افزایش بقای حشرات گیاهی با ویروس سویا
افزایش بقای حشرات گیاهی با ویروس سویا
اقتصاد‌سبز آنلاین: بیشتر عفونت‌های ویروسی بر سلامت ارگانیسم تاثیر منفی می‌‌گذارند، اما یک ویروس گیاهی، به‌‌ویژه اورتوتوسپوویروس نکروز ورید سویا، که اغلب به عنوان SVNV نامیده می‌شود، ممکن است در واقع برای نوعی از حشره مفید باشد...

اقتصاد‌سبز آنلاین: بیشتر عفونت‌های ویروسی بر سلامت ارگانیسم تاثیر منفی می‌‌گذارند، اما یک ویروس گیاهی، به‌‌ویژه اورتوتوسپوویروس نکروز ورید سویا، که اغلب به عنوان SVNV نامیده می‌شود، ممکن است در واقع برای نوعی از حشره مفید باشد که معمولا از گیاهان سویا تغذیه می‌‌کند و می‌‌تواند ویروس را به گیاه منتقل کند که این امر بر اساس تحقیقات ایالت پن، باعث ایجاد بیماری می‌شود. در یک مطالعه آزمایشگاهی، محققان کالج علوم کشاورزی ایالت پن دریافتند که وقتی تریپس سویا، حشرات کوچک با طول 0.03 تا 0.20 اینچ، به SVNV آلوده می‌‌شوند، نسبت به تریپس‌هایی که آلوده نشده‌‌اند، بیشتر زنده می‌مانند و بهتر تولید مثل می‌کنند. آلودگی SVNV علاوه بر افزایش عمر حشرات، زمان دو برابر شدن جمعیت تریپ سویا را نیز کوتاه می‌کند.

بیشتر بخوانید: مدل‌سازی مزایای احیای جنگل‌های کنار رودخانه

این بدان معناست که جمعیت تریپس‌های آلوده بسیار سریعتر رشد می‌کنند که می‌تواند گسترش ویروس را به گیاهان دیگر سویا افزایش دهند. هنگامی‌که گیاه به ویروس آلوده می‌شود، عامل بیماری زا ابتدا به رگبرگ برگ‌ها حمله می‌کند و باعث زرد شدن آن‌ها می‌شود. سپس این زردی می‌تواند به سایر قسمت‌های برگ گسترش یابد که در نهایت ممکن است ضایعات قهوه ای ایجاد شود. اگر بیماری به اندازه کافی پیشرفت کند، برگ‌ها نکروز شده و می‌ریزند.