بانوان می‌توانند تأثیر به ‌سزایی در عرصه مدیریتی داشته باشند
بانوان می‌توانند تأثیر به ‌سزایی در عرصه مدیریتی داشته باشند
اقتصادسبز آنلاین: از آنجایی‌که زنان مهم‌ترین کانون جامعه، یعنی خانواده را رهبری می‌کنند این توانایی را دارند که با مدیریت و ایجاد همگرایی در اعضای مجموعه‌های بزرگتر همچون مجموعه‌های تولیدی در به حداکثر رساندن ظرفیت تولید و افزایش چند برابری آن نیز نقش به‌سزایی ایفا کنند.

اقتصادسبز آنلاین: از آنجایی‌که زنان مهم‌ترین کانون جامعه، یعنی خانواده را رهبری می‌کنند این توانایی را دارند که با مدیریت و ایجاد همگرایی در اعضای مجموعه‌های بزرگتر همچون مجموعه‌های تولیدی در به حداکثر رساندن ظرفیت تولید و افزایش چند برابری آن نیز نقش به‌سزایی ایفا کنند. آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های معصومه اکبری خرم مدیرعامل آرد برلیان گلستان است که باهم ماحصل این گفتگو را می خوانیم:

در ابتدا خودتان را معرفی کرده و چگونگی ورودتان به صنعت آرد بفرمایید؟!
معصومه اکبری خرّم مدیرعامل آرد برلیان گلستان هستم فعالیت خود را از سال 1375 به عنوان مدیر کنترل کیفی کارخانه آرد در واحدهای مختلف شروع کرده و از آن زمینه در این زمینه فعالیت داشتم و از سال 1390 نیز به عنوان مدیر داخلی در صنعت آرد به فعالیت ادامه دادم و از سال 1391 به بعد هم به‌عنوان مدیرعامل کارخانه آرد و هم در زمینه واردات و بازرگانی غلات مشغول فعالیت بودم و از سال 1394 نیز در کارخانه آرد برلیان گلستان مشغول به کار شدم و در این کارخانه علاوه بر مدیرعامل کارخانه در زمینه واردات غلات و صادرات آرد نیز فعالیت کرده‌ام.

به‌نظر شما حضور بانوان در قالب نقش مدیریتی به ویژه در صنعت آرد به چه صورت است؟
از آنجایی‌که زنان مهم‌ترین کانون جامعه، یعنی خانواده را رهبری می‌کنند این توانایی را دارند که با مدیریت و ایجاد همگرایی در اعضای مجموعه‌های بزرگتر همچون مجموعه‌های تولیدی در به حداکثر رساندن ظرفیت تولید و افزایش چند برابری آن نیز نقش به‌سزایی ایفا کنند ولی متاسفانه از گذشته صنعت آرد و مدیریت آن معمولاً توسط آقایان انجام می‌شده و تعداد مدیران کارخانه آرد زن در اقلیت و انگشت شمار هستند چرا که تصور اشتباهی وجود دارد که بخش تولید به خاطر چالش‌های زیادی که وجود دارد بیشتر توسط آقایان باید اداره شود که بنده با این موضوع اصلاً موافق نیستم و اگر عرصه حضور برای خانم‌ها بیشتر مهیا شود قطعاً پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

آیا در سیستم کنونی‌، بانوان توانسته‌اند به جایگاه واقعی خود در جامعه دست یابند؟
حدود 85 درصد اقتصاد مدیریتی کشور در دست دولت است و تقریباً 17 درصد آن به زنان اختصاص داده شده که همه این‌ها جای بررسی دارد و چون مردان در سیاست گذاری‌ها و دستگاه‌های اجرایی حضور بیشتری دارند زنان را به حاشیه می‌رانند و در نتیجه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. خلاصه این‌که فرهنگ مردسالاری و کلیشه‌ای بودن حضور زنان موجب شده است که زنان امروز در جایگاه واقعی خود نباشند.

لطفاً کمی در رابطه با تاریخچه فعالیت کارخانه آرد برلیان گلستان توضیح دهید.
کارخانه آرد برلیان از سال 1352 در استان گلستان آغاز به کار کرد اما ابتدای دهه 90 با ورود مدیریت جدید و به‌روزرسانی تجهیزات تولید، مجدداً فعالیت این واحد آسیابانی در استان گلستان آغاز شده است. کارخانه آرد برلیان از ۲۰ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی و 6 هزار تن ظرفیت تولید انواع آرد‌های خبازی و تخصصی صنف و صنعت به طور ماهیانه برخوردار است‌.

از دوره مدیریتی خود در صنعت آرد و گروه تولیدی برلیان بفرمایید و برای توسعه و پیشرفت این کارخانه چه تدابیری اندیشیده اید؟
در زمینه کارخانه آرد برلیان گلستان قطعاً برنامه‌های زیادی برای توسعه کارخانه و افزایش میزان تولید و نیروی کار داریم. البته همه این‌ها مستلزم این است که تغییراتی در صنعت آرد صورت بگیرد که راه را برای رقابت بیشتر باز کند که از جمله آن می‌توان به رفع محدودیت سامانه یکپارچه فروش آرد جهت فروش آرد به اقصی نقاط کشور و حذف یارانه و آزادسازی که حتی این مورد باعث کاهش سرانه مصرف آرد کشور نیز خواهد شد‌، اشاره کرد و در کنار آن فعالیت بیشتر برای واردات و صادرات البته به شرط این‌که نوسانات نرخ ارز نداشته باشیم و دولت یک نرخ مصوب برای واردات گندم و انجام صادرات آرد حاصل از آن تعیین کند.

در خاتمه پیشنهاد شما برای سال جدید به مسئولین تصمیم گیرنده در حوزه گندم‌، آرد و نان چیست ؟
بهترین و اساسی‌ترین راهکاری که دولت در زنجیره تأمین آرد و نان باید اجرایی کند، حذف یارانه از زنجیره و انتقال آن به بخش مصرف‌کننده یا همان مردم است و دولت می‌تواند از چند ماه قبل از آزاد‌سازی، این ما‌به‌التفاوت‌ را به حساب مردم واریز کند تا مردم اطمینان پیدا کنند که عملاً دولت قدرت خرید آنها را حفظ خواهد کرد.