«کمبود نقدینگی» بلای جان تولیدکنندگان صنایع غذایی
«کمبود نقدینگی» بلای جان تولیدکنندگان صنایع غذایی
اقتصادسبز آنلاین: محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی نقش بسزایی در سلامت و امنیت جامعه ایفا می‌کنند.

اقتصادسبز آنلاین: محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی نقش بسزایی در سلامت و امنیت جامعه ایفا می‌کنند. اهمیت و ارزش بالای محصولات کشاورزی سبب شد تا از دیرباز در نقاط مختلف جهان راه‌هایی جهت نگهداری و بالا بردن ماندگاری این محصولات ارایه شود. کنسرو کردن محصولات باعث افزایش ماندگاری، محصول و محافظت از آن در برابر فساد و عوامل محیطی می‌شود و همچنین باعث در دسترس بودن محصول در تمام ایام سال است. کنسرویجات در حال حاضر در اکثر محصولات کشاورزی و گوشتی و غذایی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
در همین رابطه بی‌مناسبت ندیدیم تا گفت‌وگویی داشته باشیم با حبیب نوروزی مدیرعامل «کشت و صنعت به‌تک سوگل شیراز» که در ادامه ماحصل آن را با هم می‌خوانیم:

با توجه به نوسانات قیمت ارز و رکود حاکم بر صنعت غذا با چه مشکلاتی در این عرصه مواجه هستید؟

متأسفانه در سالیان اخیر نوسانات قیمت ارز سبب ایجاد مشکلات و معضلاتی در صنعت غذا شده که شرکت به تک سوگل شیراز نیز در تولید و عرضه محصولات تحت شعاع تبعات منفی این نوسانات قرار گرفته ‌است. رکود صنعت غذا و نوسانات قیمت ارز سبب شده است تا کلیه تأمین کننده‌های مواد اولیه محصولات خود را به‌صورت نقدی به تولیدکنندگان و کارخانجات ارایه کنند، در حالی‌که در گذشته اصلاً این‌گونه نبود و اکثراً تأمین مواد اولیه به‌صورت چند ماهه یا اعتباری صورت می‌گرفت. در حال حاضر تأمین مواد اولیه به‌صورت نقدی سبب شده است تا کلیه نقدینگی شرکت‌ها جهت خرید ملزومات بسته‌بندی و تأمین مواد اولیه مصرف شود و حتی شاهد هستیم که این نوسانات بر عملکرد کشاورزان نیز اثر گذاشته است و ما مجبور هستیم تا محصولاتی مانند خیار و زیتون را نیز به‌صورت نقدی خرید کنیم.

در بخش صادرات محصولات خود با چه معضلاتی مواجه هستید و چه پیشنهادی جهت بهبود شرایط صادرات دارید؟

در بخش صادرات برخی مشکلات داخلی و برخی خارجی هستند. در بخش مشکلات خارجی صادرات با معضلاتی همچون انتقال پول، تأمین ارز، بازگشت پول حاصل از صادرات تحریم‌ها و… مواجه هستیم که نبود هرکدام از این موارد سبب ایجاد مشکل در امر صادرات خواهد شد و لازم است تا متولیان این امر و دولت با رفع موانع صادراتی راه را برای پیشرفت کشور و کارخانجات هموار سازند. در برخی موارد نیز شاهد بروز مشکلاتی در داخل کشور هستیم. این مشکلات به‌علت سوءمدیریت و تصمیمات هیجانی توسط متولیان رخ می‌دهد. به طور مثال در سال‌جاری وزارت صمت در چندین مرحله طی بخشنامه‌‌های ناگهانی صادرات برخی محصولات از جمله رب گوجه‌فرنگی را ممنوع اعلام کرد که طبیعتاً اتخاذ این چنین تصمیماتی سبب ایجاد مشکلات و متضرر شدن کارخانجات تولیدی خواهد شد زیرا که در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان در مبحث صادرات محصولات خود در بلاتکلیفی قرار گرفته‌اند.

در زمینه بسته‌بندی، درب‌های آسان‌ بازشو چه مزیتی نسبت به سایر بسته‌بندی‌ها دارد؟

همانگونه که مستحضر هستید در بسته‌بندی کنسروجات چندین نوع متفاوت از جمله شیشه، پت، کنسروهای فلزی و… وجود دارد که درب‌های آسان باز شو تنها در کنسروهای فلزی کاربرد دارد و یقیناً در زمینه سهولت از سایر بسته‌بندی‌ها متمایز است. ولی در حال حاضر به‌علت افزایش قیمت سرسام‌آور ظروف بسته‌بندی مخصوصاً ظروف فلزی سبب شده است تا اکثر کارخانجات جهت بسته‌بندی برخی از محصولات خود از ظروف شیشه‌ای و پت جهت کاهش هزینه‌ها استفاده کنند، که طبیعتاً می‌تواند در کیفیت بسته‌بندی و محصول نهایی تأثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: سیر تکامل صنعت غذا در 100 سال گذشته

در تهیه مواد اولیه مورد مصرف خود با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

در سالیان اخیر متأسفانه شاهد کمبود برخی از محصولات کشاورزی در فواصل مختلف سال هستیم که عوامل متعددی سبب این کمبودها است به‌طور مثال می‌توان به صادرات، قاچاق و سرمازدگی محصولات اشاره کرد که کلیه این عوامل سبب کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه خواهد شد. از سوی دیگر نیز افزایش قیمت این قبیل محصولات سبب نقد خرید کردن آنها شده است که قطعاً سبب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان خواهد شد.

آیا محصولات و کنسروجات کارخانجات داخلی از لحاظ محتویات و بسته‌بندی قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی هستند؟

بی‌شک در سالیان اخیر کشور ایران و تولیدکنندگان صنعت غذا پیشرفت‌های قابل توجهی در این صنعت داشته‌اند و استفاده از دستگاه‌های مدرن و به‌روز و همچنین تولید براساس متد روز دنیا سبب شده است تا محصولات تولیدی نسبت به سالیان گذشته ارتقا داشته باشد، ولی در مجموع باید اذعان کرد که تولیدات داخلی علی‌رغم پیشرفت‌های شگرفی که داشته است در حال حاضر هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ بسته‌بندی و حتی شیرینک و طرح‌های روی بسته‌بندی‌ها در حد محصولات خارجی نبوده و این عقب ماندن از رقابت با بازار جهانی معطوف به حل مشکلات تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه با کیفیت و با قیمت مناسب است.

لطفاً در رابطه با فعالیت شرکت توضیح دهید.

این شرکت در سال 1383 در مرودشت با مساحتی به میزان 2 هکتار تأسیس و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. شرکت به‌تک سوگل شیراز تولیدکننده رب گوجه‌فرنگی و انواع ترشیجات و شورجات به‌صورت تخصصی در ایران است. این کارخانه محصولات خود را مطابق با استانداردهای اروپا به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کند. لازم به ذکر است که این کارخانه با استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک و بدون استفاده از افزودنی‌های رنگی طعم‌دهنده و مواد نگهدارنده محصولات خود را تولید می‌کند که این خود یکی از دلایل بسیار مهم در تمایز این محصولات با تولیدات سایر کارخانجات ایرانی است.
چنین تجاربی نتیجه 19 سال فعالیت و تلاش متخصصان علم تغذیه جهت ارتقای سلامت جامعه حاصل شده است. هم‌اکنون محصولات این کارخانه با نام‌‌های تجاری، حبیب، اس کیوتک و خبر به تمام کشور ارسال می‌‌شود و قابل ذکر است که در استان فارس به‌عنوان قطب صنعت کنسرو مجموعه به تک سوگل شیراز رتبه نخست در تولید خیارشور را دارا است.