افزایش قیمت مواد اولیه و کندی تخصیص ارز دو چالش اصلی تولید کنندگان
افزایش قیمت مواد اولیه و کندی تخصیص ارز دو چالش اصلی تولید کنندگان
اقتصادسبز آنلاین: «افزایش قیمت مواد اولیه موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات فرآورده‌های گوشتی شده و با کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، شرکت‌های صنایع فرآورده‌‌های گوشتی با مشکل استفاده کامل از ظرفیت تولیدی خود مواجه شده‌اند...

اقتصادسبز آنلاین: «افزایش قیمت مواد اولیه موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات فرآورده‌های گوشتی شده و با کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، شرکت‌های صنایع فرآورده‌‌های گوشتی با مشکل استفاده کامل از ظرفیت تولیدی خود مواجه شده‌اند که این مهم نیز در افزایش مضاعف قیمت تمام شده محصولات مؤثر است.»

آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌‌های مهندس جمال حسین‌زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران است که مشروح آن را می‌خوانید.

به عنوان نخستین پرسش لطفا میزان تولید صنعت فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) در سال 1401 را اعلام و بفرمایید چه تفاوتی نسبت به سال قبل داشته است ؟
میزان تولید سالیانه فرآورده‌های گوشتی در کشور طی 5 سال گذشته بین 500 هزار تا 600 هزار تن در نوسان بوده است.
در سال 1401 نیز برآورد انجمن 550 هزار تن تولید بوده است. با این تفاوت که در سال‌های قبل 40 درصد از تولیدات محصولات فرآورده‌های گوشتی محصولات با بیش از 60 درصد گوشت بوده است. و در سال 1401 میزان تولید این نوع محصولات به زیر 20 درصد کاهش یافته و سهم تولیدات محصولات 40 درصد تا 60 درصد گوشت به 80 درصد افزایش یافته است.

مهم ترین چالش‌های تولیدکنندگان صنعت فرآورده‌های گوشتی در سال 1402 را تشریح کنید.
افزایش قیمت مواد اولیه موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات فرآورده‌های گوشتی شده است و با کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، شرکت‌های صنایع فرآورده‌های گوشتی با مشکل استفاده کامل از ظرفیت تولیدی خود مواجه شده اند که این مهم نیز در افزایش مضاعف قیمت تمام شده محصولات موثر است.
همچنین با افزایش قیمت مواد اولیه ، نیاز به سرمایه در گردش در شرکت‌ها بیشتر و تامین مالی نیز گران تر از قبل شده است.

لطفاً برنامه‌های انجمن در سال جاری را تشریح کنید.
در سال 1402 نیز موسسه آموزشی انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران با کمک اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی و دامپزشکی و صنایع غذایی در توسعه دانش افزایی کارکنان تولید و کنترل کیفیت، تداوم فعالیت خواهد داشت.
از دیگر برنامه‌های انجمن در سال جاری گسترش همکاری با سازمان‌های مرتبط با صنعت است.
سازمان ملی استاندارد ایران در تدوین و بازنگری استاندارد‌های مرتبط با این صنعت همکاری ارزنده‌ای داشته است. و در سال 1402 همکاری این انجمن با پژوهشگاه سازمان ملی استاندارد ایران در حال گسترش می‌باشد و با همکاری نزدیک کمیته فنی انجمن و پژوهشکده قرارداد طرح‌های تحقیقاتی در دست تهیه است.
همچنین ایجاد دبیرخانه مرکزی انجمن‌های تخصصی در سازمان ملی استاندارد ایران نوید بخش توسعه بیشتر همکاری جهت پایداری کیفی تولیدات است.
تلاش انجمن جهت حمایت از حقوق قانونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی و خروج محصولات فرآورده‌های گوشتی از فهرست کالاهای آسیب رسان سلامت امسال هم در راس برنامه‌های انجمن قرار دارد.
انجمن در جهت حفظ و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی با سازمان غذا و دارو ، اداره کل نظارت بر امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران و آزمایشگاه‌های مرجع غذا و دارو همکاری خوبی دارد.
ساختار سازمانی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مسئولیت نظارت بر تولید و صدور مجوز‌ها را به اداره کل نظارت بر امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی واگذار نموده است و این اداره‌کل شناخت کاملی بر روند فعالیت تولیدی واحد‌های تولیدکننده صنایع غذایی و آشامیدنی را دارد و با نظارت بر کیفیت مواد اولیه مصرفی و صدور مجوز مصرف، فرمول ساخت و فرآیند تولید، مجوز فعالیت صادر می‌نماید.
شایسته است که تمامی تصمیمات وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مرتبط با صنعت غذا از طریق همین ساختار صورت پذیرد و از ارجاع واحد‌های تولیدکننده به سایر معاونت‌های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی جلوگیری شود.
در حال حاضر دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مسئولیت تهیه فهرست کالاهای آسیب رسان سلامت را عهده دار است که از طریق کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران پیگیر رفع این مشکل در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هستیم.

مهمترین موانع موجود برای تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت اعم از گوشت، افزودنی، پوشش‌ها و … را تشریح کنید.
در سال جاری طولانی شدن تخصیص ارز و عدم عرضه ارز از سوی صرافی‌ها در واردات مواد اولیه وقفه ایجاد نموده است.
همچنین طبق قوانین جدید بانک مرکزی برای هر بار تخصیص ارز 5 درصد از ارزش ثبت سفارش، در حساب بانکی بلوکه می‌گردد. و به ازاء هر بار تمدید نیز 5 درصد به مبلغ اولیه بلوکه شده اضافه می‌گردد. که موجب بلوکه شدن سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه می‌گردد.