«تیارا رز داراب» بزرگترین صادرکننده گلاب، گل و غنچه ارگانیک به اروپا
«تیارا رز داراب» بزرگترین صادرکننده گلاب، گل و غنچه ارگانیک به اروپا
اقتصادسبز آنلاین: متکی بودن اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و تأثیرپذیری آن درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، موجب آسیب‌پذیری اقتصاد کشور شده است.

اقتصادسبز آنلاین: متکی بودن اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و تأثیرپذیری آن درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، موجب آسیب‌پذیری اقتصاد کشور شده است. یکی از راه‌های مقابله با این چالش‌ها، توسعه تولیداتی است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی سبب افزایش صادرات غیرنفتی ‌شود.

در حال حاضر با توجه به رویکرد کشورهای پیشرفته به استفاده از فرآورده‌های طبیعی و گیاهی از یکسو و تنوع آب و هوایی کشور از سویی دیگر امکان کشت اکثر گیاهان را برای حضور در بازارهای جهانی فراهم آمده است.کشور ایران با موقعیت خاص آب و هوایی، بیش از ۷۵۰۰ گونه گیاهی را در خود جای داده که 2 تا 3 برابر پوشش گیاهی قاره اروپاست. از این تعداد، بیش از ۷۵۰ گونه دارویی در پوشش گیاهی ایران وجود دارد. به رغم امکانات بالقوه فراوان در کشور، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در حدود ۳۹ هزار هکتار و از حیث تنوع گونه‌های زیر کشت این رقم به ۹۰ گونه محدود می‌شود این در حالی است که در کشور چین این تعداد به ۲۰۰ گونه می‌رسد. در همین رابطه بی‌مناسبت ندیدیم تا گفت‌وگویی با سهراب ظهرابی مدیرعامل کشت و صنعت «تیارا رُز داراب» داشته باشیم که با هم ماحصل آن را می‌خوانیم:

بهار وقار 

در رابطه با تهیه مواد اولیه بسته‌بندی محصولات با توجه به گرانی اقلام پتروشیمی با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

با توجه به بالا رفتن ارز و گران شدن مواد پتروشیمی به طبع آن مواد اولیه بسته‌بندی از جمله پت گران شده و به همین نسبت در قیمت تمام شده تاثیرگذار بوده است.

لطفاً‌ کمی در رابطه با شرکت و تولیدات و مشکلات تأمین مواد اولیه آن توضیح دهید؟

شرکت کشت و صنعت تیارا رز داراب از سال ۱۳۵۸ در روستای لایزنگان که دارای بزرگترین دشت گل دیم دنیا هست شروع به فعالیت نموده و طی سالها با بهبود کیفیت و ارایه محصولات بصورت گسترده در سطح کشور فعالیت داشته و از سال ۱۳۸۲ صادرات را آغاز کرده و هم‌اکنون به عنوان یکی از بزرگترین صادر کنندگان گلاب،گل و غنچه ارگانیک به اتحادیه اروپا می‌باشد.

شرکت چند نوع محصول تولید می‌کند و آیا صادرات هم دارید؟

در حال حاضر در زمینه تولید و بسته بندی گلاب،عرقیات،اسانس و شربت‌های گیاهی همچنین بسته‌بندی انواع گیاهان دارویی فعالیت داریم و بیشتر این محصولات را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اتحادیه اروپا، ترکیه، ژاپن و…صادر می‌کنیم.

آیا برنامه‌ای برای تولید محصول جدید و یا فرآوری بر روی گیاه خاصی را در برنامه دارید؟

بله، هم‌اکنون در حال احرای طرح توسعه جهت تولید نوشیدنی‌هایی بر پایه عرقیات گیاهی داریم و همچنین در بحث مطالعات راجع به بهبود کیفیت محصولات کشاورزی خصوصا گل محمدی تحقیقات علمی و عملی در حال انجام می‌باشد.

چه پیشنهاداتی برای رفع مشکلات تولید و بسته‌بندی دارید؟

ایجاد اتحادیه با قدرت اجرایی بالا و همچنین همکاری بیشتر بخش دانشگاهی کشور با واحد‌های تولیدی و صنعتی می‌تواند زمینه‌ساز آینده روشن‌تری در این بخش باشد.

در رابطه با تهیه ظروف پت برای بسته‌بندی عرقیجات با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

نوسان شدید قیمت یکی از اصلی ترین مشکلات در بخش تهیه پت هست.

‌صنعت گیاهان دارویی ایران در مقایسه با پیشرفت‌های به‌روز این صنعت در عرصه جهانی در چه جایگاهی قرار دارد؟

خوشبختانه ما در بخش تولید جایگاه خوب و قابل قبولی داریم اما متأسفانه در بخش بسته‌بندی و عرضه ضعیف کار کردیم.

آفت اصلی این صنعت، صادرات فله‌ای آن بدون نام و نشان ایرانی است در این رابطه چه نظر و پیشنهاداتی دارید؟

برندینگ یکی از مشکلات اصلی محصولات ایرانی هست که شوربختانه از قافله جهانی عقب مانده‌ایم و نیاز به یک برنامه‌ریزی مدون و اساسی دارد.