اهمیت تحلیل داده‌ها برای صاحبان مشاغل در سال 2021
اهمیت تحلیل داده‌ها برای صاحبان مشاغل در سال 2021
اقتصادسبز آنلاین: در دنیای کسب و کار و تجارت میزان داده‌هایی که روزانه با آن‌ها سرو کار داریم، به رشد تصاعدی خود ادامه می‌دهد و استفاده از آن‌ها به روش صحیح اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- شیما نصیری:

اقتصادسبز آنلاین: در دنیای کسب و کار و تجارت میزان داده‌هایی که روزانه با آن‌ها سرو کار داریم، به رشد تصاعدی خود ادامه می‌دهد و استفاده از آن‌ها به روش صحیح اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای صاحبان مشاغل و تاجران بزرگ دنیا در این شرایط، تصمیم‌گیری بسیار مهم خواهد بود که اغلب شامل میلیون‌ها دلار یا حتی تعیین سرنوشت هزاران نفر می‌شود. در شرایط بحرانی کلید مهم و ارزشمند آن است که داده‌ها را جدی گرفته و بر پایه آن بهترین تصمیم را اخذ کنید. در واقع می‌توان گفت مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات می‌توانند استراتژی‌های قابل قبولی را ایجاد کنند که این استراتژی‌ها نقش بسزایی را در ترسیم آینده‌ای درخشان در تجارت و کسب و کارها ایفا خواهند کرد.
بنابراین می‌توان گفت، 2021 سالی خواهد بود که باید داده‌ها و اطلاعات را جدی بگیرید و بر پایه آن به توسعه فضای تجاری خود بپردازید. در طول سال 2020 میلادی به دلیل بحران اقتصادی ناشی از کووید-19‌، بسیاری از تصمیمات بر پایه همین اطلاعات و داده‌ها گرفته شد، اما به دلیل نوسانات چشمگیری که وجود داشت، شاید آنطور که باید اثرگذار نبوده است.اما تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا صاحبان مشاغل و تاجران دنیا به این نکته توجه داشته باشند که برای توسعه تجارت خود در سال 2021 میلادی، تمام داده‌ها را جدی گرفته و تجزیه و تحلیل صحیح و استاندارد در این باره را فراموش نکنند.

شناسایی معیارها
شناسایی کلیه معیارها بسیار مهم و بنیادی هستند. هر کدام از شرکت‌ها و کسب و کارهای فعال دنیا برای حضور در دنیای تجارت، معیارهای رقابتی خاص دارند که با شناسایی آن‌ها می‌توانند رو به جلو حرکت کنند. اما در این میان، تنها شناسایی آن‌ها کافی نیست، می‌بایست تمامی این معیارها به موقع تجزیه و تحلیل شوند و در مسیر درست مورد استفاده قرار گیرند. در زمان تحلیل درست از این معیارها آنگاه می‌توان گفت که یک مجموعه تجاری قادر خواهد بود یک گام جلوتر از سایر رقبای خود حرکت کرده و از آن‌ها پیشی بگیرد.
به دلیل آنکه اقتصاد جهان در حال گسترش و تغییر در لحظه است، از این رو در تمام شرایط شناخت معیارهای رقابتی و تحلیل آن‌ها بسیار مهم خواهد بود و تأثیرگذار می‌شود.

مشتری‌مداری
از نظر روانشناسی، همه از احساس شنیدن، خواستن و مهم بودن لذت می‌برند. با توجه به این موضوع، شما نمی‌توانید تنها روی خودتان تمرکز کنید یا فقط به افزایش سود اهمیت دهید. در این میان، شما باید بر روی گوش دادن به صحبت‌های خریداران یا مشتریان، درک اینکه آن‌ها واقعا چه چیزی را ترجیح می‌دهند یا به چه چیزی احتیاج دارند، متمرکز شوید و به آن‌ها حس اهمیت در ارتباط و با ارزش بودن، دهید. اینجاست که سود به عنوان یک محصول جانبی طبیعی از این فرآیند و رابطه صحیح حاصل می‌شود.
از آنجا که مشتریان گزینه‌های زیاد و متفاوتی برای یک انتخاب صحیح، پیش رو دارند؛ بنابراین مشتری مداری از طریق داده‌ها باید از اولویت‌های اصلی باشد. با استفاده از نظرسنجی‌ها، اطلاعات جمعیتی، بررسی‌های آنلاین و سایر اطلاعات جانبی می‌توانید نحوه خدمت به خریداران یا مشتریان خود را به طرز باورنکردنی از راه‌های خاص مشخص کرده و آنچه را که آنها می‌خواهند پیش‌بینی کنید. این امر موجب می‌شود تا مجموعه ای از استراتژی‌های بازاریابی را در اختیار داشته که تمامی آنها در جذب مشتری و توسعه کسب و کار تاثیرگذار خواهند بود.
به‌عنوان مثال، کمپانی Netflix را در نظر بگیرید که به داده‌های مشتری نگاه می‌کند تا ببیند کدام نوع نمایش و فیلم محبوب ترین هستند. سپس، با فرض اینکه اگر اعضای آن سبک اصلی را پسندیده باشند، اسکریپت‌های مشابه را پیدا و خریداری می‌کند که احتمالا در ادامه اسکریپت‌های جدید و مشابه را نیز دوست خواهند داشت. این روش ساده و مبتنی بر داده، به Netflix کمک کرده است تا در سال‌جاری میلادی که مردم از طریق بیماری همه گیری کووید-19 اکثرا در خانه هستند و به سرگرمی بیشتری نیاز دارند، ارزش تجاری خود را بیش از 50 میلیارد دلار افزایش دهد.

پاسخ به واکنش‌ها
شرکت‌های فعال و خوب همیشه پاسخگوی مشتریان خود هستند و با پاسخ دادن به سؤوالات محصول یا خدمات خود پیش رفته و با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند. اما بهترین مجموعه‌های اقتصادی فعال هستند تا واکنش پذیر. در واقع یک مجموعه تجاری تنها نباید پاسخگو باشد بلکه می‌بایست اطلاعات را بر اساس پرسش‌های مشتریان جمع آوری کرده و تمام سوالات و واکنش‌های آن‌ها را تجزیه نماید. با این کار می‌تواند نیازها را در طول یک سال نیز پیش‌بینی کرده و به درستی حرکت کند. در سال 2021 میلادی، بهترین فرصت است تا برای توسعه کسب و کار خود تنها به فعال بودن و پاسخ دادن به سؤوالات مشتریان اکتفا نکنید، بلکه تمام واکنش‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس آن پایه ریزی‌های مربوطه در بخش توسعه اقتصادی را فراهم آورید. چراکه این امر به شما کمک می‌کند تا سهم اولیه بازار را بهتر در اختیار داشته باشید و با جسارت بیشتری حرکت کنید.
جف بیزوس مثالی عالی برای این نکته است. مدیر آمازون معتقد است که شناسایی نیازهای مشتری به شما این امکان را می‌دهد، در جهت چیزی که در حال حاضر حتی وجود ندارد، کار کنید؛ به شما این امکان را می‌دهد، آینده را ابداع کنید. این مهم هنگامی اهمیت می‌یابد که ارزش‌ها و اخلاق کسب و کار خود را در نظر بگیرید. کاری که شما با داده‌های مشتری انجام می‌دهید، نه تنها در ایجاد یک کسب و کار، بلکه در چشم‌انداز خاصی از جامعه و جهان بزرگ مالی تأثیر خواهد گذاشت.

انعطاف‌پذیری، بهره‌وری و شادی
اکثر سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی می‌خواهند هرگونه مسائل و موارد غیرضروری را از مجموعه خود حذف کرده و نابود کنند؛ درصورتی‌که در بسیاری از مواقع این موضوعات غیرضروری نیستند و حتی باعث خوشحالی کارمندان نیز می‌شوند. بنابراین شناسایی صحیح این معیارهای خاص باید با دقت نظر بیشتری انجام شوند تا به مرور زمان باعث وارد شدن ضربه سنگین‌تری به اقتصاد آن مجموعه نشوند.
بنابراین شرکت‌های موفق آن‌هایی هستند که داده‌ها را به عنوان راهی برای تعریف و ایجاد فرهنگ‌های مثبت شرکت که تولید انعطاف پذیری، بهره وری و شادی می‌کنند، در اولویت قرار می‌دهند. درواقع هنگامی که صاحبان مشاغل سعی می‌کنند در راستای پاندمی ویروس کرونا در جهان حرکت کنند و در مقابل مشکلات روزافزون جهان، ایستا بمانند، داده‌ها برای ایجاد فضای الهام بخش تجاری و برداشت‌های امنیتی بالا از ارزش بیشتری برخوردار خواهند بود.
توانایی ما در جمع‌آوری و تفسیر داده‌ها هر روز بهتر می‌شود. و از آنجا که سال 2021 میلادی چالش‌های جدید و فزآینده ای را به وجود می‌آورد، بهترین مسیر شما برای موفقیت، استفاده از اطلاعات با هر ابزار عملی خواهد بود. درباره مهمترین موضوعات تصمیم‌گیری کنید، با شفافیت تجزیه و تحلیل نمایید و سپس با اطمینان پیش روید.