کاهش مصرف سرانه لبنیات بزرگترین چالش سال 1402
کاهش مصرف سرانه لبنیات بزرگترین چالش سال 1402
اقتصادسبز آنلاین: «خوشبختانه توسعه محصول در کارخانجات تخصصی همچنان ادامه دارد و با تجهیز «شرکت لبن زاگو» در‌صدد افزایش حجم و تنوع تولید و عرضه انواع نوشیدنی‌ها با بنیان میوه طبیعی هستیم...

جشنواره‌ای از طعم‌های بین‌المللی با پنیرهای «آلیما» در دسترس مصرف‌کنندگان است

اقتصادسبز آنلاین: «خوشبختانه توسعه محصول در کارخانجات تخصصی همچنان ادامه دارد و با تجهیز «شرکت لبن زاگو» در‌صدد افزایش حجم و تنوع تولید و عرضه انواع نوشیدنی‌ها با بنیان میوه طبیعی هستیم که قطعاً در سال 1403 بیشتر از آن خواهید شنید و در حوزه انواع نوشیدنی‌های میوه‌ای در حال ایجاد سبد متنوعی از محصولات هستیم. در استان یزد و شهرستان ابرکوه به زیرساخت کارخانه پالایش شیر «داریو لبن» به حوزه فراوری پایه‌ای از شیر به محصولات پودری و سایر تولیدات رسیده‌ایم.»
آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های مهندس بزرگمهر دادگر، رئیس هیأت مدیره شرکت لبنی دوشه آمل (هراز) است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

مهمترین چالش‌های تولید لبنیات در سال 1402 را تشریح کنید.
از موانع پیش‌رو در صنعت لبنیات که وجه مشترک بسیاری از شرکت‌های تولیدی است می‌توان به افزایش نرخ مواد اولیه و به تبع آن کاهش سود تولید،کوچک شدن سبد اقتصادی و سفره مردم،،چالش‌های تامین سرمایه در گردش و توقف توسعه، شتابزدگی در وضع قوانین و مقررات کارشناسی نشده، کهنه بودن دستورالعمل‌های نهادهای قانون گذار و نظارتی ؛فرسودگی و کهنگی ماشین‌آلات تولیدی، عدم دسترسی به بسیاری از بازارهای بالقوه جهانی چه در واردات و چه در صادرات به دلیل تحریم‌ها، فرسودگی ناگان حمل و نقل کشور و مهم تر از همه کاهش سرانه مصرف لبنیات که متاسفانه رابطه مستقیم با سلامتی جامعه دارد، اشاره کرد. یکی از مهم ترین مشکلات صنایع، مواجهه با پدیده‌ای به‌نام کمبود نیروی کار در مقابل انبوهی از بیکاران جویای کار می‌باشدکه به دلیل عدم توازن حداقل حقوق با کفاف معیشت خانواده باعث شده بسیاری از سرپرستان و جوانان جویای کار به مشاغل واسطه گری و کاذب روی بیاورند و از طرفی برای شرکت‌ها هم پرداخت هزینه‌های بیشتر به دلیل کاهش محسوس سود ناشی از تولید و بعضا ضرر تولید کننده قابل انجام نیست و این به هر دو طرف کارفرما و کارمند یا کارگر لطمه خواهد زد.

برخی از فعالان صنعت معتقدند بوروکراسی‌های زائد، دست‌ا‌ندازهای برخی از ارگان‌های ذیربط و در یک کلمه خود تحریمی داخلی به تولید ضربه می‌زند. نظر شما در این خصوص چیست؟
بسته به نوع صنعت همه تولید کنندگان از دستگاه‌ها و ارگان های قانون گذار توقع همفکری،تحلیل و نهایتا وضع مقررات در جهت بهبود و تسهیل روابط بین دولت و صنعتگر دارند، اما بعضاً موضوع کاملاً برعکس می‌شود و شاهد آن هستیم که کهنگی دستورالعمل‌های قدیمی و حتی وضع قوانین جدیدی که عملا دستاوردی به جزایجاد موانع نیست به مرحله اجرا می‌رسد.
شکاف معنا دار نهادهای متولی امر صنعت با صنعتگران گواه این موضوع است. در بخش تجارت بین‌المللی به‌خصوص این موضوع پررنگ تر است و کاهش میزان مراودات بین‌المللی به‌خصوص در عرصه صادرات باید زنگ خطری برای مسئولان باشد.

چه پیشنهاداتی به مسئولان برای بهبود در روند تولید در سال 1403 دارید؟
اولین گام در جهت کمک به افزایش تولید توسط دولت برمی‌گردد به شناخت جامع و کامل از وضعیت صنایع کشور وارزیابی درستی از موقعیت آن در مقایسه با شاخص‌های استاندارد جهانی و ریشه یابی در خصوص علت عقب‌ماندگی‌ها و تکیه بر توانایی‌های داخلی و تقویت آن و شناخت نقاط ضعف و بهبود آن در جهت رقابت پذیر نمودن محصولات ایرانی در سطح دنیا است.
با پررنگ شدن نقش علوم تحلیل اطلاعات و دسترسی به آن بهتر است کارگروه‌های تخصصی برای پایش هر صنعت ایجاد و با همکاری مستقیم صنایع به بررسی عوامل ونقاط ضعف وقوت و نهایتا ارائه راه‌کار و اجرای نمودن آن پرداخت.هرچند بسیاری از عوامل به فضای حاکم بر جریان اقتصاد کلان مرتبط می‌شود ولی در این میان می‌توان با بهره‌گیری از روش‌های مدیریت بحران در صدد بهتر نمودن اوضاع هم باشیم.

در زمینه توسعه، صادرات و اشتغال چه مشکلاتی دارید؟
وقتی حرف تولید به میان می‌آید، بسیاری از عوامل روی آن تأثیر‌گذار است که باید بررسی شود.
از جمله نقش تکنولوژی که در حوزه تولید انکار نشدنی است و انتظار می‌رود برای نوسازی ماشین‌آلات راهکارهای اجرایی از سازمان‌های ذیربط ارائه شود. تأمین سرمایه در گردش جهت دسترسی به مواد اولیه مرغوب، حل مشکلات ارزی به خصوص بازنگری در قوانین بسیار محدود‌کننده رفع تعهدات ارزی، حمایت از صادرات در سایه دیپلماسی قوی و ایجاد روابط تجاری در سطح ملی با کشورهای مقصد صادرات، می‌تواند اثر مثبت داشته باشد. مقوله اشتغال هم تحت تاثیر این عوامل می‌تواند رشد کند. در حوزه منابع انسانی عمده‌ترین مشکل، خروجی دانشگاه‌هاست که متأسفانه در جریان بازه حداقل 16 ساله فارغ التحصیلان به سطح مورد نیاز از تخصص و دانش اولیه نمی‌رسند و سالانه شاهد آن هستیم که سطح علمی دچار افت شده است.
ما برای رفع این مشکل، دانشگاه تخصصی لبنیات «هراز» را با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی در سازمان راه اندازی کردیم که اولین دانشگاه تخصصی این صنعت در شمال کشور است و طی آن با هدف ارتقای سطح آگاهی و دانش کارکنان اقدام به جذب دانشجو کردیم و خوشبختانه اثر قابل قبولی هم داشت.
در حقیقت رشد نیروها وسرمایه‌های انسانی در سازمان «هراز» یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تاکیدی ماست.

لطفاً درخصوص تنوع محصولات و صادرات در مجموعه‌های «هراز -آلیما-زاگو» کمی توضیح دهید.
در شرکت «هراز» در 7 گروه اصلی یعنی انواع ماست، دوغ، پنیر، شیر، کشک، دسر و خامه روزانه تولید داریم که ایجاد تنوع و تاکید روی تولید محصولات سلامت محور دو اصل اساسی ماست. بی شک یکی از نوآورترین سبد تولید لبنیات در ایران و حتی منطقه که همه آنها سلامت محور بوده و درصد بالایی فراسودمند هست مربوط به لبنیات «هراز» می‌باشد.
برای اولین بار در ایران و منطقه انواع ماست‌های طعم‌دار که ماحصل تلاش،تجربه،تخصص و بازارسازی است در لبنیات «هراز آمل» تولید شد و انقلابی در روند تولید،نوآوری و آشتی بسیاری از مصرف کنندگان با محصولات سلامتی بخش لبنی شده است. این نوآوری شامل گروه‌های دیگر محصول از جمله انواع پنیر هم شده است که با برند «آلیما» تحت تکنولوژی و کیفیت هکلند آلمان به بازار عرضه می‌شود.
خوشبختانه اثر این نوآوری و کیفیت به کام مشتریان خارجی هم شیرین بوده و امروز بخش عمده ای از سبد 250 محصولی هراز و آلیما به بیش از 7 کشور خارجی مستقیما صادر می‌شود که حقیقتا با حمایت‌های مسئولان این پتانسیل وجود دارد که شاهد رشد و توسعه همه جانبه آن باشیم.
در مجموعه «زاگو» با هدف تولید نوشیدنی‌های متنوع میوه‌ای مراحل تحقیق و توسعه‌آرایی شده و به تولید و عرضه و خوشبختانه استقبال در بازار هم رسیدیم.

با توجه به این‌که هراز را به عنوان برند نوآور می‌شناسند چه برنامه‌ای برای سال 1403 در راستای همین تنوع دارید؟
همانطور که اشاره شد «نوآوری» شریان اصلی در «هراز» است و همیشه این علاقه در مجموعه ما وجود دارد که با این باور که هموطنان ما شایسته بهره‌مندی از بهترین محصولات همتا و حتی با کیفیت بالاتر از سطح جهانی هستند و امروز به استناد متخصصین صنعت غذا این ادعا به حقیقت پیوسته است.
هرچند به دلایل مشکلات اقتصادی مردم،پذیرش نوآوری کم رنگ شده و بسیاری ازاین گروه محصولات در صف انتظار عرضه به بازار هستند،اما تقریبا هر ماه یک محصول به سبد تولیدات اضافه می‌شود.
در پنیرهای «آلیما» با انواع پنیرهای طبیعی سبد پنیرهای متنوع پروسس و خامه ای کامل تر شده و برای اولین بار در ایران با تولید پنیر با مارمالاد،پنیر اسکوییز،پنیر لاکتوز فری،در کنار پنیر طعمدار(شکلاتی، زیتون، فلفلی، سبزی، گردویی و ..) و پنیرهای خاص یونانی، دانمارکی، چدار(انگلیسی)، گودا (هلندی‌)، پارمسان (ایتالیایی) جشنواره‌ای از طعم‌های بین‌المللی را فراهم نمودیم.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا