تفکیک و تبیین چهار اصل بنیادی CSR
تفکیک و تبیین چهار اصل بنیادی CSR
اقتصادسبز آنلاین: مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) یک ابتکار تجاری است که برای دستیابی به اهداف خاص مرتبط با اخلاق، پایداری و تأثیرات اجتماعی طراحی شده است.

زهرا مازندرانی

سرویس‌بین‌الملل: مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) یک ابتکار تجاری است که برای دستیابی به اهداف خاص مرتبط با اخلاق، پایداری و تأثیرات اجتماعی طراحی شده است. هنگامی که این مسئولیت اجتماعی به خوبی اجرا شود، می‌تواند نحوه مشاهده
و رویکرد کسب‌وکار شما را ارتقاء دهد و به اشتراک گذاری ماموریت گسترده‌تر شرکت شما با جهان کمک کند. پس در ادامه به 4 نوع اصلی مسئولیت اجتماعی می‌پردازیم.

چرا مسئولیت اجتماعی شرکت مهم است؟
در دهه گذشته، این ایده که مشاغل مسئولیت دارند در پیشرفت جامعه مشارکت داشته باشنـد بسیار گسترش یافت. اکنون این مسئولیت برای شرکت‌ها در هر اندازه و در هر صنعتی در اولویت است.
امروزه مصرف کنندگان به دنبال شفافیت از سوی شرکت‌ها هستند و خواستار دیدن برنامه‌های مشخص برای نحوه اجرای مسئولیت خود در قبال جامعه هستند.
به همین دلیل، داشتن یک برنامه CSR برای رضایت مشتری و کارکنان، و همچنین ارتقاء وضعیت مالی و برندسازی کارفرما بسیار مهم است.

انواع مسئولیت اجتماعی شرکت CSRبه طور کلی به چهار روش طبقه بندی می شود:

مسئولیت زیست محیطی، مسئولیت اخلاقی / حقوق بشر، مسئولیت بشردوستانه و مسئولیت اقتصادی.

1. مسئولیت زیست محیطی شرکتی
مسئولیت زیست محیطی به تعهد سازمان به پایداری و عملیات‌های سازگار با محیط زیست اشاره دارد.
هر سال، شرکت‌های بیشتری روش‌های پایدار
را در اولویت قرار می‌دهند و متعهد می‌شوند که تأثیرات زیست‌محیطی خود را در هر مرحله از کسب‌وکار در نظر بگیرند که می‌تواند به معنای کاهش ردپای کربن یا انتشار گازهای گلخانه‌ای شرکت، انتخاب منابع پایدار با اجتناب از پلاستیک‌های یکبار مصرف و حفظ جنبه‌های زیست محیطی در قلب همه عملیات‌ها باشد.

2. مسئولیت اجتماعی اخلاقی/حقوق بشری

مسئولیت اخلاقی به تعهد یک شرکت برای اداره کسب‌وکار خود به شیوه‌ای اخلاقی اشاره دارد که از اصول حقوق بشر، مانند رفتار منصفانه با همه سهامداران، شیوه‌های کسب‌وکار منصفانه و دستمزد برابر حمایت می‌کند.
برای حمایت از مسئولیت اخلاقی، بسیاری از مشاغل به‌نام بی‌عدالتی‌های حقوق بشری مانند کودکان‌کار، تبعیض نژادی یا جنسیتی و مبارزه برای حداقل دستمزد بالاتر صحبت می‌کنند.
درست مانند مسئولیت در قبال محیط‌زیست راه‌هایی برای تایید اخلاق در شرکت با مشارکت دادن کارکنان در این فرآیند وجود دارد.

3. مسئولیت شرکتی بشردوستانه

مسئولیت بشردوستانه به اهداف و مقاصد یک شرکت برای پیشرفت جامعه اشاره دارد. یکی از جنبه‌های بزرگ بشردوستی شرکتی، اهدای پول از درآمدهای شرکت برای اهداف مثبت در جوامع محلی است.
این نوع تلاش‌های بشردوستانه تصویر عمومی شرکت شما را به‌عنوان یک رهبر تجاری، که در دنیای امروز حیاتی است، نشان می‌دهد. راه‌های مختلفی وجود دارد که در آن کسب‌وکارها می‌توانند CSR را در قالب بشردوستی و در عین حال مشارکت کارکنان از جمله ارائه طرح‌هایی با پتانسیل تطبیق کمک‌های مالی، به کار گیرند.

4. مسئولیت اقتصادی شرکت
مسئولیت اقتصادی به تمرین تصمیم گیری مالی بر اساس تعهد به انجام خوب اشاره دارد.
برخی از نمونه‌های متداول مسئولیت اقتصادی شامل سرمایه‌گذاری در منابع انرژی جایگزین سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزشی و تأمین مالی مؤسسات خیریه به عنوان راهی برای تقویت هدف کسب‌وکار‌هاست.

مزایای طرح‌های CSR چیست؟
هنگامی‌که یک شرکت استراتژی CSR را اجرا می کند، به موارد زیر کمک می‌کند:
افزایش مشارکت کارکنان
بهبود وضعیت مالی کسب‌وکار
حمایت از جوامع محلی و جهانی
کمک به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل
دسترسی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری
اصلاح تصویر عمومی از کسب‌وکار
افزایش حفظ و وفاداری مشتری
تقویت برندسازی کارفرما
راه‌حل‌های CSR به شرکت‌ها ظرفیت می‌دهد تا فعالیت‌های داوطلبانه را تأمین کند، کارکنان را به چالش بکشد تا تغییرات شخصی مثبتی ایجاد کند و با تیم‌هایی در جهت گسترش ‌کار خیر در سطح جهانی ارتباط برقرار کند. همچنین این طرح به هر‌یک از اعضای تیم حس یک هدف مشترک را می‌دهد.

سخن پایانی
اگر می‌خواهید به کسب‌وکار خود این نوع مسئولیت‌ها را اضافه کنید، باید بدانید بستگی دارد که شرکت شما در کجا قرار دارد و به چه چیزی نیاز دارد. به طور کلی، مشارکت کارکنان و بشردوستی شرکتی می‌تواند نقطه خوبی برای شروع باشد. هر کدام را که انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که در ابتدا لازم نیست قدم‌های بزرگی بردارید. اما قدم‌های کوچک‌‌تر می‌تواند شما را به اهدافتان نزدیک‌تر کند‌.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا