احیای وزارت بازرگانی در دولت سیزدهم یک ضرورت است
احیای وزارت بازرگانی در دولت سیزدهم یک ضرورت است
اقتصادسبز آنلاین: تفکیک وزارت بازرگانی از صمت و تشکیل یک وزارتخانه جدید با هدف نهایی توسعه صادرات کشور در دولت سیزدهم ضرورت دارد.

اقتصادسبز آنلاین: تفکیک وزارت بازرگانی از صمت و تشکیل یک وزارتخانه جدید با هدف نهایی توسعه صادرات کشور در دولت سیزدهم ضرورت دارد.

دکتر فرهاد تقوامنش، تحلیلگر ارشد صنایع و تجارت بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: با ادغام وزارت بازرگانی در صمت و در ساختار کنونی این وزارتخانه، آن وزارت بازرگانی مهم و حیاتی تبدیل به چند اتاق و در نهایت معاونت بازرگانی داخلی شده است که عملاً فاقد کارآیی بوده است.

بیشتر بخوانید: 6 عامل مؤثر بر بازار کالاهای اساسی

وی راه‌اندازی سامانه رگولاتور بازار داخلی و مقررات‌زدایی از صادرات را از جمله دیگر مواهب احیای وزارت بازرگانی برشمرد و خاطرنشان ساخت: در حوزه مدیریت بازار داخلی، راه‌اندازی سامانه رگولاتوی هوشمند عرضه و تقاضا از تأمین مواد اولیه تا مصرف نهایی و مدیریت عرضه و تقاضای کالاهای استراتژیک از طریق سامانه بورس کالا از جمله دستاوردهای احیای وزارت بازرگانی‌ به‌شمار می‌رود.
تقوامنش در حوزه مدیریت بازرگانی خارجی نیز یادآور شد: تمرکز در سیاست‌های وارداتی و صادراتی کشور در وزارت بازرگانی، برقراری و تقویت دیپلماسی صادراتی در تمامی سفارتخانه‌های ایران و اتخاذ استراتژی صادراتی مقصد محور از جمله دیگر دستاوردهای احیای وزارت بازرگانی محسوب می‌شود.