ارزش بازار جهانی ماشین‌آلات کشاورزی؛ ۲۴۵میلیارد دلار
ارزش بازار جهانی ماشین‌آلات کشاورزی؛ ۲۴۵میلیارد دلار
اقتصادسبز آنلاین: طی سال‌های اخیر توسعه فناوری و تکنولوژی در بازار تولید انواع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی به اندازه‌ای رشد داشته که به نوعی ماشین‌‌آلات و تجهیزات مدرن امروزی جایگزین ماشین‌آلات سنتی و قدیمی شده‌اند.
سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- شیما نصیری:
اقتصادسبز آنلاین: طی سال‌های اخیر توسعه فناوری و تکنولوژی در بازار تولید انواع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی به اندازه‌ای رشد داشته که به نوعی ماشین‌‌آلات و تجهیزات مدرن امروزی جایگزین ماشین‌آلات سنتی و قدیمی شده‌اند. این فناوری‌های نوین موجب می‌شوند تا کیفیت محصولات زراعی به میزان چشمگیری رشد پیدا کنند. همچنین بازار ماشین‌‌آلات از جمله بازارهای جهانی کشاورزی است که شامل فصل یا زمان مشخصی در سال نمی‌شود و در هر فصلی فعال بوده و قابل استفاده است. از این‌رو می‌توان گفت اهمیت و ارزش فعالیت تولیدکنندگان در این بخش به اندازه‌ای بالاست که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و به آن اشاره نکرد.
افزایش سریع جمعیت و تقاضا برای مصرف مواد غذایی در سراسر جهان، عامل اصلی محرک رشد بازار ماشین‌آلات کشاورزی است. کمبود نیروی کار و درآمد بالا در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز به تقاضا در این بازار مربوط می‌شود. این در حالی است که فناوری نوآورانه در ساخت ابزارهایی که منجر به رشد کیفیت محصول می‌شوند، از دیگر عوامل ارتقای این بازار به شمار می‌رود. علاوه بر این می‌توان گفت که فناوری‌های پیشرفته با سیستم‌های رباتیک و GPS برای بهره‌وری بیشتر نیز بر رشد مثبت بازار جهانی ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی تأثیر می‌گذارند.
اندازه بازار جهانی ماشین‌آلات کشاورزی
بازار جهانی ماشین‌آلات کشاورزی در چند سال گذشته شاهد رشد مناسب و معقولی بوده و انتظار می‌رود این روند صعودی در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند. بنابراین پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این حوزه حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی ارزش بازار جهانی ماشین‌آلات کشاورزی به
۲۴۴٫۲ میلیارد دلار می‌رسد و بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ میلادی با میانگین رشد ۸٫۹ درصد در هر سال مواجه خواهد شد.
در واقع طبق اطلاعیه سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی رقمی حیرت انگیز ۹٫۱ میلیارد نفر را نشان می دهد که شاهد رشد ۳۴ درصدی جمعیت و صرف هزینه‌ای معادل ۸۳ میلیارد دلار در بخش کشاورزی کشورهای در حال توسعه خواهد بود.
لازم به ذکر است، افزایش تقاضا برای بازار جهانی ماشین‌آلات کشاورزی نه تنها با هزینه تحقیق و توسعه، بلکه با نرخ پایین بهره و افزایش سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات جدید کشاورزی هدایت می‌شود. همچنین تقاضای فزآینده‌ای برای مواد‌غذایی در سطح جهان وجود دارد و انتظار می‌رود سایر محصولات مشابه با توجه به جمعیت جهان رشد این بازار را تحریک کنند. به‌علاوه دولت‌ها یک یارانه به کشاورزان پیشنهاد می‌کنند تا در تیم‌های بهتر سرمایه‌گذاری کنند و بتوانند نیازهای بهره‌وری خود را به نحو احسن برآورده سازند. از این‌رو می توان گفت که رشد تقاضای جهانی غذا طی ۷ سال آینده تأثیر مثبت و غیرقابل تصوری بر بازار ماشین‌آلات کشاورزی خواهد گذاشت.
با این وجود فقدان نیروی کار ماهر و آگاهی نسبت به ماشین‌آلات از عوامل محدود کننده رشد بازار ماشین‌آلات کشاورزی هستند که نمی‌توان از تاثیرات آن‌ها چشم پوشی کرد. در واقع در سال‌های اخیر، هزینه مواد اولیه مورد‌استفاده در ساخت ماشین‌آلات کشاورزی از قبیل لاستیک، آهن و فولاد نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان با جدیت نگران نوسانات قیمت کالاها هستند و به‌همین دلیل بسیاری از رقبا در بازار برای ارایه محصولات کارآمد و مقرون به صرفه تحت فشار قرار می‌گیرند.
ماشین‌آلات کشاورزی طیف گسترده‌ای از تجهیزات مورد استفاده در مراحل مختلف کشاورزی را پوشش می‌دهند؛ از ساده‌ترین ابزارها از قبیل ماله‌دستی گرفته تا ماشین‌های فرسایش، تریلر دوغاب و تراکتورهای پیشرفته همگی شامل این بخش می شوند. تراکتورها بیش از ۵۰ درصد از سهم بازار را در بازار جهانی ماشین‌آلات کشاورزی در سال ۲۰۱۹ میلادی به خود اختصاص داده‌اند. ماشین‌آلات آبیاری نیز بیش از ۱۰ درصد از کل بازار جهانی ماشین‌آلات کشاورزی را به‌دلیل توپوگرافی و شرایط آب و هوایی حاکم در اکثر کشورهای در حال توسعه، تشکیل می دهند که بخش عمده‌ای از جمعیت جهان را شامل می‌شود.
نقش فناوری‌ها در بازار جهانی ماشین‌آلات کشاورزی
طبق نظر کارشناسان و فعالان متخصص این حوزه، پیش‌بینی می‌شود که  فناوری‌های جدید طی سال‌های آینده می‌توانند هدایت این بازار را در دست بگیرند. هدف کشاورزان در سراسر جهان افزایش تولید محصولات زراعی از طریق کشت استاندارد و صحیح است. چرا که کاشت دستی مضرات دیگری همچون یکنواختی و خستگی تولیدکننده را به‌همراه دارد. این عوامل منفی را می‌توان با مکانیزه کردن فرآیند کاشت برطرف کرد که به حفظ ثبات در تحقق کارهای مختلف کشاورزی کمک می‌کند. علاوه بر این، اتوماسیون می‌تواند نقش بسزایی را در استفاده صحیح از مقدار کود در دانه نیز ایفا کند.
بنابراین می‌توان گفت که رشد تقاضا برای عرضه مواد غذایی متناسب با افزایش جمعیت در سطح جهان باعث می‌شود کشاورزان سازگار با فناوری‌های جدید در بخش ماشین‌آلات کشاورزی پیش روند که همین امر نتایج قابل توجهی در توسعه تولیدات این بازار حاصل می‌آورد.
منطقه آسیا- اقیانوسیه به نوعی در توسعه کاربرد فناوری‌های نوین در بخش تولید ماشین‌آلات کشاورزی بر دیگر مناطق جهان حاکم است که علت آن نیز می‌‌تواند رشد بالای جمعیت و تقاضای عرضه مواد غذایی در این منطقه باشد. اتخاذ فناوری‌های جدید و پیشرفت در حمایت از دولت
 دلایل بالاترین سهم در منطقه آسیا- اقیانوسیه است. همچنین چین و هند که پرجمعیت‌ترین کشورها هستند و میزان تقاضای مواد‌غذایی در آنها بالاست، موجبات توسعه کاربرد فناوری‌های نوین در بخش ماشین‌آلات کشاورزی را بیش از سایر کشورها فراهم می‌آورند. امریکای شمالی نیز پس از آسیا- اقیانوسیه بیشترین میزان تقاضا در این بخش را به‌خود اختصاص داده که پس از آن مناطق اروپا خاورمیانه و افریقا قرار گرفته‌اند.
بازار تجهیزات کشاورزی جهان
از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون تشویق به اتخاذ تجهیزات پیشرفته کشاورزی توسط مقامات دولتی برای توسعه بازار جهانی تجهیزات کشاورزی به میزان چشمگیری رشد پیدا کرده و پیش‌بینی شده این امر تا سال ۲۰۲۴ میلادی بین ۸ تا ۱۰ درصد در هر سال افزایش یابد.
بازار جهانی تجهیزات کشاورزی در طول سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۷۸٫۳ میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی به ۳۳۲٫۹ میلیارد دلار برسد که می‌تواند ناشی از رشد فعالیت‌های کشاورزی و جمعیت رو به رشد در سراسر جهان باشد.
بازار تجهیزات کشاورزی در جهان از لحاظ منطقه‌ای به آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، آسیا- اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا تقسیم می‌شود که از این میان، بازار تجهیزات کشاورزی آسیا- اقیانوسیه در طول سال ۲۰۱۹ میلادی سهم بازار غالب را در اختیار داشته و پیش‌بینی می‌شود که با گسترش در بالاترین CAGR در طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ میلادی بر بازار تجهیزات عمومی کشاورزی مسلط شود. تراکتورها و برداشت‌گرهای جمع‌آوری شده بزرگترین بخش در حال رشد در منطقه آسیا- اقیانوسیه هستند که تخمین زده می‌شود، قطعه تجهیزات کشاورزی برای برداشت محصولات در این منطقه، نرخ رشد ۲٫۳ برابری را در هر سال تا ۲۰۲۴ میلادی تجربه کند.
البته باید یادآور شد که پس از منطقه آسیا- اقیانوسیه، بخش برداشت و فرسایش در بازار تجهیزات کشاورزی امریکای شمالی نیز تا سال ۲۰۲۴ میلادی با بالاترین میزان رشد سالانه به‌دلیل افزایش ابتکارات دولت به‌همراه نرخ پذیرش زیاد تراکتور، پیش رود. این در حالی است که ایالات متحده امریکا با در اختیار داشتن سهم ۶۵٫۶ میلیارد دلار در بازار در سال ۲۰۱۹ میلادی در مقایسه با ۳۳٫۶ میلیارد دلاری سهم کانادا، در کل بازار تجهیزات کشاورزی در آمریکای شمالی حاکم بوده است. لازم به ذکر است که رشد و توسعه تجارت در برزیل و اولویت زیاد تجهیزات جدید کشاورزی در آمریکای لاتین از دیگر محرک‌های اصلی رشد بازار تجهیزات کشاورزی این منطقه در سال‌های آینده خواهد بود.
اندازه بازار تجهیزات کشاورزی اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی رقمی معادل  ۴۹٫۶ میلیارد دلار بوده و کشور آلمان در این منطقه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، بیشترین سهم را در اختیار داشت. پس از آن سایر کشورهای اروپایی به‌دلیل نرخ پایین بهره و درآمد قوی کشاورزان با رشد بالای تقاضا برای چندین تجهیزات کشاورزی مواجه شدند. علاوه بر این، رشد انقلابی سبز در کشورهای آفریقای شمالی و تمایل کشاورزان مصری به سمت کشاورزی شهری موجب می‌شود که پیش‌بینی‌ها برای تقویت میزان تقاضا برای تجهیزات کشاورزی در خاورمیانه و آفریقا نیز تا سال ۲۰۲۴ میلادی قوت پیدا کند.
در ادامه باید خاطر‌نشان ساخت که بازار جهانی تجهیزات کشاورزی به توسعه زمین و آماده‌سازی بستر بذر، کاشت، برداشت، زراعت، کشت علف‌های هرز، حفاظت از گیاهان پس از برداشت و فرآوری محصولات کشاورزی تقسیم می شود که هر‌کدام از اینها می‌توانند اندازه و ارزش واقعی این بازار را تعیین کنند. از دیگر تقسیم‌بندی‌های این بازار می‌توان به تراکتور، ترکیب محصول جمع‌آوری،  جمع‌کن، چرخنده، ماشین درو ساز عمودی، صفر تا بذر، دستگاه کاشت چند محصول، پنسیلر قدرت، سطح زمین لیزر، علف‌های هرز، تجهیزات آبیاری قطره‌ای، آبپاش تجهیزات آبیاری و پیوند برنج اشاره کرد.
از این‌رو پیش‌بینی می‌شود سطح زمین و آماده‌سازی بستر بذر در بازار تجهیزات کشاورزی حاکم باشد و نرخ رشد ۸/۱ درصدی را تا سال ۲۰۲۴ میلادی به صورت سالانه تجربه کند. این در حالی است که بخش برداشت و خرمن حدود ۱۷٫۶ درصد از سهم بازار جهانی تجهیزات کشاورزی را به خود اختصاص داده و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از ۳۵ درصد رشد پیدا کند.
لازم به ذکر است که تقویت کیفیت کاشت محصولات کشاورزی نیازمند رشد فناوری‌ها در تجهیزات کشاورزی است و به‌دلیل افزایش تقاضا جهت توسعه امنیت غذایی در جهان، این بازار هم مستلزم ارتقا خواهد بود. علاوه بر این، تصویب روزافزون مکانیزاسیون در بخش کشاورزی همراه با مزایای بیشماری که توسط ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی از قبیل کاهش زمان مصرف، بهره‌وری بالا و سود بیشتر به‌وجود می‌آید، تأثیر مثبتی بر رشد بازار تجهیزات کشاورزی در سال‌های آینده خواهد داشت. البته نمی‌توان از این امر غافل ماند که شهرنشینی سریع در هر دو کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه منجر به از بین رفتن زمین‌های زراعی می‌شود و از این‌رو عامل کاهش زمین‌های زراعی با هزینه‌های زیاد همراه با تجهیزات پیشرفته کشاورزی ممکن است باعث کند شدن رشد بازار جهانی تجهیزات کشاورزی تا سال ۲۰۲۴ میلادی شود.