اقدامی عاجل برای پرآوازه ساختن نام زعفران ایرانی
اقدامی عاجل برای پرآوازه ساختن نام زعفران ایرانی
اقتصادسبز آنلاین: به‌دست آوردن جایگاه مناسب و بلندآوازه ساختن نام زعفران ایران در بازارهای جهانی مستلزم اقداماتی عاجل است.

اقتصادسبز آنلاین: به‌دست آوردن جایگاه مناسب و بلندآوازه ساختن نام زعفران ایران در بازارهای جهانی مستلزم اقداماتی عاجل است.

دکتر محسن احتشام، رئیس شورای ملی زعفران و بنیانگذار گروه کشاورزی دانش بنیان تروند زعفران ضمن بیان این مطلب افزود: امروز علم برندسازی در کنار دانش بازارسازی ازجمله ابزارهای ایجاد تمایز میان محصولات مشابه از یکدیگر است و زمانی برای یک محصول برند شکل می‌گیرد که در ذهن مخاطب جایگاه داشته باشد. در این راستا ثبت جایگاه زعفران ایران در ذهن مصرف‌کنندگان جهانی به‌عنوان محصولی استراتژیک که مزیت تولیدش به ایران تعلق دارد، امر بسیار مهم تلقی می‌شود.
وی ادامه داد: ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران باکیفیت در جهان است و متأسفانه سال‌هاست از آن غفلت شده است. برنامه جهش تولید و صادرات زعفران ایران در سال ۱۳۹۸ توسط شورای ملی زعفران ایران تدوین شد؛ اما متأسفانه تاکنون اقدامات مؤثری برای ثبت جهانی برند زعفران ایران انجام نشده است. این جایگاه امروز با تهدیدهای بسیاری روبه‌روست. این جفا در حق کشاورزان زعفران‌کار ایرانی است که قرن‌هاست باکیفیت‌ترین زعفران جهان را تولید می‌کند؛ اما تولیداتش به نام کشورهای دیگر به فروش می‌رود.
وی ادامه داد: ایران با دارا بودن 123هزار هکتار سطح زیر کشت و توان تولید 450 تن زعفران در سال، بزرگترین تولیدکننده زعفران جهان است و با متوسط صادرات بالغ برا 270 تا 280 تن در سال مهمترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران است. زعفران تولیدی در ایران به لحاظ برخورداری از شرایط خاص آب و هوایی از کیفیت بالایی در مقایسه با دیگر کشورهای تولیدکننده است. کروسین و سافرانال موجود در آن بی‌نظیر است و از استانداردهای جهانی بالاتر است، به‌گونه‌ای که کروسین زعفران ایران از 290 تا 310 می‌باشد در حالی که استاندارد جهانی 200 است. زعفران تولیدی ایران به بیش از 70 کشور دنیا صادر می‌گردد که تمامی این کشورها خود مصرف کننده زعفران وارداتی ایران نمی‌باشند و بخش عمده ی آن را با بسته بندی مجدد به نام زعفران کشور خود در سایر کشورها عرضه می‌کنند. در حال حاضر ایران با مشارکت بخش‌های خصوصی فعال در امر تولید، فرآوری، بسته‌بندی و فروش توجه خاصی به مقوله ی کیفیت زعفران و حفظ اعتلای نام زعفران ایران به‌عمل می‌آورد و در همین رابطه مکررا به کشاورزان آموزش‌های مرتبط با ارتقا کیفیت و رعایت موارد بهداشتی داده می‌شود و کلیه زعفران‌های صادره تحت نظارت سازمان غذا و دارو و استاندارد به‌صورت خالص و فاقد هرگونه افزودنی می‌باشد. تولید زعفران ارگانیک جهت مصارف دارویی و آرایشی و بهداشتی نیز مورد توجه خاص بوده و تحت نظارت سازمان‌های بین‌المللی در اتحادیه اروپا در کشورهای سوییس، آلمان و … اقدام به تولید زعفران ارگانیک نموده که تمامی این زعفران‌ها دارای گواهینامه‌های معتبر موسسات بین‌المللی می‌باشند و آماده ارائه به شرکت‌های دارویی است.
مدیرعامل گروه تولیدی و کشاورزی دانش بنیان تروند زعفران قائن با بیان اینکه دولت باید در این زمینه اراده قوی داشته باشد خاطرنشان کرد: دولت باید بخش خصوصی که تأکید مقام معظم رهبری است را در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها دخیل کنند و نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی را مبنای تصمیم گیری قرار دهند تا تصمیمات کارا و مؤثر اتخاذ کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: تجربیات چند سال اخیر نشان داده به یک تغییر ساختاری در نظام اقتصادی کشور نیاز داریم تا سرمایه گذاری ایجاد شود و سرمایه‌گذاران از سایر کشورها در اینجا سرمایه‌گذاری کنند تا هم تولید را رونق دهیم و هم شاهد افزایش سرمایه‌گذاری باشیم.
احتشام با تأکید بر اینکه افزایش تولید و رونق صادرات منجر به خلق ثروت عمومی می‌شود تصریح کرد: باید یک تغییر ساختاری در ساختار اقتصادی، روابط اقتصادی، روابط بین‌الملل و دیپلماسی جهانی ایجاد کنیم تا به رونق تولید برسیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه باید در تغییر ساختار اقتصادی خود به سمتی برویم که طرح‌ریزی را از اجرا جدا کنیم افزود: اگر این امر محقق شود قطعاً به بهره‌وری، افزایش کارایی، اثربخشی رونق اقتصادی و خلق ثروت عمومی دست می‌یابیم.
احتشام با اشاره به این‌که سازمان‌ها باید تخصصی شوند و فن آوری‌ها و تکنولوژی‌های نویی را در ساختارهای خود ایجاد کنند تا بتوانند رقابت کنند گفت: با اقتصاد دستوری نمی‌توانیم کاهش تورم و رونق تولید داشته باشیم.
وی با بیان این‌که باید به سمت اقتصاد رقابتی حرکت کنیم اظهار داشت: باید بازار و فضای کسب و کار را به رقابت بسپاریم، با رقابتی کردن اقتصاد می‌توانیم تورم را کاهش و رونق تولید را به دنبال داشته باشیم.

ضرورت به کارگیری نظام‌های مدیریت علمی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند ضمن تاکید بر ضرورت به کارگیری نظام‌های مدیریت علمی اظهار داشت: امروزه آنچه که به عنوان یک ضعف در فضای کسب و کار وجود دارد، ضعف اداره کردن فرایندها و ضعف مدیریت علمی است.
وی با اشاره به این‌که باید خلق ثروت عمومی را جایگزین خلق پول کنیم تصریح کرد: اگر این مهم محقق شود هم تولید افزایش یافته و هم تورم کاهش می‌یابد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند افزود: باید راه پولی که به سمت تولید است محیا کنیم چرا که فضای سوداگری و دلالی که امروز در کشور حاکم است دلیل آن این است که سرمایه‌ها انگیزه‌ای به سمت تولید ندارند.
وی با اشاره به نقش بانک‌ها در افزایش تولید و مهار تورم خاطرنشان کرد: بانک‌ها یک بنگاه اقتصادی هستند و به سمتی می‌روند که سود کسب کنند و به سهام‌داران خود سود بدهند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با بیان این‌که بخش خدمات 5/1 برابر بخش تولید از منابع بانکی استفاده می‌کنند و بانک‌ها تمایل دارند پول را در بخش خدمات بگذارند چون سودآور است افزود: امروز متاسفانه تولید دستوری شده و واحد‌های تولیدی با اقتصاد دستوری مواجه هستند.

تولید، نیاز به طرح‌ریزی استراتژیک و قوانین اقتضایی و کنترل و مدیریت دارد
احتشام با اشاره به این‌که تولید یک عبادت است و این امر نیاز به طرح‌ریزی استراتژیک و قوانین اقتضایی و کنترل و مدیریت دارد اظهار داشت: کسانی که امروز در فضای کسب و کار و تولید فعالیت می‌کنند عابد هستند و با سفره‌ای که پهن کرده‌اند معاش بسیاری را تأمین می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که فرآیند توسعه اقتصادی را باید فرآیندی ببینیم زیرا تولید، توزیع، مبادله و مصرف حلقه‌های یک زنجیره است بیان کرد: اگر بخواهیم واقعا تورم را کاهش و شاهد رونق تولید باشیم باید این فرآیند را اصلاح کنیم زیرا این زنجیره معیوب است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به این‌که بانک‌ها به دنبال واحد‌های تولیدی هستند که پشتوانه و سود دارند گفت: بانک‌ها به‌دنبال کسب سود هستند.
احتشام با اشاره به اینکه باید بخش خصوصی میدان دار اجرا و رقابت باشد گفت: در تمام دنیا اقتصاد رقابتی اصل توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها است.
رئیس شورای ملی زعفران گفت: مادامی که تصمیمات خلق‌الساعه برای صادرکنندگان گرفته می‌شود و صحبت‌های کارشناسی آنها مبنای تصمیم‌گیری قرار داده نشود باعث ایجاد تراز منفی صادرات می‌شود.
احتشام بیان کرد: به‌جای تسهیل روند بازگشت ارز حاصل از صادرات، سختگیری صورت می‌گیرد که به واگذاری بازارهای صادراتی به رقبا می‌انجامد.
مدیرعامل تروند زعفران گفت: بخش زیادی از زعفران ایرانی به افغانستان صادر می‌شود و از آنجا با نام افغان زعفران به بازارهای جهانی صادر می‌گردد.
وی در ادامه افزود: این مشکلات ناشی از فشاری است که‌ تحریم‌های خارجی و تحریم‌های واردی بر صادرکنندگان وارد آورده است و باید مراقب بود تا سرنوشت دو محصول استراتژیک زعفران و پسته به سرنوشت فرش دچار نشود زیرا پسته و زعفران معیشت عده زیادی از حاشیه‌نشینان کویر را نیز تأمین می‌کند.
محسن احتشام اظهار کرد: باید نگاه اقتضایی به بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم و با تجدید نظر در قوانین پیمان سپاری ارزی، راه‌حل‌هایی پیش‌روی صادرکنندگان قرار داد تا با وجود محدودیت‌ها بتواند ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی بازگردانند.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا