تشکیل معاونت صنایع تبدیلی در جهادکشاورزی
تشکیل معاونت صنایع تبدیلی در جهادکشاورزی
اقتصادسبز آنلاین: «اگر بخش کشاورزی را در کنار صنایع تبدیلی قرار ندهیم با شکست مواجه می‌شویم. متأسفانه در حال حاضر این دو بخش از هم جدا شدند.»

اقتصادسبز آنلاین: «اگر بخش کشاورزی را در کنار صنایع تبدیلی قرار ندهیم با شکست مواجه می‌شویم. متأسفانه در حال حاضر این دو بخش از هم جدا شدند.» دکتر عطااله اشرفی اصفهانی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ما نکات مهمی را بیان کرد که مشروح آن را می‌خوانید.

اتاق تهران به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی به‌عنوان مشاوره سه قوه عمل می‌کند و می‌تواند به‌واسطه ارتباط نزدیکی که با بخش خصوصی دارد تأثیر بسزایی در اقتصاد داشته باشد. لطفاً کمی در رابطه با دوره جدید کمیسیون کشاورزی و انتخاب جنابعالی به‌عنوان رئیس کمیسیون و اقدامات انجام شده توضیح دهید؟
کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در شرایطی دوره دهم خود را شروع کرد که با چالش‌های مختلفی از جمله نوسان قیمت ارز، افزایش قیمت جهانی محصولات، صادرات، رفع تعهد ارزی و… مواجه بود. در طول ماه‌های گذشته بخش خصوصی در بخش صادرات همه تلاشش را انجام داد تا بتواند برای کشور ارزآوری داشته باشد، البته در این مسیر با مشکلات و معضلات بسیاری مواجه بود. اتاق تهران به عنوان اتاق پایتخت و تنها اتاق شهرستانی که نمایندگان دولت در آن حضور دارند، جایگاه خاصی در سطح اتاق‌های استانی دارد و می‌توان گفت بیش از نیمی از اقتصاد کشور در پایتخت در حال دادوستد است و نکته بعدی این‌که عضو کمیسیون‌های اتاق تهران‌، انجمن‌های ملی هستند و از همین‌رو موضوعات استانی خیلی مطرح نمی‌شود. البته در دوره قبلی همواره این انتقاد وارد بود که در کمیسیون کشاورزی اتاق تهران نگاه ملی حاکم است و سعی شده دور جدید کمیسیون این نگاه اصلاح شود.
یکی از برنامه‌های اصلی بنده به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران این است که رونقی در کشاورزی استان تهران ایجاد کرده و آن را به سراسر کشور تعمیم دهیم. در همین راستا باید اشاره کنم که هیأت نمایندگان و شش انجمن به‌صورت رسمی عضو کمیسیون بوده و همچنین تقریباً 60 انجمن ثبت اتاق بازرگانی تهران هستند، لذا کمیسیون به صورت «موضوع محور» انجمن‌ها را دعوت کرده و از نقطه نظرات آنها در تصمیم‌گیری‌ها استفاده می‌کند.
سیاست ما در دوره جدید کمیسیون کشاورزی نزدیک شدن دولت و بخش خصوصی به یکدیگر است. چرا که شرایط اقتصادی کشور می‌طلبد در کنار اهمیت به مسائل کلان اقتصادی با محوریت دولتی موضوعات را پیگیری کنیم.
سعی شده در دوره جدید بوروکراسی‌های اداری را کاهش داده و با دعوت از مسئولین مربوطه مشکلات را به‌صورت حضوری حل کنیم. از دیگر برنامه‌های دوره جدید کمیسیون این است که تلاش کند تا معاونت صنایع تبدیلی در سطح معاون وزیر وزارت جهادکشاورزی ایجاد شود. صنایع تبدیلی ارزآوری چشمگیری برای کشور داشته و دارد. کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران 37 انجمن را در زیرمجموعه خود دارد که قدمت برخی از این انجمن‌ها به چندین دهه می‌رسد. اگر بخش کشاورزی را در کنار صنایع تبدیلی قرار ندهیم با شکست مواجه می‌شویم. متأسفانه در حال حاضر این دو بخش از هم جدا شدند. در همین راستا جلسات متعددی با مهندس نوبخت داشته‌ایم که خوشبختانه به نتایج مطلوبی نیز دست یافته‌ایم.

در ماه‌های گذشته چه موضوعاتی را انجمن‌ها به کمیسیون‌ ارجاع دادند، چه مسؤولانی در جلسات حضور داشتند و برنامه آتی کمیسیون چیست؟
موضوعات خیلی متنوعی بوده و هست یکی از موضوعات مهم بحث شیر مدارس بود که یک موضوع مهم برای سلامت کشور محسوب می‌شود. در همین راستا جلساتی با حضور مهندس
پیمان پاک، قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزارت جهادکشاورزی، نمایندگان وزارت بهداشت، نمایندگان وزارت کار و رفاه اجتماعی، نماینده سازمان برنامه و بودجه برگزار شد که خوشبختانه خروجی بسیار مثبتی در پی داشت.
همچنین با هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی جلسه دیگری پیرامون بحث معضلات صادرات بخش کشاورزی با حضور مهندس پیمان پاک و دکتر ضیغمی برگزار شد. همچنین جلسه‌ای در زمینه کالاهای اساسی، تأمین گندم و قیمت‌گذاری آن در صنایع تبدیلی که به یک معضل تبدیل شده برگزار شد، چرا که قیمت جهانی گندم رو به کاهش است.

بحث قیمت گذاری گندم بسیار چالش برانگیز شده است. بسیاری از واردکنندگان گندم معتقد هستند به‌جای این‌که دولت گندم را وارد کند، واردات را برای صنف و صنعت آزاد بگذارد تا آنها بتوانند با قیمت ارزان‌تر مواد اولیه خود را تأمین و وارد کنند، در این رابطه چه نظری دارید؟
پیشنهاد این مسأله را هم در کمیسیون مطرح و درخواست جلسه دادیم. موضوع گندم فراتر از وزارتخانه است و ما به‌عنوان نمایندگان اتاق بازرگانی به صورت جدی این موضوع را پیگیر هستیم تا دولت، یارانه‌ای را برای صنف و صنعت در نظر بگیرد و یا اجازه واردات برای مصارف کارخانجات به آنها داده شود.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های اتاق بازرگانی این است که موضوعات بررسی شده در کمیسیون در جلسات دولتی پیگیری نمی‌شود و با وجود این‌که نماینده دولت نیز در جلسات حضور دارد، اما ترتیب اثر داده نمی‌شود و در حد حرف باقی می‌ماند برای اثرگذارتر شدن پیشنهادات کمیسیون در تصمیم‌گیری‌های دولتی چه در نظر دارید؟
سعی شده با برگزاری جلسات متعدد ارتباط اتاق را با وزارت جهاد‌کشاورزی بیشتر کنیم و خوشبختانه در حال حاضر ارتباط خوبی با وزارتخانه داریم. البته این موضوع به خود افراد هم بستگی دارد و نباید منافع ملی را فدای منافع شخصی کرد.
متأسفانه یکی از ضعف‌های اقتصادی کشور در حال حاضر همین است نامه‌نگاری‌های شخصی و دستورات شخصی که حتی در سیستم‌های دولتی نیز شاهد آن هستیم، مشکلات بسیاری ایجاد کرده است، اما باید قبول کرد که شرایط فعلی اقتصاد بسیار پیچیده است.
بحث تحریم‌ها را باید باور کرد و با توجه به معضلات اقتصادی، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کرد. قرارداد اوراسیا کار بسیار بزرگی است که در این زمینه انجام شده است، چرا که می‌توانیم از ظرفیت کارخانه‌های صنایع غذایی استفاده کنیم. اگر با برنامه‌ریزی حرکت کنیم می‌توان دولت را متقاعد کرد که در موضوعات مختلف با بخش خصوصی همراه باشد.
اگر برنامه محور بوده و بتوانیم این اعتماد را به دولت بدهیم که از بخش خصوصی به عنوان بازوان اجرایی خود در تأمین کالای اساسی و غذایی استفاده کند، مشکلات فعلی مرتفع خواهد شد.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا