولات بادمجان، خیار، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی «شناسه محصول سالم» صادر کنیم. ناگفته نماند که از تاریخ یکم بهمن‌ماه سال 1400 تا یکم مردادماه امسال 20 مرکز خدمات غیردولتی و 43 مورد شناسه محصول سالم از سوی سازمان صادر شده است.

مهمترین معضلی که امروز سازمان با آن مواجه است، چیست؟

امروز سازمان به حمایت‌ و همراهی بیشتر دولتمردان نیازمند است. به هرحال مجوزهایی که توسط سازمان صادر می‌شود باید توسط جهاد کشاورزی تأیید شود. البته معاونین وزارت جهاد کشاورزی چون جزو شورای سازمان هستند در این رابطه کمک زیادی می‌کنند و این جزو ویژگی های کار است، اما هنوز نیاز به همراهی‌های بیشتر وزارتخانه داریم. در این زمینه باید یکسری سیاست‌های کلی از جانب آن‌ها به ما ابلاغ شود مثلاً در بحث کشت هنوز هم واحدهای ما با مشکل مواجه هستند و ما احتیاج به همراهی وزارتخانه داریم. یا برای مثال یکسری محدودیت‌ها برای تولید وجود دارد که دستورالعمل آن از قبل صادر شده است و در این رابطه بوروکراسی‌هایی وجود دارد که باید برداشته شود و بر طبق اعلام دولت مبنی بر واگذاری مجوز کسب و کار، مشکلات مربوط در این رابطه باید برداشته شود. همچنین یکسری از مجوزها در سامانه تعریف نشده است؛ از جمله مجوز دام کوچک روستایی که مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. در واقع حمایت از بخش تولید بسیار مهم است. متأسفانه تولیدکننده با مشکلات بسیاری مواجه است و با آن که وظیفه سازمان، در اصل مهندسی‌سازی بخش کشاورزی است اما در این شرایط، تولید نیاز به همراهی و حمایت دارد.

انگیزه شما از شرکت در دوره جدید انتخابات چیست و در صورت انتخاب شدن چه اقداماتی را که پیش از این نیمه تمام مانده است در دست انجام خواهید داشت؟

من به فکر مسائلی همچون ارتقای جایگاه مهندسین کشاورزی هستم؛ زیرا هنوز اقداماتی وجود دارد که انجام نشده است. همچنین در رابطه با تغییر تعرفه‌ها و خدمات دیگر به اعضا باید اقداماتی را به انجام برسانم. در حقیقت ما باید به مهندسین خود جایگاه و ارزش ببخشیم. تعرفه‌ها باید اصلاح شود و یکی دیگر از اقدامات مهم دیگر، کمک به اشتغال اعضا است؛ مخصوصا با همین دوره‌های توان افزا و مهارت‌آموز می‌توان کار را به اعضا آموخت؛ زیرا وقتی اعضا از نظر مهارتی توانمند ‌شوند، تبدیل به یک کارآفرین خواهند شد. هم‌اکنون خیلی از واحدها خواستار استفاده از اعضای آموزش دیده ما با دستمزد بالا هستند؛ در صورتی که همین افراد با استخدام در سازمان حتی یک سوم این حقوق را دریافت نمی‌کنند.
یکی دیگر از اقداماتی که سعی دارم به آن بپردازم این است که با رایزنی با مراکز مختلف، نسبت به اخذ پروژه‌های گوناگون اقدام کرده تا با انجام کار توسط اعضا برون سپاری صورت گیرد و اعضا بتوانند یک درآمدزایی از قِبَل سازمان داشته باشند. موضوع دیگر پرداختن به مسائل آموزشی است و چون تعرفه‌های آموزشی بالا است و همه نمی‌توانند از آن استفاده کنند، از طریق صحبت با اساتید مجرب انشالله تا شهریور ماه در نمایشگاه «آی فارم» از چند سخنران خارجی در بخش گلخانه دعوت شده و با سازمان نظام مهندسی هم رایزنی‌هایی انجام شده است که اعضا به صورت رایگان از سخنان کارشناسان هلندی در زمینه گلخانه بهره‌مند شوند. همچنین در نظر داریم با بهره‌گیری از اساتید مختلف در جهت توانمندی اعضا بهره بگیریم. علاوه بر آن با واحدهای دانشگاهی نیز در ارتباط خواهیم بود تا اعضایی که قصد تکمیل پایان نامه‌های خود را دارند بدانند در چه زمینه‌ای باید کار کنند. در واقع ما به دنبال هویت بخشی به اعضا هستیم. همچنین قصد داریم در جهت کمک به حل مشکل بهره‌برداران در ارتباط با صدور مجوز و تولید اقداماتی انجام دهیم.