بررسی بازار تنقلات در امارات متحده عربی
بررسی بازار تنقلات در امارات متحده عربی
اقتصادسبز آنلاین: تنقلات یا اسنک‌ها مواد غذایی کوچک و معمولاً قابل حمل هستند که بین وعده‌های غذایی یا به‌عنوان یک گزینه غذایی سریع و معمولی مصرف می‌شوند.

اقتصادسبز آنلاین: تنقلات یا اسنک‌ها مواد غذایی کوچک و معمولاً قابل حمل هستند که بین وعده‌های غذایی یا به‌عنوان یک گزینه غذایی سریع و معمولی مصرف می‌شوند.

این مواد غذایی اغلب به‌دلیل راحتی، سهولت مصرف و توانایی برای رفع سریع گرسنگی یا افزایش سریع انرژی انتخاب می شوند. تنقلات در انواع مختلفی از اشکال و طعم‌های مختلف از قبیل بیسکویت، بستنی شیرینی، شکلات و میوه‌های خشک، پسته، بادام در بازارهای مختلف وجود دارند.
تخمین زده می‌شود که بازار تنقلات امارات متحده عربی در سال‌های 2024 تا 2029، با CAGR حدود 3.6 درصد رشد کند. در ادامه گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه آمده است: این رشد ناشی از افزایش درآمد قابل تصرف،جوانی جمعیت، گسترش تجارت الکترونیک و افزایش مشارکت نیروی کار زنان،گسترش سرمایه گذاری و جذب سرمایه و همچنین سبک زندگی پرمشغله با ساعات کاری طولانی‌تر است که باعث تمایل بیشتر مردم برای هزینه‌کردن در زمینه میان وعده‌های راحت شده است.
بر اساس داده‌های FCSC، در سال 2021 ، 10 گروه محصول برتر حدود 76 درصد از واردات امارات از کشورهای مختلف را به خود اختصاص دادند که از این بین میوه‌ها و آجیل با 13 درصد، گوشت (11 درصد) لبنیات (10 درصد)، دانه‌های روغنی (7 درصد)، غلات (7 درصد) و سایر محصولات غذایی خوراکی (6 درصد) بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.
عمده‌ترین دسته‌های غذایی در بازار تنقلات امارات شامل؛ بیسکویت‌های شیرین، تنقلات و میان وعده‌های میوه‌ای، تنقلات شور، بستنی،شیرینی‌های قندی، شیرینی شکلاتی و پسته، بادام و انواع تخمه می‌باشند که عمدتاً از طریق سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش آنلاین و ‌هایپر مارکت‌ها به فروش می‌رسند. طبق گزارش اتاق بازرگانی دبی، خرده‌فروشی در امارات متحده عربی در سال‌های 2022-2020 حدود 13 درصد رشد داشته است و انتظار می رود تا سال 2025 سالانه حدود 6.6 درصد رشد داشته باشد.
در امارات متحده عربی گسترش تجارت الکترونیک و افزایش خرید‌های روزانه از این طریق در افزایش مصرف تنقلات تأثیر زیادی داشته است، بر همین اساس بیش از 75 درصد مصرف‌کنندگان اماراتی در سال 2021 تجربه دستکم یک خرید آنلاین را در طول سال داشته‌اند.

مصرف تنقلات گیاهی در امارات متحده عربی به‌دلیل افزایش شیوع چاقی، کمپین‌های آگاهی از مراقبت‌های بهداشتی، افزایش ابتکارات بهداشتی دولت برای آگاهی اطلاعات شهروندان درباره سلامت و تندرستی افزایش یافته است. نرخ چاقی در امارات از چند سال گذشته به دلیل مصرف فست فودهای سرشار از چربی، سبک زندگی کم تحرک و شرایط سخت آب و هوایی در حال افزایش است. حدود دو سوم از بزرگسالان محلی چاق هستند (با حدود 42 درصد اضافه وزن و 29 درصد چاقی)، که منجر به گسترش بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، مشکلات کلسترول و دیابت نوع 2 شده است. بنابراین با افزایش تعداد شهروندان آگاه به سلامت در امارات تقاضای فزاینده ای برای تنقلات گیاهی و میوه‌های خشک شده به‌عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم‌تر وجود دارد. تنقلات گیاهی سرشار از مواد مغذی بوده و حاوی چربی‌های ناسالم کمتری هستند و به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سرطان، سکته، دیابت و غیره کمک می‌کنند، بنابراین انتظار میرود در سال‌های آینده افزایش فروش این قبیل تنقلات یکی از شاخصه‌های بازار تنقلات امارات باشد.
توسعه بخش گردشگری نقش مهمی در بازار تنقلات امارات داشته است. طبق گزارش اتاق بازرگانی دبی، این امارت در نیمه اول سال 2023 پذیرای 8.5 میلیون گردشگر و در سال 2022 پذیرای حدود 14.5 میلیون گردشگر بوده است. ورود فزاینده مسافران به افزایش مصرف تنقلاتی مانند آجیل بسته بندی شده، چیپس، و شکلات و نوشیدنی‌های آماده کمک کرده است.
علاوه بر این، با توجه به تقویت روزافزون صنعت گردشگری و افزایش مسافران، با ساخت فرودگاه‌هاو ترمینال‌های جدید در امارات پیش‌بینی می‌شود مصرف تنقلات نیز به تناسب رشد کند، ایجادسامانه‌های جدید فروش آنلاین و فروشگاه‌ها، به ویژه افزایش خرده فروشی‌ها در فرودگاه‌ها و مبادی حمل و نقل نیز به افزایش فروش تنقلات در این کشور کمک خواهد کرد.
توجه ویژه امارات متحده عربی برای تبدیل به‌هاب منطقه‌ای غذاهای حلال از طریق برندینگ غذاهای حلال در همه گروه‌ها، اجرای استانداردهای بین‌المللی کیفیت، تسهیل فرآیندهای صدور گواهی حلال و ترویج صادرات محصولات حلال نیز بر رشد تولید و صادرات مجدد تنقلات در این کشور تأثیر‌گذار بوده است.
رشد خرده‌فروشی آنلاین، ورود گردشگران، تجار و سرمایه‌گذاران خارجی به امارات باعث اقبال بیشتر به تنقلات بسته بندی شده، تنقلات لوکس و گرانقیمت شده است، به طوری که اغلب مردم تقلات بسته‌بندی شده به‌ویژه در بسته‌بندی‌هایی که از موادی مانند پلی پروپیلن(PP) ساخته شده‌اند، را ترجیح می‌دهند. استفاده از این بسته‌بندی‌ها با توجه به آب و هوای گرم این کشور به حفظ بیشتر کیفیت محصولات مذکور کمک می‌کند. علاوه بر این، افزایش راه‌اندازی خطوط تولید ظروف فله و عرضه تنقلات در بسته‌بندی‌های کوچک توسط شرکت‌های بزرگی مانند کلوگ، کوالا پیکس در سال‌های اخیر به شدت مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.
بر اساس گزارش‌های تحلیل بازار امارات، پیش بینی می شود که شیرینی‌های شکلاتی در طول سال‌های 2024-2029 بخش غالب در بازار تنقلات امارات را تشکیل دهند، با این حال روندی که حتی در فروش این محصولات تعیین کننده است اصلاح فرایندهای تولید برای ارائه محصولات سالم‌تر از نظر ارزش غذایی و کاهش میزان قند و چربی است.
افزایش هزینه‌ها در صنعت تنقلات امارات متحده عربی، به دلیل نوسان قیمت مواد خام، افزایش هزینه‌های نیروی کار، افزایش هزینه انرژی و مواد بسته‌بندی، افزایش هزینه‌های مصرفی روزمره جمعیت اتباع خارجی مقیم (بیش از 88 درصد جمعیت این کشور) و افزایش هزینه‌های مسکن به‌عنوان مهمترین چالش‌های رشد تولید و مصرف تنقلات در امارات محسوب می‌شوند. از طرفی نیروی کار در صنعت تنقلات عمدتاً متشکل از مهاجران است که با توجه به افزایش هزینه‌های مربوط به ویزای کار، فرآیندهای استخدام و محل اقامت کارگران خارجی، در مجموع بر افزایش قیمت تمام شده تولید تنقلات در امارات تأثیر‌گذار بوده است.
با توجه به موارد فوق و همچنین افزایش جهانی قیمت مواد‌غذایی و مواد اولیه تنقلات، قیمت این اقلام در امارات متحده عربی نیز رشد ثابتی را در سال‌های آتی داشته باشد و کماکان عمده‌ترین راه تأمین این محصولات در بازار امارات واردات باشد. امارات متحده عربی در حال حاضر نیز 85 درصد از محصولات غذایی خود را وارد می کند که پیش‌بینی می‌شود این میزان سالانه 11 درصد افزایش یابد. در حال حاضر شرکت‌های بین‌المللی با تأسیس دفاتر منطقه‌ای در امارات بیشترین سهم را در بازار تنقلات این کشور دارند، مهمترین بازیگران کلیدی فعال در بازار تنقلات امارات متحده عربی شامل شرکت‌های زیر می شود؛ شرکت‌های
Kellogg Company،Nestlé ،PepsiCo، Mars،،National Food Industries LLC،Ferrero ،Iveco Group،Mondelez International. Perfetti Fan Milla Group ،Savola Group

صادرات و صادرات مجدد مواد غذایی به امارات
اصول کلی

امارات متحده عربی یک فدراسیون متشکل از هفت امارات است که هر یک دارای اداره گمرک واداره مهاجرت جداگانه نیز هستند. بنابراین، واردات مواد غذایی به امارات تابع قوانین و مقررات هر‌یک از امارات است. رایج‌ترین روش واردات مواد غذایی به امارات از طریق حمل و نقل دریایی است که عمدتاً از طریق بندر دبی انجام می‌شود.
صادرکنندگان و شرکای آنها در امارات لازم است از مقررات و الزامات واردات امارات در حوزه مواد‌غذایی آگاه باشند. اقلام غذایی که فرآیندهای قانونی واردات را طی نکرده باشند و همچنین اقلام غذایی شامل فرآورده‌های گوشت خوک، الکل و مواد مخدر، قاچاق محسوب می‌شوند و کشف این اقلام علاوه بر جزای کیفری، جریمه‌های سنگین مالی در پی خواهد داشت.
عمده‌ترین واردات مواد غذایی امارات از کشورهای هند، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه برزیل و عربستان سعودی و مصر انجام می‌شود و بیشترین صادرات و صادرات مجدد مواد غذایی از امارات به کشورهای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا آلمان، چین، هند و ژاپن انجام می‌شود.
دبی به‌عنوان دروازه ورود به بازارهای آفریقایی و عربی، یکی از بزرگترین و شلوغ ترین مراکز تجارت مواد غذایی در خاورمیانه به‌شمار می‌رود. در سال 2021، دبی 9.9 میلیون تن محصولات غذایی با هزینه 57 میلیارد درهم وارد کرد که در طول دو سال گذشته نیز به‌صورت میانگین سالانه 11 درصد رشد داشته است.
محصولات غذایی را می توان از سرزمین اصلی با معامله مستقیم و تکمیل فرآیندهای گمرکی به تنهایی یا با کمک گرفتن از یک شرکت حمل و نقل باری مستقر در امارات متحده عربی به دبی صادر کرد.
فرآیندهای قانونی
برای واردات محصولات غذایی از جمله تنقلات به امارات متحده عربی، تجار باید ابتدا مجوز تجارت را از اداره توسعه اقتصادی امارات (DED) دریافت کنند.برای انجام تجارت در «سرزمین اصلی» امارات متحده عربی (نه در مناطق آزاد)، شرکت‌های خارجی می توانند دفتری در آنجا باز کنند یا یک شهروند بومی امارات را به عنوان کفیل، شریک یا توزیع کننده منصوب کنند.
شرکت‌هایی که در مناطق آزاد (FTZ) مستقر شده‌اند نیز می‌توانند از مجوز تجارت خود برای آوردن کالا به امارات استفاده کنند.برای واردات مواد غذایی به دبی، شخص یا شرکت بومی امارات متحده عربی (گیرنده/ نماینده) باید سفارش تحویل را از نمایندگی حمل و نقل دریافت کند و نسخه اصلی اسناد تجاری استاندارد زیر را ارائه دهد.
فاکتور تجاری از شرکت صادرکننده به واردکننده شامل؛ مبلغ، توضیحات و ارزش کل هر محصول وارداتی.
گواهی مبدا که کشور مبدا را مشخص می کند و توسط اتاق بازرگانی آن کشور تایید شده است.
لیست بسته‌بندی دقیق که شامل وزن هر محصول، سبک بسته‌بندی و کد HS است.
اگر اقلام محدود یا بدون عوارض را وارد میکنید، به مجوز واردات از مقامات مربوطه نیاز دارید.
صورتحساب ورودی که به نام قبض راه هوایی نیز شناخته می‌شود.
گواهینامه‌های زیر نیز برای واردات مواد غذایی به امارات مورد نیاز است:
اصل گواهی بهداشتی از مرجع مربوطه کشور صادرکننده مبنی بر ایمنی محصول برای مصرف انسان.
برای فرآورده‌های گوشتی و طیور، گواهی اصل ذبح حلال الزامی است.
باید اطمینان حاصل شود که مواد تشکیل دهنده محصولات غذایی حاوی مواد ممنوعه نیستند. محصولات دارویی مانند دانه‌های خشخاش و الکل از جمله مواد محدود شده هستند. اگر ترکیبات شامل مواد ممنوعه باشد، شرکت صادرکننده باید در قالب سازوکار سیستم واردات و صادرات مجدد مواد غذایی (FIRS) واردات محصول خود را دنبال کند.
لازم به ذکر است که سیستم واردات و صادرات مجدد مواد غذایی شهرداری دبی (FIRS) یک سرویس الکترونیکی است که به سازمان‌های تجاری درگیر در واردات یا صادرات مجدد محصولات غذایی کمک می کند. خدمات اولیه آن عبارتند از:
واردات محصولات غذایی
صادرات مجدد محصولات غذایی
صدور انواع گواهینامه.
برچسب‌های مواد غذایی و بخشنامه‌های اطلاعاتی در مورد فروشندگان و مشتریان مواد غذایی
امکان ارسال درخواست از هر نقطه از جهان از طریق اینترنت.
اطلاعات محصولات غذایی و ثبت‌نام برای انواع غذاها
هزینه‌های نمونه غذا نیز می تواند به صورت الکترونیکی از هر نقطه در سراسر جهان پرداخت شود.
بازرسی مواد غذایی
شرکت‌های بازرگانی نیز قبل از صادرات محصولات غذایی به امارات (FIRS) ابتدا باید در سامانه صادرات و صادرات مجدد مواد غذایی ثبت‌نام کنند. لازمه این‌کار تأسیس شرکت وارداتی به شرح پیش گفته در امارات است.همچنین شرکت‌های واردکننده مواد غذایی به دبی باید قبل از رسیدن محموله در درگاه دولت الکترونیک شهرداری دبی ثبت‌نام کنند. تأسیس شرکت وارداتی تنها درصورتی امکان‌پذیر است که شرکت واردکننده در شهرداری دبی ثبت شده باشد. شرکت‌ها می‌توانند با ورود به سایت www.dm.gov.ae و پر کردن درخواست آنلاین ثبت‌نام و مراحل آن را با انجام دستورالعمل‌های مندرج در سامانه تکمیل کنند.
همچنین نماینده شرکت باید به بخش خدمات مشتریان دولت الکترونیک در شهرداری دبی مراجعه کرده و موارد زیر را برای ثبت شرکت ارائه دهد:
کپی مجوز تجاری شرکت وارد کننده مواد غذایی به دبی
شماره تلفن و فکس شرکت
آدرس ایمیل شرکت
شماره صندوق پست شرکت
جزئیات در مورد نمایندگان شرکت، از جمله نام و شماره تلفن آنها
موقعیت و اطلاعات انبارهای دبی
شماره تلفن و فکس آن انبار یا انبارهای خاص
سایر الزامات
کلیه محصولات غذایی وارداتی باید در سیستم ثبت و طبقه‌بندی، که از بارکد برای شناسایی محصولات استفاده می کند، درج شوند. که این مرحله نیز با ارسال اطلاعات لازم در قالب سازوکار الکترونیک درج شده در پایگاه اینترنتی وزارت اقتصادی امارات (www.dm.gov.ae) انجام می‌شود.
تمامی بسته‌بندی‌ها باید دارای تاریخ ساخت و تاریخ انقضای واردات مواد غذایی به دبی باشند. لازم است از درج تاریخ‌های دوتایی خودداری و ازنصب برچسب‌ها برای نشان دادن تاریخ‌ها استفاده شود، همچنین برچسب تاریخ نباید به راحتی کنده شود و محصول مذکور باید حداقل سه ماه اعتبار داشته باشد.
اگر یک شرکت مایل به ثبت نام برای محصولات بیشتری باشد که هنوز مجوز ندارند، می تواند از طریق سیستم (FIRS) درخواست خود را در قالب یک ایمیل ارسال کند. همچنین تجار و واردکنندگان در این سازوکار با عنوان «تأیید برچسب مواد غذایی»، می‌توانند فهرست همه محصول بسته‌بندی شده مجاز را دریافت نمایند.
بر روی برچسب بسته‌بندی مواد غذایی که هنوز تایید نشده است لازم است اطلاعاتی از قبیل؛ نام تجاری، نام و شرح مختصری از محصول، لیست مواد تشکیل دهنده محصول، تاریخ انقضا، نام سازنده، بسته‌بندی و توزیع کننده، کل وزن یا حجم خالص غذا، نام کشور سازنده، بارکد تجاری، شرایط نگهداری، نتیجه آزمون آزمایشگاهی (برای کالاهای در حال فروش در دبی حتماً لازم است اطلاعات برچسب به زبان عربی نیز درج شود.) قید شوند.
بدیهی است مغایرت در بیان اطلاعات ذکر شده ممکن است منجر به رد شدن محصولات برای واردات به دبی شود.
در فرآیند صادرات مواد غذایی به امارات لازم است ضمن توجه به نکات درج شده در گزارش و طی فرآیندهای قانونی لازم، شرایط نگهداری بهینه محصول و زمان‌بندی و ضرورت‌های حمل و نقل محصولات غذایی و تحویل محصول در نظر گرفته شوند.
شرکت‌هایی که قصد صادرات محصولات خود به امارات را دارند، قبل از انجام این کار هزینه‌های حمل و نقل و مالیات (نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای واردات به امارات 5 درصد است) و سایر هزینه‌ها جنبی را در محاسبه قیمت تمام شده عرضه محصول برآورد نموده و ضمن بررسی قیمت محصولات مشابه در بازار امارات، صرفه اقتصادی صادرات به امارات و میزان فروش محصول خود در بازار امارات را در نظر بگیرند.
به‌صورت معمول ترخیص کالا از گمرک واردات در امارات 5 تا 15 روز طول می کشد، که با توجه به نوع محصول و زمان ورود آن به گمرک در طول سال، این چارچوب زمانی ممکن است طولانی‌تر شود.
منابع در نشریه موجود است.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا