کمبود ماشین‌آلات از موانع توسعه کشت کلزا
کمبود ماشین‌آلات از موانع توسعه کشت کلزا
اقتصادسبز آنلاین: مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی گفت: کمبود ماشین آلات و تاخیر در اصلاح نرخ خرید تضمینی از موانع افزایش تولید کلزا محسوب می شود.

اقتصادسبز آنلاین: مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی گفت: کمبود ماشین آلات و تاخیر در اصلاح نرخ خرید تضمینی از موانع افزایش تولید کلزا محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ما، سید جعفر حسینی، مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی، با بیان اینکه اصلاح قانون خرید تضمینی وظیفه شورای قیمت گذاری است، اظهار کرد: بنا بر استناد قانون اساسی، زمانی که مجلس قانونی را مصوب و به دولت ابلاغ می‌کند، دولت مکلف به اجرای قانون است.
او افزود: اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی وظیفه شورای قیمت گذاری است که ۳ عضو آن دولتی و ۶ عضو غیردولتی هستند که مسئولیت قیمت گذاری محصولات استراتژیک را برعهده دارند.
حسینی ادامه داد: هر ارگانی که قیمت محصولات استراتژیک را خارج از نرخ شورای قیمت گذاری اعلام کند، متخلف است، به همین خاطر از قوه قضائیه می‌خواهیم با متخلفان برخورد کنند.

بیشتر بخوانید: ایران در تولید شیر و کره و سیستم‌های آبیاری نوین به خودکفایی رسید

اصلاح دیر هنگام نرخ کلزا
مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی با تاکید بر اجرای خرید تضمینی کلزا با نرخ ۱۱ هزار تومان بیان کرد: در پاییز سال گذشته قیمت خرید تضمینی کلزا ۷ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد که شورای قیمت گذاری قیمت کلزا را اصلاح کرد که بر این اساس دولت مکلف به خرید گندم با نرخ ۱۱ هزار تومان از کشاورزان است.
به گفته او، گرچه شورای قیمت گذاری در اسفند قیمت خرید تضمینی کلزا را اصلاح کرد، اما به علت گذشت زمان کشت این موضوع تاثیری در میزان تولید نداشت.
این مقام مسئول در پایان عدم توسعه کشت کلزا را ناشی از قیمت گذاری نامناسب دانست و گفت: طی سالیان گذشته عوامل دیگری از جمله کمبود ماشین آلات از موانع پیش روی توسعه کشت کلزا محسوب می‌شود.
حسینی در پایان تصریح کرد: واردات روغن با ارز دولتی باعث شده واردات به صرفه تر از تولید باشد و به همین دلیل بنده معتقدم برای ایجاد رقابت بین تولید دانه‌های روغنی داخل کشور و واردات روغن، ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات روغن باید حذف شود. / باشگاه خبرنگاران جوان