الگوی کشت، طرحی که 13 سال است خاک می خورد
الگوی کشت، طرحی که 13 سال است خاک می خورد
اقتصاد سبز آنلاین :طرح بر جای مانده الگوی کشت در سالیان گذشته‏‏، تبعاتی بر تولیدات و بازار محصولات کشاورزی دارد.

طرح الگوی کشت که با گذشت ۱۳ سال هنوز روی میز مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خاک می‌خورد. این معطل ماندن الگوی کشت در سال‌های گذشته‏‏، تبعاتی دارد. اجرا نشدن کامل این طرح، تولیدات و بازار محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.
عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس گفت: اجرایش ناقص است اگر ما بناست الگوی کشت به معنای واقعی اجرا کنیم حتما باید یک خروجی‌های خوبی داشته باشد. راضی کننده نیست.

در این میان، بازار فروش محصولات جالیزی که به حال خود رها شده است. کشاورزان هم حمایت‌های دولت را کافی نمی‌دانند.
ابوالقاسم سوزنچی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز همدان نیز گفت: من اطلاعاتی نداشتم برای برداشت محصول‎؛ کمباینی که در مزرعه آمده بود قادر به برداشت نشد. یک مقداری ریزش محصول داشتم.
مسئولان همچنان آماده اجرای طرح الگوی کشت در این سال‌ها هستند. قوانین هم آن‌ها را مکلف کرده اند، اما در عمل تولید بدون الگو و بازار فروش کم رونق است. هر چند بر ضرورت اجرای این طرح بار‌ها تاکید شده است.
رئیسی، رئیس جمهور کشور در نشست مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی گفت: رویکرد اصلی باید اصلاح الگوی کشت باشد. با اصلاح الگوی مصرف آب، آب کمتری مصرف کنیم و محصول بهتر و بیشتری هم داشته باشیم.محصولات جالیزی، آب می‌بلعند و تبدیل به ضایعات می‌شوند، اما سیاست‌های ابلاغی کمکی به رفع دغدغه کشاورزان نمی‌کند.
مویدیان، کارشناس کشاورزی در این خصوص گفت: سیاست‌ها و آن عوامل اجرایی مثبت و عواملی که به صورت ایجابی می‌توانند کمک کنند در اجرای الگوی کشت، مباحث انگیزشی و آنهم بیشتر در رابطه با شاخص مشخص درآمد کشاورزان است.
حالا بالاخره در پایان شهریور ماه امسال، وعده اجرای الگوی کشت داده می‌شود.
ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه نشست هیات دولت تایید کرد: از اول فصل زراعی هم طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ اجرای الگوی کشت را ابلاغ خواهیم کرد، البته اجرایش فوق العاده مهم است. برای این موضوع چند تا سیاست در دست اجرا خواهد بود. یکی اینکه سبزی و صیفی را در گلخانه‌ها پرورش دهیم تا بتوانیم زمین‌های زراعی را آزاد و مهیا برای تولید محصولات اساسی در اختیار داشته باشیم.
کارشناسان معتقدند اجرای این سیاست‌ها نیازمند جلب مشارکت کشاورزان‏، با اعطای مشوق‌ها و حمایت‌های عملی امکان پذیر است./صدا و سیما