آغاز موج جدید حمله ملخ صحرایی در ماه مهر
آغاز موج جدید حمله ملخ صحرایی در ماه مهر
اقتصادسبز آنلاین: رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه موج جدید حمله ملخ‌ها از مهرماه آغاز می شود، گفت: در دور جدید، نیازمند ٣٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با این آفت هستیم.

اقتصادسبز آنلاین: رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه موج جدید حمله ملخ‌ها از مهرماه آغاز می شود، گفت: در دور جدید، نیازمند ٣٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با این آفت هستیم.

به گزارش خبرنگار ما، کیخسرو چنگلوایی، رییس سازمان حفظ نباتات کشور در نشستی که به مناسبت هفته دولت در حال برگزاری است، در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر زمان احتمالی هجوم مجدد آفت ملخ صحرایی به کشور و اعتبارات مورد نیاز برای مقابله با آن، گفت: پیش بینی می شود موج جدید حمله ملخ های صحرایی به کشور، از مهرماه آغاز شود.
وی اضافه کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مبادی این آفت از جمله هند و پاکستان و شاخ آفریقا، احتمال افزایش نسل آن وجود دارد.
چنگلوایی با اشاره به افزایش تراکم جمعیت ملخ ها، گفت: نسل جدید ملخ ها ٢٠ برابر نسل قبلی است و در صورت هجوم، نیاز به مبارزه در حداقل یک میلیون هکتار وجود دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت سموم و ادوات، معادل ٣٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا با این آفت مقابله کنیم.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته ۹ استان درگیر آفت ملخ صحرایی شدند، گفت: وضعیت در سال ۹۷ نیز به همین گونه‌ بود و امسال یک الی دو استان دیگر نیز به تعداد استان‌های آلوده اضافه شد ضمن اینکه در سال جاری حدود ۴۰۴هزار هکتار مبارزه با آفت ملخ صحرایی انجام شد که این علاوه بر پایش‌ها و رصدهایی بود که همکاران ما انجام دادند.
چنگلوایی با بیان اینکه ملخ صحرایی، یک ملخ مهاجر است و ربطی به ملخ‌های بومی ندارد، افزود: پس از چند سال، ما در سال جاری با طغیان ملخ مراکشی مواجه بودیم که این ملخ، بومی کشور ما است و حدود ۱۴۰هزار هکتار مبارزه نیز با ملخ بومی انجام شد.
وی درباره خسارت ناشی از این آفات به مزارع کشوری گفت: خوشبختانه گزارشی از خسارت به ما ارائه نشده البته ممکن است به صورت موردی و جزئی در برخی باغات‌ یا مزارع، خسارت‌هایی ایجاد شده باشد.

۱۰۰درصد آفتکش‌های مورد استفاده وارداتی است
رییس سازمان حفظ نباتات کشور، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تقریباً صد درصد سموم و آفت‌کش‌های مورد استفاده در کشور وارداتی است، گفت: از مجموع ۳۵هزار تن متوسط سم مصرفی، فقط ۱۷۵۰ تن آن پرخطر است که این رقم را نیز ما به سمت صفر می‌بریم؛ در حالی‌ که طی چند سال گذشته سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن سموم پرخطر در کشور استفاده شده است.
چنگلوایی اضافه کرد: عمده آفتکش‌ها از چین و هند وارد می‌شود.
وی با اشاره به واردات آفتکش از کشورهای اروپایی از جمله آلمان گفت: برخی از این شرکت‌ها به دلیل تحریم، آفتکش به کشور ما نمی‌فروشند.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه طی حدود ۱۰ سال گذشته حداقل ۱۰۰ سم پرخطر از سبد مصرفی آفتکش‌ها حذف شده است، اظهار داشت: در سال ۷۵ سهم آفتکش‌های پرخطر در سبد مصرفی ۲۹ درصد بوده که این رقم در سال ۹۲ به ۹ درصد و در پایان سال ۹۸ به ۵ درصد کاهش یافته است.
چنگلوایی گفت: حدود ۱۵۰ نوع سموم کم‌خطر با دُز مصرفی پایین طی سه سال گذشته به سبد مصرفی آفتکش‌ها اضافه شده است.
به گفته وی، متوسط سرانه مصرف آفتکش در دنیا ۲.۸کیلوگرم در هر هکتار است که این رقم در کشورمان به ۲.۵کیلوگرم در هکتار می‌رسد.
این مقام مسئول با بیان اینکه رویکرد ما استفاده از سایر روش‌ها به ویژه روش‌های بیولوژیک است، ادامه داد: ۱۰۲ واحد تولید مواد بیولوژیک و تجهیزات غیرشیمیایی در کشور ما راه‌اندازی شده و ۱۰ شرکت دانش‌بنیان نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ ضمن اینکه ۴۲ قلم آفتکش بیولوژیک و طبیعی طی حدود ۵ سال گذشته ثبت شده و در نتیجه این اقدامات ۱.۵ میلیون هکتار از سطح مبارزه شیمیایی کاهش یافته است.
چنگلوایی همچنین با اشاره به نظارت بر عرضه سموم و برخورد با متخلفان، گفت: طی چهار ماهه اول امسال، ۸۰ واحد عرضه‌کننده سموم و آفتکش به علت تخلف پلمب شده‌اند. / مهر