از برکناری ساداتی نژاد تا حضور وزیری بی‌حاشیه
از برکناری ساداتی نژاد تا حضور وزیری بی‌حاشیه
اقتصادسبز آنلاین: بخش کشاورزی ایران در سال 1402 با شوک استعفای وزیر وقت جهاد کشاورزی سید جواد ساداتی نژاد در تاریخ 22 فروردین آغاز به کار کرد و تا تاریخ سه شنبه ۳۰ خرداد 1402 که نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت محمدعلی نیکبخت را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی بررسی کنند...

مریم حق بیان

بخش کشاورزی ایران در سال 1402 با شوک استعفای وزیر وقت جهاد کشاورزی سید جواد ساداتی نژاد در تاریخ 22 فروردین آغاز به کار کرد و تا تاریخ سه شنبه ۳۰ خرداد 1402 که نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت محمدعلی نیکبخت را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی بررسی کنند این وزارتخانه توسط سید محمد آقا میری، رییس سازمان دامپزشکی اداره می‌شد. بعد از رأی اعتماد مجلس به محمد علی نیکبخت که قبل از آن رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی بود‌، وی به صندلی وزارت تکیه زد و این وزارتخانه پر حاشیه را با کمترین تکانه تا به امروز مدیریت کرده است البته قائله چای دبش نیز به کارکرد وی خدشه ای وارد نکرد و تمامی کاسه کوزه‌ها بر سر وزیر قبلی شکسته شد تا جایی‌که در خبر‌ها آمد ساداتی‌نژاد نه استیضاح شد نه استعفا داد او با حکم مستقیم رییسی برکنار شد. حال نزدیک به 9 ماه است که نیکبخت سکاندار وزارت جهاد کشاورزی بوده و در این میان نه دیگر از حاشیه سازی‌های سازمان تعاون روستایی خبری هست و نه از مشکلات تامین نهاده‌ها برای دامداران، البته تعلل نیکبخت در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم تنها انتقادی است که می‌توان به کارکرد نه ماهه او در وزارتخانه وارد کرد‌.

رفع نا‌ترازی انرژی در بخش کشاورزی با ارتقای باغات
نیکبخت در نخستین روزهای وزارت خود بابیان این‌که مصرف انرژی در حوزه کشاورزی ۱۴ درصد است، بیان کرد: برای رفع نا‌ترازی در این حوزه نیاز است باغات درجه سه و دو کشور را به باغات درجه‌یک تبدیل کنیم، زیرا مصرف هر سه رتبه یکسان بوده، اما بازدهی‌ها باهم متفاوت است. وی، وجود چند صد هزار تراکتور و ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی با عمر بالای ۱۳ سال را از دیگر دلایل مصرف بالای انرژی در حوزه کشاورزی دانست و افزود: با توجه به تولید محدود ماشین‌آلات کشاورزی ازجمله تراکتور در کشور باید برای رفع نا ترازی انرژی راهکارهای مختلفی پیش‌بینی شود تا ماشین‌آلات با عمر بالا از چرخه خارج شوند و تجهیزات جدید به‌جای آن‌ها مورداستفاده قرار گیرند.

ارزیابی ستاد، سرکشی از معاونت‌ها
نیکبخت ‌ارزیابی ستاد، سرکشی از معاونت‌ها را در برنامه بازدید داخلی از وزارت قرار داد و به این منظور برای شنیدن نقطه نظرات کارشناسان و تبادل آرا با مدیران از معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی بازدید کرد.

در بازدید از معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، این بخش را مغز متفکر و شرح وظایف آن را راهبرد وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: این معاونت در اجرای وظایف وزارت جهاد کشاورزی، مسئول طرح سؤالات زیربنایی و ارائه پاسخ به آن‌ها است. معاونت امور تولیدات دامی دومین مقصد بازدید وزیر جهاد کشاورزی بود. وی همچنین در سلسله بازدیدهای خود، به معاونت زراعت رفت، در این دیدار وضعیت تولید ۷۰ درصد بخش کشاورزی به‌ویژه محصولات راهبردی موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
وی در تاریخ دهم تیرماه فاطمه زارعان را به سمت رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی منصوب کرد.

اجرای طرح ملی شهر مولد کشاورزی


وزیر جهاد‌کشاورزی در تاریخ دوازدهم تیرماه ‌بر اجرای طرح ملی شهر مولد کشاورزی با بسیج امکانات داخل وزارتخانه و قرارداد همکاری با بخش‌های دیگر تأکید و اعلام کرد: جلسات هماهنگی این طرح ملی به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و وظایف دستگاه‌های مجری طرح ازجمله وزارت صمت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و … برای ایجاد پنج شهر ابلاغ‌شده است.

انتصاب سرپرست حوزه وزارتی


«محمدعلی نیکبخت در تاریخ هفدهم تیرماه طی حکمی «شاهرخ رمضان نژاد» را به سمت مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی منصوب کرد.

انتصاب‌های دنباله دار
وی همچنین در ادامه عزل و نصب‌های مرسوم و معروف در وزارت جهاد کشاورزی «سید مجتبی خیام نکویی» را به سمت «رئیس کمیته بهره‌وری وزارت جهاد کشاورزی» منصوب کرد همچنین در احکام جداگانه‌ای «خداکرم جلالی» را به سمت «مشاور وزیر در امور توسعه کشاورزی و روستایی با رویکرد جهادی» و «غلامحسین آقایا» را به سمت «مشاور وزیر در امور برنامه‌ریزی و توسعه کشاورزی دانش‌بنیان» منصوب کرد.

همچنین وی در تاریخ بیستم تیرماه در حکمی جانعلی بهزادنسب را به سمت «مشاور عالی و دستیار وزیر» منصوب کرد.
وی در سفر‌های استانی خود ابتدا به گلستان بعد به مازندران و بعد به گیلان سفر کرد و در استان گیلان واردات و صادرات محصولات کشاورزی مشروط به منافع تولید و تولید کننده عنوان و افزود‌: صیادی و آبزی پروری در کشور یکی از استعدادهای بی نظیر برای سرمایه‌گذاری و اشتغال بوده که مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی است و تصمیمی نخواهیم گرفت که تأثیر منفی در تولید و زندگی تولیدکننده داشته باشد.

سازمان دامپزشکی مرجع تشخیص و اعلام تخلفات در صدور مجوز پروانه‌های بهداشتی
وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ 24 تیرماه با صدور ابلاغیه‌ای مرجع نظارت تشخیص و اعلام تخلفات در صدور مجوز پروانه بهداشتی از مفاد قانون بند (و) ذیل تبصره (۲) ماده (۵) قانون نظام جامع دامپروری کشور را معرفی کرد.

26تیرماه 1402 وزیر جهادکشاورزی و دبیر اجرایی شورای بین‌المللی زیتون سازمان ملل متحددیدار کردند

محمدعلی نیکبخت و عبدالطیف غدیرا با یکدیگر دیدار کردند، در این دیدار غدیرا از ایران به‌‌عنوان پایتخت زیتون خاورمیانه یاد کرد و از اختصاص عنوان سالنامه Olivae در سال ۲۰۲۳ به زیتون ایران خبر داد.

امضای سند پروژه همکاری‌های فنی پسته (TCP) بین ایران و فائو

در دومین روز از مرداد‌ماه سال‌جاری سند پروژه همکاری‌های فنی پسته (TCP) بین وزارت جهاد‌کشاورزی و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) امضا شد.
پروژه همکاری‌های فنی پسته بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در راستای ساماندهی و استانداردسازی زنجیره کامل تولید تا عرضه محصول پسته ایران که یکی از محصولات مهم باغبانی از نظر سطح زیر کشت، تولید و صادرات است، در حضور وزیر جهاد کشاورزی به امضای محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و پوباک دهوج جی‌سی سرپرست دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران رسید.

شرط وزارت جهاد کشاورزی برای تاجران برنج
وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی دوشنبه دوم مرداد- مجلس شورای اسلامی و گزارش کمیسیون کشاورزی، در مورد بررسی نحوه سیاستگذاری دستگاه‌های متولی در حوزه مدیریت بازار کالاهای راهبردی گندم و برنج در مورد شرط دولت برای واردات برنج گفت: وارد کنندگان برنج باید به همان نسبت که برنج وارد می‌کنند، برنج شمال کشور را خریداری و در فروشگاه‌های سراسر کشور توزیع کنند.
وی با اشاره به تامین گندم مورد نیاز کشور بیان کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ حدود 2 میلیون هکتار کشت آبی گندم و نزدیک به چهار میلیون هکتار هم کشت گندم به صورت دیم‌زار بوده است.
وی با اشاره به تأثیر شرایط آبی در تولید گندم، اضافه کرد: میزان خرید گندم تا امروز از مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گذشته که در مقایسه با سال گذشته، ۳۰ درصد افزایش یافته است و‌‌ نسبت به سال ۱۴۰۰ هم ۸۲ درصد افزایش تولید گندم را داشتیم. نیکبخت ادامه داد: پیش‌بینی این است که تا پایان فصل برداشت و زمان خرید گندم، تولید این محصول استراتژیک از مرز ۸ میلیون تن خواهد گذشت که رکورد مهمی در چند سال گذشته محسوب می‌شود. وزیر جهاد‌کشاورزی با بیان این‌که امسال نسبت به سنوات گذشته گندم کمتری را وارد خواهیم کرد، گفت: این اقدام صرفه‌جویی ارزی برای کشور به‌همراه خواهد داشت، همچنین تلاش می‌کنیم برای تولید این محصول استراتژیک با توجه به محدودیت منابع آبی به سمت افزایش عملکرد برویم.

تهاتر نهاده‌های کشاورزی مسیری هموار در افزایش تبادلات تجاری ایران و صربستان


محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی سوم مردادماه در دیدار با ولادیمیر اورلیچ رئیس پارلمان صربستان و هیأت همراه بیان کرد: ایران و صربستان رابطه دوستانه تاریخی با هم داشته و دارند و ما تلاش می‌کنیم این رابطه مستحکم‌تر از گذشته در حوزه‌های اقتصادی و به ویژه کشاورزی گسترش یابد.

سود بازرگانی واردات مرغ صفر شد
معاون اول رئیس جمهور تصویب‌نامه هیئت وزیران را درباره تعیین سود بازرگانی گوشت مرغ ابلاغ کرد.
هیأت وزیران در جلسه چهارم مرداد ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی سود بازرگانی گوشت مرغ را صفر تعیین کرد.

انتصاب مشاور وزیر و رئیس سازمان حراست
با حکم وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ 16مردادماه ، مرتضی اردستانی مشاور وزیر و رئیس سازمان حراست وزارت جهادکشاورزی معرفی و منصوب شد.همچنین نیکبخت محمدابراهیم حسن‌نژاد را به عنوان معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی معرفی و منصوب کرد.

اجرای قطعی طرح کاشت یک میلیارد درخت


وزیر جهادکشاورزی در تاریخ 24 مردادماه اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در اقلیم خشک و نیمه خشک کشور و در عین حال متاثر از گرد و غبار همسایگان را ضروری دانست و از به کار بستن توان وزارت برای پاسخ به این مطالبه حاکمیتی خبر داد.

تقویم کشاورزی ایران و عراق


وزرای کشاورزی ایران و عراق در تاریخ 28 مردادماه بر اجرای توافقات و اسناد کشاورزی در چارچوب استانداردهای مورد توافق دو کشور به انضمام تقویم کشاورزی مطابق با شرایط بازار و نیاز فصلی طرفین به محصولات مورد تقاضا تأکید کردند.

دیدار وزیر جهاد‌کشاورزی ایران و مالزی در تهران

وزیر جهادکشاورزی با زامبری عبدالقدیر دیدار کرد، تشکیل کمیته مشترک همکاری کشاورزی ایران و مالزی برای عملیاتی ساختن تفاهم‌نامه‌های امضا شده‌ نشست روز نخست تیر‌ماه در مالزی، مورد تأکید طرفین قرار گرفت.

برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در محصولات اساسی
وزیر جهاد‌کشاورزی در سیزدهم شهریور ماه و همزمان با هفته دولت گفت: هم‌اکنون انبارها و سردخانه‌های کشور مملو از کالای اساسی است و کشورمان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به مرز خودکفایی رسیده است.
وی در‌خصوص بررسی وضعیت فعلی تولید و تنظیم بازار کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی، به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید محصولات اساسی اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد‌کشاورزی متولی امنیت غذایی کشور و تأمین غذای سالم، قابل دسترس و باکیفیت است به طوری که کشور با بالغ بر ۸۵ میلیون نفر باید به سمت خودکفایی در تأمین نیازهای غذایی خود مطابق با بیانات رهبری و ریاست جمهوری حرکت کند.
وی افزود: در اسناد بالادستی و به‌ویژه سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم توسعه، وزارت جهاد‌کشاورزی به کمک سایر دستگاه‌ها و نهادها باید بتواند امنیت غذایی را تا حد ۹۰ درصد با خودکفایی محصولات اساسی و البته با حفظ منابع زیستی و پایه و طبیعی حاصل کند.
نیکبخت اضافه کرد: همچنین براساس سند امنیت غذایی دانش‌بنیان و دستور رئیس جمهوری، باید در ۱۴ محصول اساسی کشور به طور متوسط به ضریب خودکفایی ۹۰ درصد و در ۵ کالا به ۱۰۰ درصد خودکفایی برسیم.
وی افزود: برای تحقق این امر لازم است برخی اختیارات، مسئولیت‌ها و منابع مالی مورد نیاز در اختیار وزارت جهاد‌کشاورزی قرار گیرد که امید است با تصویب و ابلاغ برنامه هفتم این مهم حاصل آید.

تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای پیشرفت طرح جهش تولید دیمزارها
معاونت زراعت وزارت جهاد‌کشاورزی به منظور توسعه دانش‌بنیان، افزایش ضریب توسعه دانش و ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی برای پیشرفت طرح جهش تولید دیمزارها، با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در تاریخ 21 شهریور تفاهم‌نامه امضا کرد.

فعالیت ستاد عالی پسته پس از 2 سال وقفه

ستاد عالی پسته پس از 2 سال وقفه، روز چهارم مهرماه به ریاست وزیر جهادکشاورزی تشکیل جلسه داد، بررسی راه‌کارهای رفع موانع تولید و صادرات این محصول ارزآور در دستور کار این نشست قرار گرفت.

آغاز سال زراعی با حضور وبیناری وزیر جهادکشاورزی
صبح سه‌شنبه (۴ مهر) آیین آغاز سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ و چهارمین سال جهش تولید در دیمزارها با حضور محمد علی نیکبخت مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام، معاونان و مدیران وزارت جهادکشاورزی برگزار شد.

حفظ کاربری قبل از صدور حکم
در تاریخ دهم مهرماه وزیر جهادکشاورزی از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور، فقط ۶ درصد را حاصلخیز درجه یک دانست و با توجه بر محدودیت منابع پایه کشاورزی بر ضرورت حفظ کاربری این اراضی، قبل از صادر شدن حکم، تاکید کردوگفت: تامین غذای سالم و قابل دسترس برای ۸۵ میلیون نفر ایرانی، آن هم با محدودیت منابع آب و خاک، مسئولیت سنگین و دشواری است.

نمایش توانمندی‌های روستایی و عشایری ایران در مصلی تهران
آیین افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری ایران با عنوان «روستاآباد» ۱۲ مهرماه باحضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر جهادکشاورزی و سایر مسئولان در محل مصلی تهران برگزار شد.

نوسانات بازار به حداقل برسد
وزیرجهاد کشاورزی گفت: باید نوسانات بازار را به حداقل رساند و آن را تعدیل کرد. در نشست بررسی میوه شب عید در سازمان تعاون روستایی در تاریخ 15 مهرماه بیان کرد: نیاز است مردم نتیجه طرح‌های تعاون روستایی را ببینند و با درایت جلوی نوسانات بازار میوه گرفته شود، تنظیم بازار با انبارش یا واردات میوه محقق می‌شود. وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم مصرف نکنید بنابراین نباید بازار میوه دچار کمبود شود. وی افزود: کشور نباید در محصولاتی همچون سیب‌زمینی، پیاز و گوجه دچار بحران شود که این مهم از طریق فعال کردن گلخانه‌ها اتفاق خواهد افتاد.

16 مهرماه رئیس سازمان دامپزشکی کشور منصوب شد


در حکمی از سوی وزیر جهاد کشاورزی، «مجتبی نوروزی» به سمت رئیس سازمان دامپزشکی کشور منصوب شد.
نیکبخت همچنین طی پیامی روز ملی دامپزشکی را تبریک و تاکید کرد که سلامت دام و غذای مردم متکی به تلاش صادقانه، بی‌وقفه و عالمانه منابع انسانی خدوم سازمان دامپزشکی کشور، دستگاه‌ها و مؤسسات همکار در بخش خصوصی و عمومی، نظام عالی آموزشی و دانشگاهی است و این پاسداری از حریم امنیت غذایی کشور را به مناسبت روز ملی دامپزشکی به همه دست‌اندرکاران این حوزه تبریک گفت.

انتصاب ‌مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام


محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی طی حکمی، در تاریخ 23 مهرماه «حسین شیرزاد» را به سمت «عضو موظف هیات مدیره و مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام» منصوب کرد.

توسعه روابط کشاورزی و تجاری تهران و بیشکک


وزیر جهادکشاورزی در راس هیأتی متشکل از تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و همراهی برخی مدیران در تاریخ 27 مهرماه وارد بیشکک پایتخت قرقیزستان شد؛ توسعه روابط کشاورزی و تجاری از جمله اهداف وی در این سفر بود
وی پس از ورود به بیشکک قرقیزستان با وزیر اقتصاد این کشور دیدار کرد. و در گفت‌وگو با دانیار امان گلدیف با تأکید بر اعتقاد عمیق دو کشور به توسعه روابط در زمینه‌های تجاری و اقتصادی گفت: فرصت‌های مناسبی برای همکاری مشترک وجود دارد و باید شرایط موجود که چندان هم رضایت‌بخش نیست به سمت گسترش مناسبات و همکاری براساس منافع ملی دو کشور پیش رود.

پرداخت همه مطالبات گندم‌کاران
وزیر جهادکشاورزی سی ام مهرماه خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران داد و گفت : با واریز ۳۵ هزار میلیارد تومان دیگر و جمع کل ۱۵۶ هزار میلیارد تومان، همه مبلغ گندم خریداری شده از کشاورزان توسط دولت در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ پرداخت شد.
وی همچنین از از پایان تسویه مبلغ گندم خریداری شده در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ خبر داد و گفت: امسال وزارت جهادکشاورزی با کمک دولت توانست ۱۰ میلیون و ۳۵۷ هزار تُن گندم از کشاورزان ۳۱ استان کشور خریداری کند.

ارزآوری 628 میلیون دلاری صادرات انواع آبزیان
نیکبخت دوم آبان‌ماه براساس آمار رسمی اعلام کرد که‌، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون صادرات انواع آبزیان ایران، ارزآوری 628 میلیون دلاری داشته است.
وی گفت‌: طبق آمار گمرک ایران طی دو سال و نیم گذشته 319 هزار تن صادرات انواع آبزیان به ارزش628 میلیون دلار به کشورهای مختلف جهان داشته است که این آمار حکایت از ظرفیت بالای کشور در زمینه صادرات محصولات شیلات و آبزیان دارد.
بر اساس آمار صادرات انواع آبزیان در 6 ماهه نخست1402، 61 هزار تن به ارزش 131 میلیون دلار، سال 1401 نیز 134 هزار تن به ارزش 301 میلیون دلار و همچنین در سال 1400، به میزان 124 هزار تن به ارزش 197 میلیون دلار بوده است که این اعداد، نشان دهنده رشد روز افزون صادرات آبزیان هستند که فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در زمینه صادرات نیز به شمار می‌رود.

تداوم پایداری در بازار مرغ و گوشت قرمز با تولید قراردادی


وزیر جهادکشاورزی هشتم ابان ماه در نشست شورای معاونین اجرای کامل رفع تداخل و صدور سند اراضی، کاشت یک میلیارد درخت، مولدسازی، تداوم پایداری بازار مرغ و گوشت قرمز، نهاده‌های کشاورزی، خودکفایی در محصولات راهبردی و افزایش ضریب خودکفایی در تولید سایر محصولات، توسعه کشت گلخانه‌ای، آموزش و ترویج، احیای واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل تولیدی، مدیریت عرضه و تقاضای بازار محصولات کشاورزی، در زمان تعیین شده برنامه جامع وزارت را خواستار شد.

استقرار امنیت پایدار با اجرای اسناد همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان
وزیر جهادکشاورزی نوزدهم ابان ماه و در آخرین روز از اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان از روند تفاهمات بین دو کشور ابراز رضایت کرد و بر گسترش روابط در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و کشاورزی با هدف تامین منافع دو ملت تاکید کرد.
نیکبخت گفت: در بدو ورود هیات افغانستان، اجلاس کمسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور برگزار شد و متعاقب آن ۵ کمیته تخصصی ذیل کمیسیون اصلی شکل گرفت، این کمیته‌ها با بررسی مسایل تخصصی، اسناد مشترکی را تهیه و برای امضا آماده شده است.

انتصاب مجری طرح گیاهان دارویی و مجری طرح ملی زراعت چوب
محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی هفدهم آبان‌ماه در احکام جداگانه ای «حسین زینلی» را به سمت مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی ‌و «کامران پورمقدم» به سمت مشاور وزیر و مجری طرح ملی زراعت چوب منصوب کرد.

نشست مشترک وزیر جهادکشاورزی و اعضای کانون صنایع غذایی هفدهم آبان‌ماه

وزیر جهادکشاورزی، در دیدار با اعضای کانون صنایع غذایی ایران از لزوم ایجاد تشکل‌های قدرتمند برای رونق تولید گفت و تأکید کرد: تولید، فرآوری و صادرات محصول، بازاررسانی، ارزش‌ افزوده و ضایعات در بخش کشاورزی یک زنجیره به هم پیوسته از فعالیت تولیدکننده و صنعتگر است.
وی صنعت، بازرگانی و تجارت را جزو جدایی‌ناپذیر تولید عنوان کرد و گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی چرخ تولید را به حرکت وا می‌دارند و با ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات کشاورزی، خلق پول و ثروت می‌کنند.
وی همچنین صنعت و بازرگانی را حلقه رشد تولید و عاملی برای گشودن دروازه صادراتی و خلق ثروت برای کشور خواند و از حضور بخش خصوصی در لایه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری استقبال کرد.
وزیر جهاد‌کشاورزی در تشریح این فرایند، تولید گوجه‌فرنگی و جذب مازاد تولید به صنعت را نمونه بارز اتحاد تولید و صنعت برای ایجاد ارزش افزوده معرفی و خاطرنشان کرد: وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی برای دریافت روزانه ۵۰ هزار تن گوجه‌فرنگی در تابستان امسال، ضمن جلوگیری از زیان تولیدکننده و کشاورز، فراوری و راهی بازارهای صادراتی شد و ارز حاصل از فروش محصول فراوری شده به چرخه اقتصاد کشور بازگشت.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت جهادکشاورزی و اصناف


وزیر جهادکشاورزی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اتاق اصناف ایران در تاریخ 29 آبان ماه از یکپارچه‌سازی بازرسی و نظارت بر بازار به عنوان مفاد محوری مورد تفاهم طرفین یاد کرد.
نیکبخت در نشست هم‌اندیشی با روسای اتاق‌های اصناف مراکز استانها، گفت: معیشت و سفره مردم جزو الویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است و امنیت غذایی ۸۵ میلیون ایرانی از راه تولید داخل میسر می‌شود.
وی تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش، نه تنها علاقمند به تامین غذا بر اساس واردات نیست بلکه معتقد است؛ نیاز داخل از تولید داخل تامین شود، بنا بر این اصل از تولیدکنندگان در همه صنوف با جدیت حمایت می‌کنیم.

سی‌ام آبان‌ماه‌؛ مریم جلیلی‌مقدم
سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور شد
در حکمی از سوی نیکبخت وزیر جهاد‌کشاورزی، «مریم جلیلی‌مقدم» به سمت سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور منصوب شد.

خلق ثروت، صادرات و برندسازی با صنایع تبدیلی و تکمیلی
وزیر جهادکشاورزی سوم آذرماه در نشست با مسئولان بسیج دانشجویی از سرفصل برنامه‌های کشاورزی کشور گفت و نگاه بسیجی به حل مسایل را نویدبخش رسیدن به قله‌های موفقیت دانست.
جمعی از مسوولان بسیج دانشجویی در نشستی پیرامون حل مسایل اساسی کشور با وزیر جهادکشاورزی دیدار کردند، محمدعلی نیکبخت با ابراز خشنودی از حضور دانشجویان و عزم آنها در بررسی مسایل کشاورزی برای گره‌گشایی از برخی مشکلات موجود، گفت: وزارت جهادکشاورزی آماده دریافت طرح‌های نوآورانه و فناورانه برای عبور از موانع موجود بر سر راه توسعه کشاورزی است.

انتخاب ایران به ریاست شورای بین‌المللی زیتون
چهارم آذر‌ماه جمهوری اسلامی ایران با پیگیری‌های مستمر وزارت جهاد کشاورزی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا به ریاست شورای بین‌المللی زیتون انتخاب شد.
پیگیری‌های مستمر وزارت جهاد‌کشاورزی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید، در جلسه تخصصی روز پنجشنبه ۲ آذر ماه شورای بین‌المللی زیتون، ایران براساس اتفاق آرا برای سال ۲۰۲۴ به ریاست این نهاد تخصصی بین‌المللی انتخاب شد.

توافق همکاری کشاورزی ایران و کوبا روی میز مذاکره تهران


طبقه ۱۶ ساختمان وزارت جهادکشاورزی، شامگاه ۱۱ آذر محل دیدار وزیر کشاورزی کوبا و هیأت همراه با محمدعلی نیکبخت بود تا توافقات همکاری دو کشور بر روی میز مذاکره مورد ارزیابی قرار گیرد. تیم مذاکره ‌کننده کوبایی به ریاست وزیر کشاورزی این کشور در تهران با وزیر جهادکشاورزی کشورمان دیدار و گفت‌و‌‌گو کرد. محمدعلی نیکبخت در این دیدار با اشاره به سابقه انقلابی و ضداستکباری دو کشور گفت: ما می‌توانیم با همکاری در بخش‌های مختلف کشاورزی نیاز یکدیگر و منافع دو ملت را تامین کنیم.

13 آذرماه‌؛ ایران و قزاقستان در شاهراه همکاری دوجانبه


نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان» به ریاست وزیر جهادکشاورزی کشورمان و با حضور معاون نخست‌وزیر قزاقستان و مشارکت هیأت‌های کارشناسی دو طرف برگزار شد و اسناد و توافق‌نامه‌های همکاری در این دور از مذاکرات به امضای نمایندگان دو کشور رسید.

قانون‌گذار و مجری دور یک میز
چهاردهم اذرماه مجلسی‌ها با حضور در وزارت جهادکشاورزی از روند تصویب برنامه هفتم توسعه، ردیف‌های اعتباری کشاورزی و تطبیق برنامه‌های راهبردی با قوانین بالادستی و سیاست‌های اجرایی با وزیر و مسئولان به گفت‌وگو نشستند.

بازدید وزیر جهاد‌کشاورزی از «شرکت دانش بنیان نوا واکسن راد»


وزیر جهاد‌کشاورزی، هجدهم اذرماه در ادامه سفرهای استانی هیات دولت به استان البرز از شرکت دانش بنیان نوا واکسن راد و طرح پرورش کشت ‌و صنعت قارچ آبیک بازدید کرد.

تأکید بر صادرات محصولات کشاورزی
وزیر جهاد‌کشاورزی 27 آذرماه در نشست شورای معاونین و به الزامات سرمایه‌گذاری در زیربخش‌های کشاورزی پرداخت و با بیان اینکه هیچ انسدادی در صادرات محصولات کشاورزی نداریم، گفت: کشاورزان و تولیدکنندگان باید در بازارهای بین‌المللی نقش‌آفرین باشند زیرا صادرات موجب تداوم جریان تولید می‌شود.

امضای ۶ یادداشت تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و سنگال
پنجمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سنگال پس از دو روز مذاکره، تبادل نظر و بررسی و امضای شش یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه همکاری با شروع اولین روز از زمستان به کار خود پایان داد.

سیاست ایران توسعه همه‌جانبه روابط با افریقا

در نخستین روز دی ماه 1402وزیر جهاد کشاورزی کشورمان و رئیس گروه مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سنگال با وزیر امور خارجه و مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی سنگال و ایران در داکار دیدار و گفت‌وگو کرد.
نیکبخت با اشاره به اشتراکات دینی، مذهبی، سیاسی و فرهنگی دو کشور گفت: سیاست و اراده جمهوری اسلامی ایران، توسعه همه‌جانبه روابط با کشورهای آفریقایی به‌ویژه کشور دوست و مسلمان، سنگال است.
وی ادامه داد: تهران برای توسعه روابط با کشورهای آفریقایی هیچ محدودیتی ندارد و آماده هرگونه همکاری و به اشتراک گذاشتن تجارب خود با برادران سنگالی است.

انتصاب‌های پر تعداد در دی ماه


وزیر جهاد‌کشاورزی در احکام جداگانه‌ای «شایان نادری» را به سمت رییس سازمان امور عشایر ایران‌، «عوض علیزاده‌ مقدم» را به سمت رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه کشاورزی، «عباسعلی مطلبی» را به سمت مشاور وزیر در امور دامپزشکی‌، «سیدحسین حسینی» معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران به عنوان «دبیر ستاد توسعه دریامحور در بخش کشاورزی»، «مهرداد پاکار» فرمانده بسیج وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستیار وزیر در امر مردمی‌سازی دولت‌، «مقداد همتی» به سمت سرپرست موسسه جهاد استقلال ، «ناصر توکلی» را به‌عنوان عضو موظف هیأت مدیره، مدیرعامل و نایب رییس هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی به مدت ۲ سال و «ایوب فصاحت» را به سمت سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و همچنین «حشمت عزیزان» را به سمت رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، «مازیار احمدحسینی» را به عنوان عضو موظف هیات مدیره شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، «عطاءالله ابراهیمی» را به عنوان «رییس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری» و «محسن مردی» را به عنوان رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی منصوب کرد.

دانش از چاردیواری مراکز تحقیقاتی بیرون آید
وزیر جهادکشاورزی بیستم دی‌ماه در نشست با رئیس و معاونان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر ورود تحقیقات کاربردی به مزارع و واحدهای تولیدی کشاورزی تأکید کرد و دانش‌بنیان‌سازی کشاورزی را تنها راه بقای کشاورزی ایران برای تأمین امنیت غذایی کشور دانست.

بالاخره نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شد
در تاریخ 27 دی ماه نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۳-۱۴۰۲ پس از تصویب در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی از سوی وزیر جهادکشاورزی رسماً اعلام شد.
نیکبخت در نشست شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با تشریح روند قانونی بررسی و تعیین قیمت محصولات راهبردی کشاورزی گفت: شورای قیمت‌گذاری با حضور همه اعضا و تبادل نظر در جلسات متعدد کارشناسی، قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی ۳-۱۴۰۲ تعیین و مصوب کرد.
وزیر جهادکشاورزی با تصریح بر مصوبه شورا که نماینده کشاورزان هم از اعضای آن هستند، اعلام کرد: براساس خرد جمعی، کار کارشناسی و هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی ۳-۱۴۰۲ به مبلغ ۱۷۵ هزار ریال تصویب و اعلام می‌شود.

راهبرد وزارت جهادکشاورزی؛ تأمین از راه تولید داخل
وزیر جهادکشاورزی در بازدید از موسسه جهاد استقلال بر تامین نهاده‌های کشاورزی از راه تولید داخل تأکید کرد و تامین کنندگان نزدیک را اولویت برنامه واردات نهاده عنوان کرد.
وی‌، در حضور مدیرعامل و روسای موسسات زیرمجموعه این موسسه اظهار کرد: جهاد استقلال در زمان ادغام جهاد سازندگی و کشاورزی خود را به خوبی نشان داد و کارهای بزرگی را به سرانجام رساند.
نیکبخت تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی حامی جهاد استقلال در تمام زمینه‌ها خواهد بود.

انتصاب‌های دیگر در آغاز بهمن ماه
وزیر جهاد کشاورزی در ابلاغی «حسین اربابی‌فر» را به‌عنوان مدیر مسئول خبرگزاری کشاورزی ایران و عضو کارگروه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی و «رضا فتوحی» را به عنوان مشاور وزیر و مجری طرح کشت فراسرزمینی منصوب کرد.

بازدید مقام معظم رهبری از دستاوردهای کشاورزی دولت سیزدهم


دهم بهمن‌ماه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با حضور در نمایشگاه توانمندی‌های تولید ایرانی که در حسینیه امام خمینی (ره) برپا شده بود از غرفه دستاوردهای کشاورزی بازدید کرد.
محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی در این بازدید با تشریح عملکرد مدیریت کلان کشاورزی در دولت سیزدهم، اقدامات و برنامه‌های زیرساختی وزارت جهادکشاورزی در دستیابی به امنیت غذایی پایدار بر پایه دانش‌بنیان سازی کشاورزی را به محضر رهبر انقلاب ارائه کرد.
به گفته نیکبخت، افزایش ضریب خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی، خودکفایی در تولید گندم نان، افزایش ظرفیت دانش‌بنیان سازی کشاورزی، تولیدات سازمان تات در بذر با راندمان بالا از جمله پیشرفت‌های کشاورزی در دولت سیزدهم است.
براساس این گزارش، در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی در تولید مکمل‌های پروبیوتیک انسانی، دامی، طیور، آبزیان، آفت‌کش و کود زیستی، آنزیم و مخمر، مکمل خوراک دام و طیور، کشت بافت گیاهان، بهبود‌ دهنده‌های آرد و غلات، استحصال ماده موثر گیاهان دارویی، بهبود راندمان کشت، تولیدات بهداشتی و آرایشی حاصل از آبزیان، هوشمندسازی کشاورزی، گلخانه‌های هوشمند و… فعالیت دارند.

شیلات حوزه پرسود کشاورزی و اقتصاد ملی است


وزیر جهادکشاورزی در قشم، آبزی‌پروری، صیادی و شیلات را حوزه پرسود کشاورزی و اقتصاد ملی دانست و بر تحقق منویات رهبری در توسعه دریا‌محور و سواحل تأکید کرد.
نیکبخت در نهمین روز از دهه مبارک فجر برای بازدید و افتتاح پروژه‌های شیلاتی وارد قشم شد و در حاشیه بازدید از طرح پرورش ماهی در قفس به خبرنگاران گفت: با تحقیق می‌گویم «شیلات در جمهوری اسلامی ایران یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تواید، اشتغال، صادرات و ارزآوری است.»

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی
محمدعلی نیکبخت در نخستین نمایشگاه برترین‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی در تاریخ 24 بهمن‌ماه گفت: برای دستیابی به کشاورزی دانش‌بنیان و بهره‌ور و پایداری امنیت غذایی به شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشکده‌های کشاورزی و بخش تحقیقات وزارتخانه امید بسته‌ایم.
وی به شرکت‌های دانش‌بنیان اطمینان داد فضا در بخش کشاورزی به گونه‌ای برای فعالیت آنان باز شود تا بتوانند از تمام ظرفیت‌های موجود برای تولیدات خود استفاده و در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کنند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت جهادکشاورزی و کمیته امداد امام خمینی (ره)


وزیر جهادکشاورزی و رییس کمیته امداد امام خمینی‌(ره) 25 بهمن ماه تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای اجرای طرح‌های ارتقای بهره‌وری دامداری کوچک مقیاس در راستای کمک به افزایش امنیت غذایی کشور را امضا کردند.

توسعه همکاری کشاورزی تهران و کوالالامپور
وزیر‌کشاورزی و امنیت غذایی مالزی 28 بهمن‌ماه ‌در دیدار با وزیر جهادکشاورزی ایران‌، به مرور تفاهم‌نامه‌های گذشته و تبادل‌نظر در مورد همکاری‌های پیش‌رو پرداخت.
نیکبخت در دیدار با همتای مالزیایی خود ضمن برشمردن اشتراکات فرهنگی و دینی دو ملت از ایستادگی مالزی بر سر آرمان فلسطین تشکر کرد و گفت: تشابه اعتقادی و سیاست یکسان در برابر صهیونیزم لزوم همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی دو کشور را فراهم کرده است.

سقف تولید برداشته شد
در نشست شورای معاونین آخرین هفته بهمن ماه که با حضور مسوولان ستادی و مشارکت وبیناری سازمان جهاد‌کشاورزی استان‌ها به ریاست وزیر جهادکشاورزی برگزار شد نیکبخت بار دیگر بر تولید صادرات‌محور تاکید کرد و افزود: هیچ مانع و توقفی در تولید پذیرفته نیست، تولید سقف ندارد، چون ۱۵ کشور همسایه نیازمند محصولات کشاورزی ایران هستند و می‌توان با صادرات محصولات کشاورزی برای اقتصاد کشور ارزآوری کرد.

خودکفایی در موز/ اولین محصول طرح خودکفایی سال آینده به بازار می‌آید
همچنین در جلسه شورای معاونین ،نیکبخت از صادرات محصولات باغی گفت و افزود: در محصولات باغی، سبزی و صیفی صادر کننده هستیم. در محصولات گرمسیری به ویژه موز با اجرای برنامه خودکفایی با بخش خصوصی، ۴۵۰-۴۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی ایجاد می‌شود و اولین محصول آن سال ۱۴۰۳ به بازار خواهد آمد.
وی اصلاح و ارتقای درجه باغات را ضروری دانست و اذعان داشت: ۶۰-۵۰ درصد باغات کشور درجه ۳ و ۲ است و برای ارتقای بهره‌وری و کیفی‌سازی ‌باید به سمت احداث باغات درجه یک حرکت کرد.

رکورد صنعت تولید مرغ در بهمن ماه
وزیر جهادکشاورزی جوجه‌ریزی بهمن ‌ماه را نشانه ظرفیت تولید صنعت مرغ کشور دانست و بر پایداری تولید در آخرین ماه سال تأکید کرد.
محمدعلی نیکبخت در قرارگاه امنیت غذایی نخستین هفته اسفند ماه گفت: هیچ ممنوعیتی در مسیر تولید پذیرفته نیست و ایجاد مانع، تخلف و مسوول باید پاسخگو باشد.
وی بار دیگر روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها را برای صدور هرگونه مجوز با رعایت شرایط فنی مکلف کرد و افزود: همه مجوزهای کشاورزی اعم از باغبانی، زراعت، مرغداری، دامداری، آبزی‌پروری و… بدون محدودیت و در کوتاه‌ترین زمان به متقاضیان اعطا می‌شود و سازمان جهاد‌کشاورزی استان‌ها در این زمینه نیاز به هیچ دستورالعملی از سوی وزارت جهادکشاورزی ندارند.
وزیر جهادکشاورزی سیاست «سقف تولید برداشته شده است» را فصل‌الخطاب رفع هرگونه مانع در برابر تولید اعلام کرد و افزود: ایران سرزمین وسیعی است و با رعایت شرایط فنی، هرگونه مجوز تولید در سراسر کشور به بهره‌برداران داده می‌شود، به این ترتیب مسیر صدور مجوز تولید کوتاه‌تر و راه سرمایه‌گذاری هموارتر خواهد شد.

رشد 23 درصدی صادرات محصولات کشاورزی در 1402
سازمان غذا و خواربار جهانی (فائو) اعلام کرده است که ایران باوجود آنکه کشوری خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود اما به دلیل وجود اقلیم‌های گوناگون در دل خود می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز غذایی خود بخشی از مواد غذایی و محصولات کشاورزی کشورهای خاورمیانه را نیز تأمین کند و در این زمینه ارزآوری قابل توجهی داشته باشد.
کیفیت بالا و قیمت مناسب، دو عامل اصلی تقاضای بالای کشورهای دیگر برای واردات از ایران هستند.
از طرف دیگر کشاورزی بزرگ‌ترین بخش در اقتصاد کشورهای درحال ‌توسعه است که می‌تواند به شیوه‌های گوناگون مانند عرضه نیروی کار و سرمایه، تامین مواد خام و غذای ارزان، ایجاد بازار برای کالاهای تولیدی در بخش صنعت و تأمین ارز خارجی، به توسعه اقتصادی کشورها کمک کند.
به‌همین دلیل دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای شروع به کار خود تجارت محصولات کشاورزی و مواد غذایی با کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار داده است به همین دلیل آمارها حاکی از آن است که صادرات این محصولات طی دو سال اخیر با افزایش محسوسی روبه‌رو شده‌اند.
با این حال برخی از رسانه‌ها، کارشناسان و فعالان رسانه‌ای طی دو هفته اخیر این افزایش صادرات و ارزآوری صادرات محصولات کشاورزی را نادیده گرفته و بدون آن که زحمت رجوع به آمارهای گمرک را به خود بدهند، چشم و گوش بسته مدعی کاهش قابل توجه صادرات این محصولات شده‌اند.
به‌نظر می‌رسد فرافکنی این عده صرفاً به دلایل سیاسی برمی‌گردد به طوری که آنها نمی‌توانند توسعه تجارت محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران با همسایگان خود را که به مدد توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده، ببینند.

جزئیات صادرات محصولات کشاورزی
براساس آمار گمرک در هفت ماهه سال جاری 4 میلیون و 288 هزار و 921 تن و 949 کیلوگرم به ارزش 3 میلیارد و 6 میلیون و 127 هزار و 437 دلار محصول کشاورزی و مواد غذایی شامل میوه و تره‌بار؛ خشکبار؛ محصولات حیوانی و صنایع وابسته؛ گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی از کشور صادر شده است.
مطابق اعلام گمرک کشور، در هفت ماه سال جاری 79 میلیون و 490 هزار و 185 تن کالا به ارزش 28 میلیارد و 344 میلیون و 696 دلار به خارج از کشور صادر شده، بنابراین سهم آن از کل صادرات غیرنفتی کشور حدود 11 درصد بوده است.
این در حالی است که در سال گذشته در همین بازه زمانی 4 میلیون و 110 هزار و 64 تن و 993 کیلوگرم محصول کشاورزی و مواد غذایی به ارزش 2 میلیارد و 436 میلیون و 230 هزار و 555 کیلوگرم از کشورمان صادر شده بود.
بنابراین می‌توان گفت صادرات محصولات کشاورزی در بازه یک ساله اخیر به لحاظ وزنی حدوداً 5 درصد افزایش و به لحاظ ارزشی رشدی حدوداً 23 درصدی را تجربه کرده است.
از طرف دیگر آمارهای گمرک گویای آن است که در هفت ماهه سال 1400 (که می‌توان آن را به عنوان عملکرد دولت دوازدهم دانست) حدود 4 میلیون و 639 هزار و 650 تن و 256 کیلوگرم محصول کشاورزی و مواد غذایی به ارزش 2 میلیارد و 799 میلیون و 906 هزار و 639 دلار صادر شده بود.
بنابراین مقایسه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی در 7 ماهه سال جاری با سال آخر دولت دوازدهم (1400) نشان دهنده آن است که به لحاظ وزنی کاهشی 7 درصدی داشته و به لحاظ ارزشی با رشدی 7 درصدی روبه‌رو شده است.

عمده‌ترین محصولات و مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی
میوه و تره‌بار، خشکبار، محصولات حیوانی و صنایع وابسته (لبنیات و شیلات) و گل و گیاه دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی از جمله زعفران بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص دادند.
به‌صورت جزئی‌تر نیز می‌توان گفت طی هفت ماهه سال جاری محصولات شیلاتی شامل خاویار و میگو و محصولات لبنی بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی را به خود اختصاص دادند.
همچنین انواع سبزی و صیفی‌جات و محصولات جالیزی ازجمله هندوانه و گوجه ‌فرنگی، مرکبات، زعفران و پسته بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده‌اند که عمده‌ترین مقاصد صادراتی نیز کشورهای عراق، امارات، روسیه، چین، پاکستان و افغانستان بوده است. به طوری که به عنوان نمونه در 7 ماهه 1402 صادرات محصولات لبنی از لحاظ ارزشی رشدی حدوداً 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده و به بیش از 436 میلیون دلار رسیده که در این بین سه محصول شیرخشک صنعتی، شیر و خامه و پنیر بیش از 70 درصد سهم سبد صادراتی برحسب ارزش را به خود اختصاص داده‌اند. از طرف دیگر رکود صادرات تخم مرغ نیز در سال جاری شکسته شده و به بیش از 100 میلیون دلار در این بازه زمانی رسیده است.

رشد چشمگیر کشاورزی کشور در سال زراعی 1402-1401
ایران در بخش‌های مختلف کشاورزی در سال زراعی گذشته رشد چشمگیری داشته است.
در سال زراعی 1402-1401 ایران در بخش شهرک‌های کشاورزی موفق شد تا از بین 139 کشور دنیا رتبه دوم در حفظ و صیانت از خاک دنیا را کسب کند. همچنین در بخش تحقیقات، آموزش و ترویج توانست به رشد 78 درصدی برسد به گونه‌ای که در سال زراعی 1402-1401، 500 شرکت دانش‌بنیان در کشور مشغول فعالیت بودند در حالی که در مدت مشابه سال قبل 280 شرکت دانش‌بنیان فعال بودند.
طبق آخرین آمارها و اطلاعات در بخش خدمات حمایتی در سال زراعی 1402-1401 در تولید کودهای پتاسه 120 هزار تن تولید داشته است و در مدت مشابه سال قبل 65 هزار تن بوده است که این رقم حاکی از رشد 85 درصدی است.

رفع محدودیت هشت محصول وارداتی کشاورزی
در توسعه دیپلماسی غذایی در سال اول دولت سیزدهم به واسطه افزایش رایزنی‌های تجاری و رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی کشورهای بازار هدف صادراتی از سوی ایران هیچ‌گونه ممنوعیت خارجی بر واردات محصولات کشاورزی ایرانی اعمال نشده است این در صورتی است که در سال زراعی 1400-1399 صادرات محصولات کشاورزی از جمله سیب، کیوی، فلفل دلمه‌ای، گوشت مرغ، مرغ زنده، پرتغال، سیب‌زمینی‌، خوراک دام، خوراک آبزیان به دلیل مسائل بهداشتی، تعرفه‌ای و.. ممنوع بوده است.
در سال زراعی 1402-1401 در افزایش مساحت اراضی دیم تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها با رشد 320 درصدی همراه بوده است، یعنی در سال زراعی 1402-1401، 4 میلیون و 200 هکتار بوده در حالی که در مدت مشابه سال قبل یک میلیون هکتار بوده است.
آمارها حاکی از رشد 17 درصدی در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی در سال 1402-1401 است.
و در بخش شیلات 25 درصد رشد در پرورش ماهی در قفس داشته‌ایم به گونه‌ای که در سال زراعی 1402-1401، 15 هزارتن و در مدت مشابه سال قبل 12 هزار تن بوده است.
در بخش امور عشایر 73 درصد رشد آبرسانی سیار به مناطق عشایری داشته‌ایم و در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، 500 درصد افزایش میزان تولید نهال جهت کاشت داشته‌ایم.
همچنین در بخش تولیدات دامی، 26 درصد (136 هزار تن) افزایش تولید عسل بوده است در بخش زراعت، 22 درصد (21 میلیون تن ) رشد تولید غلات را شاهد بودیم.
در بخش امور اراضی، میزان صدور سند برای اراضی کشاورزی در سال اول دولت سیزدهم به 6 میلیون و 800 هزار هکتار رسیده است که این حکایت از رشد 844 درصدی در صدور اسناد تک برگ برای اراضی کشاورزی دارد.
در کارنامه نه ماهه وزیر جهاد کشاورزی تاکید بر صادرات و حضور شرکت‌های دانش بنیان در عرصه تولید کشاورزی بسیار پررنگ است و این نشاندهنده این است که وی بر پیشرفت کشاورزی و غلبه صنعت بر سنت تاکید دارد‌.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا