پیشرفت پرورش برنج برای تغذیه میلیاردها نفر
پیشرفت پرورش برنج برای تغذیه میلیاردها نفر
اقتصاد‌سبز آنلاین: یک تیم بین‌المللی موفق به تکثیر سویه تجاری هیبریدی برنج به‌صورت کلون از طریق بذر با کارایی 95 درصد شده است.

اقتصاد‌سبز آنلاین: یک تیم بین‌المللی موفق به تکثیر سویه تجاری هیبریدی برنج به‌صورت کلون از طریق بذر با کارایی 95 درصد شده است. این می تواند هزینه بذر برنج هیبریدی را کاهش داده و گونه‌های برنج با عملکرد بالا و مقاوم به بیماری را در دسترس کشاورزان کم درآمد در سراسر جهان قرار دهد. هیبریدهای نسل اول گیاهان زراعی اغلب عملکرد بالاتری نسبت به سویه‌های والد خود نشان می‌دهند، پدیده‌ای به‌نام بنیه هیبرید. اما اگر هیبریدها برای نسل دوم با هم پرورش داده شوند، این امر ادامه نخواهد داشت. بنابراین هنگامی که کشاورزان می خواهند از گونه‌های گیاهی هیبریدی با عملکرد بالا استفاده کنند، باید هر فصل بذر جدیدی خریداری کنند. برنج، محصول اصلی نیمی از جمعیت جهان، نسبتاً پرهزینه است که به ‌عنوان هیبرید برای بهبود عملکرد حدود 10 درصد هزینه بر باشد.

بیشتر بخوانید: واکاوی شرایط بحرانی صادرات آب بسته‌بندی

یک راه‌حل برای این کار، تکثیر هیبریدها به عنوان کلون‌هایی است که از نسلی به نسل دیگر بدون تولید مثل بیشتر یکسان باقی می مانند. بسیاری از گیاهان وحشی می توانند بذرهایی تولید کنند که شبیه به خودشان هستند، فرآیندی که آپومیکسیس نامیده می‌شود. در واقع هنگامی‌که هیبرید را دارند، اگر بتوانند آپومیکسیس را القا کنند، می‌توانند آن را هر سال بکارند. با این‌حال، انتقال آپومیکسیس به یک گیاه زراعی عمده به سختی انجام می‌شود.