از قول تا عمل برای رسیدن به صفر کربن خالص
از قول تا عمل برای رسیدن به صفر کربن خالص
اقتصادسبز آنلاین: «از قول تا عمل در انتشار صفر کربن خالص» از معروفترین شعارهایی است که شرکت‌ها سعی می‌کنند از آن پیروری کنند.

بزرگترین چالش‌های ما، بزرگترین فرصت‌های ما هستند

زهرا مازندرانی

سرویس بین‌الملل: «از قول تا عمل در انتشار صفر کربن خالص» از معروفترین شعارهایی است که شرکت‌ها سعی می‌کنند از آن پیروری کنند.
نستله، بزرگترین شرکت غذا و نوشیدنی در جهان است و به شدت به آب، هوا و زمین برای رشد و توزیع غذا در سراسر جهان وابسته است.
این شرکت، به عنوان یک رهبر جهانی در زمینه پایداری شرکت‌ها، در سال ۲۰۱۹ تعهد داد که تا سال ۲۰۵۰ به آلایندگی صفر خالص کربن در عملیات و زنجیره تامین خود دست یابد. برای این منظور نستله در حال انتقال به محصولاتی است که ردپای محیطی بهتری دارند و به یک رژیم غذایی متعادل کمک می‌‌کنند. همچنین، از ابتکارات در کشاورزی برای جذب کربن بیشتر استفاده از ۱۰۰ درصد برق تجدیدپذیر و سایر اقدامات پیشرو استفاده می‌‌کند.
امیلی فارنورث، مدیر جهانی انتقال اقتصاد کم‌کربن در ERM، با مگدی باتاتو معاون اجرایی و رئیس عملیات نستله که در حال کار برای رسیدگی به چالش‌های تغییرات آب و هوا و پایداری در صنعت غذا و نوشیدنی است، مصاحبه کرده است.

چه دلایلی پشت «صفرکربن خالص» نستله بود؟
نقشه راه «صفر کربن خالص» شرکت نستله شامل دو جنبه اصلی است: اهداف بلندمدت و ابتکارات برندهای خاص. در اهداف بلندمدت، شرکت نستله تمرکز بر دستیابی به خالص صفر کربن تا سال 2050 دارد و برای این منظور 54 طرح اقلیمی ارائه کرده است. این طرح‌ها شامل اقداماتی مانند دستیابی به 100 درصد برق تجدیدپذیر در کارخانه‌های شرکت می‌‌شود و با هدف کلی صفر کربن خالص هماهنگی کامل دارد. طرف دیگر نقشه راه‌، شرکت نستله به ابتکارات مربوط به برندهای خاص توجه می‌‌کند. به عنوان مثال، شرکت تعهد دارد تا پایان 2023 سه برند آب بین‌المللی خود را به حالت بی‌کربن برساند و تمام برندهای آب خود را تا سال 2025 به این نقطه عطف برساند. این اقدامات با هدف کاهش اثرات زیست محیطی و محافظت از منابع آب پایدار انجام می‌‌شود. نستله از ماه دسامبر اطلاعات بیشتری را در مورد نقشه راه خود به صورت عمومی منتشر خواهد کرد. این نقشه راه به شرکت‌های دیگر و جامعه بین‌المللی نشان می‌‌دهد که نستله در تلاش است تا به‌عنوان یک شرکت پایدار و همچنین برندهای خاص خود، نقشی موثر در کاهش تغییرات اقلیمی و حفظ منابع طبیعی ایفا کند. گام کلیدی دیگر ایجاد پایگاه داده کربن برای همه عملیات ما است. بین کاهش کربن دی اکسید، حذف، وارد کردن و جبران، ما در حال کار بر روی بسیاری از پروژه‌ها هستیم و می‌‌خواهیم ردیابی جامع همه داده‌ها را ایجاد کنیم.

چگونه هزینه‌های این طرح‌های آب و هوایی را متعادل و توجیه می‌ کنید؟
«بدون شک، سفر صفر کربن با هزینه‌های خود همراه است. تا زمانی که مالیات‌های قابل توجهی برای پاداش دادن به شرکت‌هایی که فعالیت‌های کربن پایینی دارند، تعریف و اجرا نشود، به سود مالی هم نخواهیم رسید. ما به سرمایه‌گذاران خود قول داده‌ایم که سود عملیاتی خود را افزایش خواهیم داد و در واقع این وعده را نیز عملی کرده‌ایم. ما تمرکز خود را بر پایداری قرار داده‌ایم.
برنامه‌ریزی آب و هوایی ما در واقع تنظیم مجدد ساعت نهایی نیست. این برنامه شامل رشد است و می‌‌تواند به ما در گسترش عملیات به صورت پایدار کمک کند. ما در حال حرکت به سمت دورانی هستیم که در آن پایداری امری ضروری است و مصرف کنندگان شرکت‌هایی که پایدار نیستند یا به این شکل عمل نمی‌کنند مجازات خواهند شد.

پیشرفت شما تا به امروز چقدر بوده است؟
چند سال پیش، ما تعهد دادیم تا جنگل زدایی را برای تمامی کالاهای خود به صفر کربن برسانیم. در حال حاضر، ما 85 درصد از این هدف را طی کرده‌ایم و به زودی، قرار است به 90 درصد برسیم. دلیل عدم دستیابی به 100 درصد این است که به عنوان بخشی از زنجیره تامین خود، با کشاورزان کوچک همکاری می‌‌کنیم و باید از منافع آنها محافظت کنیم. با تسهیل امور خرده کشاورزان، ما می‌‌توانستیم بگوییم که فقط با مزارع بزرگ کار می‌‌کنیم. اما باور داریم که رفاه کشاورزان کوچک نیز اهمیت دارد.
آنها برای بقای خود نیازمند مشتریانی مانند نستله هستند. به‌همین دلیل، تصمیم گرفتیم از یک رویکرد جامع استفاده کنیم. این ممکن است زمان بیشتری برای دستیابی به جنگل‌زدایی ببرد اما به گونه‌ای است که کشاورزان کوچک را قادر می‌‌سازد در این مسیر مشارکت کنند. آنها برای دستیابی به این هدف، به آموزش و حمایت نیاز دارند و ما با همکاری سازمان‌های غیردولتی و بهره‌گیری از فناوری‌های مختلف، این حمایت را فراهم می‌‌کنیم. در سال 2010، زمانی که ما این تعهد را به عهده گرفتیم، هیچ ایده‌ای از چالش‌هایی که با آن روبه‌رو خواهیم شد، نداشتیم.
«به عنوان یک عملگرا، تمرکز بر حرکت سریع بدون در نظر گرفتن جوانب دیگر می‌‌تواند به نظر آسان بیاید، اما در نهایت ممکن است کیفیت را قربانی کند.» به عنوان مثال، ممکن است فکر کنیم که تعدیل کردن آسان‌تر از برنامه‌ریزی و قراردادن است. با این‌حال، باید این‌کار را به گونه‌ای انجام دهیم که نتایج با کیفیت بالا را تضمین کند.

توصیه شما به شرکت‌هایی که در حال شروع سفر صفر کربن هستند چیست؟
«اگر صفر کربن را به عنوان هدف دنبال کنید، ممکن است به دلایل روابط عمومی یا به خاطر تلاش یکی از اعضای تیم مدیریت از هدف دور شوید. با این حال، حتماً اطمینان حاصل کنید که جاه‌طلبی شما با ارزش‌های اصلی شرکت سازگار است. هنگامی که به این هدف دست یابید، به مدیر عامل و تیم مدیریت اعتماد کنید تا از اجرا مطمئن شوید.»
توصیه‌ام این است که وقتی به دنبال رسیدن به صفر کربن هستید، زمانی را برای تفکر و بررسی صرف کنید و به توافق برسید که چرا سازمان شما این هدف را دنبال می‌‌کند و آیا این‌کار درستی است یا نه. همچنین، باید در نظر داشته باشید که در راه رسیدن به این هدف، با چالش‌هایی روبرو خواهید شد.
همه ما در حال یادگیری و کشف پیچیدگی‌های بیشتری در این فرآیند هستیم. یاد بگیرید که یک شرکت که به دنبال دستیابی به صفر خالص است، نیازی ندارد همه چیز را بداند. بپذیرید که به‌دست آوردن صفر کربن خالص تلاش و منابع زیادی را می‌‌طلبد.

فکر می‌‌کنید چالش‌های کلیدی پیش رو چه خواهند بود؟
«یکی از بزرگترین چالش‌های ما نیز بزرگترین فرصت ماست: روی آوردن به شیوه‌های کشاورزی احیاکننده برای تغییر کشاورزی از منبع انتشار گازهای گلخانه‌ای و عامل تغییرات آب و هوا به تبدیل شدن به یک مخزن خالص کربن.»
برای یک شرکت اندازه‌ ما، داده‌های روزانه یک چالش خواهند بود. در حال حاضر، ما یک متخصص ماهر در حوزه فناوری اطلاعات و پایداری استخدام کرده‌ایم که به توسعه ابزارها و پایگاه داده ما می‌‌پردازد. مدیریت داده‌ها برای شرکت‌ها باعث چالش‌هایی می‌‌شود، زیرا داده‌های مورد نیاز برای عملیات پایدار با داده‌های مدیریتی یک شرکت یکسان نیستند. به عنوان مثال، ما برای مدت‌های طولانی معیارهای محیطی را در عملیات خود تعبیه کرده‌ایم، اما برنامه‌ای برای محاسبه تن کربن دی اکسید یا وزن پلاستیک با یک کلیک وجود ندارد. همچنین، استانداردها نیز یک حوزه مهم است. عدم هماهنگی بین استانداردها چالش‌هایی را ایجاد می‌‌کند و برای ما
سختی‌هایی رابه همراه دارد.

شرکت‌ها برای دنبال کردن اهداف اقلیمی خود، چه روندهایی را باید در نظر بگیرند؟
نسل Z یا نسل پسا میلنیال (Post-Millennials) یا نسل فرزندان میلنیال (Generation Z) یک اصطلاح است که به نسلی از افراد اشاره دارد که بعد از نسل میلنیال‌ها (Generation Y) به دنیا آمده‌اند. این نسل معمولاً به افرادی اشاره دارد که در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی به دنیا آمده‌اند.
با توجه به تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی و فناوری که آنها را از نسل‌های قبلی متمایز می‌‌کند، نسل Z اغلب به عنوان نسلی که در دنیای دیجیتال بزرگ شده‌اند و با فناوری‌های مدرن از جمله اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و تلفن‌همراه درگیر هستند، شناخته می‌‌شوند. آنها به عنوان نسلی که از کودکی با فناوری درگیر بوده‌اند، معمولاً مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی دارند.) نیروی اصلی در شکل‌دهی به پایداری شرکت خواهند بود. آنها بیشتر تمایل دارند به سرعت نتایج را ببینند و در بیشتر موارد آمادگی ندارند برای محصولات پایدار هزینه بیشتری بپردازند.
در زمینه فناوری، ما راه‌حل‌های مد روز بسیاری داریم، اما تعداد کمی از آنها مقرون به صرفه هستند. فناوری‌هایی که راه‌حل‌های عملی و قابل مقیاس‌پذیری ارائه می‌‌دهند آن‌هایی هستند که ادامه خواهند داشت.
یکی از چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم پیچیدگی است. به همین دلیل، مشارکت با سایر شرکت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و دولت‌ها ضروری است. در آخر این یک سفر هیجان‌انگیز است که بخشی از هدف ما است. ما هیجان‌زده هستیم که کاری انجام دهیم که به ما امکان می‌‌دهد محیطی بهتر را برای فرزندانمان و نسل‌های آینده بسازیم.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا